GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
HUKS111 YARGI ÖRGÜTÜ Seçmeli Ders Grubu 1 1 4,00

Lisans


Türkçe


Yargı örgütüne ilişkin kuralların ve bu kurallara göre oluşturulmuş yargı yerlerinin kuruluş, işleyiş ve görevleri hakkında bilgi vermek.


Dr. Öğr. Üyesi Özgür Taşdemir


1 Yargı örgütü hukukunun temel kavramlarını açıklar.
2 Genel olarak yargı çeşitleri ve yetkili yargı yerlerini tanımlar ve açıklar
3 Medeni yargı ve yetkili yargı yerleri hakkında bilgiler sıralar.
4 Üst derece yargı yerlerini tanımlar ve açıklar.
5 Anayasa yargısı kavramını açıklar.
6 Ceza yargısı ve türlerini açıklar.
7 Genel olarak idari yargı konusunu tanımlar.
8 Uyuşmazlık yargısı, hesap yargısı ve seçim yargısını tanımlar.
9 Arabuluculuk yöntemini ve tahkim yargılamasını açıklar.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Yargı örgütü hukukunun temel kavramları, yargı çeşitleri, genel olarak adli yargı ve idari yargı türleri ve yetkili yargı yerlerinin incelenmesi.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Hukuk Kavramı, Hukuk Kuralları, Normlar Hiyerarşisi Hukuk kavramını anlamak, öğrencilerin hukuk sisteminin temel taşlarını kavramaları açısından kritik öneme sahiptir. Bu bağlamda, hukuk kuralları ve normlar hiyerarşisi, hukukun nasıl yapılandığını ve uygulandığını açıklayan temel unsurlardır. Öğrencilerin bu konuları etkin bir şekilde öğrenmeleri için tartışma, vaka analizi ve grup çalışması gibi aktif öğrenme yöntemlerine odaklanılacaktır. Ayrıca, konular öncesinde temel okuma materyallerinin incelenmesi öğrencilerin derse daha hazırlıklı katılmalarını sağlayacaktır. Öğrencilerden, derse başlamadan önce aşağıdaki materyalleri incelemeleri beklenmektedir: Hukukun temel kavramlarını içeren ders notları veya makaleler. Hukuk normlarının günlük hayattaki uygulamalarını ele alan kısa bir metin hazırlanması.
2 Yargı Örgütü Hukukunun Temel Kavramları, Yargı Yerlerinin Sınıflandırılması Ders, yargı örgütü hukukunun temel kavramları ve yargı yerlerinin sınıflandırılması üzerine odaklanacaktır. Öğretim yöntemleri arasında teorik temellerin aktarılması için anlatım, farklı yargı yeri sınıflandırma sistemlerinin karşılaştırılması için tartışmalar ve belirli yargı yerlerine ilişkin örnek olayların analizi için grup çalışmaları yer alacaktır. Ayrıca, öğrencilerin anlamalarını pekiştirmek ve aktif katılımlarını teşvik etmek için interaktif soru-cevap oturumları düzenlenecektir. Öğrencilerden, ders öncesinde yargı örgütü hukukunun temel kavramlarına ilişkin kısa bir makale veya ders notu okumaları beklenmektedir. Buna ek olarak, yargı yerlerinin ulusal ve uluslararası sistemler açısından karşılaştırmasını içeren kısa bir metin hazırlamaları, konuyu daha iyi anlamalarını ve derse aktif katılımlarını kolaylaştıracaktır.
3 Yargı Yerlerinin Çalışma İlkeleri Teorik bilgiler anlatım yöntemi ile öğrencilere aktarılacak, ardından öğrencilerin bu ilkeleri farklı perspektiflerden değerlendirmeleri için tartışma oturumları düzenlenecektir. Grup çalışmaları sayesinde ulusal ve uluslararası uygulamalar karşılaştırılacak ve bu süreçte öğrencilerin takım çalışması becerileri geliştirilecektir. Ayrıca, soru-cevap yöntemiyle öğrencilerin katılımı teşvik edilerek interaktif bir öğrenme ortamı oluşturulacaktır. Öğrencilerden, ders öncesinde yargı yerlerinin çalışma ilkelerine ilişkin bir makale veya ders notu okumaları beklenmektedir. Bunun yanında, bu ilkelerin uygulamadaki örneklerine dair kısa bir metin hazırlamaları, derse aktif katılım için temel sağlayacaktır.
4 Yargı Bağımsızlığı, Yargıç ve Savcılık Teminatı Bu konu, anlatım yöntemi ile teorik bilgilerin aktarılmasıyla başlayacak, ardından öğrencilerin yargı bağımsızlığı ve teminat konularını derinlemesine tartışabilmeleri için tartışma oturumları düzenlenecektir. Grup çalışmaları ile farklı ülkelerdeki uygulamalar karşılaştırılacak, böylece öğrencilerin eleştirel düşünme becerileri geliştirilecektir. Soru-cevap yöntemiyle öğrencilerin konuyu daha iyi kavramaları ve aktif katılım sağlamaları hedeflenecektir. Öğrencilerden, ders öncesinde yargı bağımsızlığı ve yargıç-savcı teminatına ilişkin ulusal ve uluslararası hukuki düzenlemeleri konu alan bir makale veya ders notu okumaları beklenmektedir. Bunun yanında, bu kavramların uygulamaya yansımasını ele alan kısa bir metin hazırlamaları, dersin tartışma bölümlerinde daha etkin katılım sağlayacaktır.
5 Yargı Örgütü Hukukunun Konusu ve Kaynakları Ders, anlatım yöntemi ile yargı örgütü hukukunun temel kavramlarının aktarılmasıyla başlayacaktır. Tartışma oturumları, yargı örgütü hukukunun kaynaklarının uygulamadaki rolü üzerine yapılacak eleştirel değerlendirmeler için kullanılacaktır. Ayrıca, grup çalışmaları ile farklı ülkelerdeki yargı örgütü düzenlemeleri karşılaştırılacaktır. Soru-cevap yöntemiyle öğrencilerin konuya aktif katılımı sağlanacak ve öğrenme süreçleri desteklenecektir. Öğrencilerden, ders öncesinde yargı örgütü hukukunun temel kaynakları hakkında bir makale veya ders notu okumaları beklenmektedir. Bunun yanında, bu kaynakların Türkiye ve uluslararası hukuk açısından değerlendirilmesine yönelik kısa bir metin hazırlamaları, ders içeriğine daha iyi uyum sağlamalarını kolaylaştıracaktır.
6 Türk Yargı Örgütünün Genel Yapısı Ders, anlatım yöntemi ile Türk yargı örgütünün genel yapısının temel bilgileriyle aktarılmasıyla başlayacaktır. Tartışma oturumları, yargı organlarının görev ve yetkileri ile ilgili kritik değerlendirmeler için düzenlenecektir. Grup çalışmaları, Türk yargı sistemini farklı ülkelerle karşılaştırma fırsatı sunacaktır. Soru-cevap yöntemi, öğrencilerin konuya daha iyi hâkim olmalarını ve aktif katılımlarını teşvik edecektir. Öğrencilerden, Türk yargı örgütünün genel yapısını anlatan bir makale veya ders notu okumaları beklenmektedir. Ayrıca, yargı sisteminin farklı organlarının görev ve yetkilerine dair kısa bir metin hazırlamaları, dersteki tartışmalara aktif katkı sağlamalarına yardımcı olacaktır.
7 Anayasa Yargısı Ders, anlatım yöntemi ile temel bilgilerin aktarılması, tartışmalar ile anayasa yargısının işlevselliğinin değerlendirilmesi ve grup çalışmaları ile karşılaştırmalı anayasa yargısı örneklerinin incelenmesiyle yürütülecektir. Öğrencilerden, Anayasa Mahkemesi’nin yapısını ve bireysel başvuru sürecini açıklayan bir metin okumaları ve kısa bir değerlendirme yazısı hazırlamaları beklenmektedir.
8 - Adi yargı – I: İlk derece hukuk ve ceza mahkemeleri Ders, anlatım yöntemi ile temel bilgilerin aktarılması, tartışmalar ile hukuk ve ceza mahkemelerinin uygulamadaki rollerinin değerlendirilmesi, soru-cevap yöntemiyle ise öğrencilerin katılımının artırılmasıyla işlenecektir. Öğrencilerden, ilk derece mahkemelerinin görev ve yetkilerini açıklayan bir metin okumaları ve bu konuda kısa bir değerlendirme yapmaları beklenmektedir.
