| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| ANTRYL530 | SPORDA ÇOCUK HAKLARI | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu alanda amacı, spor ortamlarında öğrencilerin fiziksel, duygusal, cinsel istismar ve ihmalden korunmasına yönelik temel bilgi ve başlangıçta elde edilmesi; Çocuk koruma politikaları, yasal düzenlemeler ve uygulama örnekleri hakkında bilgi vererek beden eğitim düzeninin, antrenörlerin ve spor süreçlerinin bu ortam sorumluluklarını ve etik yükümlülüklerini yerine getirmelerini sağlar.
Dr. Öğr. Üyesi Mehmet İNAN
| 1 | Sporda çocuk koruma ile ilgili temel kavramları öğrenebilme. |
| 2 | Spordaki şiddetin toplumsal ve kültürel bağlamlarda nasıl kurumsallaştığını kavrayabilme. |
| 3 | Sporda çocuk koruma ve istismar türlerini kullanılabilme. |
| 4 | Spor ortamlarında istismar risklerini ve belirtilerini analiz edebilme. |
| 5 | Güvenli spor ortamı oluşturmak için uygun düzenleyici sistemler planlayabilme. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Bu dersler, sporda çocuk koruma sembolü, ulusal ve uluslararası çocuk hakları belgeleri, istismar türleri ve belirtileri ile spor ortamlarında karşılaşılabilecek riskler arasında yer almaktadır. Antrenör, öğretmen ve payların sorumlulukları, yasal olarak sınırlandırmalar, etik ilkeler ve istismar şüphelerinde izlenecek olanların tartışılmakta; Güvenli spor ortamı oluşturma yöntemleri ve iyi uygulama örnekleri incelenmektedir.
| Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
|---|---|---|---|
| 1 | Dersin tanıtımı, amaç, kapsam ve temel kavramlar | Anlatım yöntemi, tartışma yöntemi, soru-cevap tekniği | Konu ve ders içeriğinin incelenmesi |
| 2 | Çocuk kavramı, çocuk hakları ve çocuk koruma anlayışı | Anlatım yöntemi, tartışma yöntemi, soru-cevap tekniği | Konu ve ders içeriğinin incelenmesi |
| 3 | Ulusal çocuk koruma mevzuatı ve yasal düzenlemeler | Anlatım yöntemi, tartışma yöntemi, soru-cevap tekniği | Konu ve ders içeriğinin incelenmesi |
| 4 | Uluslararası çocuk hakları belgeleri (BM Çocuk Hakları Sözleşmesi, Cenevre Bildirgeleri, UNESCO vb.) | Anlatım yöntemi, tartışma yöntemi, soru-cevap tekniği | Konu ve ders içeriğinin incelenmesi |
| 5 | Çocuğa karşı istismar türleri: Fiziksel istismar | Anlatım yöntemi, tartışma yöntemi, soru-cevap tekniği | Konu ve ders içeriğinin incelenmesi |
| 6 | Çocuğa karşı istismar türleri: Duygusal istismar | Anlatım yöntemi, tartışma yöntemi, soru-cevap tekniği | Konu ve ders içeriğinin incelenmesi |
| 7 | Çocuğa karşı istismar türleri: Cinsel istismar | Anlatım yöntemi, tartışma yöntemi, soru-cevap tekniği | Konu ve ders içeriğinin incelenmesi |
| 8 | Çocuğa karşı istismar türleri: İhmal | Anlatım yöntemi, tartışma yöntemi, soru-cevap tekniği | Konu ve ders içeriğinin incelenmesi |
| 9 | Sporda istismar risk faktörleri ve örnek olaylar | Anlatım yöntemi, tartışma yöntemi, soru-cevap tekniği | Konu ve ders içeriğinin incelenmesi |
| 10 | Antrenör, öğretmen ve spor yöneticilerinin sorumlulukları | Anlatım yöntemi, tartışma yöntemi, soru-cevap tekniği | Konu ve ders içeriğinin incelenmesi |
| 11 | Çocuk koruma politikaları ve raporlama süreçleri | Anlatım yöntemi, tartışma yöntemi, soru-cevap tekniği | Konu ve ders içeriğinin incelenmesi |
| 12 | Güvenli spor ortamı oluşturma yaklaşımları | Anlatım yöntemi, tartışma yöntemi, soru-cevap tekniği | Konu ve ders içeriğinin incelenmesi |
| 13 | Ulusal ve uluslararası iyi uygulama örnekleri | Anlatım yöntemi, tartışma yöntemi, soru-cevap tekniği | Konu ve ders içeriğinin incelenmesi |
| 14 | Genel tekrar | Anlatım yöntemi, tartışma yöntemi, soru-cevap tekniği | Konu ve ders içeriğinin incelenmesi |
Şahin, T. (2024). Sporda Çocuk Koruma. Dokuz Eylül Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Yayınları. Polat, O. (2017). Tüm Boyutlarıyla Çocuk İstismarı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 50 |
| Quiz | 1 | 50 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 | |
Yok
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Quiz | 1 | 1 | 1 |
| Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
| Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 7 | 3 | 21 |
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 7 | 3 | 21 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 129 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
| ÖÇ 1 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 |
| ÖÇ 2 | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 |
| ÖÇ 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 |
| ÖÇ 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 |
| ÖÇ 5 | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 |