Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GDT125 | BİTKİSEL YAĞ TEKNOLOJİSİ | Ders | 1 | 2 | 4,00 |
Önlisans
Türkçe
Dünyada ve ülkemizde üretilen yemeklik yağ hammaddelerini tanıtmak, bu hammaddelerden yemeklik yağ ve margarin elde etmek için kullanılan tüm teknolojik işlem basamaklarını öğretmek ve temel yağ analizlerini kavratmaktır.
Öğr. Gör. Dr. Burçin YILMAZ
1 | Yağ hammaddelerini tanır ve sınıflandırır. |
2 | Yağın kimyasal yapısını ve beslenmedeki önemini kavrar. |
3 | Temel yağ analizlerini yapar. |
4 | Yağlı tohumların bozulmadan depolanabilmesi için gerekli önlemleri alır. |
5 | Tohumlardan ham yağ ve ham yağdan rafine yağ üretim aşamalarını ayrıntılı olarak açıklar. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Yağ asitlerinin bitki ve hayvan hücresinde sentezi. Dünyada ve ülkemizde üretilen başlıca yağ hammaddeleri. Yağların kimyasal yapısı. Yağların beslenmedeki önemi. Yağlı tohumların depolanması. Yağlı tohumlardan ham yağ elde etme yöntemleri. Ham yağın rafinasyonu. Rafine yağlardan hidrojene yağ ve margarin üretimi. Zeytinyağı üretim teknolojisi. Zeytinyağlarının sınıflandırılması ve bozulmadan depolanabilmesi alınması gereken önlemler. Yağlarda hidrolitik ve oksidatif bozulmalar ve önleme çareleri.
Hafta | Konular (Teorik) | Uygulama | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|---|
1 | Hücrede yağ asitlerinin sentezi. | Yok | • Anlatım: Hücrede yağ asitlerinin sentezi teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Yağ asidi sentezi süreçleri hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Yağ asidi sentezi aşamalarını gösteren şemalar kullanılacak. • Tartışma: Hücrede yağ asidi sentezinin metabolizma üzerindeki etkileri tartışılacak. | Öğrencilerden hücrede yağ asitlerinin sentezi üzerine kısa bir okuma yapmaları istenecek. |
2 | Yağların kimyasal yapısı. | Soxhelet yöntemiyle yağ tayini | • Anlatım: Yağların kimyasal yapısı teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Yağların kimyasal yapısı ve çeşitleri üzerine sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Yağların kimyasal yapısını gösteren grafikler kullanılacak. • Uygulama: Soxhelet yöntemiyle yağ tayini yapılacak. • Tartışma: Yağların kimyasal yapısının beslenme ve gıda teknolojisi üzerindeki etkileri tartışılacak. | Öğrencilerden yağların kimyasal yapısı hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
3 | Beslenmemizde yemeklik yağların önemi. | Serbest yağ asitliği analizi | • Anlatım: Yemeklik yağların beslenmedeki önemi teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Yemeklik yağların sağlığa etkileri hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Yemeklik yağların beslenmedeki rolünü gösteren grafikler kullanılacak. • Uygulama: Serbest yağ asitliği analizi yapılacak. • Tartışma: Farklı yemeklik yağların sağlık üzerindeki etkileri ve kullanım alanları tartışılacak. | Öğrencilerden yemeklik yağların beslenmedeki rolü hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek. |
4 | Ticari öneme sahip yağlar. | • Anlatım: Ticari öneme sahip yağların çeşitleri ve kullanım alanları teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Ticari yağların üretimi ve ekonomik önemi hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Ticari yağları ve üretim süreçlerini gösteren grafikler kullanılacak. • Tartışma: Ticari yağların gıda sanayisindeki yeri ve ticari önemi tartışılacak. | Öğrencilerden ticari öneme sahip yağlar hakkında bilgi edinmeleri istenecek. | • Anlatım: Yağlı tohum ve meyve ticaretinde kullanılan borsa kriterleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Yağlı tohum ve meyvelerin ticari sınıflandırmaları ve borsa kriterleri hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Yağlı tohumların ticaretinde kullanılan borsa kriterlerini gösteren grafikler kullanılacak. • Uygulama: Ham yağ analizi yapılacak. • Tartışma: Borsa kriterlerinin yağlı tohum ve meyve ticaretine etkileri tartışılacak. |
5 | Yağlı tohum ve meyve ticareti borsa kriterleri. | Ham yağ analizi | • Anlatım: Yağlı tohum ve meyve ticaretinde kullanılan borsa kriterleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Yağlı tohum ve meyvelerin ticari sınıflandırmaları ve borsa kriterleri hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Yağlı tohumların ticaretinde kullanılan borsa kriterlerini gösteren grafikler kullanılacak. • Uygulama: Ham yağ analizi yapılacak. • Tartışma: Borsa kriterlerinin yağlı tohum ve meyve ticaretine etkileri tartışılacak. Quiz | Öğrencilerden yağlı tohum ticareti ve borsa kriterleri hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
6 | Yağlı tohumların depolanması. | Ham yağ analizi | • Anlatım: Yağlı tohumların depolanması ve bu süreçte kullanılan teknikler teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Yağlı tohumların bozulmasını önlemek için kullanılan depolama yöntemleri hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Yağlı tohumların depolanmasında kullanılan teknikleri gösteren grafikler kullanılacak. • Uygulama: Ham yağ analizi yapılacak. • Tartışma: Yağlı tohumların depolanmasında dikkat edilmesi gereken faktörler ve bu faktörlerin kaliteye etkisi tartışılacak. | Öğrencilerden yağlı tohumların depolanma yöntemleri hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
7 | Ham yağ elde etme yöntemleri. | Kırılma indisinin belirlenmesi | • Anlatım: Ham yağ elde etme yöntemleri ve kullanılan teknikler teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Ham yağ üretiminde kullanılan yöntemlerin avantaj ve dezavantajları üzerine sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Ham yağ elde etme süreçlerini gösteren şemalar kullanılacak. • Uygulama: Kırılma indisinin belirlenmesi yapılacak. • Tartışma: Ham yağ elde etme yöntemlerinin gıda kalitesi üzerindeki etkileri tartışılacak. | Öğrencilerden ham yağ elde etme yöntemleri hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
8 | Ham yağ elde etme yöntemleri. | Yok | • Anlatım: Ham yağ elde etme yöntemleri ve bu süreçte kullanılan teknolojiler teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Ham yağ elde etme süreçlerinde kaliteyi artıran yöntemler hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Ham yağ elde etme yöntemlerinin detaylarını gösteren şemalar kullanılacak. • Tartışma: Ham yağ elde etme sürecinin optimizasyonu ve kalite üzerindeki etkileri tartışılacak. | Öğrencilerden ham yağ elde etme yöntemlerinin detayları hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
9 | Ham yağın rafinasyonu | Yok | • Anlatım: Ham yağın rafine edilmesi süreci ve rafinasyon teknikleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Rafinasyonun yağ kalitesi üzerindeki etkileri hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Ham yağ rafinasyon aşamalarını gösteren şemalar kullanılacak. • Tartışma: Rafinasyon işleminin nihai ürün kalitesine etkileri tartışılacak. | Öğrencilerden ham yağ rafinasyonu süreçleri hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
10 | Ham yağın rafinasyonu | Özgül ağırlık tayini | • Anlatım: Ham yağın rafinasyon aşamaları ve bu süreçte kullanılan teknikler teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Rafinasyon sürecinde yağın kalite kaybını önleme yöntemleri üzerine sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Rafinasyon aşamalarını ve yağın kalitesini etkileyen faktörleri gösteren şemalar kullanılacak. • Uygulama: Özgül ağırlık tayini yapılacak. • Tartışma: Rafinasyon sırasında yağın kalitesini koruma yöntemleri tartışılacak. | Öğrencilerden rafinasyon işlemi ve kalite kontrolü hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
11 | Zeytinyağı üretim teknolojisi | Yok | • Anlatım: Zeytinyağı üretim teknolojisi, kullanılan yöntemler ve kalite kontrol süreçleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Zeytinyağı üretiminde kullanılan teknikler ve kaliteyi artırma yöntemleri hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Zeytinyağı üretim aşamalarını gösteren grafikler kullanılacak. • Tartışma: Zeytinyağı üretiminde kalite kontrolünün önemi ve bu süreçte dikkat edilmesi gereken unsurlar tartışılacak. | Öğrencilerden zeytinyağı üretim süreçleri hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek. |
12 | Zeytinyağı üretim teknolojisi | Yok | • Anlatım: Zeytinyağı üretiminde kullanılan modern ve geleneksel yöntemler, kalite artırıcı teknikler teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Zeytinyağı üretiminde kullanılan teknolojilerin avantajları ve dezavantajları hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Zeytinyağı üretim teknolojilerini gösteren slaytlar kullanılacak. • Tartışma: Geleneksel ve modern zeytinyağı üretim tekniklerinin kalite üzerindeki etkileri tartışılacak. | Öğrencilerden zeytinyağı üretiminde kullanılan modern ve geleneksel yöntemler hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
13 | Yağların katı hale getirilmesi | Yok | • Anlatım: Yağların katılaştırılması işlemleri ve bu işlemlerin teknolojik altyapısı teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Yağların katılaştırılması sürecinde kullanılan teknikler ve kalite kontrol yöntemleri hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Yağların katılaştırılması süreçlerini gösteren grafikler kullanılacak. • Tartışma: Yağların katı hale getirilmesinin gıda endüstrisindeki önemi ve kalite üzerindeki etkileri tartışılacak. | Öğrencilerden yağların katılaştırılması işlemleri hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
14 | Margarin üretimi. | Yok | • Anlatım: Margarin üretimi, kullanılan ham maddeler ve üretim süreçleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Margarin üretiminde kullanılan teknolojiler ve margarin kalitesini etkileyen faktörler hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Margarin üretim aşamalarını gösteren grafikler kullanılacak. • Tartışma: Margarin üretiminde kalite kontrolünün önemi ve kaliteyi artırıcı yöntemler tartışılacak. | Öğrencilerden margarin üretim teknolojileri hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
1. Nas, S., 2000. Bitkisel Yağ Teknolojisi, Pamukkale Üniversitesi Basımevi, Denizli 2. Altan A., Kola O. 2007. Yağ Teknolojisi. Yemeklik Yağ Teknolojisi Ders Kitabı Beslenme, Arslan, P., Baysal, A. T.C. Sağlık Bakanlığı, 3. Baskı, 2001 3. Kayhan M. 2005. Yemeklik Yağ Rafinasyon Teknolojisi
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 80 |
Quiz | 1 | 20 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Quiz | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Gösterme | 14 | 1 | 14 |
Bireysel Çalışma | 6 | 6 | 36 |
Okuma | 3 | 3 | 9 |
Toplam İş Yükü (saat) | 90 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | |
ÖÇ 1 | 5 | |||||||||||||||
ÖÇ 2 | 5 | |||||||||||||||
ÖÇ 3 | 4 | |||||||||||||||
ÖÇ 4 | 5 | |||||||||||||||
ÖÇ 5 | 5 |