GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
GDT702 ALKOLLÜ VE ALKOLSÜZ İÇECEKLER TEKNOLOJİSİ Seçmeli Ders Grubu 2 4 4,00

Önlisans


Türkçe


Bu dersin amacı: öğrencilere içecek çeşitlerinin tanıtılması ve sağlıklı, güvenilir ve pratik bir şekilde içecek çeşitlerini hazırlayacak seviyeye getirmektir.


Dr. Öğr. Üyesi Cemhan DOĞAN


1 1. Genel olarak içecek çeşitleri hakkında bilgi sahibi olur
2 2. Çay, Bitki çayları, Kahve, Latte, Salep vb. sıcak içecek çeşitleri üretebilir
3 3. Soğuk çay, Gazoz, Meyve suyu, Limonata, Şalgam, Şerbet vb. soğuk içecek çeşitlerini üretebilir
4 4. İçecekleri kaliteli, sağlıklı ve helal bir şekilde üretebilir.
5 5. İçeceklerin standart reçetesini oluşturabilir.

Birinci Öğretim


yok


yok


Soğuk ve sıcak içeceklerin kaliteli, sağlıklı ve helal bir şekilde üretilebilmesi


Hafta Konular (Teorik) Uygulama Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Çay, Yeşil çay yok • Anlatım: Çay ve yeşil çayın tarihçesi, üretim aşamaları, işleme yöntemleri ve sağlık üzerindeki etkileri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Çay ve yeşil çayın beslenme açısından farkları ve sağlık yararları hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Çay işleme aşamalarını gösteren şemalar kullanılacak. • Tartışma: Çay ve yeşil çayın tüketim şekilleri ve farklı kültürlerdeki önemi tartışılacak. Öğrencilerden çay ve yeşil çayın üretim süreçleri ve sağlık üzerindeki etkileri hakkında bilgi edinmeleri istenecek.
2 Kahve,Latte, var • Anlatım: Kahve çeşitleri, kahvenin işlenme yöntemleri, latte yapımı ve kahvenin sağlık üzerindeki etkileri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Kahvenin türleri, latte yapımında kullanılan süt ve kahve oranları hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Latte hazırlama sürecini ve kahvenin işlenme aşamalarını gösteren grafikler kullanılacak. • Uygulama: Öğrenciler, kahve ve latte hazırlama üzerine pratik yapacaklar. Öğrencilerden kahve çeşitleri ve latte yapımı hakkında bilgi edinmeleri istenecek
3 Kakao,Salep,Sıcak Çikolata,Meyve Özleri yok • Anlatım: Kakao, salep, sıcak çikolata ve meyve özlerinin üretim süreçleri ve sağlık üzerindeki etkileri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Kakao ve salep gibi içeceklerin beslenmedeki yeri ve sıcak içeceklerde kullanılan meyve özleri hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Kakao ve salep üretimini gösteren grafikler ve meyve özlerinin işlenme süreçleri gösterilecek. • Tartışma: Kakao, salep ve sıcak çikolatanın farklı kültürlerdeki önemi tartışılacak. Öğrencilerden kakao, salep, sıcak çikolata ve meyve özleri hakkında bilgi edinmeleri istenecek.
4 Ihlamur,Kuşburnu,Ahududu var • Anlatım: Ihlamur, kuşburnu ve ahududunun biyolojik yapıları, işlenme süreçleri ve sağlık yararları teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Bu bitki çaylarının işlenme yöntemleri ve beslenme açısından katkıları hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Ihlamur, kuşburnu ve ahududu çayı üretim süreçlerini gösteren grafikler kullanılacak. • Uygulama: Öğrenciler, bu bitkisel çayları hazırlama ve tadım üzerine pratik yapacaklar. Öğrencilerden ıhlamur, kuşburnu ve ahududu hakkında bilgi edinmeleri istenecek.
5 içecek servisi yok • Anlatım: İçeceklerin servise hazırlanma süreçleri, sunum teknikleri ve servis standartları teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: İçecek servisinde dikkat edilmesi gereken kurallar ve servis kalitesini artırma yöntemleri hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: İçecek servisinde kullanılan araç gereçler ve teknikleri gösteren şemalar kullanılacak. • Tartışma: Servis kalitesinin müşteri memnuniyetine etkisi ve profesyonel içecek servisi yöntemleri tartışılacak. Öğrencilerden içecek servisi standartları ve sunum teknikleri hakkında bilgi edinmeleri istenecek.
6 Gazlı İçecekler(maden suyu,soda çeşitleri)-Su var • Anlatım: Gazlı içeceklerin üretim süreçleri, maden suyu ve sodanın özellikleri, suyun içecek endüstrisindeki yeri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Gazlı içeceklerin üretim aşamaları ve sağlık açısından etkileri hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Maden suyu ve soda üretim süreçlerini gösteren grafikler kullanılacak. • Uygulama: Öğrenciler, gazlı içeceklerin tat testi ve kalite kontrolü üzerine pratik yapacaklar. Öğrencilerden maden suyu, soda ve gazlı içecekler hakkında bilgi edinmeleri istenecek.
7 Ayran , Taze ve Fabrikasyon meyve suları yok • Anlatım: Ayranın ve taze/fabrikasyon meyve sularının üretim aşamaları, kalite standartları ve besin değerleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Ayranın üretim süreci ile fabrikasyon ve taze meyve suları arasındaki farklar hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Ayran ve meyve suyu üretim süreçlerini gösteren şemalar kullanılacak. • Tartışma: Taze ve fabrikasyon meyve sularının besin değerleri ve tüketici tercihlerine etkisi tartışılacak Öğrencilerden ayran, taze ve fabrikasyon meyve suları hakkında bilgi edinmeleri istenecek.
