GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TRE007AS MEDYA OKURYAZARLIĞI Seçmeli Ders Grubu 3 6 4,00

Lisans


Türkçe


Medya Okuryazarlığı dersinin amacı; öğrencilerin medya okuryazarlığına ilişkin temel bilgi ve becerileri kazanmalarını, bu kazanımlarını medya ile ilgili yaşantılarında bir çerçeve olarak kullanabilecek yeterliğe erişmelerini sağlamaktır.


Bölüm Öğretim Elemanları


1 Medya okuryazarlığı ile ilgili temel kavram ve ilkeleri bilir.
2 Medyanın toplumsal yaşamdaki rol ve önemini kavrar.
3 Farklı kanallardan eriştiği medya iletilerini değerlendirir.
4 Farklı türde medya iletişim kanalları üzerinden nitelikli medya iletileri oluşturur.
5 Dünya'da ve Türkiye'de medya okuryazarlığının tarihsel gelişimini inceler.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Televizyon, reklamlar, yazılı basın, internet vb. ortamlardaki mesajlara ulaşma, çözümleme, değerlendirme ve iletme becerileri; yazılı, görsel, işitsel medyaya yönelik eleştirel bakış açısı için uygun öğretim becerilerine yönelik uygulama; medya okuryazarlığı programı, iletişime giriş; kitle iletişim araçları; medya ve medyanın toplumsal, kültürel ve ekonomik yaşam üzerindeki etkileri; ülkemizde televizyon yayıncılığı; internette bilgiye erişim; haber okuma, sohbet, e-posta, uzaktan eğitim, oyun gibi etkinlikleri uygulamalı olarak gerçekleştirme; medyayı eleştirel okuma ve propaganda teknikleri; aile ve medya; çocuk ve medya; televizyondaki uyarıcı simgelerin tanıtımı; dergi ve türlerini tanıma.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Medya okuryazarlığına ilişkin temel kavramlar Düz anlatım, tartışma Derse ait kaynakların ve ders sunumunun incelenmesi
2 Toplumsal dönüşüm ve medya okuryazarlığını gerektiren koşullar Düz anlatım, tartışma, soru-yanıt Derse ait kaynakların ve ders sunumunun incelenmesi
3 Medya okuryazarlığı ilkeleri Düz anlatım, tartışma, soru-yanıt Derse ait kaynakların ve ders sunumunun incelenmesi
4 Medya okuryazarlığı becerileri Düz anlatım, tartışma, soru-yanıt Derse ait kaynakların ve ders sunumunun incelenmesi
5 Medya okuryazarlığının Dünya'daki ve Türkiye'deki tarihsel gelişimi Düz anlatım, tartışma, soru-yanıt Derse ait kaynakların ve ders sunumunun incelenmesi
6 Medya okuryazarlığı öğretim programının incelenmesi Anlatım, beyin fırtınası, soru-cevap Medya okuryazarlığı öğretim programının ve program üzerine paylaşılan makalelerin okunması
7 Sosyal medya araçları ve medya okuryazarlığı Anlatım, sınıf içi uygulama Derse ait kaynakların ve ders sunumunun incelenmesi
8 Medyadaki tuzaklar ve propaganda teknikleri Anlatım, sınıf içi uygulama, tartışma Ders sunumunun ve paylaşılan örnek araştırma makalelerinin incelenmesi
9 Medyadaki önyargılar, arketipler ve stereotipler Anlatım, sınıf içi uygulama, tartışma Ders sunumunun ve paylaşılan örnek araştırma makalelerinin incelenmesi
10 Medyanın itici gücü reklamlar ve reklam çözümlemesi Anlatım, sınıf içi uygulama, tartışma Ders sunumunun ve paylaşılan örnek araştırma makalelerinin incelenmesi
11 Öğrenciler tarafından oluşturulan reklam filmlerinin sunumu ve çözümlemesi Proje, tartışma, anlatım Derste kazanılan bilgi ve beceriler doğrultusunda reklam filmi oluşturma
12 Medyanın olmazsa olmazı haberler ve haber çözümlemesi Anlatım, sınıf içi uygulama, tartışma Ders sunumunun ve paylaşılan örnek araştırma makalelerinin incelenmesi
13 Öğrenciler tarafından oluşturulan haber iletilerinin sunumu ve çözümlemesi Proje, tartışma, anlatım Derste kazanılan bilgi ve beceriler doğrultusunda haber iletisi oluşturma
14 Medya okuryazarlığı öğretiminde etkili stratejiler Anlatım, beyin fırtınası, soru-cevap Ders sunumunun ve paylaşılan örnek araştırma makalelerinin incelenmesi

KOÇOĞLU, E. ve AKMAN, Ö. (2019). Medya Okuryazarlığı ve Eğitimi, Pegem Akademi, Ankara. İNAL, K. (2009). Medya Okuryazarlığı El Kitabı, Ütopya Yayınevi, Ankara. ŞAHİN, A. (2021). Eleştirel Medya Okuryazarlığı, Anı Yayıncılık, Ankara



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 50
Quiz 1 50
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Quiz 1 1 1
Derse Katılım 14 2 28
Tartışma 10 1 10
Soru-Yanıt 14 1 14
Beyin Fırtınası 10 1 10
Makale Kritik Etme 3 2 6
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 5 5
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 8 8
Okuma 3 1 3
Quiz için Bireysel Çalışma 1 3 3
Toplam İş Yükü (saat) 90

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
ÖÇ 1 2 2
ÖÇ 2 3 2
ÖÇ 3 3 3
ÖÇ 4 4 3
ÖÇ 5 3 2
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek