Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GDT124 | GIDA KATKI MADDELERİ | Ders | 1 | 2 | 4,00 |
Önlisans
Türkçe
Gıda katkı maddelerini tanıyarak kullanım alanlarını öğrenmek.
Öğr. Gör. Dr. Burçin YILMAZ
1 | Gıda katkı maddelerinin sahip olması gereken nitelikleri açıklar. |
2 | Gıda katkı maddelerinin insan sağlığı üzerine etkilerini karşılaştırır. |
3 | Gıda sanayinde sık kullanılan gıda katkı maddelerini listeler. |
4 | Gıda katkı maddeleri kullanarak yeni ürün formulasyonları tasarlar. |
5 | Gıda katkı maddelerinin kullanım amaçlarını açıklar. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Katkı maddelerinin tanımlanması, gıdalardaki oksidatif bozulmalar, gıdalarda kullanılan katkı maddeleri (antioksidanlar, asitlik düzenleyiciler, renklendiriciler, tatlandırıcılar, gamlar, vb.)
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Katkı maddelerinin tanımı,kullanım amaçları, yasal düzenlemeler | • Anlatım: Gıda katkı maddelerinin tanımı, kullanım amaçları ve yasal düzenlemeler teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Gıda katkı maddelerinin kullanım amaçları ve mevzuatlar hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Katkı maddelerinin sınıflandırılması ve yasal düzenlemelere dair grafikler kullanılacak. • Tartışma: Gıda güvenliği açısından katkı maddelerinin rolü ve yasal düzenlemelerin önemi tartışılacak. | Öğrencilerden gıda katkı maddeleri ile ilgili yasal düzenlemeler hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek. |
2 | Gıda Kaynaklı Hastalıklar ve Zehirlenmeler Gıda Enfeksiyonlarına Yol Açan Etmenler | • Anlatım: Gıda kaynaklı hastalıklar, zehirlenmeler ve enfeksiyonlara yol açan etmenler teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Gıda katkı maddelerinin toksikolojik değerlendirilmesi, kullanım ilkeleri ve sınıflandırılması hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Gıda kaynaklı hastalıkların nedenlerini ve katkı maddelerinin sınıflandırılmasını gösteren grafikler kullanılacak. • Tartışma: Katkı maddelerinin kullanımındaki toksikolojik değerlendirmelerin önemi tartışılacak. | Öğrencilerden gıda kaynaklı hastalıklar ve katkı maddelerinin kullanım ilkeleri hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
3 | Gıdalardaki oksidatif bozulmalar | • Anlatım: Gıdalarda meydana gelen oksidatif bozulmalar ve bu süreçlerin nedenleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Gıdalardaki oksidatif bozulmaları önleme yolları hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Oksidatif bozulmaların süreçlerini ve nedenlerini gösteren şemalar kullanılacak. • Tartışma: Gıdalardaki oksidatif bozulmaların önlenmesi için katkı maddelerinin kullanımı tartışılacak. | Öğrencilerden oksidatif bozulma süreçleri hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek. |
4 | Antioksidanların fonksiyonları,etki mekanizmaları, sınıflandırılması | • Anlatım: Antioksidanların fonksiyonları, etki mekanizmaları ve sınıflandırılması teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Antioksidanların gıdalardaki rolü ve etkisi üzerine sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Antioksidanların sınıflandırılmasını ve etki mekanizmalarını gösteren grafikler kullanılacak. • Tartışma: Farklı antioksidan türlerinin gıda kalitesi üzerindeki etkileri tartışılacak. | Öğrencilerden antioksidanların sınıflandırılması ve etki mekanizmaları hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
5 | Asitliği düzenleyicilerin etki mekanizmaları,sınıflandırılması,gıdalalarda kullanım alanları | • Anlatım: Asitliği düzenleyicilerin etki mekanizmaları, sınıflandırılması ve gıdalardaki kullanım alanları teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Asitliği düzenleyicilerin gıdalardaki rolü ve etkileri üzerine sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Asitliği düzenleyicilerin sınıflandırılması ve kullanım alanlarını gösteren grafikler kullanılacak. • Tartışma: Asitliği düzenleyicilerin gıda kalitesi ve raf ömrü üzerindeki etkileri tartışılacak. Ödev | Öğrencilerden asitliği düzenleyiciler ve kullanım alanları hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek. |
6 | Gıdalarda bulunan emülsiyon tipleri,karakteristikleri,stabilitesi | • Anlatım: Gıdalarda bulunan emülsiyon tipleri, karakteristikleri ve stabiliteleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Emülsiyonların gıda ürünlerinde sağladığı faydalar ve stabilite üzerindeki etkileri hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Gıdalardaki emülsiyon tiplerini ve bu emülsiyonların stabilitesini gösteren şemalar kullanılacak. • Tartışma: Emülsiyonların gıda ürünlerindeki işlevleri ve kalitedeki rolü tartışılacak. | Öğrencilerden gıdalarda bulunan emülsiyon tipleri ve stabiliteleri hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
7 | Emülgatörlerin etki mekanizması,sınıflandırılması kullanım alanları | • Anlatım: Emülgatörlerin etki mekanizması, sınıflandırılması ve gıdalarda kullanım alanları teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Emülgatörlerin gıdalardaki rolü ve etki mekanizmaları hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Emülgatörlerin sınıflandırılması ve kullanım alanlarını gösteren grafikler kullanılacak. • Tartışma: Emülgatörlerin gıda yapısındaki önemi ve kalitedeki rolü tartışılacak. | Öğrencilerden emülgatörlerin sınıflandırılması ve kullanım alanları hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
