GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
ADSL-045 HADİS VE SÜNNETİN ÖNEMİ Seçmeli Ders Grubu 2 3 2,00

Lisans


Türkçe


Hadisin önemini ve sünnetin dindeki konumunu, İslam Kültür ve Medeniyetinin oluşumundaki rolünü kavrayabilme, Tarih boyunca hadis ve sünnete olan muhtelif yaklaşımların sebeplerini ve sünnete bağlılığın önemini fark edebilme


Dr. Öğrt. Üyesi Yusuf AKGÜL


1 Hadis, Sünnet, Siret ve Rivayet kavramlarını öğrenir.
2 Hadis ve sünnetin dindeki değerini ve önemini kavrar.
3 Hadis ve Sünnetin İslam Kültür ve Medeniyetinin oluşumundaki rolünü değerlendirir.
4 Günümüzde karşılaşılan hadis ve sünnete dair farklı yaklaşımları ve metotlarını tanır.
5 Hadis ve Sünnetin anlaşılmasında dikkat edilecek yöntemleri bilir.

Birinci Öğretim


-


-


Bu derste Hadis, Sünnet, Siret ve Rivayet Kavramlarını, Dinin Temel Kaynağı Olarak Hadis ve Sünneti, Hz. Peygamber’e Duyulan İhtiyacı, Kur’an ve Sünnete Olan Bağlılığı, Geleneğimizde Hadis/Sünnet Algısını, Örnek Alma ile Taklit Etme Arasındaki Farkı, Sünnetin İslam Kültür ve Medeniyetinin Oluşumundaki Rolünü, Hadis/Sünnetin Öğrenilmesinin Önemi ile İlgili Metinleri, Hadis/Sünneti Doğru Anlamada Usuller: Kur’an-ı Kerim’in Esas Alınmasını, Hadisleri Hz. Peygamber’in Sünneti ve Sîreti ile Birlikte Anlamayı, Hadisleri Hz. Peygamber’in Gönderiliş Gayesi Çerçevesinde Değerlendirmeyi, Hadis ve Sünnette Yerellik ve Evrensellik Unsuru: Tıbb-ı Nebevi Hadis/ Sünnetin Bağlayıcılığı, Hadis/ Sünnetin Anlaşılmasında Farklı Disiplinlerden Faydalanmaya dair konular işlenecektir.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Hadis, Sünnet, Siret ve Rivayet Kavramları
2 Dinin Temel Kaynağı Olarak Hadis ve Sünnet
3 Hz. Peygamber’e Duyulan İhtiyaç
4 Kur’an ve Sünnete Bağlılık
5 Geleneğimizde Hadis/Sünnet Algısı
6 Örnek Alma ile Taklit Etme Arasındaki Fark
7 Sünnetin İslam Kültür ve Medeniyetinin Oluşumundaki Rolü
8 Hadis/Sünnetin Öğrenilmesinin Önemi ile İlgili Metinler
9 Hadis/Sünneti Doğru Anlamada Usuller: Kur’an-ı Kerim’in Esas Alınması
10 Hadisleri Hz. Peygamber’in Sünneti ve Sîreti ile Birlikte Anlama
11 Hadisleri Hz. Peygamber’in Gönderiliş Gayesi Çerçevesinde Değerlendirme
12 Hadis ve Sünnette Yerellik ve Evrensellik Unsuru: Tıbb-ı Nebevi
13 Hadis/ Sünnetin Bağlayıcılığı
14 Hadis/ Sünnetin Anlaşılmasında Farklı Disiplinlerden Faydalanma

Örnek ders sunumları Hadislerle İslam, Komisyon, DİB. Yayınları, 2019. İslam Ansiklopedisi, “Sünnet” ve “Hadis” Maddeleri Mehmet Görmez, Hadis ve Sünnetin Anlaşılmasında Metodoloji Sorunu, Ankara, 1998. el-Kardavi, Yusuf, Sünneti Anlamada Yöntem, çev.. Bünyamin Erul Salih Karacabey, Hz. Peygamber’de Nebevî ve Beşerî Bilgi, İstanbul Osmani, M. Taki, Sünnetin Değeri ve Bağlayıcılığı, çev. Mehmet Özşenel, İzmir 2007 Arif Gezer,” Sünnetin Önemi Ve Bağlayıcılığı”, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2017. Seyyid Hüseyn Nasr, “Sünnet ve Hadis” çev. İbrahim Hatiboğlu, Hadis Tetkikleri Dergisi (HTD) Mehmet Emin Özafşar, Hadisi Yeniden Düşünmek, Ankara, 1998. İ. Hakkı ÜNAL, 40 Hadis 40 Yorum, Ankara, 2011. Selçuk Coşkun, Hadis Değerlendirmelerinde Bütünlük, Ankara 2003. Ebû Şehbe, Sünnet Müdafaası çev. M.Emin Özafşar- Mehmet Görmez İbn Kuteybe, Sünnet Müdafası, çev. M. Hayri Kırbaşoğlu Otto yay. Ankara. M. Hayri Kırbaşoğlu, İslam Düşüncesinde Sünnet Ayhan Tekineş, Hadisleri Anlama Problemi, İstanbul 2000. İ. Lütfi Çakan, Hadislerle Gerçekler I-III, İstanbul 1993; Kamil Çakın, İslam’da hadis ve sünnetin Yeri.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Quiz 2 60
Ev Ödevi 1 40
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

-


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Final Sınavı 1 1 1
Quiz 2 1 2
Derse Katılım 14 2 28
Bireysel Çalışma 14 1 14
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 4 4
Quiz için Bireysel Çalışma 2 4 8
Toplam İş Yükü (saat) 57

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek