GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
MRE701 AHŞABIN BOZULMA NEDENLERİ VE KORUNMASI Seçmeli Ders Grubu 2 3 3,00

Önlisans


Türkçe


Geleneksel mimarimizde ana taşıyıcı eleman olarak kullanılan ahşap malzeme hem ara elemanlarda hem de taşınabilir malzemelerde karşımıza çıkmaktadır. Bu derste; çeşitli amaçlarda kullanılmış olan ahşapların yapısal, kimyasal ve fiziksel özellikleri öğretilerek, bozulma süreçleri ve nedenleri tespit edilip, doğru onarım koruma yöntemleri anlatılarak, uygulama yaptırılmaktadır.


Öğr. Gör. Esra AKMAN


1 Geleneksel Türk Mimarisinde ve günümüzde en çok kullanılan malzeme olan ahşabı ayırt eder.
2 Ahşabın bozulma etkenlerini listeler.
3 Ahşabın koruma ve onarım yöntemlerini listeler.
4 Ahşap uygulama yapar, restorasyon uygulamalarında hangi ahşabın nasıl kullanılacağını ayırt eder.
5 Ahşabın kimyasal ve fiziksel özelliklerini listeler.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Ahşap malzemenin tanımı, kullanım alanları, bozulma sorunları ve onarım teknikleri, uygulama, Ahşap malzemeyi tanıması, uygulama yapması, koruma ve onarım yöntemlerinin bilinmesi.


Hafta Konular (Teorik) Uygulama Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Giriş, Ahşabın Genel Tanımı Yok Anlatım ve slayt sunumu Kaynak kitaplardan ders hakkında bilgi edinilmesi
2 Ahşabın Özellikleri, Uygulama Konu ile ilgili uygulama Anlatım ve slayt sunumu Kaynak kitaplardan ders hakkında bilgi edinilmesi
3 Ahşabın Kimyasal Özellikleri Konu ile ilgili uygulama Anlatım ve slayt sunumu Kaynak kitaplardan ders hakkında bilgi edinilmesi
4 Ahşabın Fiziksel Özellikleri Konu ile ilgili uygulama Anlatım ve slayt sunumu Kaynak kitaplardan ders hakkında bilgi edinilmesi
5 Ağaç Cinslerine Göre Ahşabın Kullanımı Konu ile ilgili uygulama Anlatım ve slayt sunumu Kaynak kitaplardan ders hakkında bilgi edinilmesi
6 Ahşabı Bozan Etmenler Konu ile ilgili uygulama Anlatım ve slayt sunumu Kaynak kitaplardan ders hakkında bilgi edinilmesi
7 Fiziksel Bozulma Etkenleri Konu ile ilgili uygulama Anlatım ve slayt sunumu Kaynak kitaplardan ders hakkında bilgi edinilmesi
8 Fiziksel Bozulma Etkenleri Konu ile ilgili uygulama Anlatım ve slayt sunumu Kaynak kitaplardan ders hakkında bilgi edinilmesi
9 Kimyasal Bozulma Etkenleri Konu ile ilgili uygulama Anlatım ve slayt sunumu Kaynak kitaplardan ders hakkında bilgi edinilmesi
10 Biyolojik Ve Mikrobiyolojik Bozulmalar, Uygulama Konu ile ilgili uygulama Anlatım ve slayt sunumu Kaynak kitaplardan ders hakkında bilgi edinilmesi
11 Ahşabın Temizlenme İlkeleri, Uygulama Konu ile ilgili uygulama Anlatım ve slayt sunumu Kaynak kitaplardan ders hakkında bilgi edinilmesi
12 Koruma İlkeleri Ve Kimyasal Koruma, Yüzeysel, Bünyesel Koruma, Uygulama Konu ile ilgili uygulama Anlatım ve slayt sunumu Kaynak kitaplardan ders hakkında bilgi edinilmesi
13 Geleneksel Tasarımda Ahşap Kullanımı, Uygulama Konu ile ilgili uygulama Anlatım ve slayt sunumu Kaynak kitaplardan ders hakkında bilgi edinilmesi
14 Ahşabın Onarım Yöntemleri Ve İlkeleri Konu ile ilgili uygulama Anlatım ve slayt sunumu Kaynak kitaplardan ders hakkında bilgi edinilmesi

Artel, T. (1969). Yapı malzemesi (ilaveli baskı: Gündüz Dibağ). İstanbul: Gündüz Dibağ. Günay, R. (2002). Geleneksel ahşap yapılar sorunları ve çözüm yolları. İstanbul: Birsen Yayınevi. İstanbul Restorasyon ve Konservasyon Merkez Laboratuvarı. (1987). Müzelerde koruma: Çevresel koşulların denetimi. İstanbul: Eski Eserler ve Müzeler Genel Müdürlüğü. Riederer, J. (1989). Restaurieren, restoration & bewahren, preservation. Münih: Goethe Institut. Şanivar, N. (1977). Ağaç teknolojisi (II. baskı). İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayını. Eser, L. (1970). Yapı bilgisi. İstanbul: İ.T.Ü. Günsoy, O. (1967). Yapı: Ahşap inşaat. İstanbul: Arı Kitabevi. Kocataskin, F. (1966). Yapı malzemesi olarak ahşap. İstanbul: İ.T.Ü. Yayınları.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 50
Uygulama/Pratik 1 50
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 2 28
Uygulama/Pratik 5 2 10
Gösterme 14 1 14
Bireysel Çalışma 6 1 6
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 7 1 7
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 7 1 7
Toplam İş Yükü (saat) 74

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
ÖÇ 1 5 5
ÖÇ 2 5 5 5 5
ÖÇ 3 5 5 5
ÖÇ 4 5 5 5
ÖÇ 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek