GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
MRE701 AHŞABIN BOZULMA NEDENLERİ VE KORUNMASI Seçmeli Ders Grubu 2 3 3,00

Önlisans



Geleneksel mimarimizde ana taşıyıcı eleman olarak kullanılan ahşap malzeme hem ara elemanlarda hem de taşınabilir malzemelerde karşımıza çıkmaktadır. Bu derste; çeşitli amaçlarda kullanılmış olan ahşapların yapısal, kimyasal ve fiziksel özellikleri öğretilerek, bozulma süreçleri ve nedenleri tespit edilip, doğru onarım koruma yöntemleri anlatılarak, uygulama yaptırılmaktadır.


Öğr. Gör. Ahmet Sertan ÖZPAK


1 Geleneksel Türk Mimarisinde ve günümüzde en çok kullanılan malzeme olan ahşabı tanır.
2 Ahşabın bozulma etkenlerini bilir.
3 Ahşabın koruma ve onarım yöntemlerini bilir.
4 Ahşap uygulama yapar, restorasyon uygulamalarında hangi ahşabın nasıl kullanılacağını bilir.
5 Ahşabın kimyasal ve fiziksel özelliklerini bilir.

Birinci Öğretim


-


-


Ahşap malzemenin tanımı, kullanım alanları, bozulma sorunları ve onarım teknikleri, uygulama, Ahşap malzemeyi tanıması, uygulama yapması, koruma ve onarım yöntemlerinin bilinmesi.


Hafta Konular (Teorik) Uygulama Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Giriş, Ahşabın Genel Tanımı
2 Ahşabın Özellikleri, Uygulama
3 Ahşabın Kimyasal Özellikleri
4 Ahşabın Fiziksel Özellikleri
5 Ağaç Cinslerine Göre Ahşabın Kullanımı
6 Ahşabı Bozan Etmenler
7 Fiziksel Bozulma Etkenleri
8 Vize Sınavı
9 Kimyasal Bozulma Etkenleri
10 Biyolojik Ve Mikrobiyolojik Bozulmalar, Uygulama
11 Ahşabın Temizlenme İlkeleri, Uygulama
12 Koruma İlkeleri Ve Kimyasal Koruma, Yüzeysel, Bünyesel Koruma, Uygulama
13 Geleneksel Tasarımda Ahşap Kullanımı, Uygulama
14 Ahşabın Onarım Yöntemleri Ve İlkeleri
15 Final Sınavı

1. ARTEL, T.,Yapı Malzemesi, ilaveli baskı: Gündüz Dibağ, İstanbul 1969. 2. GÜNAY, R.,Geleneksel Ahşap Yapılar Sorunları ve Çözüm Yolları, Birsen Yayınevi, İstanbul 2002. 3. İstanbul Restorasyon ve Konservasyon Merkez Laboratuvarı, Müzelerde Koruma: Çevresel Koşulların Denetimi, Eski Eserler ve Müzeler Genel Müdürlüğü, İstanbul 1987. 4. RIEDERER, J.,RestaurierenRestoration&BewahrenPreservation, Goethe Institut, Münih 1989. 5. ŞANIVAR, N.,Ağaç Teknolojisi, II. baskı, Milli Eğitim Bakanlığı yayını, İstanbul 1977. 6. ESER, L.,Yapı Bilgisi, İ.T.Ü., İstanbul 1970. 7. GÜNSOY,O.,Yapı: Ahşap İnşaat, Arı Kitabevi, İstanbul 1967. 8. KOCATAŞKIN, F.,Yapı Malzemesi Olarak Ahşap, İ.T.Ü. Yayınları, İstanbul 1966.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 50
Uygulama/Pratik 1 50
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

-


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 1 14
Uygulama/Pratik 1 24 24
Bireysel Çalışma 6 4 24
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 7 7
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 7 7
Toplam İş Yükü (saat) 78

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
ÖÇ 1 3 4 5 3 4 5 3 4 5 3 4 5 3 4 5
ÖÇ 2 3 4 5 3 4 5 3 4 5 3 4 5 3 4 5
ÖÇ 3 3 4 5 3 4 5 3 4 5 3 4 5 3 4 5
ÖÇ 4 3 4 5 3 4 5 3 4 5 3 4 5 3 4 5
ÖÇ 5 3 3 5 4 5 3 5 4 5 3 5 4 5 4 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek