GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
ADSL-042 DİNLERDE İBADET Seçmeli Ders Grubu 2 3 2,00

Lisans


Türkçe


Dersin amacı, Dünyada yaşayan Dinler hakkında bilgi vermek, Dini inançlarının benzer, ortak ve farklı yönlerini öğretmek, bu dinleri inanç ve uygulamaları açısından karşılaştırmalı olarak tanıtmaktır. Ayrıca bu konu ile ilgili İslam dünyası ve Türkiye’deki çalışmalar hakkında bilgi vermek, günümüzde yaşamakta olan Dinleri tanıtmaktır.


Dr. öğr. Üyesi Abdulali ALİEV


1 Dinlerin birbiriyle olan ilişkisini çözer.
2 Dinlerin tarihî arka planını kavrar.
3 Dinlerin benzer, ortak ve farklı yönlerini tespit eder.
4 Dünyada yaşayan Dinlerin ibadet uygulamalarını öğrenir.
5 Formal din eğitimi alamadığı halde tarihi toplumların inançsız kalmadığı gerçeğini kavrar.
6 İlahi ve beşeri dinler arasındaki farkı idrak eder.

Birinci Öğretim


-


-


İlkel Kabile Dinlerinde İbadet. Tabiat Kuvvetleriyle İlgili İnançlar ve Buna Bağlı Olarak Yerine Getirilen İbateler (Yüce Tanrı, Mana, Tabu, Totem, Büyü, Efsane, Ayin) Kofüçyüsçülükte Tanrı İnancı. Mabed, İbadet Uygulamaları Taoizmde Tanrı İnancı. Mabed, İbadet Uygulamaları Şintoizmde Mabet Ugulamaları ve Diğer Dini Uygulamalar ManiheizmdeAhiret ve Kurtuluş İnancı, Mesih İnancı. İbadet Uygulamaları Zerdüştîlikte Tanrı İnancı. Mabet ve İbadet Uygulamaları Sabiîlikte Tanrı İnancı. Mabet ve İbadet Uygulamaları Geleneksel Türk Dininde Mabed ve İbadet Anlayışı Hinduizmde İbadet Uygulamaları (Caynizm, Sihizm ve Buddizm) Yahudi İnancında Tanrı (Yhwh).Yahudilik’te İbadet Anlayışı. Hıristiyan İnancında Tanrı (Baba). Hıristiyanlık’ta İbadet Uygulmaları İslam İnancında Tanrı (Allah). İslam’da İbadet Anlayışı


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 İlkel Kabile Dinleri, Milli Dinler ve Evrensel Dinler çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
2 İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
3 İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
4 İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
5 Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
6 Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
7 Akıl, bilgi, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
8 İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
9 Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
10 İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
11 Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
12 Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
13 İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
14 İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)

Prof. Dr. Abdurrahman Küçük, Prof. Dr. Günay Tümer, Prof. Dr. M. Alparslan Küçük, Dinler Tarihi, Berikan Yay. Ankara 2011. Dinler Tarihi, M. Şemsettin Günaltay, Köprü Yay. İstanbul 2016. Prof. Dr. Mehmet TAPLAMACIOĞLU, Karşılaştırmalı Dinler Tarihi, Güneş Matbaacılık, Ankara 1966



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 2 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

-


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 2 3 6
Final Sınavı 1 3 3
Derse Katılım 14 2 28
Bireysel Çalışma 14 1 14
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 2 1 2
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 1 1
Toplam İş Yükü (saat) 54

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
ÖÇ 6
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek