Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TRE013AS | TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE SINAV HAZIRLAMA VE DEĞERLENDİRME | Seçmeli Ders Grubu | 3 | 5 | 4,00 |
Lisans
Türkçe
Ölçme değerlendirmenin işlevi ve önemini kavratmak, farklı türde sınavların hangi amaçlarla kullanılabileceğine dair bilgi edindirmek, geleneksel ve alternatif ölçme değerlendirme yaklaşımları doğrultusunda hazırlanmış sınavların ve kullanılan tekniklerin güvenirlik, geçerlilik, uygulanabilirlik, özgünlük ve öğretim içerik ve uygulamalarına olan geri etkisi bağlamında değerlendirme bilgi ve becerisini kazandırmak
Doç. Dr. Pakize URFALI DADANDI
1 | Türkçe öğretiminde ölçme değerlendirmenin önemini, işlevini ve genel amaçlarını bilmek. |
2 | Ölçme değerlendirme araçlarında bulunması istenen nitelikleri bilmek |
3 | Geleneksel ve alternatif ölçme değerlendirme yaklaşımları doğrultusunda hazırlanmış sınavların ve kullanılan tekniklerin güvenirlik, geçerlilik, uygulanabilirlik, özgünlük ve öğretim içerik ve uygulamalarına olan geri etkisi bağlamında değerlendirebilmek, |
4 | Dilbilgisi, Sözcük bilgisi, Sesletim becerisini, Dinleme, Konuşma, Okuma ve Yazma becerilerini ölçme değerlendirme tekniklerini iletişimsel dil öğretimi kapsamında değerlendirebilmek, |
5 | Belli dil düzeyleri için belirli amaçlar doğrultusunda iletişimsel dil öğretimi bağlamında sınav soruları hazırlayabilmek. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Türkçe öğretimi ve ölçme değerlendirme kavramlarına giriş; Türkçe öğretiminde ölçme ve değerlendirmenin işlevi, genel amaçları ve önemi; Sınama biçimleri/türleri ve özellikleri; Yeterlilik, Başarı, Tanısal ve Yerleştirme sınavları, sınavlar, Biçimlendirici ve Özetleyici sınavlar, doğrudan ve dolaylı sınavlar, ayrık nitelikli ve bütüncül sınavlar, ölçün ve ölçüt temelli sınavlar, öznel ve nesnel sınavlar, iletişimsel sınavlar, performansa dayalı sınavlar; Geleneksel yaklaşımlara dayalı olan ölçme değerlendirme teknikleri/araçları (yazılı sınavlar, kısa yanıtlı sınavlar, doğru-yanlış tipi testler, çoktan seçmeli testler, eşleştirmeli testler, sözlü yoklamalar, ödevler) ve alternatif (öğrenciyi çok yönlü tanımaya dönük) ölçme değerlendirme teknikleri/araçlar (gözlem, görüşme, performans değerlendirme, öğrenci ürün dosyası, araştırma projeleri, akran değerlendirme, öz-değerlendirme, tutum ölçekleri); Ölçme değerlendirme araçlarında bulunması istenen nitelikler (güvenirlik, geçerlik, uygulanabilirlik, özgünlük ve geri etki); Dilbilgisi, Sözcük bilgisi, Sesletim becerisini, Dinleme, Konuşma, Okuma ve Yazma becerilerini ölçme değerlendirme teknikleri; belli dil düzeyleri ve amaçlar doğrultusunda sınav hazırlama.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Türkçe öğretimi ve ölçme değerlendirme kavramlarına giriş | Sunuş yoluyla öğretim, tartışma, soru-cevap tekniği, beyin fırtınası. | Dersin kapsamını inceleme |
2 | Türkçe öğretiminde ölçme ve değerlendirmenin işlevi, genel amaçları ve önemi | Sunuş yoluyla öğretim, tartışma, soru-cevap tekniği, beyin fırtınası. | Önerilen makaleler ve ders kitaplarından ilgili kısımların okunması |
3 | Ölçme değerlendirme araçlarında bulunması istenen nitelikler | Sunuş yoluyla öğretim, tartışma, soru-cevap tekniği, beyin fırtınası. | Önerilen makaleler ve ders kitaplarından ilgili kısımların okunması. |
4 | Türkçe öğretiminde sınama biçimleri/türleri ve özellikleri | Sunuş yoluyla öğretim, tartışma, soru-cevap tekniği, beyin fırtınası. | Önerilen makaleler ve ders kitaplarından ilgili kısımların okunması |
5 | Türkçe öğretimi kapsamında yeterlilik, başarı, tanısal ve yerleştirme sınavları | Sunuş yoluyla öğretim, tartışma, soru-cevap tekniği, beyin fırtınası. | Önerilen makaleler ve ders kitaplarından ilgili kısımların okunması |
6 | Türkçe öğretimi kapsamında biçimlendirici ve özetleyici sınavlar, doğrudan ve dolaylı sınavlar, ayrık nitelikli ve bütüncül sınavlar | Sunuş yoluyla öğretim, tartışma, soru-cevap tekniği, beyin fırtınası. | Önerilen makaleler ve ders kitaplarından ilgili kısımların okunması. |
7 | Türkçe öğretimi kapsamında ölçün ve ölçüt temelli sınavlar, öznel ve nesnel sınavlar. | Sunuş yoluyla öğretim, tartışma, soru-cevap tekniği, beyin fırtınası. | Önerilen makaleler ve ders kitaplarından ilgili kısımların okunması. |
8 | Türkçe öğretimi kapsamında iletişimsel sınavlar, performansa dayalı sınavlar. | Sunuş yoluyla öğretim, tartışma, soru-cevap tekniği, beyin fırtınası. | Önerilen makaleler ve ders kitaplarından ilgili kısımların okunması. |
9 | Temel dil becerilerine yönelik sınavlar. | Sunuş yoluyla öğretim, tartışma, soru-cevap tekniği, beyin fırtınası. | Önerilen makaleler ve ders kitaplarından ilgili kısımların okunması. |
10 | Türkçe öğretiminde alternatif (öğrenciyi çok yönlü tanımaya dönük) ölçme değerlendirme teknikleri/araçları. | Sunuş yoluyla öğretim, tartışma, soru-cevap tekniği, beyin fırtınası. | Önerilen makaleler ve ders kitaplarından ilgili kısımların okunması. |
11 | Dilbilgisi, Sözcük bilgisi, sesletim becerisini ölçme değerlendirme teknikleri | Sunuş yoluyla öğretim, tartışma, soru-cevap tekniği, beyin fırtınası. | Önerilen makaleler ve ders kitaplarından ilgili kısımların okunması. |
12 | Dinleme, konuşma, okuma ve yazma becerilerini ölçme değerlendirme teknikleri | Sunuş yoluyla öğretim, tartışma, soru-cevap tekniği, beyin fırtınası, gösterip-yaptırma. | Örnek sınav inceleme ve sınav hazırlama çalışmaları yapma. |
13 | Belli dil düzeyleri ve amaçlar doğrultusunda sınav hazırlama. | Sunuş yoluyla öğretim, tartışma, soru-cevap tekniği, beyin fırtınası, gösterip-yaptırma. | Örnek sınav inceleme ve sınav hazırlama çalışmaları yapma. |
14 | Örnek sınav incelemeleri ve sınav puanlama | Sunuş yoluyla öğretim, tartışma, soru-cevap tekniği, beyin fırtınası, gösterip-yaptırma. | Örnek sınav inceleme ve sınav hazırlama çalışmaları yapma. |
1. Serbay Kayganacıoğlu , Mualla Murat Nuhoğlu ve Nuran Başoğlu. Türkçe Öğretiminde Ölçme ve Değerlendirme. 2. Örnek sınav kağıtları. 3. Alternatif ölçme araçları
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 90 |
Quiz | 1 | 10 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 36 | 36 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Quiz | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Uygulama/Pratik | 4 | 1 | 4 |
Tartışma | 6 | 1 | 6 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 4 | 4 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 8 | 8 |
Okuma | 5 | 1 | 5 |
Quiz için Bireysel Çalışma | 1 | 2 | 2 |
Ev Ödevi | 4 | 4 | 16 |
Toplam İş Yükü (saat) | 111 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
ÖÇ 1 | 4 | ||||||||||||||
ÖÇ 2 | 4 | ||||||||||||||
ÖÇ 3 | 4 | ||||||||||||||
ÖÇ 4 | 4 | ||||||||||||||
ÖÇ 5 | 5 |