8 Soğuk çay, Limonata var • Anlatım: Soğuk çay ve limonatanın üretim süreçleri, sağlık üzerindeki etkileri ve tüketim trendleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Soğuk çayın ve limonatanın üretim süreçleri, raf ömrü ve lezzet standartları hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Soğuk çay ve limonata üretim aşamalarını gösteren grafikler kullanılacak. • Uygulama: Öğrenciler, soğuk çay ve limonata yapımına yönelik pratik uygulamalar yapacaklar. Öğrencilerden soğuk çay ve limonata üretimi ve tüketim trendleri hakkında bilgi edinmeleri istenecek.
9 Şerbet Çeşitleri yok • Anlatım: Farklı şerbet çeşitleri, bunların üretim yöntemleri ve tarihsel/kültürel önemi teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Şerbetlerin hazırlanış şekilleri ve beslenme açısından katkıları hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Şerbet çeşitlerinin üretim süreçlerini gösteren grafikler ve görseller kullanılacak. • Tartışma: Şerbetlerin geleneksel Türk mutfağındaki yeri ve farklı türlerin özellikleri tartışılacak. Öğrencilerden farklı şerbet çeşitleri ve bunların tarihsel/kültürel önemi hakkında bilgi edinmeleri istenecek.
10 Soğuk Çikolata, MilkShake var • Anlatım: Soğuk çikolata ve milkshake'in üretim aşamaları, kullanılan malzemeler ve tüketim trendleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Soğuk çikolata ve milkshake yapımında kullanılan malzemelerin seçimi ve sağlık üzerindeki etkileri hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Soğuk çikolata ve milkshake yapım aşamalarını gösteren grafikler kullanılacak. • Uygulama: Öğrenciler, soğuk çikolata ve milkshake hazırlama üzerine pratik yapacaklar. Öğrencilerden soğuk çikolata ve milkshake yapımı hakkında bilgi edinmeleri istenecek.
11 Boza yok • Anlatım: Bozanın tarihçesi, üretim süreci ve sağlık açısından faydaları teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Bozanın geleneksel üretim yöntemleri, fermantasyon süreci ve besin değeri hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Boza üretim aşamalarını ve fermantasyon sürecini gösteren grafikler kullanılacak. • Tartışma: Bozanın geleneksel Türk mutfağındaki yeri ve modern üretim teknikleri tartışılacak. Öğrencilerden boza üretim süreci ve sağlık yararları hakkında bilgi edinmeleri istenecek.
12 Kefir, Şalgam var • Anlatım: Kefir ve şalgamın biyolojik özellikleri, üretim süreçleri ve sağlık üzerindeki etkileri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Kefir ve şalgamın fermantasyon süreçleri ve probiyotik özellikleri hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Kefir ve şalgam üretim süreçlerini ve fermantasyon aşamalarını gösteren grafikler kullanılacak. • Uygulama: Öğrenciler, kefir ve şalgam üretimi ve tadımına yönelik pratik uygulamalar yapacaklar. Öğrencilerden kefir ve şalgam üretimi ve sağlık üzerindeki etkileri hakkında bilgi edinmeleri istenecek.
13 soğuk içecek servisi yok • Anlatım: Soğuk içeceklerin servise hazırlanma süreçleri, sunum teknikleri ve servis standartları teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Soğuk içecek servisi sırasında dikkat edilmesi gereken kurallar ve servis kalitesini artırma yöntemleri hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Soğuk içecek servisine yönelik sunum ve düzenlemeyi gösteren grafikler kullanılacak. • Tartışma: Soğuk içecek servisi sırasında müşteri memnuniyetini artırma yöntemleri tartışılacak. Öğrencilerden soğuk içecek servisi ve sunum teknikleri hakkında bilgi edinmeleri istenecek.
14 Alkol ihtiva eden gazlı içeceklerin( kola, portakal aromalı gazlı içecek, meyveli maden suları vb.) ve bütün içeceklerin helallik yönünden irdelenmesi yok • Anlatım: Alkol içeren gazlı içecekler ve diğer içeceklerin İslami helallik yönünden değerlendirilmesi teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: İslami kurallar çerçevesinde içeceklerde alkol içeriğinin nasıl değerlendirildiği ve helal sertifikalandırma süreçleri hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: İçeceklerin helal sertifikalandırma süreçlerini gösteren şemalar ve grafikler kullanılacak. • Tartışma: Helal sertifikalı içeceklerin üretimi ve tüketiciler üzerindeki etkisi tartışılacak. Öğrencilerden alkol içeren içeceklerin helallik açısından değerlendirilmesi ve sertifikalandırma süreçleri hakkında bilgi edinmeleri istenecek.

1.Yüksek lisans, doktora ders notları 2.Megep ders notları 3.Bilimsel videolar 3.TSE Helal Gıda kongreleri kitapçıkları



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 40
Uygulama/Pratik 2 60
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 50

yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 2 28
Uygulama/Pratik 14 1 14
Takım/Grup Çalışması 5 1 5
Gösterme 14 1 14
Bireysel Çalışma 14 1 14
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 5 5
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 5 5
Ev Ödevi 7 2 14
Toplam İş Yükü (saat) 101

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16
ÖÇ 1 4
ÖÇ 2 5
ÖÇ 3 5
ÖÇ 4 5
ÖÇ 5 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek