Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ILA799 | DİN EĞİTİMİNDE PROGRAM GELİŞTİRME | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 8 | 4,00 |
Lisans
Din eğitimi program geliştirme süreçlerini bilmesini sağlamayaı amaçlar.Program geliştirme ile ilgili kavramsal ve kuramsal içerikleri açıklayabilir; Türkiye’deki öğretim programları ve program geliştirme çalışmlarını bu kavram ve kuramlar aracılığıyla analiz edebilir.
Doç. Dr.ömer DEMİR
1 | Program geliştirme ve öğretime ilişkin temel kavramları tanımlayabilme. |
2 | Eğitim programının öğeleri arasındaki ilişkiyi açıklayabilme. |
3 | Program geliştirme sürecinin her bir aşamasında neler yapıldığını özetleyebilme. |
4 | Hedefler, hedef davranışlar, içerik, öğretme-öğrenme durumları, ölçme değerlendirme durumları ile ilgili kavram ve ilkeleri tanımlayabilme. |
Birinci Öğretim
Yok
Program geliştirme basamakları ile ilgili küçük çapta uygulamalar yapılacaktır. Anlatım yöntemi, grup çalışmaları, tartışma, araştırma, doküman inceleme, örnek uygulamaların incelenmesi, problem çözme gibi yöntem ve teknikler öğrenci katılımı sağlanarak yapılacaktır.
Program geliştirme ve öğretim ile ilgili temel kavramlar; program türleri ve yaklaşımlar; eğitimde program geliştirmenin kuramsal temelleri (tarihi, felsefi, psikolojik ve toplumsal temeller), eğitim programı tasarımı ve modeller, program geliştirme süreci (planlama, tasarı hazırlama, deneme-değerlendirme, programa süreklilik kazandırma). Programda amaçlar, hedefler, içerik, öğretme-öğrenme durumları ve ölçme-değerlendirme durumları. Öğrenme yaklaşımları; öğretim ilkeleri, öğretim stratejileri; öğretim yöntem ve teknikleri, bunların uygulama ile ilişkilendirilmesi; program değerlendirme gibi konularda bilgi sahibi olma ve beceri geliştirmeye yönelik bir derstir. I. Temel Kavramlar Eğitim, formal-informal eğitim, örgün-yaygın eğitim, öğretim, program, eğitim programı, öğretim programı, ders programı kavramları. Program türleri.. II. Eğitimde Program Geliştirmenin Kuramsal Temelleri Program geliştirmenin felsefi, psikolojik, toplumsal (sosyolojik) ve tarihi temelleri, III. Eğitimde Program Geliştirme Süreçleri Program geliştirme kavramı, program geliştirme süreçleri; planlama-analiz, tasarım, uygulama, değerlendirme, IV. Eğitimde Program Geliştirme Modelleri Program geliştirme alanında kullanılan modeller; Tyler, Taba, Ornstein-Hunkins, Oliva Modelleri Türkiye’de uygulanan program geliştirme modelleri V. Program Tasarım Süreçleri Program tasarım kavramı, program tasarım süreci; İhityaç analizi, ihtiyaç analiz yaklaşımları, teknikleri Hedeflerin tasarımı, hedeflerin özellikleri, hedeflerin taksonomisi (bilişsel – duyuşsal – psikomotor) İçerik-tema tasarımı, içerik düzenleme yaklaşımları, içerik-hedef ilişkisi Eğitim durumu-etkinlik tasarımı, değişkenler, aşamaları Değerlendirme durumu tasarımı, değerlendirme türleri, VI. Eğitimde Program Tasarım Yaklaşımları Program tasarım kavramı, program tasarımında temel alınan; konu merkezli, öğrenci merkezli ve sorun merkezli program tasarım yaklaşımları. VII. Program Değerlendirme Yaklaşımları Program değerlendirme ve program değerlendirme yaklaşımları VIII. Eğitim-Öğretimde Planlama Öğretim ilkeleri, öğretimde planlı çalışma; Öğretim programları ve öğretim planlaması (ünitelendirilmiş yıllık plan, günlük plan örnekleri); Eğitim ve öğretimde yeni yönelimler; Öğretimde öğretmenin görev ve sorumlulukları.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Program geliştirmede temel kavramlar ve program türleri | ||
2 | Program geliştirmenin kuramsal temelleri | ||
3 | Program geliştirmenin tarihçesi ve Türkiye’de program geliştirme çalışmaları | ||
4 | Program geliştirme modelleri, kurullar, komisyonlar | ||
5 | Programın temel öğeleri: hedefler, hedef davranışlar, kazanımlar | ||
6 | Programın temel öğeleri: konular ve içerik saptamaya ilişkin yaklaşımlar | ||
7 | İçerik seçimi ve program tasarımı | ||
8 | Öğretme-öğrenme durumları | ||
9 | Öğrenme yaklaşımları | ||
10 | Öğretim stratejileri | ||
11 | Öğretim yöntem ve teknikleri | ||
12 | Program değerlendirme | ||
13 | Program Geliştirmede Yeni Yönelimler | ||
14 | Eğitim Programı Tasarısı Hazırlama: Eğitim Durumlarının Düzenlenmesi |
Bilen, M.(1993). Plandan uygulamaya öğretim (3. baskı). Ankara: TAKAV Yayıncılık. Demirel, Ö.(2004). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme (10. baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık. Demirel, Ö. (2007). Eğitimde program geliştirme (10. baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık. Demirel, Ö. (1992). Türkiye'de program geliştirme uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(7). Ertürk, S. (1994). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Meteksan Yayınları. Sönmez, Veysel. (2008). Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı (14. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık. Ün-Açıkgöz, K. (2003). Etkili öğrenme ve öğretme (4. baskı). İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları. Varış, F. (1996). Eğitimde program geliştirme: Teori ve teknikler (6. baskı). Ankara: Alkım Yayıncılık. Apple, M, V. ve Bean, J., A. (2011) Demokratik okullar, (çev. M. Sarı), Ankara: Dipnot Yayınları. Beauchamp, G., A. (1983). Curriculum thinking. Fundamental Curriculum Decisions (Prepared by the ASCD 1983 Yearbook Commitee). Virginia: Asssociation for Supervision and Curriculum Development. Büyükkaragöz, S. (1997). Program geliştirme. Konya. Demirel, Ö. (1992). Türkiye’de program geliştirme uygulamaları, Hacettepe Üniv. Eğitim Fakültesi Dergisi, sayı-7, 27-43. Demirel, Ö. (2011). Eğitimde program geliştirme, (15. Baskı), Ankara: Pegem Akademi Yayınları. English, F., W. (1983). Contemporary curriculum circumstances. Fundamental Curriculum Decisions (Prepared by the ASCD Fakülte: Fen Edebiyat Fakültesi Bölüm: Eğitim Bilimleri 1983Yearbook Commitee). Virginia: Asssociation for Supervision and Curriculum Development. Ertürk, S. (2013). Eğitimde program geliştirme. İstanbul: Edege Akademi Yayıncılık. Erden, M. (2009). Eğitimde program değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık Gutek, G. L.(2006). Eğitime felsefi ve ideolojik yaklaşımlar (çev. N. Kale). Ankara: Ütopya Yayınları. 3. Baskı İşeri, A. (2014). Türkiye’de uygulanan program geliştirme modellerinin pragmatist felsefe açısından epistemoloji sorunu. İOJES: İnternational Online Journal of Education Sciences, 6 (1), 214-230 Karakaya, Ş. (2004). Eğitimde program geliştirme ve yeni yönelimler, Ankara: Asil Yayın Dağıtım McNeil, J. D. (2006). Contemporary curriculum in thought and action. John Willey & Sons İnc. McKernan, J. (2008). Curriculum and imagination, process theory, pedagogy and action research. London: Routledge Taylor & Francis Group. Null, W. (1973). Curriculum from theory to practice. New York: Rowman& Littlefıeld Publıshers, İnc. Oliva, P. F. (2005). Developing the curriculum (Fourth Edition). United State: Longman. Ornstein, C., Hunkins,P. (2004). Curriculum: foundation, principles and issues. New Jersey: Prentice Hall. Özçelik, D. A. (1992). Eğitim programları ve öğretim. Ankara: ÖSYM Yayınları. Pinar, W. (2004). What is curriculum Theory. United State: Lawrence Erlbaum Associates İnc. Posner, G.J. (1992). Analyzing the curriculum. McGraw-Hill İnc. Schiro, M., S. (2008). Curriculum theory: conflicting visions and enduring concerns. Los Angeles: Sage Publications. Sezgin, İ. (2000). Mesleki ve teknik eğitimde program geliştirme. Ankara: Nobel Yayınları. Taba, H. (1962). Curriculum development theory and practice. New York: Harcourt, Brace & World, İnc. Tanner, D. Tanner, L. N. (1975). Curriculum development. New York: MacMillan Publishing Co. İnc. Varış, F. (1996). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Alkım Yayınları.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 50 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 50 |
Final Sınavı için Bireysel Çalışma | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 60 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 40 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 30 | 30 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 60 | 60 |
Toplam İş Yükü (saat) | 92 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | |
ÖÇ 1 | 4 | 4 | ||||||||||
ÖÇ 2 | 4 | |||||||||||
ÖÇ 3 | 5 | 4 | ||||||||||
ÖÇ 4 | 5 | 5 |