Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GK018S | TÜRK SANATI TARİHİ | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 3,00 |
Lisans
Türkçe
Türk Sanatının başlangıcından cumhuriyetin ilk yıllarına kadar olan süreci tarihsel gelişimini, kavramlarını, tasarım ve teknik özelliklerini, estetik değerlerinin öğretilmesi, sanat ürünlerinin dönemin kültür-sanat ortamı ve sanatçı ilişkisi içinde değerlendirmesini sağlama.
Fakülte öğretim üyeleri.
1 | Sanatta geçmiş ve gelecek ilişkisini kurabilmek. |
2 | Sanat ürünlerinin dönemin kültür ve sanat ortamı ve sanatçı ilişkisini gözlemleyebilmek. |
3 | Türk sanatının ulusal ve evrensel yönleriyle tanımak. |
4 | Türk sanatının mimarlık ve diğer sanat eserlerine ilişkin temel kavramlar ile tasarım ve teknik özelliklerini, estetik değerlerini bilebilmek. |
5 | Türk sanatının cumhuriyete mirasını bilebilmek, ulusal kültürel mirasın vatan kabul edilen topraklar üzerindeki tapuları olduğunu kavrayabilmek. |
Birinci Öğretim
Yoktur.
Yoktur.
Hun Sanatı’ndan, Göktürk, Uygur, Karahanlı, Gazneli, Büyük Selçuklu, Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı dönemine kadar sanat üslupları, bu dönemlere ait mimari, heykel ve resim örnekleri karşılaştırmalı olarak incelenir; Cumhuriyet Dönemi Sanatı’ndan başlayarak günümüz Türk sanat eserleri ve sanatçıları.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Orta Asyadaki eski kültürler (Anav, Afanasiyevo, Andronovo, Tagar, Karasuk) İskit(Saka) ve Hun sanatı, süsleme ve estetik değerler. Kurganlar, Balballar, göçebe hayat ve üretim. | Anlatım, tartışma, soru cevap, beyin fırtınası. | Yoktur. |
2 | Köktürk Sanatı ve Uygur Sanatı: Strüktür, malzeme, süsleme, estetik değerler, Uygurlarla gelen değişim, Uygurlarda mimari, resim ve dekoratif süslemeler. | Anlatım, tartışma, soru cevap, beyin fırtınası. | Yoktur. |
3 | İslamiyet ile gelen değişim. İslam sonrası Karahanlı ve Gazneli sanatı. Mimari eserler, özellikleri, malzeme, süsleme ve etki alanları, dekoratif sanatlar. | Anlatım, tartışma, soru cevap, beyin fırtınası. | Yoktur. |
4 | Büyük Selçuklularda sanat; mimarlık ve bezeme, dönem özellikleri, sanatta etkileşim alanları, çini, keramik, resim, minyatür, hat ve dokuma sanatlarında tasarım, biçim, desen ve estetik değerler. | Anlatım, tartışma, soru cevap, beyin fırtınası. | Yoktur. |
5 | Anadolu'nun fethi, Türk sanatının Anadolu tecrübesi; Orta Asya, çevre ve yerel kültürlerin katkıları... Anadolu Selçukluları döneminde siyasi merkezler ve sanat merkezleri, mimarlık ve mimarlığa bağlı bezeme, çinicilik, malzeme ve estetik değerler, biçim, renk ve teknik özellikler. | Anlatım, tartışma, soru cevap, beyin fırtınası. | Yoktur. |
6 | Anadolu'da Beylikler dönemi sanatı, mimarlık, süsleme ve el sanatları (ahşap, halı vs), etkileşim alanları. | Anlatım, tartışma, soru cevap, beyin fırtınası. | Yoktur. |
7 | Osmanlı sanatında erken dönem; mimarlık, süsleme ve el sanatlarında geleneksel uygulamalar ve yeni arayışlar, sentezler. | Anlatım, tartışma, soru cevap, beyin fırtınası. | Yoktur. |
8 | Osmanlı sanatında erken dönem; mimarlık, süsleme ve el sanatlarında geleneksel uygulamalar ve yeni arayışlar, sentezler. | Anlatım, tartışma, soru cevap, beyin fırtınası. | Yoktur. |
9 | Osmanlı'nın sanatta klasik dönemi; Mimar Sinan öncesi ve Mimar Sinan ve eserleri, Klasik dönemde mimari, süsleme ve el sanatlarında genel dönem özellikleri, etki alanları. | Anlatım, tartışma, soru cevap, beyin fırtınası. | Yoktur. |
10 | Osmanlı Sanatında Klasik dönem sonrası, 18. yüzyıl Batı ile kültürel ve sanatsal etkileşim. 19. yy Batıya öykünme ve modernleşme çabaları, Sanatta Barok, Rokoko, Ampir ve Eklektik dönemler. | Anlatım, tartışma, soru cevap, beyin fırtınası. | Yoktur. |
11 | İmparatorluğun son yıllarında ortaya çıkan Milli Mimarlık ve cumhuriyete mirası… Cumhuriyet döneminde sanatta Batılılaşma olgusu. | Anlatım, tartışma, soru cevap, beyin fırtınası. | Yoktur. |
12 | Kitap Sanatları (Hat, Tezhip, Minyatür, Cilt). | Anlatım, tartışma, soru cevap, beyin fırtınası. | Yoktur. |
13 | El Sanatları (Halı, Çini). | Anlatım, tartışma, soru cevap, beyin fırtınası. | Yoktur. |
14 | El Sanatları (Halı, Çini). | Anlatım, tartışma, soru cevap, beyin fırtınası. | Yoktur. |
Oktay Aslanapa, Türk Sanatı, Remzi Kitabevi A.Ş., İstanbul 1999. İlhan Özkeçeci, Zamanı Aşanlar-IX.yyıla Kadar Türk Sanatı-, İstanbul 2004. Celal Esat Arseven, Türk Sanatı, Cem Yayınevi, Karaca Matbaası, İstanbul 1973. Ernst Diez-Oktay Aslanapa, Edebiyat Fakültesi Yayınları, no: 627 Nejat Diyarbekirli, “Türk Sanatının Kaynaklarına doğru”, Türk Sanatı Tarihi Araştırma Ve İncelemeleri II, İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Türk Sanatı Tarihi Enstitüsü Yayını, Milli Eğitim Basımevi , İstanbul 1969. İbrahim Kafesoğlu, Türk Milli Kültürü, Boğaziçi Yayınları, Düzeltilmiş ve Genişletilmiş 13. Baskı, Bayrak Matbaacılık Ltd. Şti., İstanbul 1995. Bahattin Ögel, İslâmiyet’ten Önce Türk Kültür Tarihi, II. Baskı Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara 1984, 1993. Jozef Strzygowski, “Türkler ve Orta Asya Sanatı Meselesi” Eski Türk Sanatı ve Avrupa’ya Etkisi, İş Bankası Kültür Yayını, Birinci Baskı, Türk Tarih Kurumu Basımevi. Jozef Strzygowski, “Türkler ve Orta Asya Sanatı Meselesi” Eski Türk Sanatı ve Avrupa’ya Etkisi, İş Bankası Kültür Yayını, Birinci Baskı, Türk Tarih Kurumu Basımevi.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 2 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yoktur.
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 3 | 1 | 3 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Soru-Yanıt | 14 | 1 | 14 |
Beyin Fırtınası | 14 | 1 | 14 |
Bireysel Çalışma | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 3 | 2 | 6 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 3 | 3 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Toplam İş Yükü (saat) | 84 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | |
ÖÇ 1 | 4 | ||||||||||||
ÖÇ 2 | 2 | 2 | |||||||||||
ÖÇ 3 | 3 | 5 | |||||||||||
ÖÇ 4 | 3 | 2 | |||||||||||
ÖÇ 5 | 2 | 3 |