| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| ORU717 | BİYOLOJİK ÇEŞİTLİLİK | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 4 | 3,00 |
Önlisans
Türkçe
Bu dersin amacı, öğrencilerin biyolojik çeşitliliğin kavramını, bileşenlerini ve ekolojik önemini anlamalarını sağlamaktır. Orman ekosistemlerinde tür, genetik ve ekosistem düzeyinde çeşitliliğin korunması; habitat kaybı, iklim değişikliği ve insan etkileri karşısında sürdürülebilir koruma yaklaşımlarının geliştirilmesi hedeflenmektedir. Ayrıca öğrencilerin tür tanıma, ekosistem izleme ve koruma alanı değerlendirme konularında temel bilgi ve farkındalık kazanmaları amaçlanmaktadır.
Dr. Öğr. Üyesi Esra Özge AYGÜL
| 1 | Biyolojik çeşitliliğin temel kavramlarını, düzeylerini ve ekolojik önemini açıklar. |
| 2 | Tür, genetik ve ekosistem çeşitliliği arasındaki ilişkiyi analiz eder. |
| 3 | Orman ekosistemlerindeki canlı çeşitliliğini tanır ve türlerin ekolojik rollerini açıklar. |
| 4 | Habitat kaybı, iklim değişikliği ve insan etkilerinin biyolojik çeşitlilik üzerindeki sonuçlarını değerlendirir. |
| 5 | Biyolojik çeşitliliğin korunması, izlenmesi ve sürdürülebilir yönetimi için temel yaklaşımları uygular. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Bu ders, biyolojik çeşitliliğin temel kavramlarını, tür, genetik ve ekosistem düzeyindeki çeşitliliği ve bu çeşitliliğin korunmasının ekolojik temellerini kapsar. Öğrenciler; orman ekosistemlerindeki bitki, hayvan, mantar ve liken topluluklarının çeşitliliğini, ekosistem hizmetleriyle ilişkilerini ve habitat parçalanması gibi tehdit unsurlarını öğrenirler. Ayrıca biyolojik çeşitliliğin izlenmesi, envanter çalışmaları, korunan alanların sınıflandırılması ve iklim değişikliğinin tür dağılımı üzerindeki etkileri konularında bilgi kazanırlar. Ders, sürdürülebilir ormancılık ve doğa koruma ilkeleriyle bütünleştirilmiş uygulama örnekleri içerir.
| Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
|---|---|---|---|
| 1 | Biyolojik çeşitlilik kavramı, önemi ve ormancılıkla ilişkisi | Teorik ders anlatımı, görsel sunum ve tartışma | “Biyolojik çeşitlilik” kavramı hakkında kısa okuma |
| 2 | Tür, genetik ve ekosistem çeşitliliği | Teorik anlatım, şema çözümleme ve grup çalışması | Çeşitlilik düzeylerine örnek araştırması |
| 3 | Orman ekosistemlerinde biyolojik çeşitliliğin bileşenleri (bitkiler, hayvanlar, mantarlar, likenler) | Görsel sunum, örnek tür tanıtımı ve sınıf içi tartışma | Türkiye orman faunası ve florası hakkında kısa araştırma |
| 4 | Türkiye’nin biyocoğrafik bölgeleri ve ekolojik çeşitlilik | Harita incelemesi, görsel anlatım ve tartışma | Türkiye biyocoğrafya bölgelerini inceleme |
| 5 | Endemik ve relikt türler – örnekler ve ekolojik önemi | Teorik anlatım, görsel sunum ve tür tanıtımı | Türkiye’deki endemik türlerden örnek bulma |
| 6 | Tehdit altındaki türler ve koruma kategorileri | Yönetmelik incelemesi, sınıf tartışması ve örnek olay çözümleme | Tür kategorilerini inceleme |
| 7 | Habitat kaybı, parçalanma ve ekolojik koridorların önemi | Görsel sunum, video analizi ve tartışma | Habitat parçalanmasıyla ilgili örnek olay incelemesi |
| 8 | Korunan alanlar ve orman ekosistemlerinde koruma yaklaşımları | Teorik anlatım, harita inceleme ve grup çalışması | Türkiye’deki korunan alan tipleri hakkında kısa araştırma |
| 9 | Biyolojik çeşitlilik envanteri ve izleme yöntemleri | Görsel sunum, uygulama örneği inceleme ve tartışma | Tür envanteri formları hakkında kısa not inceleme |
| 10 | Ekosistem hizmetleri: ormanların biyolojik çeşitlilik açısından işlevleri | Teorik anlatım, örnek olay çözümleme ve sınıf içi tartışma | Ekosistem hizmetleriyle ilgili güncel makale okuma |
| 11 | Saha gözlem teknikleri: tür tanıma, fotoğraf dokümantasyonu, GPS ile kayıt | Görsel sunum, örnek uygulama analizi ve değerlendirme | Tür gözlemi örneklerini inceleme |
| 12 | İklim değişikliğinin biyolojik çeşitlilik üzerindeki etkileri | Güncel rapor incelemesi, tartışma ve değerlendirme | İklim değişikliği ve tür dağılımı ilişkisi üzerine okuma |
| 13 | Sürdürülebilir ormancılıkta biyolojik çeşitliliğin korunması | Teorik anlatım, tartışma ve örnek olay çözümleme | Sürdürülebilir ormancılık ilkeleri hakkında web araştırması |
| 14 | Biyolojik çeşitliliğin korunmasında katılımcı yaklaşımlar ve toplum bilinci | Teorik anlatım, örnek olay çözümleme ve grup tartışması | Doğa koruma projelerinde halk katılımı örneklerini inceleme |
1. Özkan, K. (2016). Biyolojik Çeşitlilik Bileşenleri (?, ß, ?) Nasıl Ölçülür? Süleyman Demirel Üniversitesi, Orman Fakültesi Yayın No: 98, ISBN: 976-9944-452-89-2, Isparta, 142 s.
Teorik Ders Anlatımı Görsel Sunumlar (harita, fotoğraf, tür tanıtımı) Sınıf İçi Tartışmalar Grup Çalışmaları Uygulamalı Gözlem ve Tür Tanıma Etkinlikleri Alan Verisi İnceleme ve Değerlendirme Kısa Araştırma ve Raporlama Çalışmaları
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 60 |
| Quiz | 1 | 40 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 | |
Yok
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Quiz | 1 | 1 | 1 |
| Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
| Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 87 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
| ÖÇ 1 | 3 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | ||||
| ÖÇ 2 | 5 | 3 | 5 | 4 | 5 | 5 | ||||
| ÖÇ 3 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | |||||
| ÖÇ 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | |||
| ÖÇ 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 |