GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
GDT122 TAHIL TEKNOLOJİSİ Ders 1 2 4,00

Önlisans


Türkçe


Bu ders ile öğrencilere; mevzuat ve Türk Gıda Kodeksine uygun olarak tahıl ürünleri üretimini kontrol etme yeterliklerinin kazandırılması amaçlanmaktadır.


Öğr. Gör. Hasan KALE


1 Un üretimini kontrol eder
2 İrmik üretimini kontrol eder
3 Bulgur üretimini kontrol eder
4 Ekmek üretimini kontrol eder
5 Makarna üretimini kontrol eder

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Un üretimi, irmik üretimi, bulgur üretimi, ekmek üretimi.


Hafta Konular (Teorik) Uygulama Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Buğday ve sınıflandırılması Yok • Anlatım: Buğdayın sınıflandırılması ve çeşitleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Farklı buğday türlerinin sınıflandırılması ve kullanım alanları hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Buğday türlerini gösteren şemalar ve grafikler kullanılacak. • Tartışma: Farklı buğday türlerinin hangi alanlarda kullanıldığı tartışılacak. Öğrencilerden buğdayın sınıflandırılması ve çeşitleri hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek.
2 Buğday tanesinin yapısı ve kimyasal bileşimi Yabancı Madde Miktarı Tayini • Anlatım: Buğday tanesinin yapısı ve kimyasal bileşimi teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Buğdayın yapısal bileşenleri ve bu bileşenlerin işlevleri hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Buğday tanesinin yapısını gösteren şemalar kullanılacak. • Uygulama: Yabancı madde miktarının tespiti ile ilgili laboratuvar çalışması yapılacak. • Tartışma: Buğdayın kimyasal bileşenlerinin işlenme süreçlerine etkileri tartışılacak. Öğrencilerden buğday tanesinin yapısı ve kimyasal bileşimi hakkında bilgi edinmeleri istenecek.
3 Buğday alımı, ön temizleme Hektolitre ve Bin Tane Ağırlığı Tayini • Anlatım: Buğday alımı ve ön temizleme süreçleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Buğdayın işlenmeye hazırlanması ve temizleme yöntemleri üzerine sorular sorulacak. • Görsel Materyaller: Buğday alımı ve temizleme aşamalarını gösteren grafikler kullanılacak. • Uygulama: Hektolitre ve bin tane ağırlığı tayini yapılacak. • Tartışma: Temizleme sürecinin buğdayın kalitesi üzerindeki etkileri tartışılacak. Öğrencilerden buğdayın ön temizleme süreçleri hakkında bir okuma yapmaları istenecek.
4 Tahılın depolanması Tane İriliği ve Sertliği Tayini • Anlatım: Tahılın depolanması ve depolama koşulları teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Tahılın depolanması sırasında karşılaşılan zorluklar ve çözüm yolları üzerine sorular sorulacak. • Görsel Materyaller: Tahıl depolama süreçlerini ve gerekli koşulları gösteren grafikler kullanılacak. • Uygulama: Tane iriliği ve sertliği tayini yapılacak. • Tartışma: Farklı depolama koşullarının tahılın kalitesi üzerindeki etkileri tartışılacak. Öğrencilerden tahıl depolama yöntemleri hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek.
5 Un değirmenciliği Kül Tayini • Anlatım: Un değirmenciliği ve un üretim süreçleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Un değirmenciliğinde kullanılan teknolojiler ve yöntemler hakkında sorular sorulacak. • Görsel Materyaller: Un üretim aşamalarını gösteren şemalar ve grafikler kullanılacak. • Uygulama: Kül tayini yapılacak. • Tartışma: Un değirmenciliğinde kullanılan farklı teknolojilerin ürün kalitesine etkileri tartışılacak. Öğrencilerden un değirmenciliği ve kül tayini hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek.
6 Buğdayın tavlanması Ham Lif Tayini • Anlatım: Buğdayın tavlanması ve bu süreçte uygulanan işlemler teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Tavlama işleminin buğdayın öğütülmesi üzerindeki etkileri hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Buğday tavlama sürecini gösteren grafikler kullanılacak. • Uygulama: Ham lif tayini yapılacak. • Tartışma: Tavlama sürecinin buğdayın işlenebilirliği üzerindeki rolü tartışılacak. Öğrencilerden buğdayın tavlanması ve ham lif tayini hakkında bilgi edinmeleri istenecek.
7 Öğütme ve öğütme elemanları Nişasta Tayini • Anlatım: Öğütme süreci ve kullanılan öğütme elemanları teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Farklı öğütme elemanlarının buğday işlenmesi üzerindeki etkileri hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Öğütme elemanlarını ve süreçlerini gösteren şemalar kullanılacak. • Uygulama: Nişasta tayini yapılacak. • Tartışma: Farklı öğütme elemanlarının buğdayın öğütülmesi üzerindeki etkileri tartışılacak. Öğrencilerden öğütme elemanları ve nişasta tayini hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek.
8 Öğütmenin kontrolü Gluten Tayini (Yaş ve Kuru Gluten) • Anlatım: Öğütme sürecinin kontrolü ve bu süreçte dikkat edilmesi gereken unsurlar teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Öğütmenin kontrolü ve ürün kalitesine etkisi hakkında sorular sorulacak. • Görsel Materyaller: Öğütme sürecini kontrol eden aşamaları gösteren grafikler kullanılacak. • Uygulama: Gluten tayini (yaş ve kuru) yapılacak. • Tartışma: Öğütme sürecinin kontrolünün nihai ürün kalitesine etkileri tartışılacak. Öğrencilerden öğütmenin kontrolü ve gluten tayini hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek.
9 Ekmekçilik ve pastacılıkta kullanılan unsurlar Sedimentasyon Değeri Tayini • Anlatım: Ekmek ve pastacılıkta kullanılan temel unsurlar ve malzemeler teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Ekmekçilik ve pastacılıkta kullanılan un çeşitleri ve diğer katkı maddeleri üzerine sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Ekmek ve pastacılık ürünlerinde kullanılan unları ve diğer malzemeleri gösteren grafikler kullanılacak. • Uygulama: Sedimentasyon değeri tayini yapılacak. • Tartışma: Farklı unların ve katkı maddelerinin ekmekçilik ve pastacılık ürünlerine etkileri tartışılacak. Quiz Öğrencilerden ekmekçilik ve pastacılıkta kullanılan malzemeler hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek.
10 Ekmekçilik ve pastacılıkta kullanılan unsurlar Unun Reolojik Özelliklerinin Tayini (Farinograf-Mixograf) • Anlatım: Ekmekçilik ve pastacılıkta kullanılan diğer temel unsurlar ve unun reolojik özellikleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Unun reolojik özellikleri ve bu özelliklerin ürün kalitesi üzerindeki etkileri hakkında sorular sorulacak. • Görsel Materyaller: Unun reolojik özelliklerini gösteren grafikler kullanılacak. • Uygulama: Farinograf-Mixograf kullanarak unun reolojik özelliklerinin tayini yapılacak. • Tartışma: Reolojik özelliklerin hamur işleme sürecindeki rolü tartışılacak. Öğrencilerden unun reolojik özellikleri hakkında bilgi edinmeleri istenecek.
11 Ekmek üretimi Unun Reolojik Özelliklerinin Tayini (Alveograf-Ekstensograf) • Anlatım: Ekmek üretim süreci, kullanılan yöntemler ve kaliteyi artırma yolları teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Ekmek üretiminde kullanılan un ve diğer bileşenlerin kalite üzerindeki etkileri hakkında sorular sorulacak. • Görsel Materyaller: Ekmek üretim sürecini ve kullanılan ekipmanları gösteren şemalar kullanılacak. • Uygulama: Unun reolojik özelliklerinin tayini Alveograf-Ekstensograf ile yapılacak. • Tartışma: Ekmek üretiminde kullanılan reolojik ölçümlerin kalite üzerindeki rolü tartışılacak. Öğrencilerden ekmek üretim süreci ve kullanılan reolojik teknikler hakkında bilgi edinmeleri istenecek.
12 Makarna üretimi Makarnada Pişirme Testi • Anlatım: Makarna üretim süreci, kullanılan un çeşitleri ve üretim teknolojileri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Makarna üretiminde kaliteyi etkileyen unsurlar ve kullanılan teknolojiler hakkında sorular sorulacak. • Görsel Materyaller: Makarna üretim süreçlerini ve teknolojilerini gösteren grafikler kullanılacak. • Uygulama: Makarnada pişirme testi yapılacak. • Tartışma: Makarna üretiminde kaliteyi artırıcı teknolojiler tartışılacak. Öğrencilerden makarna üretim süreci ve kaliteyi artıran teknikler hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek.
13 Bisküvi, kek, kraker üretimi Makarnada Tuz Miktarı Tayini • Anlatım: Bisküvi, kek ve kraker üretim süreçleri, kullanılan malzemeler ve teknolojiler teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Bisküvi, kek ve kraker üretiminde kaliteyi etkileyen unsurlar ve kullanılan teknolojiler üzerine sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Bisküvi, kek ve kraker üretim süreçlerini gösteren şemalar ve grafikler kullanılacak. • Uygulama: Makarnada tuz miktarı tayini yapılacak. • Tartışma: Farklı üretim teknolojilerinin ürün kalitesi üzerindeki etkileri tartışılacak. Öğrencilerden bisküvi, kek ve kraker üretimi hakkında bilgi edinmeleri istenecek.
14 Kahvaltılık tahılların üretimi Teknik gezi • Anlatım: Kahvaltılık tahılların üretim süreçleri, kullanılan yöntemler ve üretim teknolojileri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Kahvaltılık tahıl üretiminde kullanılan teknolojiler ve kalite üzerindeki etkileri hakkında sorular sorulacak. • Görsel Materyaller: Kahvaltılık tahıl üretim süreçlerini gösteren grafikler kullanılacak. • Uygulama: Teknik gezi yapılacak. • Tartışma: Kahvaltılık tahıl üretiminde kullanılan teknolojilerin gıda güvenliği ve kalite üzerindeki etkileri tartışılacak. Öğrencilerden kahvaltılık tahılların üretim süreçleri hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek.

1. Elgün, A ve Ertugay, Z., 2000. Tahıl İşleme Teknolojisi. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi, Erzurum 2.ÖZTÜRK, S., 2013. Tahıl ve Tahıl Ürünleri Teknolojisi, Talay, M. 1997. Ekmek bilimi ve teknolojisi



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 80
Quiz 1 20
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Quiz 1 1 1
Derse Katılım 14 2 28
Gösterme 14 1 14
Bireysel Çalışma 6 4 24
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma 5 2 10
Okuma 10 2 20
Toplam İş Yükü (saat) 99

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16
ÖÇ 1 5 3 5
ÖÇ 2 5 5
ÖÇ 3 4 4
ÖÇ 4 5 5
ÖÇ 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek