Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GDT113 | GIDA KİMYASI | Ders | 1 | 1 | 3,00 |
Önlisans
Türkçe
Gıda bileşenleri hakkında bilgi sahibi olmak ve gıdaların üretimi sırasında meydana gelen kimyasal ve biyokimyasal değişimler ile gıda üretimi arasındaki ilişkileri aydınlatmak
Öğr. Gör. Dr. Burçin YILMAZ
1 | Gıdalarda bulunan bileşenlerin kimyasal yapısını açıklar. |
2 | Gıdaların üretimi sırasında meydana gelen kimyasal ve biyokimyasal değişimleri ayırt eder. |
3 | Gıdalarda meydana gelen olumlu ya da olumsuz bu değişimlerin kontrolünü tasarlar. |
4 | Gıdaların yapısında bulunan bileşenleri karşılaştırır. |
5 | Gıda bileşenlerinin insan sağlığı üzerindeki etkilerini açıklar. |
Birinci Öğretim
yok
Yok
Gıdalarda makro (su, karbohidratlar) ve mikro (pigmentler, tat ve koku maddeleri) yapıtaşlarının kimyası, reaksiyonları ve bu bileşenlerde meydana gelebilecek değişikliklerin gıda üzerindeki etkileri
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Gıdaların makro ,mikro bileşenleri ve genel özellikleri | • Anlatım: Gıdaların makro ve mikro bileşenlerinin (karbonhidratlar, proteinler, lipidler, vitaminler, mineraller) teorik olarak anlatılması. • Soru-Cevap: Gıda bileşenlerinin sağlık üzerindeki etkileri ve fonksiyonları hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Gıdalardaki makro ve mikro bileşenlerin şematik gösterimi yapılacak. • Tartışma: Farklı gıdaların bileşenlerinin gıda kalitesine etkileri tartışılacak. | Öğrencilerden, gıdaların bileşenlerini tanıtan bir makale okumaları istenecek. |
2 | Gıdalarda bulunan suyun kimyasal özellikleri ve su aktivitesinin önemi | • Anlatım: Gıdalardaki suyun kimyasal özellikleri ve su aktivitesinin (aw) gıda muhafazası üzerindeki önemi teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Su aktivitesinin gıdalardaki mikrobiyolojik bozulmalar üzerindeki rolü hakkında sorular sorulacak. • Görsel Materyaller: Su aktivitesi ve gıdalardaki nem içeriği arasındaki ilişki grafiklerle açıklanacak. • Tartışma: Su aktivitesinin gıda raf ömrü üzerindeki etkisi tartışılacak. | Öğrencilerden, suyun gıdalardaki rolü ve su aktivitesinin önemi hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek. |
3 | Karbonhidratların genel özellikleri ve yapısal işlevleri | • Anlatım: Karbonhidratların kimyasal yapısı, sınıflandırılması ve gıdalardaki yapısal işlevleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Karbonhidratların enerji kaynağı olarak rolü ve fonksiyonları hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Karbonhidratların kimyasal yapısı ve fonksiyonlarını açıklayan grafikler kullanılacak. • Tartışma: Farklı karbonhidrat türlerinin gıda işleme süreçlerine etkileri tartışılacak. | Öğrencilerden karbonhidratların kimyasal yapıları ve fonksiyonları üzerine bir okuma yapmaları istenecek. |
4 | Karbonhidratların indirgenme ve yükseltgenme reaksiyonları | • Anlatım: Karbonhidratların indirgenme ve yükseltgenme reaksiyonları ile bu reaksiyonların gıdalardaki önemi teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Karbonhidratların oksidasyon ve indirgenme süreçleri ve gıdalara etkileri hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Karbonhidratların redoks reaksiyonlarını açıklayan şemalar sunulacak. • Tartışma: Karbonhidratların redoks reaksiyonlarının gıda kalitesine etkileri tartışılacak. | Öğrencilerden, karbonhidratların redoks reaksiyonları ile ilgili bir makale okumaları istenecek. |
5 | Maillard reaksiyonları ve enzimatik esmerleşme reaksiyonları | • Anlatım: Maillard reaksiyonları ve enzimatik esmerleşme reaksiyonlarının kimyasal süreçleri ve gıdalardaki etkileri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Maillard reaksiyonlarının ve enzimatik esmerleşmenin gıdaların lezzet, renk ve besin değeri üzerindeki etkileri hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Maillard reaksiyonu ve enzimatik esmerleşme süreçlerinin aşamalarını gösteren grafikler sunulacak. • Tartışma: Farklı gıdalarda esmerleşme reaksiyonlarının nasıl gerçekleştiği ve bu süreçlerin gıda kalitesine etkileri tartışılacak. Quiz | Öğrencilerden Maillard reaksiyonları ve enzimatik esmerleşme hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek. |
6 | Lipidlerin tanımı, sınıflandırılması ve mono-, di ve trigliseritlerin gıdalardaki işlevsel özellikleri | • Anlatım: Lipidlerin tanımı ve sınıflandırılması, mono-, di-, trigliseritlerin işlevsel özellikleri ile Maillard ve enzimatik esmerleşme reaksiyonları teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Lipidlerin gıdalardaki işlevleri ve Maillard reaksiyonlarının gıdalara etkileri üzerine sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Lipidlerin yapısal özellikleri ve esmerleşme reaksiyonları grafiklerle açıklanacak. • Tartışma: Lipidlerin gıda teknolojisindeki işlevsel rolleri ve esmerleşme reaksiyonlarının gıda kalitesine etkileri tartışılacak. | Öğrencilerden lipidler ve Maillard reaksiyonları hakkında bir okuma yapmaları istenecek. |
7 | Doymuş ,doymamış, omega ve esansiyel yağ asitlerinin kimyasal yapıları ve özellikleri | • Anlatım: Doymuş, doymamış, omega ve esansiyel yağ asitlerinin kimyasal yapıları ve gıdalardaki işlevleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Farklı yağ asitlerinin beslenme ve sağlık üzerindeki etkileri hakkında sorular sorulacak. • Görsel Materyaller: Yağ asitlerinin kimyasal yapısını gösteren grafikler ve şemalar kullanılacak. • Tartışma: Farklı yağ asitlerinin besin değerine ve sağlık üzerindeki etkilerine dair tartışma yapılacak. | Öğrencilerden doymuş ve doymamış yağ asitleri hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek. |
8 | Lipidlerde oluşan bozulma tepkimeleri, lipidlerin kimyasal ve enzimatik hidrolizasyonu ve lipid oksidasyonları | • Anlatım: Lipidlerde meydana gelen bozulma tepkimeleri, kimyasal ve enzimatik hidrolizasyon ile oksidasyon süreçleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Lipid oksidasyonunun gıdalara olan etkileri ve oksidasyonun nasıl önlenebileceği üzerine sorular sorulacak. • Görsel Materyaller: Lipidlerin oksidasyon ve hidrolizasyon süreçleri grafiklerle gösterilecek. • Tartışma: Lipid oksidasyonunun gıda kalitesi üzerindeki etkileri ve bu süreçlerin nasıl kontrol edileceği tartışılacak. | Öğrencilerden lipid oksidasyonu ve hidrolizasyonu hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek. |
9 | Aminoasit, peptid ve proteinlerin kimyasal yapıları ve sınıflandırmalar | • Anlatım: Aminoasit, peptid ve proteinlerin kimyasal yapıları ve sınıflandırmaları teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Aminoasitlerin sınıflandırılması ve proteinlerin yapısal özellikleri hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Aminoasitlerin ve proteinlerin kimyasal yapıları grafiklerle sunulacak. • Grup Çalışması: Öğrenciler, belirli bir protein yapısının fonksiyonel özelliklerini tartışacak. | Öğrencilerden, aminoasitler ve proteinlerin yapısal özellikleri hakkında bir okuma yapmaları istenecek. |
10 | Proteinlerin üç boyutlu yapıları ve özellikleri | • Anlatım: Proteinlerin birincil, ikincil, üçüncül ve dördüncül yapıları teorik olarak açıklanacak. • Soru-Cevap: Proteinlerin üç boyutlu yapılarının fonksiyonlarına etkileri hakkında sorular sorulacak. • Görsel Materyaller: Proteinlerin üç boyutlu yapılarının şematik gösterimleri sunulacak. • Grup Çalışması: Öğrenciler, proteinlerin üç boyutlu yapılarının gıda fonksiyonlarına etkilerini tartışacak. | Öğrencilerden, proteinlerin üç boyutlu yapıları hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek. |
11 | Protein denatürasyonu, proteinlerin reaksiyonları ve Proteinlerin işlevsel özellikleri | • Anlatım: Protein denatürasyonu, proteinlerin kimyasal reaksiyonları ve işlevsel özellikleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Protein denatürasyonunun gıda kalitesine etkileri hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Protein denatürasyonu ve işlevsel özellikleri grafiklerle açıklanacak. • Tartışma: Proteinlerin denatürasyonu ve bu sürecin gıda ürünleri üzerindeki etkileri tartışılacak. | Öğrencilerden, protein denatürasyonu ve işlevsel özellikleri hakkında bir makale okumaları istenecek. |
12 | Enzimlerin genel özellikleri | • Anlatım: Enzimlerin genel özellikleri, protein denatürasyonu ve işlevsel özellikleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Enzimlerin katalizlediği reaksiyonlar ve proteinlerin işlevsel özellikleri hakkında sorular sorulacak. • Görsel Materyaller: Enzimlerin çalışma mekanizması ve protein reaksiyonları grafiklerle sunulacak. • Tartışma: Enzimlerin gıdalardaki rolü ve protein denatürasyonunun gıda ürünlerine etkisi tartışılacak. | Öğrencilerden, enzimler ve protein denatürasyonu hakkında bir okuma yapmaları istenecek. |
13 | Vitaminler ve Minerallerin genel özellikleri, beslenme açısından önemi | • Anlatım: Vitaminler ve minerallerin kimyasal yapıları, fonksiyonları ve beslenme açısından önemi teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Farklı vitamin ve minerallerin insan sağlığı üzerindeki etkileri hakkında sorular sorulacak. • Görsel Materyaller: Vitaminlerin ve minerallerin gıdalardaki kaynakları grafiklerle açıklanacak. • Grup Çalışması: Öğrenciler, belirli vitamin ve minerallerin eksikliklerinin sağlık üzerindeki etkilerini tartışacak. | Öğrencilerden, vitaminler ve minerallerin beslenme açısından önemini açıklayan bir okuma yapmaları istenecek. |
14 | Fenolik Bileşikler | • Anlatım: Fenolik bileşiklerin yapısı, fonksiyonları ve antioksidan özellikleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Fenolik bileşiklerin gıdalardaki rolü ve sağlık üzerindeki etkileri hakkında sorular sorulacak. • Görsel Materyaller: Fenolik bileşiklerin kimyasal yapısı ve antioksidan mekanizmaları grafiklerle sunulacak. • Tartışma: Fenolik bileşiklerin gıda teknolojisindeki kullanım alanları tartışılacak. | Öğrencilerden, fenolik bileşikler ve antioksidan özellikleri hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek. |
Saldamlı İ. 1998. Gıda Kimyası. H.Ü. Mühendislik Fakültesi Gıda Mühendisliği Bölümü, Hacettepe Üniversitesi Yayınları Fennema O.R. 1996.Food Chemistry (Third Edition). Marcel Dekker Inc., New York
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 80 |
Quiz | 1 | 20 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 12 | 12 |
Quiz için Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (saat) | 64 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | |
ÖÇ 1 | 5 | |||||||||||||||
ÖÇ 2 | 5 | |||||||||||||||
ÖÇ 3 | 5 | |||||||||||||||
ÖÇ 4 | 5 | |||||||||||||||
ÖÇ 5 | 5 |