GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
MRE714 GELENEKSEL YAPI SİSTEM ÖĞELERİ Seçmeli Ders Grubu 2 4 4,00

Önlisans


Türkçe


Geleneksel Yapı Sistem Öğeleri” disiplininde öğrenciye daha çok geleneksel yapı sistemleri, tarihi anıt yapıların ve sivil yapıların taşıyıcı sistem ve mekânsal kuruluşları hakkında bilgi vermek ve bu bilgilerin bir proje kapsamında sentezini elde etmektir.


Bölüm öğretim elemanları


1 Ahşap sivil ve anıtsal yapıların yapım tekniklerini bilir.
2 Kargir sivil ve anıtsal yapılarda kullanılan malzeme ve özelliklerini öğrenir.
3 Tarihi yapıyı oluşturan taşıyıcı sistemleri öğrenir.
4 Geleneksel yapı sisteminde kullanılan yapı elemanları öğrenir.
5 Geleneksel yapı sistemlerde yapılan süslemeleri öğrenir

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Ahşap anıtsal yapılar, ahşap sivil yapılar, kârgir anıtsal yapılar, kârgir sivil yapılar, kubbe, tonoz, minare, çörtenleri, konsol, saçak, furuş, baca, ocak, süslemeler konularında yapım teknikleri, teorik bilgi ve uygulama bilgileri vermektir.


Hafta Konular (Teorik) Uygulama Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Giriş, ahşap sivil yapılar ve sivil mimarinin tanımı. Ahşap sivil yapıların uygulama projesiyle ilgili örnek çalışmaların analiz föylerin hazırlanması. Anlatım Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği Kaynak kitaplardan ders hakkında bilgi edinilmesi.
2 Geleneksel ahşap yapı kurgusu. Geleneksel ahşap yapı kurgusuna yönelik föylerin hazırlanması. Bireysel Çalışma Yöntemi, Anlatım Yöntemi Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması.
3 Geleneksel ahşap yapılarda yapım teknikleri. Geleneksel ahşap yapılarda yapım teknikleriyle ilgili analiz föylerin hazırlanması. Bireysel Çalışma Yöntemi, Anlatım Yöntemi Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması ve örnekler üzerine çalışma yapılması.
4 Ahşap anıtsal yapılar ve ahşabın tarihi yapılarda kullanımı. Ahşap anıtsal yapılar ve ahşabın tarihi yapılarda kullanımına yönelik föylerin hazırlanması. Proje Temelli Öğrenme Modeli, Anlatım Yöntemi Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması ve örnekler üzerine çalışma yapılması.
5 Kargir yapının tanımı ve kargir sivil yapılarda kullanılan malzeme. Kargir yapının tanımı ve kargir sivil yapılarda kullanılan malzemeyle ilgili analiz föylerin hazırlanması. Anlatım Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması ve örnekler üzerine çalışma yapılması.
6 Kargir anıtsal yapılar, tarihi yapıyı oluşturan taşıyıcı sistemler. Kargir anıtsal yapılar, tarihi yapıyı oluşturan taşıyıcı sistemlerine yönelik föylerin hazırlanması. Proje Temelli Öğrenme Modeli, Anlatım Yöntemi Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması ve örnekler üzerine çalışma yapılması.
7 Tarihi yapılarda kemerlerin ve tonozların işlevi ve çeşitleri. Tarihi yapılarda kemerlerin ve tonozların işlevi ve çeşitleriyle ilgili analiz föylerin hazırlanması. Proje Temelli Öğrenme Modeli, Anlatım Yöntemi Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması ve örnekler üzerine çalışma yapılması.
8 Tarihi yapılarda kemerlerin ve tonozların işlevi ve çeşitleri. Tarihi yapılarda kemerlerin ve tonozların işlevi ve çeşitleriyle ilgili analiz föylerin hazırlanması. Proje Temelli Öğrenme Modeli, Anlatım Yöntemi Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması ve örnekler üzerine çalışma yapılması.
9 Tarihi yapıyı oluşturan taşıyıcı sistemlerden kubbenin işlevi, kubbeye geçiş elemanları, sütunlar ve ayaklar, duvarlar, temeller. Tarihi yapıyı oluşturan taşıyıcı sistemlerden kubbenin işlevi, kubbeye geçiş elemanları, sütunlar ve ayaklar, duvarlar, temellerle ilgili analiz föylerin hazırlanması. Proje Temelli Öğrenme Modeli, Anlatım Yöntemi Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması ve örnekler üzerine çalışma yapılması.
10 Geleneksel mimaride minare kavramı ve gelişimi. Geleneksel mimaride minare kavramı ve gelişimiyle ilgili analiz föylerin hazırlanması. Proje Temelli Öğrenme Modeli, Anlatım Yöntemi Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması ve örnekler üzerine çalışma yapılması.
11 Minareyi oluşturan bölümler. Minareyi oluşturan bölümlere yönelik föylerin hazırlanması. Proje Temelli Öğrenme Modeli, Anlatım Yöntemi Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması ve örnekler üzerine çalışma yapılması.
12 Anadolu öncesi ve sonrası Türk-İslam mimarisinde minarelerin gelişimi. Anadolu öncesi ve sonrası Türk-İslam mimarisinde minarelerin gelişimiyle ilgili analiz föylerin hazırlanması. Proje Temelli Öğrenme Modeli, Anlatım Yöntemi Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması ve örnekler üzerine çalışma yapılması.
13 Geleneksel yapılarda çörtenler, konsol, saçak, furuş, baca ve ocağın tanımı, işlevi ve önemi, çatı saçak düzeni ve çeşitleri Geleneksel yapılarda çörtenler, konsol, saçak, furuş, baca ve ocağın tanımı, işlevi ve önemi, çatı saçak düzeni ve çeşitleriyle ilgili analiz föylerin hazırlanması. Proje Temelli Öğrenme Modeli, Anlatım Yöntemi Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması ve örnekler üzerine çalışma yapılması.
14 Geleneksel yapılarda kullanılan süslemeler. Geleneksel yapılarda kullanılan süslemelerle ilgili analiz föylerin hazırlanması. Proje Temelli Öğrenme Modeli, Anlatım Yöntemi Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması ve örnekler üzerine çalışma yapılması.

1)ULUENGİN, F.; ULUENGİN, B.; ULUENGİN B.; Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik Yapı Detayları, İstanbul, 2001.2)ULUENGİN, N.,Osmanlı - Türk Sivil Mimarisinde Pencere Açıklıklarının Gelişimi, İstanbul, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, 1998.3)SÖNMEZ, N., Osmanlı Dönemi Yapı ve Malzeme Terimleri Sözlüğü, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, 1997.4)CALLOWAY, S.(ed.), The Elements of Style, Simonand Schuster Publication, New York, 1996.5)GOODWIN, G., A History of Ottoman Architecture, Thamesand Hudson, london, 1997.6)Anonim, Traditional Construction Details from Bosniaand Herzigovina, Bosna, Tarihsiz.7)URAL, N.(ed.), Ahşap Kapılar, T.C. Bayındırlık Bakanlığı Yayınları, İstanbul, 1949.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 40
Ev Ödevi 1 60
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 40

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 28 28
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 30 30
Ev Ödevi 1 40 40
Toplam İş Yükü (saat) 100

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
ÖÇ 1 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 2 5 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 3 5 5 5
ÖÇ 4 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek