Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TRE007AS | MEDYA OKURYAZARLIĞI | Seçmeli Ders Grubu | 3 | 6 | 4,00 |
Lisans
Türkçe
Medya Okuryazarlığı dersinin amacı; öğrencilerin medya okuryazarlığına ilişkin temel bilgi ve becerileri kazanmalarını, bu kazanımlarını medya ile ilgili yaşantılarında bir çerçeve olarak kullanabilecek yeterliğe erişmelerini sağlamaktır.
Bölüm Öğretim Elemanları
1 | Medya okuryazarlığı ile ilgili temel kavram ve ilkeleri bilir. |
2 | Medyanın toplumsal yaşamdaki rol ve önemini kavrar. |
3 | Farklı kanallardan eriştiği medya iletilerini değerlendirir. |
4 | Farklı türde medya iletişim kanalları üzerinden nitelikli medya iletileri oluşturur. |
5 | Dünya'da ve Türkiye'de medya okuryazarlığının tarihsel gelişimini inceler. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Televizyon, reklamlar, yazılı basın, internet vb. ortamlardaki mesajlara ulaşma, çözümleme, değerlendirme ve iletme becerileri; yazılı, görsel, işitsel medyaya yönelik eleştirel bakış açısı için uygun öğretim becerilerine yönelik uygulama; medya okuryazarlığı programı, iletişime giriş; kitle iletişim araçları; medya ve medyanın toplumsal, kültürel ve ekonomik yaşam üzerindeki etkileri; ülkemizde televizyon yayıncılığı; internette bilgiye erişim; haber okuma, sohbet, e-posta, uzaktan eğitim, oyun gibi etkinlikleri uygulamalı olarak gerçekleştirme; medyayı eleştirel okuma ve propaganda teknikleri; aile ve medya; çocuk ve medya; televizyondaki uyarıcı simgelerin tanıtımı; dergi ve türlerini tanıma.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Medya okuryazarlığına ilişkin temel kavramlar | Düz anlatım, tartışma | Derse ait kaynakların ve ders sunumunun incelenmesi |
2 | Toplumsal dönüşüm ve medya okuryazarlığını gerektiren koşullar | Düz anlatım, tartışma, soru-yanıt | Derse ait kaynakların ve ders sunumunun incelenmesi |
3 | Medya okuryazarlığı ilkeleri | Düz anlatım, tartışma, soru-yanıt | Derse ait kaynakların ve ders sunumunun incelenmesi |
4 | Medya okuryazarlığı becerileri | Düz anlatım, tartışma, soru-yanıt | Derse ait kaynakların ve ders sunumunun incelenmesi |
5 | Medya okuryazarlığının Dünya'daki ve Türkiye'deki tarihsel gelişimi | Düz anlatım, tartışma, soru-yanıt | Derse ait kaynakların ve ders sunumunun incelenmesi |
6 | Medya okuryazarlığı öğretim programının incelenmesi | Anlatım, beyin fırtınası, soru-cevap | Medya okuryazarlığı öğretim programının ve program üzerine paylaşılan makalelerin okunması |
7 | Sosyal medya araçları ve medya okuryazarlığı | Anlatım, sınıf içi uygulama | Derse ait kaynakların ve ders sunumunun incelenmesi |
8 | Medyadaki tuzaklar ve propaganda teknikleri | Anlatım, sınıf içi uygulama, tartışma | Ders sunumunun ve paylaşılan örnek araştırma makalelerinin incelenmesi |
9 | Medyadaki önyargılar, arketipler ve stereotipler | Anlatım, sınıf içi uygulama, tartışma | Ders sunumunun ve paylaşılan örnek araştırma makalelerinin incelenmesi |
10 | Medyanın itici gücü reklamlar ve reklam çözümlemesi | Anlatım, sınıf içi uygulama, tartışma | Ders sunumunun ve paylaşılan örnek araştırma makalelerinin incelenmesi |
11 | Öğrenciler tarafından oluşturulan reklam filmlerinin sunumu ve çözümlemesi | Proje, tartışma, anlatım | Derste kazanılan bilgi ve beceriler doğrultusunda reklam filmi oluşturma |
12 | Medyanın olmazsa olmazı haberler ve haber çözümlemesi | Anlatım, sınıf içi uygulama, tartışma | Ders sunumunun ve paylaşılan örnek araştırma makalelerinin incelenmesi |
13 | Öğrenciler tarafından oluşturulan haber iletilerinin sunumu ve çözümlemesi | Proje, tartışma, anlatım | Derste kazanılan bilgi ve beceriler doğrultusunda haber iletisi oluşturma |
14 | Medya okuryazarlığı öğretiminde etkili stratejiler | Anlatım, beyin fırtınası, soru-cevap | Ders sunumunun ve paylaşılan örnek araştırma makalelerinin incelenmesi |
KOÇOĞLU, E. ve AKMAN, Ö. (2019). Medya Okuryazarlığı ve Eğitimi, Pegem Akademi, Ankara. İNAL, K. (2009). Medya Okuryazarlığı El Kitabı, Ütopya Yayınevi, Ankara. ŞAHİN, A. (2021). Eleştirel Medya Okuryazarlığı, Anı Yayıncılık, Ankara
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 50 |
Quiz | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Quiz | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Tartışma | 10 | 1 | 10 |
Soru-Yanıt | 14 | 1 | 14 |
Beyin Fırtınası | 10 | 1 | 10 |
Makale Kritik Etme | 3 | 2 | 6 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 5 | 5 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 8 | 8 |
Okuma | 3 | 1 | 3 |
Quiz için Bireysel Çalışma | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü (saat) | 90 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
ÖÇ 1 | 2 | 2 | |||||||||||||
ÖÇ 2 | 3 | 2 | |||||||||||||
ÖÇ 3 | 3 | 3 | |||||||||||||
ÖÇ 4 | 4 | 3 | |||||||||||||
ÖÇ 5 | 3 | 2 |