Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GDT114 | GIDA ANALİZLERİ | Ders | 1 | 1 | 5,00 |
Önlisans
Türkçe
Gıda ürünlerinde yapılan temel analizleri öğrenmek, uygulamak
Öğr. Gör. Dr. Burçin YILMAZ
1 | Laboratuvarda Güvenli Çalışma Ortamını sağlar. |
2 | Laboratuvar temel analiz tekniklerini uygular |
3 | Gıdalarda yapılan temel analizleri uygular |
4 | Analiz öncesi/sonrası işlemleri yapar |
5 | Analiz sonuçlarını yorumlar |
Birinci Öğretim
yok
Yok
Nem, kuru madde, kül, yağ, protein, yağ, ph, asitlik analizleri
Hafta | Konular (Teorik) | Laboratuvar | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|---|
1 | Laboratuvarın ve laboratuvar tekniğinin tanımlanması, Gıda laboratuarlarında yapılan işlerin tanımlanması | Yok | • Anlatım: Laboratuvarın tanımı, laboratuvar teknikleri ve gıda laboratuvarlarında yapılan işlemler teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Gıda laboratuvarlarında uygulanan temel işlemler hakkında sorular sorulacak. • Görsel Materyaller: Gıda laboratuvarlarında kullanılan cihazlar ve yapılan işlemleri gösteren görsel materyaller sunulacak. • Tartışma: Farklı laboratuvar tekniklerinin gıda analizlerindeki önemi tartışılacak. | Öğrencilerden, gıda laboratuvarlarında kullanılan temel teknikler hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek. |
2 | Laboratuvar Genel Güvenlik Önlemleri | Yok | • Anlatım: Laboratuvarda alınması gereken genel güvenlik önlemleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Güvenlik önlemlerinin neden önemli olduğu ve hangi durumlarda gerekli olduğu tartışılacak. • Görsel Materyaller: Laboratuvar güvenliği için gerekli ekipman ve işaretler grafiklerle gösterilecek. • Grup Çalışması: Öğrenciler, laboratuvarda güvenlik önlemleri konusunda bir güvenlik planı hazırlayacak. | Öğrencilerden laboratuvar güvenliği ile ilgili temel kurallar hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
3 | Nem tayini ve hesaplama | Yok | • Anlatım: Gıdalarda nem tayini yöntemleri ve bu yöntemlerin uygulamaları teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Nem tayini yöntemlerinin hangi gıdalarda nasıl uygulandığına dair sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Nem tayini işlemlerinin adımlarını gösteren şemalar ve grafikler kullanılacak. • Uygulamalı Çalışma: Öğrenciler nem tayini hesaplama yöntemlerini laboratuvarda uygulayacak. | Öğrencilerden, nem tayini yöntemleri ve hesaplama adımları hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek. |
4 | Kuru madde tayini ve hesaplama | Yok | • Anlatım: Gıdalarda kuru madde tayini yöntemleri ve hesaplama işlemleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Kuru madde tayininin gıda kalitesine etkileri hakkında sorular sorulacak. • Görsel Materyaller: Kuru madde tayini işlemleri ve hesaplama yöntemlerini gösteren şemalar sunulacak. • Uygulamalı Çalışma: Öğrenciler laboratuvarda kuru madde tayini ve hesaplama işlemini uygulayacak. | Öğrencilerden, kuru madde tayini yöntemleri ve hesaplama adımları hakkında bir metin okumaları istenecek. |
5 | Kül Tayini | Yok | • Anlatım: Kül tayini yöntemleri ve gıdalarda uygulama alanları teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Kül tayini ile elde edilen verilerin gıdalardaki mineral içeriğine etkisi tartışılacak. • Görsel Materyaller: Kül tayini işlem aşamaları ve kullanılan cihazlar grafiklerle gösterilecek. • Uygulamalı Çalışma: Öğrenciler kül tayini işlemini laboratuvarda uygulayacak. Quiz | Öğrencilerden kül tayini yöntemleri hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek. |
6 | Kül Tayini hesaplama | Yok | • Anlatım: Kül tayini hesaplama yöntemleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Kül tayini hesaplamalarının farklı gıda ürünlerinde nasıl uygulandığı hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Kül tayini hesaplamalarını gösteren şemalar ve grafikler kullanılacak. • Uygulamalı Çalışma: Öğrenciler kül tayini hesaplamalarını laboratuvarda uygulayacak. | Öğrencilerden, kül tayini hesaplama yöntemleri hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
7 | Yağ tayini | Yok | • Anlatım: Yağ tayini yöntemleri ve gıdalarda yağ miktarının belirlenmesi teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Yağ tayini işleminin farklı gıdalarda nasıl uygulandığı hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Yağ tayini işlem aşamaları ve kullanılan cihazlar grafiklerle açıklanacak. • Uygulamalı Çalışma: Öğrenciler laboratuvarda yağ tayini işlemini uygulayacak. | Öğrencilerden yağ tayini yöntemleri hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek. |
