Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GDT111 | GIDALARDA TEMEL İŞLEMLER | Ders | 1 | 1 | 4,00 |
Önlisans
Türkçe
Gıda endüstrisinde uygulanan temel işlemlerin öğretilmesi.
Doç. Dr. Nurcan DOĞAN.
1 | Gıda işlemede kullanılan fiziksel ve kimyasal prensipleri açıklar. |
2 | Gıda hammaddelerine uygulanan önişlemleri kullanır. |
3 | Gıdaların bozulma nedenlerini tartışır. |
4 | Gıdaları muhafaza tekniklerinin prensiplerini açıklar. |
5 | Gıda üretiminde uygun olan yöntemi belirler. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Haftalık planda sunulmuştur
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Gıda işlemenin tarihçesi, gıda işlemede hammaddelerin önemi, hammaddenin hasadı, taşınması ve dikkat edilecek hususlar. | • Anlatım: Gıda işlemenin tarihçesi, hammadde yönetimi ve taşıma süreçlerinin teorik açıklaması yapılacak. • Soru-Cevap: Gıda işlemede hammaddenin taşınmasında dikkat edilmesi gerekenler üzerine sorular sorulacak. • Görsel Materyaller: Hammaddenin hasat ve taşıma süreçleri grafiklerle desteklenecek. • Tartışma: Gıda işlemede hammaddelerin önemi ve hasat sonrası işlemlerin etkisi tartışılacak. | Öğrencilerden gıda işlemenin tarihçesi ve hammaddelerin önemi üzerine kısa bir okuma yapmaları istenecek. |
2 | Hammaddenin sınıflandırılması, kontaminasyon kaynakları, kuru ve yaş temizlemenin önemi. | • Anlatım: Hammaddenin sınıflandırılması ve kontaminasyon kaynakları teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Kuru ve yaş temizlemenin önemi hakkında öğrencilere sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Kuru ve yaş temizlik yöntemlerinin grafiklerle açıklanması. • Tartışma: Farklı temizleme tekniklerinin gıda kalitesine etkisi üzerine tartışma yapılacak. | Öğrencilerden hammaddenin sınıflandırılması ve kontaminasyon kaynakları hakkında kısa bir metin okumaları istenecek. |
3 | Hammaddenin temizlenmesi, ayrılması, soyulması ve bu işlemlerde kullanılan makineler. | • Anlatım: Hammaddenin temizlenmesi, ayrılması ve soyulması süreçleri ile kullanılan makineler teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Temizleme ve soyma makinelerinin işleyişi hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Temizleme, ayrılma ve soyma makinelerinin şematik gösterimi yapılacak. • Grup Çalışması: Öğrenciler, farklı hammaddeler için uygun temizleme ve soyma makineleri üzerine çalışacaklar. | Öğrencilerden gıda işleme makineleri hakkında temel bir metin okumaları istenecek. |
4 | Filtrasyon ve Santrifüjleme | • Anlatım: Filtrasyon ve santrifüjleme yöntemleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Farklı filtrasyon ve santrifüjleme teknikleri hakkında sorular sorulacak. • Görsel Materyaller: Filtrasyon ve santrifüj makinelerinin şematik gösterimleri yapılacak. • Örnek Olay İncelemesi: Farklı gıda ürünleri için filtrasyon ve santrifüjleme örnekleri sunulacak. | Öğrencilerden filtrasyon ve santrifüjleme tekniklerini inceleyen bir okuma yapmaları istenecek. |
5 | Boyut Küçültme | • Anlatım: Boyut küçültme işlemleri (öğütme, kırma, parçalama) teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Boyut küçültme işlemlerinin gıda kalitesi üzerindeki etkileri tartışılacak. • Görsel Materyaller: Boyut küçültme makineleri (öğütücüler, kırıcılar) görsel olarak sunulacak. • Grup Çalışması: Öğrenciler, belirli gıdalar için uygun boyut küçültme yöntemlerini belirleyecek. | Öğrencilerden boyut küçültme makineleri ve teknikleri hakkında okuma yapmaları istenecek. |
6 | Karıştırma | • Anlatım: Karıştırma işlemi ve farklı karıştırıcı türleri teorik olarak açıklanacak. • Soru-Cevap: Karıştırmanın homojenliği ve ürün kalitesi üzerindeki etkileri hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Farklı karıştırıcı türleri ve karıştırma yöntemleri görsel olarak sunulacak. • Grup Çalışması: Öğrenciler, belirli bir gıda ürünü için en uygun karıştırma yöntemini tartışacak. | Öğrencilerden karıştırma işlemleri ve karıştırıcılar hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek. |
7 | Damıtma | • Anlatım: Damıtma işlemi ve kullanılan ekipmanlar teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Damıtmanın gıdalardaki saflık ve kalite üzerindeki etkileri tartışılacak. • Görsel Materyaller: Damıtma kolonları ve damıtma işleminin aşamaları görsel olarak gösterilecek. • Tartışma: Damıtma sürecinin farklı gıda ürünlerindeki rolü tartışılacak. | Öğrencilerden damıtma işlemleri ve ekipmanları hakkında okuma yapmaları istenecek. |
8 | Emülsifikasyon | • Anlatım: Emülsifikasyon ve emülsiyonların oluşumu teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Emülsifikasyonun gıda ürünlerindeki işlevleri üzerine sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Farklı emülsiyon tipleri ve emülsifikasyon işlemi görsellerle açıklanacak. • Tartışma: Emülsiyon stabilitesinin gıda kalitesi üzerindeki etkisi tartışılacak. | Öğrencilerden emülsifikasyon ve emülsiyon stabilitesi hakkında kısa bir okuma yapmaları istenecek. |
9 | Isıl işlemler (Pastörizasyon, sterilizasyon), Soğutma, Dondurma | • Anlatım: Pastörizasyon, sterilizasyon, soğutma ve dondurma işlemlerinin teorik olarak anlatılması. • Soru-Cevap: Isıl işlemlerin gıda güvenliği ve raf ömrü üzerindeki etkileri hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Pastörizasyon, sterilizasyon, soğutma ve dondurma makinelerinin şematik gösterimi yapılacak. • Tartışma: Isıl işlemlerin farklı gıdalarda uygulama biçimleri ve sonuçları tartışılacak. | Öğrencilerden pastörizasyon, sterilizasyon ve dondurma işlemlerini ele alan bir okuma yapmaları istenecek. |
10 | Kurutma Teknolojisi | • Anlatım: Kurutma teknolojisi ve kurutma yöntemleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Farklı kurutma yöntemlerinin gıda kalitesi üzerindeki etkileri hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Kurutma makineleri ve kurutma tekniklerinin şematik gösterimi yapılacak. • Grup Çalışması: Öğrenciler, farklı gıda ürünleri için uygun kurutma tekniklerini belirleyecek. Quiz | Öğrencilerden kurutma teknolojisi ve yöntemlerini inceleyen bir metin okumaları istenecek. |
11 | Evaporasyon, Ekstrüzyon | • Anlatım: Evaporasyon ve ekstrüzyon işlemleri teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Bu işlemlerin gıda ürünlerine etkileri hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Evaporasyon ve ekstrüzyon makinelerinin şematik gösterimi yapılacak. • Grup Çalışması: Öğrenciler, evaporasyon ve ekstrüzyon işlemlerinin hangi gıdalarda kullanıldığı üzerine çalışmalar yapacak. | Öğrencilerden evaporasyon ve ekstrüzyon işlemleri hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
12 | Kristalizasyon | • Anlatım: Kristalizasyon işlemi ve bu işlemin gıda ürünlerindeki kullanımı teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Kristalizasyonun gıda kalitesine etkileri hakkında sorular sorulacak. • Görsel Materyaller: Kristalizasyon süreçleri ve kristalleşme makineleri görsellerle desteklenecek. • Grup Çalışması: Öğrenciler, kristalizasyon sürecinin hangi gıda ürünlerinde kullanıldığı üzerine çalışmalar yapacak. | Öğrencilerden kristalizasyon işlemi ile ilgili temel bir metin okumaları istenecek. |
13 | Haşlama ve Pişirme Teknikleri | • Anlatım: Haşlama ve pişirme tekniklerinin teorik açıklaması yapılacak. • Soru-Cevap: Farklı haşlama ve pişirme yöntemlerinin gıda özelliklerine etkileri tartışılacak. • Görsel Materyaller: Haşlama ve pişirme yöntemleri grafiklerle desteklenecek. • Grup Çalışması: Öğrenciler, belirli gıda ürünleri için en uygun pişirme yöntemlerini tartışacak. | Öğrencilerden haşlama ve pişirme teknikleri üzerine kısa bir okuma yapmaları istenecek. |
14 | Fermentasyon | • Anlatım: Fermentasyon süreçleri ve fermentasyonun gıdalardaki rolü teorik olarak anlatılacak. • Soru-Cevap: Fermentasyonun besin değerine etkileri hakkında sorular yöneltilecek. • Görsel Materyaller: Farklı fermentasyon yöntemleri grafiklerle desteklenecek. • Grup Çalışması: Öğrenciler, belirli gıdalar için uygun fermentasyon teknikleri üzerine çalışacak. | Öğrencilerden fermentasyon süreci ve teknikleri hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
Ibarz, A., Barbosa-Canovas, C. V. (2003) Unit Operations in Food Engineering, CRC Press
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 80 |
Quiz | 1 | 20 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Quiz | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 7 | 2 | 14 |
Okuma | 5 | 2 | 10 |
Toplam İş Yükü (saat) | 93 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | |
ÖÇ 1 | 1 | 4 | ||||||||||||||
ÖÇ 2 | 3 | 4 | ||||||||||||||
ÖÇ 3 | 3 | 2 | ||||||||||||||
ÖÇ 4 | 5 | 4 | ||||||||||||||
ÖÇ 5 | 3 | 4 |