GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
MRE715 GELENEKSEL YAPILAR VE İÇ MEKAN ÇÖZÜMLEMESİ Seçmeli Ders Grubu 2 3 4,00

Önlisans


Türkçe


Bu dersin amacı Bizans, Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı dönemlerine ait farklı yapı türlerinin plan tipleri, iç mekan düzenleri ve mekan örgütleme ilkeleri açısından yakından tanıtılmasını sağlamaktır. Farklı yapı türlerinin verilen ödevlerle yerinde incelenmesi ile öğrencilerin farklı dönemlerde, farklı işlevlerle inşa edilmiş yapıları tanımaları, benzerlik ve farklılıkları ayırt etmelerini öğrenmeleri hedeflenmiştir. Yapıların iç mekanlarındaki her türlü işlevsel veya bezeme amaçlı yapılmış mimari öğelerinin ayrıntılı olarak tanıtılmasına çalışılmıştır.


Öğr. Gör. Dr. Merve Güler


1 Anadolu'da farklı dönemlerde, farklı işlevle inşa edilmiş yapı türlerini ayırt eder.
2 Farklı yapıların plan tiplerini, iç mekan düzenlerini, mekanlar arasındaki ilişkileri ayırt eder.
3 Farklı yapı türlerini ayırt eder.
4 Farklı dini yapıların iç mekanlarını ayırt eder.
5 Sivil yapılardaki mekan düzenlemelerini listeler.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Bizans, Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı Dönemlerine Ait Geleneksel Yapı Türlerinin Tanıtılması / Mekan Örgütleme İlkeleri / Plan Özellikleri/ Tiplendirilmeleri / Dini Yapılar (Cami, kilise, medrese) / Sosyal Amaçlı Yapılar / Eğitim Yapıları / Ticaret Yapıları / Askeri Yapılar / Su Yapıları (hamam)/ Mezar Yapıları (türbe)/Türk Evi, Saraylar, Köşkler, Kasırlar / Gezilerle Örneklerin İncelenmesi / seçilmiş yapı örnekleri üzerinden yerinde inceleme ve gözlem ile iç mekan mimarisi ile ilgili çözümlemeler yapılması. Farklı yapı türlerini tanıtan belgeseller gösterilmesi


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Tanışma, ders içeriği tanıtımı, ödevler hakkında bilgilendirme, kaynakça verilmesi Anlatım Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği Kaynak kitaplardan ders hakkında bilgi edinilmesi.
2 Kiliselerin iç mekan düzenlerinin çözümlenmesi/kilise planı çizimi Anlatım Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği Kaynak kitaplardan ders hakkında bilgi edinilmesi.
3 Kiliselerin iç mekan düzenlerinin çözümlenmesi (belgesel gösterimi)/Kilise planı çizimi Anlatım Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği Kaynak kitaplardan ders hakkında bilgi edinilmesi.
4 Camilerin iç mekan düzenlerinin çözümlenmesi/Cami planı çizimi Anlatım Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği Kaynak kitaplardan ders hakkında bilgi edinilmesi.
5 Camilerin iç mekan düzenlerinin çözümlenmesi(belgesel gösterimi)/Cami planı çizimi Anlatım Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Ödev tashihi Kaynak kitaplardan ders hakkında bilgi edinilmesi.
6 Medreselerin iç mekan düzenlerinin çözümlenmesi/Medrese planı çizimi Anlatım Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği Kaynak kitaplardan ders hakkında bilgi edinilmesi.
7 Medreselerin iç mekan düzenlerinin çözümlenmesi(belgesel gösterimi)/Medrese planı çizimi Anlatım Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği Kaynak kitaplardan ders hakkında bilgi edinilmesi.
8 Hamamların iç mekan düzenlerinin çözümlenmesi/Hamam planı çizimi Anlatım Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği Kaynak kitaplardan ders hakkında bilgi edinilmesi.
9 Hamamların iç mekan düzenlerinin çözümlenmesi/Hamam planı çizimi Anlatım Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği Kaynak kitaplardan ders hakkında bilgi edinilmesi.
10 Türk Evi'nin iç mekan düzenin çözümlenmesi/Türk Evi planı çizimi Bireysel Çalışma Yöntemi, Anlatım Yöntemi Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması ve örnekler üzerine çalışma yapılması.
11 Türk Evi'nin iç mekan düzenin çözümlenmesi/Türk Evi planı çizimi Bireysel Çalışma Yöntemi, Anlatım Yöntemi Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması ve örnekler üzerine çalışma yapılması.
12 Saray, Kasır ve Köşklerin iç mekan düzenlerinin çözümlenmesi /belgesel gösterimi/Köşk planı çizimi Bireysel Çalışma Yöntemi, Anlatım Yöntemi Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması ve örnekler üzerine çalışma yapılması.
13 Saray, Kasır ve Köşklerin iç mekan düzenlerinin çözümlenmesi /belgesel gösterimi/Köşk planı çizimi Bireysel Çalışma Yöntemi, Anlatım Yöntemi, Projelerin Sunumu Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması ve örnekler üzerine çalışma yapılması.
14 Saray, Kasır ve Köşklerin iç mekan düzenlerinin çözümlenmesi /belgesel gösterimi/Köşk planı çizimi Bireysel Çalışma Yöntemi, Anlatım Yöntemi, Projelerin Sunumu Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması ve örnekler üzerine çalışma yapılması.

1. Kuban, D. (2007). *Osmanlı mimarisi*. İstanbul: YEM Yayın. 2. Müller-Wiener, W. (2002). *İstanbul’un tarihsel topografyası*. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. 3. Ahunbay, Z. (1994). Medreseler. In *Dünden bugüne İstanbul ansiklopedisi* (Cilt 5, ss. 320-326). İstanbul: Kültür Bakanlığı ve Tarih Vakfı Ortak Yayını. 4. *Medarisi İstanbul* (2008). İstanbul: İstanbul Büyükşehir Belediyesi Yayını. 5. Aslanapa, O. (1984). *Türk sanatı I-II*. İstanbul: Kervan Yayınları. 6. Eyice, S. (1994). Hamamlar. In *Dünden bugüne İstanbul ansiklopedisi* (Cilt 3, ss. 537-542). İstanbul: Kültür Bakanlığı ve Tarih Vakfı Ortak Yayını. 7. Haskan, M. N. (1995). *İstanbul hamamları*. İstanbul: Türkiye Turing ve Otomobil Kurumu Yayınları. 8. Küçükerman, Ö. (1991). *Kendi mekanının arayışı içinde Türk evi*. İstanbul: Türkiye Turing ve Otomobil Kurumu Yayını. 9. Günay, R. (1998). *Türk ev geleneği ve Safranbolu evleri*. İstanbul: YEM Yayın. 10. Eldem, S. H. (1993). *Boğaziçi yalıları* (2 Cilt). İstanbul: Vehbi Koç Vakfı Yayını.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 60
Proje Sunma 2 20
Ev Ödevi 1 20
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 40

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 3 42
Soru-Yanıt 5 2 10
Proje Hazırlama 2 5 10
Proje Sunma 2 2 4
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 7 2 14
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 7 2 14
Ev Ödevi 1 5 5
Toplam İş Yükü (saat) 101

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
ÖÇ 1 5 5
ÖÇ 2 5 5 5
ÖÇ 3 5 5
ÖÇ 4 5 5
ÖÇ 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek