GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
CGL730 OKULA UYUM VE ERKEN OKURYAZARLIK EĞİTİMİ Seçmeli Ders Grubu 2 3 5,00

Önlisans


Türkçe


Bu dersin amacı, çocuk gelişimi programı öğrencilerinin okula hazırbulunuşluğu açıklayabilmelerini ve değerlendirmelerini; çocukların kendi içlerindeki ve birbirleri ile aralarındaki farklılıkları göz önünde bulundurarak, çocukları ilkokula hazırlayıcı ve okul öncesi programlarından ilkokula geçişlerini kolaylaştırıcı etkinlikler planlamalarını ve uygulamalarını sağlamaktır.


Çocuk gelişimi programı öğretim elemanları.


1 Öğrenciler okula hazırbulunuşluğun tanımı ve hazırbulunuşluğu etkileyen faktörleri açıklar.
2 Öğrenciler okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar, okuma yazma yaklaşımları, okuma kazanımını etkileyen etmenler, okuma yazma becerilerinin gelişimini açıklar.
3 Öğrenciler fonolojik süreç becerileri (ses farkındalığı, ses hafızası, ses kullanımı), sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimini açıklar.
4 Öğrenciler yazmaya hazırlık (yazı farkındalığı) sürecini açıklar.
5 Öğrenciler okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirmeyi uygular.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Okula hazırbulunuşluğun tanımı ve hazırbulunuşluğu etkileyen faktörler; ilkokula hazırlığın boyutları (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri), okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar, okuma yazma yaklaşımları, okuma kazanımını etkileyen etmenler, okuma yazma becerilerinin gelişimi, erken okuryazarlık, okuma becerileri ve alt alanları; alfabe bilgisi (alfabe öncesi aşama, logografik düzeyi, kısmi alfabe aşaması/yarı fonetik düzey, birleştirilmiş alfabe aşaması/telaffuz), fonolojik süreç becerileri (ses farkındalığı, ses hafızası, ses kullanımı), sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimi; yazmaya hazırlık (yazı farkındalığı), okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Okula hazırbulunuşluğun tanımı ve hazırbulunuşluğu etkileyen faktörler Anlatım, tartışma, soru-cevap
2 İlkokula hazırlığın boyutları (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri) Anlatım, tartışma, soru-cevap
3 İlkokula hazırlığın boyutları (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri) Anlatım, tartışma, soru-cevap
4 Okula hazırbulunuşluk yeterliliklerinin kazandırılmasına yönelik etkinlikler hazırlama Anlatım, tartışma, soru-cevap
5 Okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar, okuma yazma yaklaşımları, okuma kazanımını etkileyen etmenler, okuma yazma becerilerinin gelişimi Anlatım, tartışma, soru-cevap
6 Okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar, okuma yazma yaklaşımları, okuma kazanımını etkileyen etmenler, okuma yazma becerilerinin gelişimi Anlatım, tartışma, soru-cevap
7 Erken okuryazarlık, okuma becerileri ve alt alanları Anlatım, tartışma, soru-cevap
8 Erken okuryazarlık, okuma becerileri ve alt alanları Anlatım, tartışma, soru-cevap
9 Sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimi Anlatım, tartışma, soru-cevap
10 Yazmaya hazırlık (yazı farkındalığı) Anlatım, tartışma, soru-cevap
11 Okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme Anlatım, tartışma, soru-cevap
12 Okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme Anlatım, tartışma, soru-cevap
13 Okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme Anlatım, tartışma, soru-cevap
14 Okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme Anlatım, tartışma, soru-cevap

Oktay, A. (2010). İlköğretime Hazırlık ve İlköğretim Programları. Ankara: Pegem akademi. Unutkan,Ö. P. (2006). Okul Öncesinde İlköğretime Hazırlık. İstanbul: Morpa Yayınlar. Gülay Ogelman, H. (2020). Yaşamın İlk Yıllarında Okula Uyum. Ankara: Eğiten Kitap. Polat, Ö. (2019). Adım Adım İlkokula Başlamak Okula Uyum ve Erken Okuryazarlık Eğitimi. Ankara: Anı Yayıncılık



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 50
Quiz 1 50
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 50

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Quiz 1 1 1
Derse Katılım 13 2 26
Soru-Yanıt 13 1 13
Bireysel Çalışma 14 2 28
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 10 10
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 12 12
Okuma 13 2 26
Quiz için Bireysel Çalışma 1 7 7
Toplam İş Yükü (saat) 125

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
ÖÇ 1 3
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5 1 1 1 3 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek