| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| ORU709 | ORMANCLIKTA COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİ | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 4 | 3,00 |
Önlisans
Türkçe
Bu dersin amacı, öğrencilere coğrafi bilgi sistemlerinin (CBS) temel kavramlarını öğretmek, ormancılık çalışmalarında harita, fotogrametri ve hava fotoğraflarının kullanımını kavratmak ve mekânsal verilerin analizinde CBS’nin rolünü açıklamaktır. Ders, öğrencilerin orman kaynaklarını dijital ortamda analiz edebilme, harita ve fotoğraf verilerini yorumlayabilme becerilerini geliştirmeyi hedefler.
Dr. Öğr. Üyesi Esra Özge AYGÜL
| 1 | Coğrafi bilgi sistemlerinin temel kavramlarını ve bileşenlerini açıklar. |
| 2 | Harita, ölçek, projeksiyon ve koordinat sistemlerini tanımlar ve yorumlar. |
| 3 | Fotogrametri ve hava fotoğraflarının ormancılıkta kullanım alanlarını açıklar. |
| 4 | Raster ve vektör veri türlerini ayırt eder, temel mekânsal analizleri yorumlar. |
| 5 | CBS verilerini kullanarak orman alanlarının planlama ve izleme süreçlerinde değerlendirme yapar. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Ormancılıkta coğrafi bilgi sistemlerinin temel ilkelerini, veri türlerini ve uygulama alanlarını kapsamaktadır. Harita bilgisi, koordinat sistemleri, ölçek ve projeksiyon kavramları ile fotogrametri ve hava fotoğraflarının yorumlanması konularını içerir. Öğrenciler, raster ve vektör veri yapısını tanır, mekânsal analiz yöntemlerini öğrenir ve harita üretim süreçlerini kavrar. Ders kapsamında, orman kaynaklarının izlenmesi, planlanması ve değerlendirilmesinde CBS’nin sağladığı olanaklar örneklerle ele alınır.
| Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
|---|---|---|---|
| 1 | Coğrafi Bilgi Sistemlerine Giriş | Teorik ders anlatımı, sınıf içi tartışma | GIS’in temel kavramları okunmalı |
| 2 | Harita Kavramı, Ölçek ve Lejant | Görsel harita sunumları, örnek harita inceleme | Harita türleri ve ölçek örnekleri incelenmeli |
| 3 | Koordinat Sistemleri ve Projeksiyonlar | Teorik ders anlatımı, harita çizim örnekleri | UTM sistemi hakkında kısa bir araştırma yapılmalı |
| 4 | Fotogrametriye Giriş | Görsel sunum, grup tartışması | Fotogrametri kavramı ve uygulama alanları okunmalı |
| 5 | Hava Fotoğraflarının Türleri | Harita–fotoğraf karşılaştırma çalışması, Quiz | Farklı fotoğraf türleri (siyah-beyaz, infrared) karşılaştırılmalı |
| 6 | Foto Yorumlama Temelleri | Görsel analiz, sınıf içi tartışma | Ormanlık ve ormansız alan örnekleri incelenmeli |
| 7 | Ortofoto ve Dijital Görüntü Üretimi | Teorik ders anlatımı, kavram açıklaması | Ortofoto kavramı araştırılmalı |
| 8 | CBS’de Veri Türleri: Raster ve Vektör | Teorik ders anlatımı, görsel örnek sunumu | Raster ve vektör veri farkları not alınmalı |
| 9 | CBS Yazılımları ve Katman Mantığı | Görsel harita sunumları, grup tartışması | Katman kavramı ve veri organizasyonu okunmalı |
| 10 | Mekânsal Analizler: Alan, Uzaklık, Eğim | Teorik anlatım, örnek senaryo çözümü | Basit analiz örnekleri (buffer, overlay) incelenmeli |
| 11 | CBS’nin Ormancılıktaki Uygulamaları | Sınıf içi tartışma, vaka analizi | Orman planlama ve izleme örnekleri okunmalı |
| 12 | Uzaktan Algılama, LIDAR ve NDVI | Görsel sunum, teorik ders anlatımı | LIDAR ve NDVI kavramları araştırılmalı |
| 13 | CBS’de Harita Üretimi ve Raporlama | Teorik ders anlatımı, örnek rapor inceleme | Tematik harita örnekleri incelenmeli |
| 14 | Genel Değerlendirme ve CBS’nin Geleceği | Sınıf içi tartışma, soru-cevap | Tüm ders notları tekrar edilmeli |
1. Orman Genel Müdürlüğü. (t.y.). Harita bilgisi. Ankara: Orman Genel Müdürlüğü. 2. Orman Genel Müdürlüğü. (t.y.). Fotogrametrik üretim. Ankara: Orman Genel Müdürlüğü. 3. Orman Genel Müdürlüğü. (t.y.). Foto yorumlama. Ankara: Orman Genel Müdürlüğü. 4. Orman Genel Müdürlüğü. (2013). Orman mühendisleri için ArcGIS. Ankara: Orman Genel Müdürlüğü.
Teorik Ders Anlatımı Görsel Harita–Fotoğraf Sunumları Sınıf İçi Tartışma Harita–Fotoğraf Karşılaştırma Çalışmaları
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 60 |
| Quiz | 1 | 40 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 | |
Yok
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Quiz | 1 | 1 | 1 |
| Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
| Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 73 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
| ÖÇ 1 | 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | |||
| ÖÇ 2 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | ||||
| ÖÇ 3 | 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | |||
| ÖÇ 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | ||||
| ÖÇ 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 |