8 | Yağ tayini hesaplama | Yok | Anlatım: Yağ tayini hesaplama yöntemleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Yağ tayini hesaplamalarının farklı gıda ürünlerinde nasıl uygulandığı hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Yağ tayini hesaplamalarını gösteren şemalar ve grafikler kullanılacak. • Uygulamalı Çalışma: Öğrenciler yağtayini hesaplamalarını laboratuvarda uygulayacak. | Öğrencilerden yağ tayini hesaplama yöntemleri hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek. |
9 | Protein tayini | Yok | • Anlatım: Protein tayini yöntemleri ve gıdalarda protein miktarının belirlenmesi teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Protein tayini işleminin farklı gıdalarda nasıl uygulandığına dair sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Protein tayini işlemlerini gösteren grafikler ve şemalar kullanılacak. • Uygulamalı Çalışma: Öğrenciler laboratuvarda protein tayini işlemini uygulayacak. | Öğrencilerden protein tayini yöntemleri hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek. |
10 | Protein tayini hesaplama | Yok | • Anlatım: Protein tayini hesaplama yöntemleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Protein tayini hesaplamalarının farklı gıdalarda nasıl uygulandığı hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Protein tayini hesaplamalarını gösteren grafikler kullanılacak. • Uygulamalı Çalışma: Öğrenciler laboratuvarda protein tayini hesaplamalarını uygulayacak. | Öğrencilerden protein tayini hesaplama yöntemleri hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
11 | Asit tayini | Yok | • Anlatım: Asit tayini yöntemleri ve gıdalarda asit miktarının belirlenmesi teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Asit tayini işleminin gıdalarda nasıl yapıldığına dair sorular sorulacak. • Görsel Materyaller: Asit tayini işlemlerini gösteren grafikler ve şemalar sunulacak. • Uygulamalı Çalışma: Öğrenciler laboratuvarda asit tayini işlemini uygulayacak. | Öğrencilerden asit tayini yöntemleri hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek. |
12 | Asit tayini hesaplama | Yok | • Anlatım: Asit tayini hesaplama yöntemleri ve bu yöntemlerin gıdalarda nasıl uygulandığı teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Asit tayini hesaplamalarının farklı gıdalarda nasıl yapıldığına dair sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Asit tayini hesaplama işlemlerini gösteren grafikler ve şemalar kullanılacak. • Uygulamalı Çalışma: Öğrenciler laboratuvarda asit tayini hesaplamalarını uygulayacak. | Öğrencilerden asit tayini hesaplama yöntemleri hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
13 | pH tayini | Yok | • Anlatım: pH tayini yöntemleri ve gıdalarda pH seviyesinin ölçülmesi teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: pH tayini işleminin gıda güvenliği üzerindeki rolü hakkında sorular sorulacak. • Görsel Materyaller: pH tayini işlemlerini ve kullanılan cihazları gösteren grafikler sunulacak. • Uygulamalı Çalışma: Öğrenciler laboratuvarda pH tayini işlemini uygulayacak. | Öğrencilerden pH tayini yöntemleri hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
14 | Genel Tekrar | Yok | • Anlatım: Ders boyunca işlenen temel konuların ve analiz yöntemlerinin kısa bir özeti yapılacak. • Soru-Cevap: Öğrenciler, önceki haftalarda öğrendikleri analiz yöntemleri ve hesaplamalar üzerine sorular soracaklar ve eksik kalan noktalar tartışılacak. • Görsel Materyaller: Önceki konulara ait temel şemalar ve grafikler tekrar gözden geçirilecek. • Grup Çalışması: Öğrenciler, farklı analiz yöntemlerini içeren bir vaka çalışması üzerinde çalışacaklar. | Öğrencilerden, derste işlenen tüm analiz yöntemlerini gözden geçirmeleri ve anlamadıkları noktaları belirlemeleri istenecek. |
Bekir Cemeroğlu. 2010. Gıda Analizleri.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 80 |
Quiz | 1 | 20 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Problem Çözümü | 2 | 5 | 10 |
Gösterme | 14 | 1 | 14 |
Bireysel Çalışma | 8 | 6 | 48 |
Quiz için Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (saat) | 114 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | |
ÖÇ 1 | 4 | 5 | 5 | |||||||||||||
ÖÇ 2 | 2 | 3 | ||||||||||||||
ÖÇ 3 | 5 | 4 | ||||||||||||||
ÖÇ 4 | 3 | |||||||||||||||
ÖÇ 5 | 2 | 4 |