9 - Adi yargı – I: İlk derece hukuk ve ceza mahkemeleri Ders, anlatım yöntemi ile temel teorik bilgilerin aktarılması, tartışmalar ile bu mahkemelerin uygulamadaki öneminin incelenmesi ve soru-cevap yöntemi ile interaktif öğrenme ortamının sağlanması yoluyla yürütülecektir. Öğrencilerden, ilk derece hukuk ve ceza mahkemelerinin görev ve yetkilerini açıklayan bir metin okumaları ve kısa bir değerlendirme hazırlamaları beklenmektedir.
10 İdari Yargı Örgütü Ders, anlatım yöntemi ile idari yargı sisteminin temel ilkelerini aktarma, tartışma oturumları ile idarenin denetim mekanizmalarını değerlendirme ve soru-cevap yöntemi ile öğrenci katılımını artırma teknikleriyle işlenecektir. Öğrencilerden, idari yargı sistemi ve Danıştay’ın görevlerine ilişkin bir metin okumaları ve kısa bir özet hazırlamaları beklenmektedir.
11 Uyuşmazlık Yargısı Ders, anlatım yöntemi ile temel bilgilerin aktarılması, tartışmalar ile uyuşmazlık yargısının işlevselliğinin değerlendirilmesi ve soru-cevap yöntemi ile öğrencilerin konuyu aktif şekilde anlamalarını sağlama yöntemleriyle işlenecektir. Öğrencilerden, Uyuşmazlık Mahkemesi’nin yapısı ve işleyişine ilişkin bir makale veya ders notu okumaları ve kısa bir değerlendirme yazısı hazırlamaları beklenmektedir.
12 Hesap Yargısı Ders, anlatım yöntemi ile hesap yargısına ilişkin temel bilgilerin aktarılması, tartışmalar ile Sayıştay kararlarının denetim mekanizmalarındaki rolünün incelenmesi ve soru-cevap yöntemi ile öğrencilerin konuyu aktif olarak anlamalarının sağlanmasıyla yürütülecektir. Öğrencilerden, Sayıştay’ın görevleri ve yapısı hakkında bir metin okumaları ve kısa bir özet hazırlamaları beklenmektedir.
13 Seçim Yargısı Ders, anlatım yöntemi ile seçim yargısının temel ilkelerinin aktarılması, tartışma oturumları ile seçim süreçlerinde ortaya çıkan hukuki sorunların incelenmesi ve soru-cevap yöntemi ile öğrencilerin aktif katılımının sağlanmasıyla işlenecektir. Öğrencilerden, Yüksek Seçim Kurulu’nun işleyişi ve seçim hukuku ile ilgili bir metin okumaları ve kısa bir değerlendirme yazısı hazırlamaları beklenmektedir.
14 Arabuluculuk ve Tahkim Ders, anlatım yöntemi ile temel bilgilerin aktarılması, tartışmalar ile arabuluculuk ve tahkim süreçlerinin etkinliğinin değerlendirilmesi ve grup çalışmaları ile örnek uyuşmazlık senaryolarının analiziyle yürütülecektir. Öğrencilerden, arabuluculuk ve tahkim uygulamalarına ilişkin bir makale veya ders notu okumaları ve bu yöntemlerin avantajlarını değerlendiren kısa bir metin hazırlamaları beklenmektedir.

Murat ATALI/İbrahim ERMENEK: Yargı Örgütü, Seçkin Yayıncılık, 2023. Süha TANRIVER: Yargı Teşkilâtı ve Görevlileri, Yetkin Yayınları, 2022. Meral SUNGURTEKİN ÖZKAN/Aslı AYKUTALP: Yargı Örgütü Hukuku, Seçkin Yayıncılık, 2024.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 30 1 30
Final Sınavı 30 1 30
Derse Katılım 10 3 30
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 9 1 9
Okuma 1 1 1
Toplam İş Yükü (saat) 100

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20
ÖÇ 1 5
ÖÇ 2 5 4
ÖÇ 3 4
ÖÇ 4 5
ÖÇ 5
ÖÇ 6 4
ÖÇ 7 4 3
ÖÇ 8 5 4
ÖÇ 9 4 4 5 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek