Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İDÖ014AS | DİL ÖĞRETİMİNDE DİLSEL GÖRELİLİK | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 4 | 4,00 |
Lisans
İngilizce
Bu ders, dil ve düşünce arasındaki ilişkiyi dilsel görelilik kuramı çerçevesinde incelemeyi ve bu ilişkinin yabancı dil öğretimi uygulamalarına nasıl yansıtılabileceğini tartışmayı amaçlamaktadır. Öğrenciler, temel kuramlar, bilimsel çalışmalar ve pedagojik yansımalar aracılığıyla dilsel yapıların bilişi nasıl etkileyebileceğini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirecek ve bu bilgileri çok dilli sınıf ortamlarına nasıl uygulayabileceklerini öğreneceklerdir.
Arş. Gör. Dr. Tunay TAŞ
1 | Sapir–Whorf hipotezi dâhil olmak üzere dilsel görelilikle ilgili temel kuramları, kavramları ve düşünürleri tanımlar ve açıklar. |
2 | Diller arasındaki dilbilgisel ve sözcüksel farklılıkların algı, sınıflandırma ve akıl yürütme üzerindeki etkilerini analiz eder. |
3 | Nörobilim ve çokdillilik gibi alanlardaki araştırma bulgularını dilsel görelilik bağlamında yorumlar. |
4 | Dilsel göreliliğin yabancı dil öğretimine yönelik etkilerini (müfredat, öğretim uygulamaları ve öğrenci kimliği dahil) değerlendirir. |
5 | Dilsel görelilikle ilgili temel kavramları çok dilli ve kültürel açıdan duyarlı dil öğretimi uygulamalarına uygular. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Temel kavramlar arasında dilsel görelilik, dilbilgisi ve düşünce, sözcüksel kategorileştirme, metafor, çokdillilik, konuşma modları ve dil öğretimindeki uygulamalar yer alır.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Derse Giriş | Anlatım | Yok |
2 | Dilin ve Düşüncenin Kökenleri | Anlatım, Tartışma | Yok |
3 | Dilsel Göreliliğin Temelleri | Anlatım, Tartışma | Okuma (Danesi, 2021 Bölüm 1) |
4 | Öncü Düşünürler: Boas, Sapir ve Whorf | Anlatım, Tartışma | Okuma (Danesi, 2021 Bölüm 2) |
5 | Dil Yapıları Düşünceyi Nasıl Şekillendirir? | Anlatım, Tartışma | Okuma (Danesi, 2021 Bölüm 3) |
6 | Sözcük Kategorileri ve Dünya Görüşleri | Anlatım, Tartışma | Okuma (Danesi, 2021 Bölüm 4) |
7 | Konuşma İçin Düşünme ve Söylem Çerçevesi | Anlatım, Tartışma | Okuma (Danesi, 2021 Bölüm 5) |
8 | Metafor ve Bilişsel Çerçeveleme | Anlatım, Tartışma | Okuma (Danesi, 2021 Bölüm 6) |
9 | Görelilik için Nörobilimsel Kanıtlar | Anlatım, Tartışma | Okuma (Athanasopoulos & Casaponsa, 2020) |
10 | Yapay Diller, Yapay Zekâ ve Dijital Söylem | Anlatım, Tartışma | Okuma (Danesi, 2021 Bölüm 7) |
11 | Çokdilli Zihnin Yeniden Yapılanması | Anlatım, Tartışma | Okuma (Cook, 2003, Bölüm 1) |
12 | Çokdilli Zihin için Konuşma Modları | Anlatım, Tartışma | Okuma (Grosjean & Li, 2013 Bölüm 1) |
13 | Dilsel Göreliliğin Dil Öğretimine Uygulanması | Anlatım, Tartışma | Okuma (Cook & Bassetti, 2011, Bölüm 22) |
14 | Dilsel Göreliliğin Dil Öğretimine Uygulanması | Anlatım, Tartışma | Yok |
Athanasopoulos, P. & Casaponsa, A. (2020). The Whorfian brain: Neuroscientific approaches to linguistic relativity. Cognitive Neuropsychology, 37(5-6), 393-412. Cook, V. J. (2003). Effects of the second language on the first. Multilingual Matters. Cook, V. J., & Bassetti, B. (2011). Language and bilingual cognition. Psychology Press. Danesi, M. (2021). Linguistic relativity today: Language, mind, society, and the foundations of linguistic anthropology. Routledge. Grosjean, F., & Li, P. (2013). The psycholinguistics of bilingualism. Wiley Blackwell.
Anlatım, Tartışma, Sunum
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 70 |
Quiz | 1 | 30 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Quiz | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Bireysel Çalışma | 11 | 4 | 44 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 8 | 8 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 12 | 12 |
Quiz için Bireysel Çalışma | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü (saat) | 100 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | |
ÖÇ 1 | 5 | 3 | 1 | 3 | 2 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 |
ÖÇ 2 | 5 | 2 | 1 | 4 | 1 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 |
ÖÇ 3 | 5 | 5 | 1 | 5 | 3 | 5 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 |
ÖÇ 4 | 4 | 5 | 3 | 3 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 |
ÖÇ 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 3 | 4 | 2 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 |