| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| FBE002AS | FEN BİLGİSİ DERS KİTABI İNCELEMESİ | Seçmeli Ders Grubu | 3 | 5 | 4,00 |
Lisans
Türkçe
Bu ders meslek bilgisi kapsamında öğretmen adaylarının alanlarında yayınlanan ders kitaplarını inceleyebilme bilgi ve becerisini kazandırmayı amaçlamaktadır.
Doç. Dr. Ferhat Karakaya
| 1 | Ders kitabı geliştirme basamaklarını kavrar. |
| 2 | İyi bir ders kitabının sahip olması gereken özellikleri bilir. |
| 3 | Ders kitabı incelemesinde dikkate alması gereken kriterleri öğrenir. |
| 4 | Ders kitaplarının öğretimdeki önemini anlar. |
| 5 | Ders kitaplarında kullanılabilecek örnek içerik ve etkinlikler tasarlar. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Konu alanında MEB tarafından onaylanmış ders kitaplarının ve öğretim programlarının eleştirel bir bakış açısı ile incelenmesi; kitapların içerik, dil, öğrenci seviyesine uygunluk, format, çekicilik, anlamlı öğrenmeye katkısı, öğretimde kullanım kolaylığı v.b. açılarından incelenmesi
| Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
|---|---|---|---|
| 1 | Öğretim Programlarında ders kitabının yeri, önemi ve gerekliği | Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi | Konu Tekrarının Yapılması |
| 2 | Konu alanı ders kitabı incelemesinin eğitsel önemi | Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi | Konu Tekrarının Yapılması |
| 3 | Ders kitaplarının nitelikleri, ders kitaplarında yenilikler | Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi | Konu Tekrarının Yapılması |
| 4 | Ders kitaplarının biçimsel görünümüne ilişkin ölçütler, kapak, kitap boyutları; yazı karakterinin büyüklüğü; sayfa boyutları, satır aralığı; içindekiler; kaynakça; sözlük; dizin | Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi | Konu Tekrarının Yapılması |
| 5 | M.E.B' in ders kitapları yazım, basım, dağıtımına ilişkin ilke ve prosedürü | Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi | Konu Tekrarının Yapılması |
| 6 | Ders kitaplarının öğretim programına uygunluğu ile ilgili ölçütler amaçlara uygunluk içerik seçimi ve düzenlenmesi öğrenme-öğretme ilkelerine uygunluk değerlendirme | Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi | Konu Tekrarının Yapılması |
| 7 | Ders kitaplarının öğretim programına uygunluğu ile ilgili ölçütler amaçlara uygunluk içerik seçimi ve düzenlenmesi öğrenme-öğretme ilkelerine uygunluk değerlendirme | Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi | Konu Tekrarının Yapılması |
| 8 | Öğretimdeki yeni yaklaşımların ders kitaplarına etkisini eleştirel bir bakış açısıyla yorumlayabilme | Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi | Konu Tekrarının Yapılması |
| 9 | Ders kitapları inceleme uygulamaları; ölçek geliştirme, veri toplama, analiz, değerlendirme ve raporlaştırma | Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi | Konu Tekrarının Yapılması |
| 10 | Ders kitapları inceleme uygulamaları; ölçek geliştirme, veri toplama, analiz, değerlendirme ve raporlaştırma | Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi | Konu Tekrarının Yapılması |
| 11 | Yabancı ders kitaplarının ülkemizdeki kitaplarla karşılaştırılması ve öğrenci sunumları | Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi | Konu Tekrarının Yapılması |
| 12 | Yabancı ders kitaplarının ülkemizdeki kitaplarla karşılaştırılması ve öğrenci sunumları | Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi | Konu Tekrarının Yapılması |
| 13 | Öğrenci Sunumları | Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi | Konu Tekrarının Yapılması |
| 14 | Öğrenci Sunumları | Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi | Konu Tekrarının Yapılması |
1. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 3,4,5,6,7 ve 8. sınıflar) http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=325 2. Demirel, Ö., & Kıroğlu, K. (2021). Ders Kitabı İnceleme. Ankara: Pegem Akademi. 3. MEB Fen bilimleri ders kitapları (4-8. Sınıf).
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Rapor Hazırlama | 3 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 | |
Yok
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
| Rapor Hazırlama | 1 | 15 | 15 |
| Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 |
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 13 | 13 |
| Okuma | 14 | 2 | 28 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 100 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | |
| ÖÇ 1 | 5 | 4 | |||||||||||||||
| ÖÇ 2 | 5 | 4 | 5 | 4 | |||||||||||||
| ÖÇ 3 | 5 | 5 | 4 | 4 | |||||||||||||
| ÖÇ 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | |||||||||||||
| ÖÇ 5 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |