GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
GZT740 YARATICI YAZARLIK Seçmeli Ders Grubu 4 8 4,00

Lisans


Türkçe


Öğrencilerin farklı metin türlerine ilişkin yazma uygulamaları yapması, yazınsal anlatının ögelerini kavrama (konu, tema, dil, ileti) ve kurmaca metnin unsurlarını (olay örgüsü, zaman, mekan, kişiler, çatışma) kavrama ve yapılandırması dersin amacını oluşturmaktadır.


Arş. Gör. Dr. Onur Gül


1 Çeşitli yazma teknikleri aracılığıyla metin oluşturur.
2 Farklı metin türlerini ölçütler doğrultusunda değerlendirir.
3 Grupla ve bireysel yazma çalışmaları yapar.
4 Hayal gücü ve düşüncelerini ifade becerisi gelişir.
5 Bir yazıyı eleştirel gözle okuyup değerlendirebilir
6 Yazdığı ürünleri paylaşır.

Birinci Öğretim


Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.


Yok


Yaratıcı yazma teknikleri kapsamında; çeşitli yöntem ve teknikler aracılığıyla, duygu ve düşünceleri farklı türler aracılığıyla ifade etme biçimleri aktarılacaktır. Öğrenciler yazma öncesi, süreci ve sonrasında yazılı anlatım değerlendirme ölçütleri ile yaratıcı yazmaya ilişkin bilgi sahibi olacaklardır. Öğrenciler çeşitli kurgusal metinleri yapısal unsurları açısından inceleyerek kurgusal bir metin yazmaya çalışmaları yapacaklardır.


Hafta Konular (Teorik) Uygulama Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Tanışma, dersin tanıtımı ve ders gerekleri ile öğrenci yükümlülüklerinin açıklanması. Yaratıcı yazma nedir ve ne değildir? sorularının tartışılması. Serbest yazı etkinliği
2 Yaratıcı yazma neden önemli ve gereklidir? Yazılı anlatım değerlendirme ölçütleri ile 1. Serbest yazı etkinliğinin düzeltmelerinin verilmesi Serbest yazı etkinliği
3 Süreç temelli yazma yaklaşımı (Yazma öncesi, yazma süreci ve yazma sonrası) Serbest yazı etkinliği
4 Anlatım biçimleri ve kullanım örnekleri (Açıklama, Tartışma) Serbest yazı etkinliği
5 Anlatım biçimleri ve kullanım örnekleri (Betimleme, Öyküleme) Serbest yazı etkinliği
6 Kurmaca metnin unsurları (Olay örgüsü, mekân, zaman, karakterler, çatışma) Serbest yazı etkinliği (Öykü haritası ile öykü çözümleme)
7 Kurmaca metnin unsurları (Olay örgüsü) Serbest yazı etkinliği (Grupla öykü oluşturma, öykü tamamlama, metni başka bir türe dönüştürerek yeniden kurgulamak, metnin temel izleğinden yola çıkarak yeni bir metin kurgulamak)
8 Kurmaca metnin unsurları (Kişiler) Serbest yazı etkinliği (Metindeki karakterlerin çözümlemesi, öykünün kişilerinin değiştirilmesi, bir kurguya uygun tip ya da karakter oluşturmak)
9 Kurmaca metnin unsurları (Mekân) Serbest yazı etkinliği (Çeşitli mekân resimlerinden hareketle öykü oluşturma, öykü tamamlama)
10 Kurmaca metnin unsurları (Zaman) Serbest yazı etkinliği (Resimlerden öykü oluşturma, öykü tamamlama)
11 Kurmaca metnin unsurları (Anlatıcı ve Bakış Açısı) Serbest yazı etkinliği (Metni anlatıcısını ve bakış açısını değiştirerek yeniden kurgulama)
12 Kurmaca metni başlatma ve sona erdirme Serbest yazı etkinliği (Aynı kurguya baştan, ortadan, sondan başlama) (Olay örgüsünü mutlu, şaşırtıcı, trajik ya da ucu açık sonla bitirme)
13 Anlatım Teknikleri (Anlatma, diyalog, betimleme, monolog, iç çözümleme, bilinç akışı) Serbest yazı etkinliği (Bir kurgusal metni farklı anlatım teknikleri ile kaleme alma)
14 Genel değerlendirme ve oluşturulan metinlerin paylaşılması Genel değerlendirme ve oluşturulan metinlerin paylaşılması

Gülsoy, M. (2013). Büyübozumu: Yaratıcı Yazarlık. İstanbul: Can Yayınları. Temizkan, M. (2014). Yaratıcı Yazma Süreci. Ankara: Pegem Akademi. Bayram, Y. (2009). Kuramdan Uygulamaya Yazma Yöntemleri. İstanbul: Kriter Yay. Bolat, S. (2003). Öykü Yazma Teknikleri Yaratıcı Yazma Dersleri. İstanbul: Papirüs Yayınları. Bolat, S. (2005). Öykü Yazma Teknikleri. İstanbul: Varlık Yayınları. Özdemir, E. Binyazar, A. (1998). Yazma Öğretimi Yazma Sanatı. İstanbul: Papirüs Yayınları. Gündüz, O., Şimşek, T. (2012). Uygulamalı Yazma Eğitimi. Ankara: Grafiker Yayınları. İpşiroğlu, Z. (2006). Yaratıcı Yazma. İstanbul: Morpa. Koçak, G. (2013). Yaratıcı Yazmanın Hazzı. İstanbul: Alfa Yay. May, S. (2011). Yaratıcı Yazarlık. İstanbul: Optimist Yayım.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Proje Hazırlama 2 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Uygulama Sınavı 14 1 14
Tartışma 14 1 14
Takım/Grup Çalışması 14 1 14
Örnek Vaka İncelemesi 14 1 14
Proje Hazırlama 14 1 14
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 1 1
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 14 1 14
Okuma 14 1 14
Toplam İş Yükü (saat) 101

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20
ÖÇ 1 5 5 5 5 5
ÖÇ 2 5 5 5 5 5
ÖÇ 3 5 5 5 5 5
ÖÇ 4 5 5 5 5 5
ÖÇ 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 6 5 4 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek