Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GDT121 | MEYVE VE SEBZE İŞLEME TEKNOLOJİSİ | Ders | 1 | 2 | 4,00 |
Önlisans
Türkçe
Meyve ve sebzelerin bileşimleri, bozulma sebepleri, işleme gerekçeleri, soğukta, dondurarak, kurutarak, konserve ederek muhafazası ve salça üretimi konularında bilgi ve becerilerin kazandırılması
Doç Dr. Nurcan DOĞAN
1 | Öğrenciler meyve ve sebzelerin işleme gerekçelerini açıklar. |
2 | Öğrenciler meyve ve sebzelerin soğukta muhafazasının fizyolojik temellerini açıklar. |
3 | Öğrenciler soğuk depo şartları kontrol eder. |
4 | Öğrenciler meyve ve sebzelerin dondurarak muhafazasının bilimsel ilkelerini açıklar. |
5 | Öğrenciler meyve ve sebzelerin hızlı dondurmanın faktörlerini ve başlıca dondurma yöntemlerini tartışır. |
6 | Öğrenciler konservecilik ve konservecilikte ısıl işlemin bilimsel temellerini açıklar. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Meyve ve sebzelerin muhafaza edilmelerine ilişkin teknolojik bilginin sağlanması, teknolojik becerinin kazandırılması
Hafta | Konular (Teorik) | Uygulama | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|---|
1 | Dersin genel tanıtımı, meyve sebzelerin bileşimi ve bileşimindeki değişkenliklerin nedenleri, karbonhidrat ve azotlu maddeler içeriği | Yok | • Anlatım: Meyve ve sebzelerin bileşimi, karbonhidrat ve azotlu maddeler içeriği ve bu bileşimlerdeki değişkenliklerin nedenleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Meyve ve sebzelerdeki bileşim değişkenliklerinin nedenleri hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Meyve ve sebzelerin bileşimini gösteren şemalar ve grafikler sunulacak. • Tartışma: Farklı meyve ve sebze türlerinde bileşimdeki farklılıkların nedenleri tartışılacak. | Öğrencilerden meyve ve sebzelerin bileşimleri ve değişkenlik nedenleri hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek. |
2 | Lipidler, vitaminler, mineral maddeler, asitler, enzimler, fenolik maddeler, renk maddeleri. | Yok | • Anlatım: Lipidler, vitaminler, mineral maddeler, asitler, enzimler, fenolik maddeler ve renk maddelerinin meyve ve sebzelerdeki önemi teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Meyve ve sebzelerde bulunan bu bileşenlerin işlevleri ve sağlık üzerindeki etkileri hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Meyve ve sebzelerde bulunan fenolik maddeler ve renk pigmentlerini gösteren grafikler kullanılacak. • Tartışma: Farklı maddelerin meyve ve sebzelerin kalitesi ve besin değeri üzerindeki etkileri tartışılacak. | Öğrencilerden meyve ve sebzelerdeki fenolik maddeler ve pigmentler hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek. |
3 | Lezzet ve bunu sağlayan unsurlar. Meyve sebzelerin yapılarında bulunan bitkisel kökenli doğal toksinler, işlemede kullanılan başlıca katkı maddeleri | Yok | • Anlatım: Meyve ve sebzelerin lezzetini sağlayan bileşenler, bitkisel kökenli doğal toksinler ve işleme sırasında kullanılan katkı maddeleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Lezzeti etkileyen bileşenler ve toksinlerin gıda güvenliği üzerindeki etkileri üzerine sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Lezzeti oluşturan unsurlar ve toksinlerin varlığını gösteren şemalar sunulacak. • Tartışma: Farklı meyve ve sebze türlerinde lezzet bileşenlerinin nasıl değiştiği tartışılacak. | Öğrencilerden meyve ve sebzelerdeki doğal toksinler ve lezzet bileşenleri hakkında bir metin okumaları istenecek. |
4 | Meyve ve sebzelerin bozulma nedenleri. | Yok | • Anlatım: Meyve ve sebzelerin bozulma nedenleri ve bozulma süreçleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Farklı bozulma nedenleri ve bozulmayı önleme yöntemleri üzerine sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Bozulma süreçlerini gösteren şemalar ve grafikler kullanılacak. • Tartışma: Meyve ve sebzelerin bozulma nedenlerine dair çözüm önerileri tartışılacak. | Öğrencilerden meyve ve sebzelerin bozulma nedenleri hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek. |
5 | Konserve üretiminde uygulanan ön işlemler, dolum, hava alma yöntemleri, konserve kaplarının doldurulmaları, ısıl işlem yönteminin belirlenmesi. | Yok | • Anlatım: Konserve üretiminde kullanılan ön işlemler, dolum ve hava alma yöntemleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Isıl işlemin konserve güvenliği üzerindeki etkileri ve doğru yöntem seçimi hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Konserve üretim sürecini ve ısıl işlemi gösteren grafikler kullanılacak. • Tartışma: Farklı ürünler için hangi ısıl işlem yönteminin en uygun olduğuna dair tartışma yapılacak. Quiz | Öğrencilerden konserve üretiminde uygulanan işlemler ve ısıl işlem hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
6 | Konserveye ısıl işlem uygulanması, Aseptik konservecilik. | Yok | • Anlatım: Konserveye uygulanan ısıl işlem yöntemleri ve aseptik konservecilik teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Aseptik konserveciliğin avantajları ve gıda güvenliği üzerindeki etkileri hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Aseptik konservecilik ve ısıl işlemleri gösteren grafikler kullanılacak. • Tartışma: Aseptik konserveciliğin farklı ürünlerde uygulanabilirliği tartışılacak. | Öğrencilerden aseptik konservecilik ve ısıl işlem yöntemleri hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
7 | Meyve ve sebze konservelerinde bozulmalar. | Yok | • Anlatım: Meyve ve sebze konservelerinde görülen bozulma türleri ve nedenleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Konservelerde bozulmaya neden olan faktörler ve bu bozulmaların nasıl önlenebileceği hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Konservelerde görülen bozulma süreçlerini gösteren grafikler ve şemalar kullanılacak. • Tartışma: Meyve ve sebze konservelerindeki bozulma süreçlerine karşı alınabilecek önlemler tartışılacak. | Öğrencilerden meyve ve sebze konservelerinde bozulma nedenleri hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek. |
8 | Salça üretim teknolojisi | Yok | • Anlatım: Salça üretim süreci, kullanılan yöntemler ve teknolojiler teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Salça üretiminde karşılaşılan zorluklar ve kaliteyi artırma yolları hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Salça üretim sürecini gösteren şemalar ve grafikler kullanılacak. • Tartışma: Salça üretiminde kaliteyi artırmak için kullanılabilecek teknolojiler tartışılacak. | Öğrencilerden salça üretim teknolojisi hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek. |
9 | Reçel, marmelat ve jöle üretim teknolojisi | Yok | • Anlatım: Reçel, marmelat ve jöle üretim süreçleri ve kullanılan yöntemler teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Reçel, marmelat ve jöle üretiminde kaliteyi etkileyen faktörler ve kullanılan katkı maddeleri üzerine sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Reçel, marmelat ve jöle üretim süreçlerini gösteren grafikler kullanılacak. • Tartışma: Üretim süreçlerinde kaliteyi artırma yolları ve kullanılan katkı maddelerinin etkileri tartışılacak. | Öğrencilerden reçel, marmelat ve jöle üretim süreçleri hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek. |
10 | Kurutma Teknolojisi | Yok | • Anlatım: Kurutma teknolojisi, kullanılan yöntemler ve kurutma süreçlerinin teorik olarak anlatılması. • Soru-Cevap: Kurutma yöntemlerinin gıda kalitesi üzerindeki etkileri hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Kurutma teknolojisini ve kullanılan ekipmanları gösteren grafikler kullanılacak. • Tartışma: Farklı kurutma tekniklerinin meyve ve sebzelerin besin değerine etkileri tartışılacak. | Öğrencilerden kurutma teknolojisi hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek. |
11 | Meyve ve sebze suyu üretimi hakkında tanımlar ve genel bilgi | Yok | • Anlatım: Meyve ve sebze suyu üretimine dair temel kavramlar ve üretim süreçleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Meyve ve sebze suyu üretiminde kullanılan temel terimler ve süreçler hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Meyve ve sebze suyu üretim süreçlerini gösteren şemalar ve grafikler kullanılacak. • Tartışma: Meyve ve sebze suyu üretiminin gıda kalitesi üzerindeki etkileri tartışılacak. | Öğrencilerden meyve ve sebze suyu üretimi hakkında temel kavramları içeren bir okuma yapmaları istenecek. |
12 | Meyve ve sebze suyu üretim tekniği | Yok | • Anlatım: Meyve ve sebze suyu üretim teknikleri ve kullanılan teknolojiler teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Meyve ve sebze suyu üretiminde kaliteyi artırmak için kullanılan yöntemler üzerine sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Meyve ve sebze suyu üretim aşamalarını gösteren şemalar kullanılacak. • Tartışma: Meyve ve sebze suyu üretiminde kullanılan tekniklerin kalitedeki rolü tartışılacak. | Öğrencilerden meyve ve sebze suyu üretim teknikleri hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
13 | Meyve ve sebze suyu üretim tekniği | Yok | • Anlatım: Meyve ve sebze suyu üretiminde kullanılan teknolojiler ve kaliteyi artırıcı işlemler üzerine detaylı teorik anlatım yapılacak. • Soru-Cevap: Meyve ve sebze suyu üretiminin işlenmesi, ambalajlanması ve saklanmasıyla ilgili sorular sorulacak. • Görsel Materyaller: Meyve ve sebze suyu üretim sürecini ve paketleme yöntemlerini gösteren grafikler kullanılacak. • Tartışma: Üretim sürecinde kaliteyi artırıcı ve bozulmayı engelleyici işlemler tartışılacak. | Öğrencilerden meyve ve sebze suyu üretim süreçlerini kapsayan bir okuma yapmaları istenecek. |
14 | Fenolik Bileşikler | Yok | • Anlatım: Fenolik bileşiklerin yapısı, meyve ve sebzelerdeki rolü ve sağlık açısından önemi teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Fenolik bileşiklerin antioksidan özellikleri ve gıda kalitesi üzerindeki etkileri hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Fenolik bileşiklerin yapısı ve fonksiyonlarını gösteren grafikler kullanılacak. • Tartışma: Farklı meyve ve sebze türlerinde fenolik bileşiklerin rolü ve bu bileşiklerin korunması tartışılacak. | Öğrencilerden fenolik bileşiklerin yapısı ve işlevleri hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
Meyve ve sebze işleme teknolojisi, Bekir Cemeroğlu,Ankara Üniversitesi, 2. Baskı, Ankara 2004
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 80 |
Quiz | 1 | 20 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Quiz | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Gösterme | 14 | 1 | 14 |
Bireysel Çalışma | 8 | 6 | 48 |
Toplam İş Yükü (saat) | 95 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | |
ÖÇ 1 | 5 | |||||||||||||||
ÖÇ 2 | 5 | |||||||||||||||
ÖÇ 3 | 5 | |||||||||||||||
ÖÇ 4 | 5 | |||||||||||||||
ÖÇ 5 | 5 | |||||||||||||||
ÖÇ 6 | 5 |