Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MB002Z | EĞİTİM SOSYOLOJİSİ | Ders | 1 | 1 | 3,00 |
Lisans
Bu dersin amacı, doğa bilimleri ve sosyal bilimler arasındaki farkları açıklamaktır. Sosyal bilimler metodolojisi konusunda bakış açısı ortaya koymak, sosyolojinin ortaya çıkması ve gelişmesi konusunda bilgi sahibi olmak; eğitim ve sosyoloji arasındaki ilişkiyi açıklayabilmek; sosyolojinin eğitime katkılarını, eğitim sorunlarının anlaşılmasına ve çözümlenmesine yapacağı katkı konusunda farkındalık oluşturma; sosyolojinin genel amaç ve felsefesini kazandırmak, sosyolojideki temel kavram ve ilkeleri öğrenciye kazandırmak, sosyoloji ve eğitim arasındaki karşılıklı ilişki ve bağlantıyı göstermektir. Ayrıca, diğer toplumsal kurumlar ve kültürün eğitim çıktılarına yansımasını ortaya koymak ve güncel eğitim sorunlar ve gelişmeleri hakkında öğrencilerde farkındalık uyandırmaktır.
Doç. Dr. Mehmet SAĞLAM
1 | Sosyolojinin ve eğitim sosyolojisinin temel kavramlarını tanımlar. |
2 | Sosyolojinin ve eğitim sosyolojisinin çalışma prensiplerini ve felsefesini açıklar. |
3 | Sosyoloji ve eğitim arasındaki ilişkileri saptar. |
4 | Toplumu, toplumsal kurumları tanır. |
5 | Kültürü ve kültürel yapılanmayı tanır. |
6 | Toplumsal ve kültürel gelişimde eğitimin rolünü açıklar. |
7 | Türkiye'de sosyolojinin tarihsel gelişimini açıklar. |
8 | Sosyolojinin diğer bilim dallarıyla ilişkilerini açıklar. |
Birinci Öğretim
Yoktur.
Yoktur.
Dersin içeriği; doğa bilimleri ve sosyal bilimler arasındaki fark, sosyal bilimler metodolojisi, toplumsal bir bilim olarak sosyolojinin tarihsel gelişimi, eğitim ve sosyoloji arasındaki ilişki, eğitim sorunları ve bu sorunlara yönelik çözümler; sosyolojinin genel amaç ve felsefesi, sosyolojideki temel kavram (kurum, yapı, sınıf, tabakalaşma, statü, rol, hareketlilik, değişim vb) ve ilkeler, sosyoloji ve eğitim arasındaki ilişki, toplumsal kurumların eğitim çıktılarına etkisi, kültür eğitim ilişkisi, güncel sorunlar ve eğitim, makro ve mikro sosyolojik yaklaşımların eğitime bakışı, toplumsal bir sistem olarak okul, toplumsal cinsiyet ve eğitim, Türkiye’de eğitim sosyolojisinin gelişimi ve öncüleri gibi konuları kapsamaktadır.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Eğitim Sosyolojisi: tanımı, konusu, kapsamı, sınırlılıklar | ||
2 | Sosyoloji ve Eğitim sosyolojisinde temel kavramlar, çalışma alanları ve diğer bilimlerle ilişkisi | ||
3 | Eğitim sosyolojisinin ortaya çıkışı ve gelişimi: dünyada Türkiye'de katkılar, Cumhuriyet dönemi | ||
4 | Eğitim sosyolojisi paradigmaları: İşlevci, çatışmacı, eleştirel paradigma | ||
5 | Eğitimin sosyal temelleri: eğitim ve toplum ilişkisi, sosyalleşme, bireyselleşme, toplumsal kategoriler | ||
6 | Toplumsal yapı ve eğitim: statü, toplumsal rol, Ara sınav (Küçük sınav) | ||
7 | Toplumsal tabakalaşma ve eğitim: kölelik, kast, feodal zümreler, toplumsal sınıflar, Türk toplumları ve toplumsal tabakalaşma | ||
8 | Toplumsallaşma kurumu olarak eğitim: okul ve toplumsal çevre, toplumsallaşma ortamı olarak Aile Ara sınav (küçük sınav) | ||
9 | Toplumsal davranış kalıpları ve eğitim: toplumsal normlar, değerler, toplumsal hareketlilik | ||
10 | Kültür ve eğitim, çok kültürlülük ve eğitim | ||
11 | Toplumsal cinsiyet ve eğitim | ||
12 | Küreselleşme ve eğitim | ||
13 | Bilgi toplumu, teknoloji ve eğitim | ||
14 | Final Sınavı |
Sağlam, M. & Çelik, E. (2021). Eğitim Sosyolojisi. Ankara: Vizetek. Avcı, N. & Erjem Y. (2018). Eğitim Sosyolojisi. İstanbul: Lisans Yayıncılık. Yardımcı Kaynak: Tezcan, M. (2012). Eğitim Sosyolojisi. Ankara: Anı Yayıncılık. Özdemir, Ç. (2014). Eğitim sosyolojisi. Ankara: Pegem Akademi.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 3 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 |
Yoktur.
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 3 | 1 | 3 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 1 | 14 |
Soru-Yanıt | 14 | 1 | 14 |
Beyin Fırtınası | 14 | 1 | 14 |
Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 3 | 1 | 3 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 1 | 1 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Toplam İş Yükü (saat) | 78 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | |
ÖÇ 1 | |||||||||||||
ÖÇ 2 | 3 | ||||||||||||
ÖÇ 3 | |||||||||||||
ÖÇ 4 | |||||||||||||
ÖÇ 5 | |||||||||||||
ÖÇ 6 | 4 | ||||||||||||
ÖÇ 7 | 2 | 4 | |||||||||||
ÖÇ 8 |