GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
GDT114 GIDA ANALİZLERİ Ders 1 1 5,00

Önlisans


Türkçe


Gıda ürünlerinde yapılan temel analizleri öğrenmek, uygulamak


Öğr. Gör. Dr. Burçin YILMAZ


1 Laboratuvarda Güvenli Çalışma Ortamını sağlar.
2 Laboratuvar temel analiz tekniklerini uygular
3 Gıdalarda yapılan temel analizleri uygular
4 Analiz öncesi/sonrası işlemleri yapar
5 Analiz sonuçlarını yorumlar

Birinci Öğretim


yok


Yok


Nem, kuru madde, kül, yağ, protein, yağ, ph, asitlik analizleri


Hafta Konular (Teorik) Laboratuvar Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Laboratuvarın ve laboratuvar tekniğinin tanımlanması, Gıda laboratuarlarında yapılan işlerin tanımlanması Yok • Anlatım: Laboratuvarın tanımı, laboratuvar teknikleri ve gıda laboratuvarlarında yapılan işlemler teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Gıda laboratuvarlarında uygulanan temel işlemler hakkında sorular sorulacak. • Görsel Materyaller: Gıda laboratuvarlarında kullanılan cihazlar ve yapılan işlemleri gösteren görsel materyaller sunulacak. • Tartışma: Farklı laboratuvar tekniklerinin gıda analizlerindeki önemi tartışılacak. Öğrencilerden, gıda laboratuvarlarında kullanılan temel teknikler hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek.
2 Laboratuvar Genel Güvenlik Önlemleri Yok • Anlatım: Laboratuvarda alınması gereken genel güvenlik önlemleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Güvenlik önlemlerinin neden önemli olduğu ve hangi durumlarda gerekli olduğu tartışılacak. • Görsel Materyaller: Laboratuvar güvenliği için gerekli ekipman ve işaretler grafiklerle gösterilecek. • Grup Çalışması: Öğrenciler, laboratuvarda güvenlik önlemleri konusunda bir güvenlik planı hazırlayacak. Öğrencilerden laboratuvar güvenliği ile ilgili temel kurallar hakkında bilgi edinmeleri istenecek.
3 Nem tayini ve hesaplama Yok • Anlatım: Gıdalarda nem tayini yöntemleri ve bu yöntemlerin uygulamaları teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Nem tayini yöntemlerinin hangi gıdalarda nasıl uygulandığına dair sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Nem tayini işlemlerinin adımlarını gösteren şemalar ve grafikler kullanılacak. • Uygulamalı Çalışma: Öğrenciler nem tayini hesaplama yöntemlerini laboratuvarda uygulayacak. Öğrencilerden, nem tayini yöntemleri ve hesaplama adımları hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek.
4 Kuru madde tayini ve hesaplama Yok • Anlatım: Gıdalarda kuru madde tayini yöntemleri ve hesaplama işlemleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Kuru madde tayininin gıda kalitesine etkileri hakkında sorular sorulacak. • Görsel Materyaller: Kuru madde tayini işlemleri ve hesaplama yöntemlerini gösteren şemalar sunulacak. • Uygulamalı Çalışma: Öğrenciler laboratuvarda kuru madde tayini ve hesaplama işlemini uygulayacak. Öğrencilerden, kuru madde tayini yöntemleri ve hesaplama adımları hakkında bir metin okumaları istenecek.
5 Kül Tayini Yok • Anlatım: Kül tayini yöntemleri ve gıdalarda uygulama alanları teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Kül tayini ile elde edilen verilerin gıdalardaki mineral içeriğine etkisi tartışılacak. • Görsel Materyaller: Kül tayini işlem aşamaları ve kullanılan cihazlar grafiklerle gösterilecek. • Uygulamalı Çalışma: Öğrenciler kül tayini işlemini laboratuvarda uygulayacak. Quiz Öğrencilerden kül tayini yöntemleri hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek.
6 Kül Tayini hesaplama Yok • Anlatım: Kül tayini hesaplama yöntemleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Kül tayini hesaplamalarının farklı gıda ürünlerinde nasıl uygulandığı hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Kül tayini hesaplamalarını gösteren şemalar ve grafikler kullanılacak. • Uygulamalı Çalışma: Öğrenciler kül tayini hesaplamalarını laboratuvarda uygulayacak. Öğrencilerden, kül tayini hesaplama yöntemleri hakkında bilgi edinmeleri istenecek.
7 Yağ tayini Yok • Anlatım: Yağ tayini yöntemleri ve gıdalarda yağ miktarının belirlenmesi teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Yağ tayini işleminin farklı gıdalarda nasıl uygulandığı hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Yağ tayini işlem aşamaları ve kullanılan cihazlar grafiklerle açıklanacak. • Uygulamalı Çalışma: Öğrenciler laboratuvarda yağ tayini işlemini uygulayacak. Öğrencilerden yağ tayini yöntemleri hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek.
8 Yağ tayini hesaplama Yok Anlatım: Yağ tayini hesaplama yöntemleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Yağ tayini hesaplamalarının farklı gıda ürünlerinde nasıl uygulandığı hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Yağ tayini hesaplamalarını gösteren şemalar ve grafikler kullanılacak. • Uygulamalı Çalışma: Öğrenciler yağtayini hesaplamalarını laboratuvarda uygulayacak. Öğrencilerden yağ tayini hesaplama yöntemleri hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek.
9 Protein tayini Yok • Anlatım: Protein tayini yöntemleri ve gıdalarda protein miktarının belirlenmesi teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Protein tayini işleminin farklı gıdalarda nasıl uygulandığına dair sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Protein tayini işlemlerini gösteren grafikler ve şemalar kullanılacak. • Uygulamalı Çalışma: Öğrenciler laboratuvarda protein tayini işlemini uygulayacak. Öğrencilerden protein tayini yöntemleri hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek.
10 Protein tayini hesaplama Yok • Anlatım: Protein tayini hesaplama yöntemleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Protein tayini hesaplamalarının farklı gıdalarda nasıl uygulandığı hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Protein tayini hesaplamalarını gösteren grafikler kullanılacak. • Uygulamalı Çalışma: Öğrenciler laboratuvarda protein tayini hesaplamalarını uygulayacak. Öğrencilerden protein tayini hesaplama yöntemleri hakkında bilgi edinmeleri istenecek.
11 Asit tayini Yok • Anlatım: Asit tayini yöntemleri ve gıdalarda asit miktarının belirlenmesi teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Asit tayini işleminin gıdalarda nasıl yapıldığına dair sorular sorulacak. • Görsel Materyaller: Asit tayini işlemlerini gösteren grafikler ve şemalar sunulacak. • Uygulamalı Çalışma: Öğrenciler laboratuvarda asit tayini işlemini uygulayacak. Öğrencilerden asit tayini yöntemleri hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek.
12 Asit tayini hesaplama Yok • Anlatım: Asit tayini hesaplama yöntemleri ve bu yöntemlerin gıdalarda nasıl uygulandığı teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Asit tayini hesaplamalarının farklı gıdalarda nasıl yapıldığına dair sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Asit tayini hesaplama işlemlerini gösteren grafikler ve şemalar kullanılacak. • Uygulamalı Çalışma: Öğrenciler laboratuvarda asit tayini hesaplamalarını uygulayacak. Öğrencilerden asit tayini hesaplama yöntemleri hakkında bilgi edinmeleri istenecek.
13 pH tayini Yok • Anlatım: pH tayini yöntemleri ve gıdalarda pH seviyesinin ölçülmesi teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: pH tayini işleminin gıda güvenliği üzerindeki rolü hakkında sorular sorulacak. • Görsel Materyaller: pH tayini işlemlerini ve kullanılan cihazları gösteren grafikler sunulacak. • Uygulamalı Çalışma: Öğrenciler laboratuvarda pH tayini işlemini uygulayacak. Öğrencilerden pH tayini yöntemleri hakkında bilgi edinmeleri istenecek.
14 Genel Tekrar Yok • Anlatım: Ders boyunca işlenen temel konuların ve analiz yöntemlerinin kısa bir özeti yapılacak. • Soru-Cevap: Öğrenciler, önceki haftalarda öğrendikleri analiz yöntemleri ve hesaplamalar üzerine sorular soracaklar ve eksik kalan noktalar tartışılacak. • Görsel Materyaller: Önceki konulara ait temel şemalar ve grafikler tekrar gözden geçirilecek. • Grup Çalışması: Öğrenciler, farklı analiz yöntemlerini içeren bir vaka çalışması üzerinde çalışacaklar. Öğrencilerden, derste işlenen tüm analiz yöntemlerini gözden geçirmeleri ve anlamadıkları noktaları belirlemeleri istenecek.

Bekir Cemeroğlu. 2010. Gıda Analizleri.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 80
Quiz 1 20
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 2 28
Problem Çözümü 2 5 10
Gösterme 14 1 14
Bireysel Çalışma 8 6 48
Quiz için Bireysel Çalışma 1 10 10
Toplam İş Yükü (saat) 114

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16
ÖÇ 1 4 5 5
ÖÇ 2 2 3
ÖÇ 3 5 4
ÖÇ 4 3
ÖÇ 5 2 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek