Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GDT122 | TAHIL TEKNOLOJİSİ | Ders | 1 | 2 | 4,00 |
Önlisans
Türkçe
Bu ders ile öğrencilere; mevzuat ve Türk Gıda Kodeksine uygun olarak tahıl ürünleri üretimini kontrol etme yeterliklerinin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Öğr. Gör. Hasan KALE
1 | Un üretimini kontrol eder |
2 | İrmik üretimini kontrol eder |
3 | Bulgur üretimini kontrol eder |
4 | Ekmek üretimini kontrol eder |
5 | Makarna üretimini kontrol eder |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Un üretimi, irmik üretimi, bulgur üretimi, ekmek üretimi.
Hafta | Konular (Teorik) | Uygulama | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|---|
1 | Buğday ve sınıflandırılması | Yok | • Anlatım: Buğdayın sınıflandırılması ve çeşitleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Farklı buğday türlerinin sınıflandırılması ve kullanım alanları hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Buğday türlerini gösteren şemalar ve grafikler kullanılacak. • Tartışma: Farklı buğday türlerinin hangi alanlarda kullanıldığı tartışılacak. | Öğrencilerden buğdayın sınıflandırılması ve çeşitleri hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek. |
2 | Buğday tanesinin yapısı ve kimyasal bileşimi | Yabancı Madde Miktarı Tayini | • Anlatım: Buğday tanesinin yapısı ve kimyasal bileşimi teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Buğdayın yapısal bileşenleri ve bu bileşenlerin işlevleri hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Buğday tanesinin yapısını gösteren şemalar kullanılacak. • Uygulama: Yabancı madde miktarının tespiti ile ilgili laboratuvar çalışması yapılacak. • Tartışma: Buğdayın kimyasal bileşenlerinin işlenme süreçlerine etkileri tartışılacak. | Öğrencilerden buğday tanesinin yapısı ve kimyasal bileşimi hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
3 | Buğday alımı, ön temizleme | Hektolitre ve Bin Tane Ağırlığı Tayini | • Anlatım: Buğday alımı ve ön temizleme süreçleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Buğdayın işlenmeye hazırlanması ve temizleme yöntemleri üzerine sorular sorulacak. • Görsel Materyaller: Buğday alımı ve temizleme aşamalarını gösteren grafikler kullanılacak. • Uygulama: Hektolitre ve bin tane ağırlığı tayini yapılacak. • Tartışma: Temizleme sürecinin buğdayın kalitesi üzerindeki etkileri tartışılacak. | Öğrencilerden buğdayın ön temizleme süreçleri hakkında bir okuma yapmaları istenecek. |
4 | Tahılın depolanması | Tane İriliği ve Sertliği Tayini | • Anlatım: Tahılın depolanması ve depolama koşulları teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Tahılın depolanması sırasında karşılaşılan zorluklar ve çözüm yolları üzerine sorular sorulacak. • Görsel Materyaller: Tahıl depolama süreçlerini ve gerekli koşulları gösteren grafikler kullanılacak. • Uygulama: Tane iriliği ve sertliği tayini yapılacak. • Tartışma: Farklı depolama koşullarının tahılın kalitesi üzerindeki etkileri tartışılacak. | Öğrencilerden tahıl depolama yöntemleri hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek. |
5 | Un değirmenciliği | Kül Tayini | • Anlatım: Un değirmenciliği ve un üretim süreçleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Un değirmenciliğinde kullanılan teknolojiler ve yöntemler hakkında sorular sorulacak. • Görsel Materyaller: Un üretim aşamalarını gösteren şemalar ve grafikler kullanılacak. • Uygulama: Kül tayini yapılacak. • Tartışma: Un değirmenciliğinde kullanılan farklı teknolojilerin ürün kalitesine etkileri tartışılacak. | Öğrencilerden un değirmenciliği ve kül tayini hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek. |
6 | Buğdayın tavlanması | Ham Lif Tayini | • Anlatım: Buğdayın tavlanması ve bu süreçte uygulanan işlemler teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Tavlama işleminin buğdayın öğütülmesi üzerindeki etkileri hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Buğday tavlama sürecini gösteren grafikler kullanılacak. • Uygulama: Ham lif tayini yapılacak. • Tartışma: Tavlama sürecinin buğdayın işlenebilirliği üzerindeki rolü tartışılacak. | Öğrencilerden buğdayın tavlanması ve ham lif tayini hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
7 | Öğütme ve öğütme elemanları | Nişasta Tayini | • Anlatım: Öğütme süreci ve kullanılan öğütme elemanları teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Farklı öğütme elemanlarının buğday işlenmesi üzerindeki etkileri hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Öğütme elemanlarını ve süreçlerini gösteren şemalar kullanılacak. • Uygulama: Nişasta tayini yapılacak. • Tartışma: Farklı öğütme elemanlarının buğdayın öğütülmesi üzerindeki etkileri tartışılacak. | Öğrencilerden öğütme elemanları ve nişasta tayini hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek. |
8 | Öğütmenin kontrolü | Gluten Tayini (Yaş ve Kuru Gluten) | • Anlatım: Öğütme sürecinin kontrolü ve bu süreçte dikkat edilmesi gereken unsurlar teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Öğütmenin kontrolü ve ürün kalitesine etkisi hakkında sorular sorulacak. • Görsel Materyaller: Öğütme sürecini kontrol eden aşamaları gösteren grafikler kullanılacak. • Uygulama: Gluten tayini (yaş ve kuru) yapılacak. • Tartışma: Öğütme sürecinin kontrolünün nihai ürün kalitesine etkileri tartışılacak. | Öğrencilerden öğütmenin kontrolü ve gluten tayini hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek. |
9 | Ekmekçilik ve pastacılıkta kullanılan unsurlar | Sedimentasyon Değeri Tayini | • Anlatım: Ekmek ve pastacılıkta kullanılan temel unsurlar ve malzemeler teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Ekmekçilik ve pastacılıkta kullanılan un çeşitleri ve diğer katkı maddeleri üzerine sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Ekmek ve pastacılık ürünlerinde kullanılan unları ve diğer malzemeleri gösteren grafikler kullanılacak. • Uygulama: Sedimentasyon değeri tayini yapılacak. • Tartışma: Farklı unların ve katkı maddelerinin ekmekçilik ve pastacılık ürünlerine etkileri tartışılacak. Quiz | Öğrencilerden ekmekçilik ve pastacılıkta kullanılan malzemeler hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek. |
10 | Ekmekçilik ve pastacılıkta kullanılan unsurlar | Unun Reolojik Özelliklerinin Tayini (Farinograf-Mixograf) | • Anlatım: Ekmekçilik ve pastacılıkta kullanılan diğer temel unsurlar ve unun reolojik özellikleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Unun reolojik özellikleri ve bu özelliklerin ürün kalitesi üzerindeki etkileri hakkında sorular sorulacak. • Görsel Materyaller: Unun reolojik özelliklerini gösteren grafikler kullanılacak. • Uygulama: Farinograf-Mixograf kullanarak unun reolojik özelliklerinin tayini yapılacak. • Tartışma: Reolojik özelliklerin hamur işleme sürecindeki rolü tartışılacak. | Öğrencilerden unun reolojik özellikleri hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
11 | Ekmek üretimi | Unun Reolojik Özelliklerinin Tayini (Alveograf-Ekstensograf) | • Anlatım: Ekmek üretim süreci, kullanılan yöntemler ve kaliteyi artırma yolları teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Ekmek üretiminde kullanılan un ve diğer bileşenlerin kalite üzerindeki etkileri hakkında sorular sorulacak. • Görsel Materyaller: Ekmek üretim sürecini ve kullanılan ekipmanları gösteren şemalar kullanılacak. • Uygulama: Unun reolojik özelliklerinin tayini Alveograf-Ekstensograf ile yapılacak. • Tartışma: Ekmek üretiminde kullanılan reolojik ölçümlerin kalite üzerindeki rolü tartışılacak. | Öğrencilerden ekmek üretim süreci ve kullanılan reolojik teknikler hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
12 | Makarna üretimi | Makarnada Pişirme Testi | • Anlatım: Makarna üretim süreci, kullanılan un çeşitleri ve üretim teknolojileri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Makarna üretiminde kaliteyi etkileyen unsurlar ve kullanılan teknolojiler hakkında sorular sorulacak. • Görsel Materyaller: Makarna üretim süreçlerini ve teknolojilerini gösteren grafikler kullanılacak. • Uygulama: Makarnada pişirme testi yapılacak. • Tartışma: Makarna üretiminde kaliteyi artırıcı teknolojiler tartışılacak. | Öğrencilerden makarna üretim süreci ve kaliteyi artıran teknikler hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek. |
13 | Bisküvi, kek, kraker üretimi | Makarnada Tuz Miktarı Tayini | • Anlatım: Bisküvi, kek ve kraker üretim süreçleri, kullanılan malzemeler ve teknolojiler teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Bisküvi, kek ve kraker üretiminde kaliteyi etkileyen unsurlar ve kullanılan teknolojiler üzerine sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Bisküvi, kek ve kraker üretim süreçlerini gösteren şemalar ve grafikler kullanılacak. • Uygulama: Makarnada tuz miktarı tayini yapılacak. • Tartışma: Farklı üretim teknolojilerinin ürün kalitesi üzerindeki etkileri tartışılacak. | Öğrencilerden bisküvi, kek ve kraker üretimi hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
14 | Kahvaltılık tahılların üretimi | Teknik gezi | • Anlatım: Kahvaltılık tahılların üretim süreçleri, kullanılan yöntemler ve üretim teknolojileri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Kahvaltılık tahıl üretiminde kullanılan teknolojiler ve kalite üzerindeki etkileri hakkında sorular sorulacak. • Görsel Materyaller: Kahvaltılık tahıl üretim süreçlerini gösteren grafikler kullanılacak. • Uygulama: Teknik gezi yapılacak. • Tartışma: Kahvaltılık tahıl üretiminde kullanılan teknolojilerin gıda güvenliği ve kalite üzerindeki etkileri tartışılacak. | Öğrencilerden kahvaltılık tahılların üretim süreçleri hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek. |
1. Elgün, A ve Ertugay, Z., 2000. Tahıl İşleme Teknolojisi. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi, Erzurum 2.ÖZTÜRK, S., 2013. Tahıl ve Tahıl Ürünleri Teknolojisi, Talay, M. 1997. Ekmek bilimi ve teknolojisi
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 80 |
Quiz | 1 | 20 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Quiz | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Gösterme | 14 | 1 | 14 |
Bireysel Çalışma | 6 | 4 | 24 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 5 | 2 | 10 |
Okuma | 10 | 2 | 20 |
Toplam İş Yükü (saat) | 99 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | |
ÖÇ 1 | 5 | 3 | 5 | |||||||||||||
ÖÇ 2 | 5 | 5 | ||||||||||||||
ÖÇ 3 | 4 | 4 | ||||||||||||||
ÖÇ 4 | 5 | 5 | ||||||||||||||
ÖÇ 5 | 5 |