GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
GZT484 MEDYA VE ETİK Ders 4 8 4,00

Lisans


Türkçe


Dersin temel amacı öğrencilerin, medyanın yalnızca neyin doğru veya yanlış olduğunu nasıl belirlediğini değil, aynı zamanda medya profesyonellerinin günlük olarak kritik ikilemlerle karşılaştıklarında nasıl etik kararlar alabileceğini de anlamalarını sağlamaktır. Medya ve etik ilişkisini kuramsal düzeyin ötesinde bireysel bir sorumluluk düzeyinde de ele almaktır.


Arş. Gör. Turan ULAŞ


1 İletişim alanıyla ilgili temel etik teoriler ve anahtar kavramlar hakkında bilgi ve anlayış göstermek.
2 Medya etiğini hem tarihsel hem de çağdaş bağlamlarda anlamaya yönelik yaklaşımların çeşitliliği ve bu yaklaşımların kullanımları ve pratik sonuçları hakkında farkındalık sahibi olur.
3 Gazetecilik, foto muhabirliği, siber bilgi, reklamcılık, film yapımı, televizyon prodüksiyonu ve halkla ilişkiler ile ilgili etik kavramlar, yetkinlikler, ikilemler ve profesyonel roller hakkında farklı ancak birbiriyle ilişkili profesyonel uygulama alanları olarak bilgi ve anlayış göstermek.
4 Medya ve kültürel üretim ve tüketimde kritik karar vermeyi etkileyen etik çerçeveler hakkında bilgi edinir.
5 Seçilmiş bir iletişim alanında medya etiği teorisi ve pratiğiyle ilgili çeşitli argümanları, yöntemleri ve konumları analiz eder ve uygular.

Birinci Öğretim


Dersin ön koşulu ders bulunmamaktadır.


Yok


Etik kavramının anlamı ve meslek etiği. Gazetecilik ve etik arasındaki ilişki. Medyadaki etik ikilemleri anlamak için felsefi ve pratik yaklaşımlar. İletişim alanında farklı alanlarda etik standart ve uygulamaların karşılaştırılması. Medyada etik dışı davranışlar ve mücadele yöntemleri. Medya etiğinin kaynakları.


Hafta Konular (Teorik) Uygulama Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Öğrencilerle tanışma, Dersin tanıtılması, genel sosyal medya tartışması Rapor sunumu Anlatım, Soru-Yanıt, Tartışma Konu ile ilgili kaynakların okunması
2 Medyada temel ayrımlar ve etiğe ilişkin değerler Rapor sunumu Anlatım, Soru-Yanıt, Tartışma Konu ile ilgili kaynakların okunması
3 Medyada temel ayrımlar ve etiğe ilişkin değerler Rapor sunumu Anlatım, Soru-Yanıt, Tartışma Konu ile ilgili kaynakların okunması
4 Siyasal rejimler ve basında etik Rapor sunumu Anlatım, Soru-Yanıt, Tartışma Konu ile ilgili kaynakların okunması
5 Siyasal rejimler ve basında etik Rapor sunumu Anlatım, Soru-Yanıt, Tartışma Konu ile ilgili kaynakların okunması
6 Medya etiği ve özdenetim Rapor sunumu Anlatım, Soru-Yanıt, Tartışma Konu ile ilgili kaynakların okunması
7 Medya etiğini çevreleyen dışsal/yapısal etkenler ve etik uygulamalar Rapor sunumu Anlatım, Soru-Yanıt, Tartışma Konu ile ilgili kaynakların okunması
8 Habercilik ve medya etiği Rapor sunumu Anlatım, Soru-Yanıt, Tartışma Konu ile ilgili kaynakların okunması
9 Habercilik ve medya etiği Rapor sunumu Anlatım, Soru-Yanıt, Tartışma Konu ile ilgili kaynakların okunması
10 Yeni iletişim teknolojileri ve medya etiği Rapor sunumu Anlatım, Soru-Yanıt, Tartışma Konu ile ilgili kaynakların okunması
11 Yeni iletişim teknolojileri ve medya etiği Rapor sunumu Anlatım, Soru-Yanıt, Tartışma Konu ile ilgili kaynakların okunması
12 Dijital Çağda Özel Hayat ve Kamu Çıkarı İkna İletişimi Etiği Rapor sunumu Anlatım, Soru-Yanıt, Tartışma Konu ile ilgili kaynakların okunması
13 Infotainment, Magazin Haberciliği, Gerçeklik ve Etik Rapor sunumu Anlatım, Soru-Yanıt, Tartışma Konu ile ilgili kaynakların okunması
14 Toplumsal Cinsiyet Temsilleri ve Etik Rapor sunumu Anlatım, Soru-Yanıt, Tartışma Konu ile ilgili kaynakların okunması

Uzun, R. (2009). İletişim Etiği. İstanbul: Dipnot Yayınları. BİNARK, F., & Bayraktutan, G. (2013). Ayın karanlık yüzü: Yeni medya ve etik, Kalkedon Yayınları. Işık, M. (2014). İletişim ve etik. Eğitim Yayınevi. Taş, O. (2010). Medya etiğinin tarihsel temelleri ve gelişimi. Televizyon haberciliğinde etik, 3-23.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 50
Quiz 1 50
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Derse Katılım 14 3 42
Gösterme 14 2 28
Örnek Vaka İncelemesi 5 2 10
Bireysel Çalışma 1 2 2
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 2 3 6
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 6 1 6
Quiz için Bireysel Çalışma 1 2 2
Ev Ödevi 2 2 4
Toplam İş Yükü (saat) 100

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20
ÖÇ 1 4 3 2 4 4 2 3 3
ÖÇ 2 3 2 2 3 4
ÖÇ 3 4 3 3 3 3 2 4 4 3 3 3
ÖÇ 4 4 3 3 3 5 5 5
ÖÇ 5 4 3 4 3 3 3 3 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek