Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GDT701 | KÜLTÜR MANTARI YETİŞTİRİCİLİĞİ | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 3 | 4,00 |
Önlisans
Türkçe
Kültür mantarının tarihçesi insan sağlığı açısından önemi ve üretim yerleri hakkında bilgi vermek. Kompost hazırlığı, üretim sistemleri ve şekilleri hakkında bilgi vermek.
Dr. Öğr. Üyesi Cemhan DOĞAN
1 | Kültür mantarının yetiştirilme yerlerini tasarlar |
2 | Kültür mantarında kompost hazırlar |
3 | Kültür mantarının yetiştirme aşamalarını özetler. |
4 | Kültür mantarı yetiştiriciliğinde gerekli bakım işlemlerini yapar. |
5 | Kültür mantarında hasat ve hasat sonrası işlemleri uygular. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Kültür mantarının tarihçesi insan sağlığı açısından önemi ve üretim yerleri. Kompost hazırlığı, üretim sistemleri ve şekilleri.
Hafta | Konular (Teorik) | Uygulama | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|---|
1 | Mantar yetiştiriciliğinin tarihçesi | Yok | • Anlatım: Mantar yetiştiriciliğinin tarihsel gelişimi ve bu sürecin günümüze kadar nasıl evrildiği teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Mantar yetiştiriciliğinin tarihsel önemi ve gelişim süreçleri üzerine sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Mantar yetiştiriciliğinin tarihsel evrimini gösteren grafik ve resimler kullanılacak. • Tartışma: Tarihte mantar yetiştiriciliğinin nasıl bir değişim geçirdiği ve modern yetiştiriciliğe etkisi tartışılacak. | Öğrencilerden mantar yetiştiriciliğinin tarihçesi hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
2 | Mantarın biyolojik yapısı, bitkiler alemindeki yeri, morfolojik özellikleri, biyolojisi, besin değeri ve beslenme açısından önemi | Yok | • Anlatım: Mantarın biyolojik yapısı, morfolojik özellikleri, besin değeri ve bitkiler alemindeki yeri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Mantarın beslenme açısından önemi ve biyolojik özellikleri hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Mantarın biyolojik yapısını gösteren şemalar ve görseller kullanılacak. • Tartışma: Mantarın insan beslenmesindeki yeri ve biyolojik çeşitliliği tartışılacak. | Öğrencilerden mantarın biyolojik yapısı ve beslenmedeki önemi hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
3 | Dünyada ve ülkemizde mantar üretimi ve ekonomik özellikleri | Yok | • Anlatım: Dünyada ve Türkiye'de mantar üretimi, bu üretimin ekonomik önemi ve pazar büyüklüğü teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Mantar üretiminin küresel ve yerel ekonomilere olan katkıları hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Dünyada ve Türkiye'de mantar üretim istatistiklerini gösteren grafikler ve tablolar kullanılacak. • Tartışma: Mantar üretiminin ekonomik değeri ve tarım sektöründeki yeri tartışılacak. | Öğrencilerden dünyada ve Türkiye'de mantar üretimi ve bu üretimin ekonomik değeri hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
4 | Mantarın ekolojik istekleri ve üretim odalarında iklim kontrolü | Yok | • Anlatım: Mantarın yetişme koşulları ve ekolojik gereksinimleri teorik olarak anlatılacak, üretim odalarında iklim kontrolü ve bunun önemi açıklanacak. • Soru-Cevap: Mantarın ekolojik isteklerinin sağlanması ve iklim kontrolünün nasıl yapıldığı üzerine sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Üretim odalarında iklim kontrolü için kullanılan sistemlerin şemaları ve diyagramları gösterilecek. • Tartışma: Mantar üretiminde iklim kontrolünün önemi ve doğru şartların sağlanmasının sonuçları tartışılacak | Öğrencilerden mantarın ekolojik istekleri ve iklim kontrolü hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
5 | Mantar yetiştirme yerleri- klasik sistem | Yok | • Anlatım: Klasik mantar yetiştirme yerlerinin yapısı ve bu sistemde kullanılan yöntemler teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Klasik sistemde mantar yetiştiriciliğinin avantajları ve dezavantajları hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Klasik mantar yetiştirme yerlerinin yapısını ve kullanılan yöntemleri gösteren şemalar kullanılacak. • Tartışma: Klasik mantar yetiştirme sisteminin özellikleri ve modern sistemlerle karşılaştırılması tartışılacak. Quiz | Öğrencilerden klasik mantar yetiştirme yerleri hakkında bilgi edinmeleri istenecek |
6 | Mantar yetiştirme yerleri, modern mantar yetiştirme yerleri | Yok | • Anlatım: Modern mantar yetiştirme sistemleri ve bu sistemlerin sağladığı avantajlar teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Modern sistemlerde kullanılan teknolojiler ve bunların üretime katkıları üzerine sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Modern mantar yetiştirme yerlerinde kullanılan ekipmanlar ve teknolojileri gösteren şemalar kullanılacak. • Tartışma: Modern sistemlerin klasik sistemlerle karşılaştırılması ve verimlilik açısından avantajları tartışılacak. | Öğrencilerden modern mantar yetiştirme yerleri ve kullanılan teknolojiler hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
7 | Mantar yetiştirme sistemler | Yok | • Anlatım: Farklı mantar yetiştirme sistemleri (örtüaltı, açık alan vb.) ve bu sistemlerin avantajları teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Mantar yetiştirme sistemlerinin farklı türleri ve hangi koşullarda tercih edildiği hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Farklı mantar yetiştirme sistemlerini ve bu sistemlerin çalışma prensiplerini gösteren şemalar kullanılacak. • Tartışma: Farklı mantar yetiştirme sistemlerinin avantajları ve dezavantajları tartışılacak. | Öğrencilerden farklı mantar yetiştirme sistemleri hakkında bilgi edinmeleri istenecek |
8 | Mantar yetiştirme tekniği- tohumluk miseller üretimi ve aşılama | Yok | • Anlatım: Tohumluk misel üretimi, aşılama teknikleri ve bu süreçlerin mantar üretimine katkısı teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Tohumluk misellerin üretim süreci ve başarılı aşılama için gerekli koşullar hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Tohumluk misel üretimi ve aşılama süreçlerini gösteren şemalar kullanılacak. • Tartışma: Aşılama sürecinin mantar üretiminde verimliliğe etkisi tartışılacak. | Öğrencilerden tohumluk misel üretimi ve aşılama teknikleri hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
9 | Mantar yetiştirme tekniği- Birinci gelişme dönemi | Yok | • Anlatım: Mantarın birinci gelişme dönemi, bu süreçte dikkat edilmesi gereken koşullar ve bakım işlemleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Birinci gelişme döneminde mantarın büyüme hızını ve sağlıklı gelişimini etkileyen faktörler üzerine sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Birinci gelişme dönemini ve bu dönemde yapılan işlemleri gösteren grafikler kullanılacak. • Tartışma: Birinci gelişme döneminin önemi ve bu dönemde yapılan hataların sonuçları tartışılacak. | Öğrencilerden mantarın birinci gelişme dönemi hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
10 | Mantar yetiştirme tekniği -İkinci gelişme dönemi | Yok | • Anlatım: Mantarın ikinci gelişme dönemi, bu aşamada dikkat edilmesi gereken çevresel faktörler ve bakım işlemleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: İkinci gelişme döneminde mantarların büyümesi için uygun koşulların nasıl sağlanacağı üzerine sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: İkinci gelişme dönemi boyunca yapılan işlemleri ve dikkat edilmesi gereken faktörleri gösteren grafikler kullanılacak. • Tartışma: İkinci gelişme döneminin önemi ve bu dönemde doğru uygulamaların üretime etkisi tartışılacak. | Öğrencilerden mantarın ikinci gelişme dönemi hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
11 | Mantarda hasat ve hasat sonrası yapılan işlemler | Yok | • Anlatım: Mantarda hasat teknikleri, doğru hasat zamanı ve hasat sonrası yapılması gereken işlemler teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Mantarlarda doğru hasat zamanı ve hasat sonrası kaliteyi korumak için yapılan işlemler hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Hasat sürecini ve hasat sonrası yapılan işlemleri gösteren şemalar kullanılacak. • Tartışma: Hasat sürecinin kalitedeki önemi ve yanlış hasat uygulamalarının sonuçları tartışılacak. | Öğrencilerden mantarda hasat teknikleri ve hasat sonrası işlemler hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
12 | Kültür mantarında hasat sonrası muhafaza ve değerlendirme şekilleri | Yok | • Anlatım: Hasat sonrası mantarların muhafaza edilme yöntemleri ve bu yöntemlerin ürün kalitesi üzerindeki etkileri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Hasat sonrası mantarların saklama koşulları ve değerlendirme yöntemleri hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Hasat sonrası muhafaza yöntemlerini ve bu yöntemlerin ürün kalitesine etkilerini gösteren şemalar kullanılacak. • Tartışma: Hasat sonrası doğru muhafaza tekniklerinin ürünün raf ömrüne etkisi tartışılacak. | Öğrencilerden hasat sonrası muhafaza yöntemleri ve bunların ürün kalitesi üzerindeki etkileri hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
13 | Mantarda görülen hastalık ve zararlılar | Yok | • Anlatım: Mantarlarda görülen yaygın hastalıklar, zararlılar ve bu sorunlarla mücadele yöntemleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Mantarlarda karşılaşılan hastalıklar ve zararlılarla nasıl başa çıkılacağı üzerine sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Mantarlarda görülen hastalık ve zararlıları gösteren fotoğraflar ve grafikler kullanılacak. • Tartışma: Hastalık ve zararlıların mantar üretimine etkisi ve bunlarla mücadele yöntemleri tartışılacak. | ğrencilerden mantarda görülen hastalıklar ve zararlılar hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
14 | Mantarda görülen hastalık ve zararlılar | Yok | • Anlatım: Hastalık ve zararlılarla ilgili daha fazla bilgi ve mücadele yöntemleri üzerinde durulacak. • Soru-Cevap: Hastalık ve zararlılarla mücadelede kullanılabilecek kimyasal ve biyolojik yöntemler hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Hastalık ve zararlıların kimyasal ve biyolojik mücadele yöntemlerini gösteren şemalar kullanılacak. • Tartışma: Kimyasal ve biyolojik mücadele yöntemlerinin avantajları ve dezavantajları tartışılacak. | Öğrencilerden mantarda hastalık ve zararlılarla mücadele yöntemleri hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
1. Boztok, K., 1990. Mantar Üretim Tekniği. EÜ ZiraatFakültesiYayınları No:489, EÜ Basımevi, Bornova/İZMİR. 2. Erkel, İ., 2000. Kültür Mantarı Yetiştiriciliği. TAV Yayınları, 160 s. YALOVA
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 80 |
Quiz | 1 | 20 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Quiz | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Gösterme | 14 | 1 | 14 |
Bireysel Çalışma | 6 | 6 | 36 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Toplam İş Yükü (saat) | 95 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | |
ÖÇ 1 | 3 | 5 | ||||||||||||||
ÖÇ 2 | 4 | 4 | ||||||||||||||
ÖÇ 3 | 4 | 3 | ||||||||||||||
ÖÇ 4 | 2 | |||||||||||||||
ÖÇ 5 | 3 | 5 | 3 | 5 |