8 | Gamların sınıflandırılması, gıdalarda kullanım alanları | • Anlatım: Gıdalarda kullanılan gamların sınıflandırılması ve kullanım alanları teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Gamların gıdalardaki işlevi ve kullanım alanları üzerine sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Gamların sınıflandırılmasını ve gıdalardaki kullanım alanlarını gösteren grafikler kullanılacak. • Tartışma: Gamların gıda yapısındaki etkileri ve stabilizasyon özellikleri tartışılacak. | Öğrencilerden gamların sınıflandırılması ve gıdalardaki kullanım alanları hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek. |
9 | Gıdaların mikrobiyal ekolojisi ve mikrobiyal bozulma | • Anlatım: Gıdaların mikrobiyal ekolojisi ve mikrobiyal bozulma süreçleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Gıdalarda mikrobiyal bozulmanın nedenleri ve korunma yöntemleri hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Gıdalarda mikrobiyal bozulmayı gösteren şemalar kullanılacak. • Tartışma: Mikrobiyal bozulmaların gıdalar üzerindeki etkileri ve gıda güvenliğini sağlama yolları tartışılacak. | Öğrencilerden gıdalarda mikrobiyal bozulma ve korunma yöntemleri hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
10 | Antimikrobiyal maddelerin özellikleri ve etki mekanizmaları | • Anlatım: Antimikrobiyal maddelerin özellikleri ve etki mekanizmaları teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Antimikrobiyal maddelerin gıdalardaki etkileri ve mikroorganizmalar üzerindeki işlevleri hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Antimikrobiyal maddelerin etki mekanizmalarını gösteren şemalar kullanılacak. • Tartışma: Antimikrobiyal maddelerin gıda güvenliği üzerindeki rolü tartışılacak. | Öğrencilerden antimikrobiyal maddelerin özellikleri ve kullanım alanları hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek. |
11 | Anti mikrobiyal maddelerin sınıflandırılması ve gıdalarda kullanım alanları | • Anlatım: Antimikrobiyal maddelerin sınıflandırılması ve gıdalarda kullanım alanları teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Antimikrobiyal maddelerin sınıfları ve gıdalardaki uygulama alanları hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Antimikrobiyal maddelerin sınıflandırılmasını ve kullanım alanlarını gösteren grafikler kullanılacak. • Tartışma: Farklı antimikrobiyal maddelerin gıda ürünleri üzerindeki etkileri tartışılacak. | Öğrencilerden antimikrobiyal maddelerin sınıfları ve gıdalardaki kullanım alanları hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
12 | Gıdalarda renk,renklendiricilerin sınıflandırılması,gıdalarda kullanımı | • Anlatım: Gıdalarda renk oluşumu, renklendiricilerin sınıflandırılması ve kullanım alanları teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Renklendiricilerin gıda ürünlerinde kullanım nedenleri ve sınıfları hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Gıdalarda kullanılan renklendiricilerin sınıflandırılmasını gösteren şemalar kullanılacak. • Tartışma: Renklendiricilerin gıda ürünlerinin tüketici algısı üzerindeki etkileri tartışılacak. | Öğrencilerden renklendiricilerin sınıflandırılması ve gıdalardaki kullanım nedenleri hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
13 | Şelatlaşma ve şelat ajanlarının etki mekanizması | • Anlatım: Şelatlaşma ve şelat ajanlarının gıdalardaki etki mekanizması teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Şelat ajanlarının gıdalarda kullanılma nedenleri ve etki mekanizmaları hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Şelat ajanlarının etki mekanizmasını gösteren grafikler kullanılacak. • Tartışma: Şelat ajanlarının gıdalardaki stabilizasyon ve kalite üzerindeki rolü tartışılacak. | Öğrencilerden şelat ajanlarının etki mekanizmaları hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek. |
14 | Tatlandırıcılar | • Anlatım: Tatlandırıcıların sınıflandırılması ve gıdalardaki kullanım alanları teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Farklı tatlandırıcı türlerinin gıdalardaki rolü ve kullanım alanları üzerine sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Tatlandırıcıların sınıflandırılması ve kullanım alanlarını gösteren şemalar kullanılacak. • Tartışma: Tatlandırıcıların tüketici sağlığı ve gıda kalitesi üzerindeki etkileri tartışılacak. | Öğrencilerden tatlandırıcılar ve gıdalardaki kullanım alanları hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
Gıda Katkı Maddeleri (Ed: Prof.Dr. Tomris ALTUĞ ONOĞUR)
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 80 |
Ev Ödevi | 1 | 20 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Bireysel Çalışma | 8 | 4 | 32 |
Ev Ödevi | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (saat) | 88 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | |
ÖÇ 1 | 3 | 3 | 4 | 3 | ||||||||||||
ÖÇ 2 | 3 | 4 | 4 | |||||||||||||
ÖÇ 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||
ÖÇ 4 | 3 | 2 | 5 | 3 | 5 | |||||||||||
ÖÇ 5 | 5 | 4 |