GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
İDÖ014AS DİL ÖĞRETİMİNDE DİLSEL GÖRELİLİK Seçmeli Ders Grubu 2 4 4,00

Lisans


İngilizce


Bu ders, dil ve düşünce arasındaki ilişkiyi dilsel görelilik kuramı çerçevesinde incelemeyi ve bu ilişkinin yabancı dil öğretimi uygulamalarına nasıl yansıtılabileceğini tartışmayı amaçlamaktadır. Öğrenciler, temel kuramlar, bilimsel çalışmalar ve pedagojik yansımalar aracılığıyla dilsel yapıların bilişi nasıl etkileyebileceğini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirecek ve bu bilgileri çok dilli sınıf ortamlarına nasıl uygulayabileceklerini öğreneceklerdir.


Arş. Gör. Dr. Tunay TAŞ


1 Sapir–Whorf hipotezi dâhil olmak üzere dilsel görelilikle ilgili temel kuramları, kavramları ve düşünürleri tanımlar ve açıklar.
2 Diller arasındaki dilbilgisel ve sözcüksel farklılıkların algı, sınıflandırma ve akıl yürütme üzerindeki etkilerini analiz eder.
3 Nörobilim ve çokdillilik gibi alanlardaki araştırma bulgularını dilsel görelilik bağlamında yorumlar.
4 Dilsel göreliliğin yabancı dil öğretimine yönelik etkilerini (müfredat, öğretim uygulamaları ve öğrenci kimliği dahil) değerlendirir.
5 Dilsel görelilikle ilgili temel kavramları çok dilli ve kültürel açıdan duyarlı dil öğretimi uygulamalarına uygular.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Temel kavramlar arasında dilsel görelilik, dilbilgisi ve düşünce, sözcüksel kategorileştirme, metafor, çokdillilik, konuşma modları ve dil öğretimindeki uygulamalar yer alır.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Derse Giriş Anlatım Yok
2 Dilin ve Düşüncenin Kökenleri Anlatım, Tartışma Yok
3 Dilsel Göreliliğin Temelleri Anlatım, Tartışma Okuma (Danesi, 2021 Bölüm 1)
4 Öncü Düşünürler: Boas, Sapir ve Whorf Anlatım, Tartışma Okuma (Danesi, 2021 Bölüm 2)
5 Dil Yapıları Düşünceyi Nasıl Şekillendirir? Anlatım, Tartışma Okuma (Danesi, 2021 Bölüm 3)
6 Sözcük Kategorileri ve Dünya Görüşleri Anlatım, Tartışma Okuma (Danesi, 2021 Bölüm 4)
7 Konuşma İçin Düşünme ve Söylem Çerçevesi Anlatım, Tartışma Okuma (Danesi, 2021 Bölüm 5)
8 Metafor ve Bilişsel Çerçeveleme Anlatım, Tartışma Okuma (Danesi, 2021 Bölüm 6)
9 Görelilik için Nörobilimsel Kanıtlar Anlatım, Tartışma Okuma (Athanasopoulos & Casaponsa, 2020)
10 Yapay Diller, Yapay Zekâ ve Dijital Söylem Anlatım, Tartışma Okuma (Danesi, 2021 Bölüm 7)
11 Çokdilli Zihnin Yeniden Yapılanması Anlatım, Tartışma Okuma (Cook, 2003, Bölüm 1)
12 Çokdilli Zihin için Konuşma Modları Anlatım, Tartışma Okuma (Grosjean & Li, 2013 Bölüm 1)
13 Dilsel Göreliliğin Dil Öğretimine Uygulanması Anlatım, Tartışma Okuma (Cook & Bassetti, 2011, Bölüm 22)
14 Dilsel Göreliliğin Dil Öğretimine Uygulanması Anlatım, Tartışma Yok

Athanasopoulos, P. & Casaponsa, A. (2020). The Whorfian brain: Neuroscientific approaches to linguistic relativity. Cognitive Neuropsychology, 37(5-6), 393-412. Cook, V. J. (2003). Effects of the second language on the first. Multilingual Matters. Cook, V. J., & Bassetti, B. (2011). Language and bilingual cognition. Psychology Press. Danesi, M. (2021). Linguistic relativity today: Language, mind, society, and the foundations of linguistic anthropology. Routledge. Grosjean, F., & Li, P. (2013). The psycholinguistics of bilingualism. Wiley Blackwell.


Anlatım, Tartışma, Sunum


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 70
Quiz 1 30
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 50

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Quiz 1 1 1
Derse Katılım 14 2 28
Bireysel Çalışma 11 4 44
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 8 8
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 12 12
Quiz için Bireysel Çalışma 1 3 3
Toplam İş Yükü (saat) 100

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
ÖÇ 1 5 3 1 3 2 4 4 3 4 5 4 5 5
ÖÇ 2 5 2 1 4 1 4 5 5 5 4 4 5 5
ÖÇ 3 5 5 1 5 3 5 3 4 4 3 3 3 3
ÖÇ 4 4 5 3 3 5 5 4 5 5 4 3 5 5
ÖÇ 5 5 5 3 3 3 4 2 5 4 4 4 3 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek