GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
GDT112 GIDA MİKROBİYOLOJİSİ Ders 1 1 4,00

Önlisans


Türkçe


Bu dersin sonunda öğrenci gıda mikrobiyolojisinin temel esaslarını öğrenecektir. Gıda mikrobiyolojisinde yararlı ve zararlı mikroorganizmalar, gıdaların mikrobiyal olarak bozulması, gıda muhafaza yöntemleri ve temel ilkeleri konularında bilgi sahibi olacaktır. Ayrıca dersin laboratuvar uygulamasında ise söz konusu teorik bilgileri laboratuvar ortamında pratik olarak da deneyimleyecektir.


Dr. Öğr. Üyesi Cemhan DOĞAN


1 Bu dersin sonunda öğrenci gıda mikrobiyolojisinin temel esaslarını öğrenecektir.
2 Gıda mikrobiyolojisinde yararlı ve zararlı mikroorganizmalar, gıdaların mikrobiyal olarak bozulması, gıda muhafaza yöntemleri ve temel ilkeleri konularında bilgi sahibi olacaktır.
3 Ayrıca dersin laboratuvar uygulamasında ise söz konusu teorik bilgileri laboratuvar ortamında pratik olarak da deneyimleyecektir.
4 Gıda patojenlerini ve gıda kaynaklı besin zehirlenmelerini açıklar.
5 Gıdalarda mikroorganizma gelişimini teşvik eden ve engelleyen koşullar belirlenir.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


• Mikroorganizmalar ve gıda • Gıdalarda bozulmaya sebep olan iç ve dış faktörler • Gıdalarda bozulmaya sebep olan mikroorganizmalar • Gıdalarda bulunan indikatör mikroorganizmalar • Gıda kaynaklı hastalıklar ve hastalığa yol açan mikroorganizmalar Gıda muhafaza yöntemleri ve temel ilkeleri


Hafta Konular (Teorik) Laboratuvar Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Mikroorganizmalar ve gıda Yok • Anlatım: Mikroorganizmaların sınıflandırılması ve gıda ile etkileşimlerinin teorik olarak anlatılması. • Soru-Cevap: Mikroorganizmaların gıda üzerindeki etkileri üzerine sorular sorulacak. • Görsel Materyaller: Mikroorganizmaların gıdalardaki varlığı ve yayılım yolları görsellerle desteklenecek. • Grup Çalışması: Öğrenciler, farklı mikroorganizmaların gıdalardaki rolünü tartışacak. Öğrencilerden mikroorganizmaların gıdalar üzerindeki etkilerini inceleyen kısa bir metin okumaları istenecek.
2 Gıdalarda bozulmaya sebep olan mikroorganizmalar Yok • Anlatım: Gıdalarda bozulmaya sebep olan mikroorganizmaların türleri ve etkileri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Bozulmaya yol açan mikroorganizmaların özellikleri hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Gıdalarda bozulmaya neden olan mikroorganizmaların görselleri ve süreçleri gösterilecek. • Grup Çalışması: Öğrenciler, belirli gıdalar üzerinde mikroorganizma türlerinin bozulmaya etkilerini tartışacak. Öğrencilerden gıdalarda bozulmaya neden olan mikroorganizmalar hakkında bir makale okumaları istenecek.
3 Gıdalarda bozulmaya sebep olan mikroorganizmalar Yok • Anlatım: Gıda bozulmalarına neden olan mikroorganizmaların özellikleri daha detaylı olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Farklı gıdalarda görülen bozulma süreçleri ve mikroorganizmalar hakkında sorular sorulacak. • Görsel Materyaller: Mikroorganizmaların neden olduğu bozulma belirtileri grafiklerle gösterilecek. • Grup Çalışması: Öğrenciler, bozulmaya en yatkın gıda türleri üzerine çalışacak ve mikroorganizma etkilerini tartışacak. Öğrencilerden, belirli mikroorganizmaların hangi gıdalarda bozulmaya sebep olduğunu incelemeleri istenecek.
4 Gıdalarda bozulmaya sebep olan iç ve dış faktörler Yok • Anlatım: Gıdalarda bozulmaya neden olan iç ve dış faktörler teorik olarak açıklanacak. • Soru-Cevap: Bozulmayı etkileyen çevresel ve kimyasal faktörler hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: İç ve dış faktörlerin gıda üzerindeki etkilerini gösteren grafikler ve diyagramlar sunulacak. • Grup Çalışması: Öğrenciler, belirli gıdalar için iç ve dış bozulma faktörlerini belirleyip tartışacak. Öğrencilerden, gıdalarda bozulmayı etkileyen iç ve dış faktörler hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek.
5 Gıdalarda bozulmaya sebep olan iç ve dış faktörler Yok • Anlatım: Gıdalarda bozulmaya neden olan iç ve dış faktörler daha ayrıntılı olarak açıklanacak. • Soru-Cevap: Farklı gıda ürünlerinde bozulma süreçlerini etkileyen faktörler tartışılacak. • Görsel Materyaller: İç ve dış faktörlerin gıda bozulmasına etkilerini gösteren diyagramlar kullanılacak. • Tartışma: Öğrenciler, belirli gıdalarda bozulmayı hızlandıran çevresel ve kimyasal faktörler üzerine tartışacak. Öğrencilerden, gıda bozulmasını etkileyen iç ve dış faktörlerle ilgili daha ayrıntılı bilgi edinmeleri istenecek.
6 Gıdalarda bulunan indikatör mikroorganizmalar Yok • Anlatım: Gıdalarda bulunan indikatör mikroorganizmalar ve bunların işlevleri teorik olarak açıklanacak. • Soru-Cevap: İndikatör mikroorganizmaların gıda güvenliği açısından rolü hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: İndikatör mikroorganizmaların tespit yöntemleri ve gıdalardaki rolleri görsellerle açıklanacak. • Tartışma: İndikatör mikroorganizmaların gıdalarda kalite ve güvenliği nasıl etkilediği tartışılacak. Quiz Öğrencilerden, indikatör mikroorganizmaların gıda güvenliği açısından önemi hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek.
7 Gıda kaynaklı hastalıklar ve hastalığa yol açan mikroorganizmalar Yok • Anlatım: Gıda kaynaklı hastalıklar ve bunlara yol açan mikroorganizmalar teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Farklı mikroorganizmaların sebep olduğu hastalıklar ve semptomlar tartışılacak. • Görsel Materyaller: Gıda kaynaklı hastalıklara neden olan mikroorganizmaların görsel sunumları yapılacak. • Grup Çalışması: Öğrenciler, belirli mikroorganizmaların neden olduğu hastalıkları tartışacak ve semptomlarını analiz edecek. Öğrencilerden, gıda kaynaklı hastalıklar ve hastalığa neden olan mikroorganizmalar hakkında bir okuma yapmaları istenecek.
8 Gıda kaynaklı hastalıklar ve hastalığa yol açan mikroorganizmalar Yok • Anlatım: Gıda kaynaklı hastalıklara yol açan mikroorganizmaların özellikleri ve yayılma yolları anlatılacak. • Soru-Cevap: Farklı gıdalarda hangi mikroorganizmaların hastalıklara yol açtığı hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Hastalığa neden olan mikroorganizmaların gıdalar üzerindeki etkileri grafiklerle sunulacak. • Tartışma: Farklı gıdalarda hastalık yapan mikroorganizmaların yayılma yolları üzerine tartışma yapılacak. Öğrencilerden, gıda kaynaklı hastalıklara neden olan mikroorganizmaların yayılma yolları hakkında araştırma yapmaları istenecek.
9 Gıda kaynaklı hastalıklar ve hastalığa yol açan mikroorganizmalar Yok • Anlatım: Hastalığa yol açan mikroorganizmaların etkileri ve bu mikroorganizmaların kontrol yöntemleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Gıda kaynaklı hastalıkların önlenmesi için hangi mikroorganizmalara dikkat edilmesi gerektiği sorulacak. • Görsel Materyaller: Hastalık kontrolü ve gıda güvenliği için alınacak önlemler grafiklerle desteklenecek. • Tartışma: Gıda kaynaklı hastalıkların azaltılması için mikroorganizmaların nasıl kontrol edileceği tartışılacak. Öğrencilerden, gıda kaynaklı hastalıkları kontrol etme yolları hakkında bilgi edinmeleri istenecek.
10 Gıda muhafaza yöntemleri ve temel ilkeleri Yok • Anlatım: Gıda muhafaza yöntemleri (soğutma, kurutma, tuzlama vb.) ve temel ilkeleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Farklı muhafaza yöntemlerinin avantaj ve dezavantajları üzerine sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Muhafaza yöntemlerinin gıdalar üzerindeki etkileri grafiklerle gösterilecek. • Grup Çalışması: Öğrenciler, belirli gıdalar için en uygun muhafaza yöntemini tartışacak. Öğrencilerden gıda muhafaza yöntemleri ve ilkeleri hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek.
11 Gıda muhafaza yöntemleri ve temel ilkeleri Yok • Anlatım: Gıda muhafaza yöntemlerinin (konserveleme, vakum paketleme vb.) detayları teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Konserveleme ve vakum paketleme yöntemlerinin gıda güvenliğine etkileri üzerine sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Konserveleme ve vakum paketlemenin gıdalar üzerindeki etkileri grafiklerle gösterilecek. • Tartışma: Farklı muhafaza tekniklerinin raf ömrü ve besin değeri üzerindeki etkileri tartışılacak. Öğrencilerden konserveleme ve vakum paketleme yöntemleri hakkında bilgi edinmeleri istenecek.
12 Gıda muhafaza yöntemleri ve temel ilkeleri Yok • Anlatım: Gıda muhafaza yöntemlerinin (fermentasyon, dondurulmuş gıdalar vb.) temel ilkeleri anlatılacak. • Soru-Cevap: Fermentasyon ve dondurulmuş gıdaların muhafaza yöntemleri üzerine sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Fermentasyon ve dondurma süreçlerinin grafiksel gösterimleri sunulacak. • Tartışma: Gıdaların fermentasyon ve dondurulması yöntemlerinin avantajları ve dezavantajları tartışılacak. Öğrencilerden fermentasyon ve dondurulmuş gıdalar hakkında bir okuma yapmaları istenecek.
13 Konserve Gıdalarda Mikrobiyolojik Bozulmalar Yok • Anlatım: Konserve gıdalarda mikrobiyolojik bozulmaların nedenleri ve bu bozulmaları önleme yöntemleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Konserve gıdalarda bozulmaya neden olan mikroorganizmalar hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Konserve gıdalarda bozulma süreçleri ve mikroorganizmalar görsel olarak sunulacak. • Grup Çalışması: Öğrenciler, konserve gıdalarda karşılaşılan mikrobiyolojik bozulmaları analiz edecek. Öğrencilerden, konserve gıdalarda bozulmaya neden olan mikroorganizmalar hakkında bilgi edinmeleri istenecek.
14 Meyve Sebze ve Meyve Sebze Ürünlerinde Mikrobiyolojik Bozulmalar Yok • Anlatım: Meyve sebze ve ürünlerinde mikrobiyolojik bozulmaların sebepleri ve bu bozulmaların önlenmesi anlatılacak. • Soru-Cevap: Meyve sebzelerde yaygın olarak görülen mikroorganizmalar hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Meyve sebzelerde bozulmaya neden olan mikroorganizmaların grafikleri sunulacak. • Tartışma: Farklı meyve ve sebze türlerinde mikrobiyolojik bozulmaların nasıl önlenebileceği tartışılacak. Öğrencilerden, meyve ve sebzelerde mikrobiyolojik bozulmalar hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek.

-Gıda Mikrobiyolojisi, Prof.Dr. Osman Erkmen, Eflatun Yayınevi, Ankara 2010. -Gıda Mikrobiyolojisi, Prof. Dr. Ünlütürk ve Prof. Dr. Turantaş, Meta Basım Matbaacılık Hizmetleri, İzmir, 2003.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 80
Quiz 1 20
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 4 4
Derse Katılım 14 3 42
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 10 10
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 16 2 32
Quiz için Bireysel Çalışma 1 4 4
Toplam İş Yükü (saat) 94

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16
ÖÇ 1 3
ÖÇ 2 3
ÖÇ 3 4 5 5
ÖÇ 4 2
ÖÇ 5 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek