GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TRE004AS İKİ DİLLİ TÜRK ÇOCUKLARINA TÜRKÇE ÖĞRETİMİ Seçmeli Ders Grubu 4 8 4,00

Lisans



Bu dersle birlikte öğretmen adaylarında, iki dillilik kavramı çerçevesinde Türkiye dışında yaşayan soydaşlarımızın ana dili öğrenimi ihtiyaçları ve ana dili ile ilgili gerekli kazanımları karşılayabilme farkındalığını oluşturmaktır.


Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Volkan DEMİREL


1 Dil ve edinimi ile ilgili temel kavramları hatırlama.
2 İki dillilik ve çok dillilik durumlarını anlama.
3 Dil öğretim yöntem ve yaklaşımlarını uygulayabilme
4 Toplumsal dil olguları iki dillilik kavramı kapsamında çözümleyebilme
5 İki dilli Türk çocuklarının dil tercihlerini değerlendirebilme.
6 İki dillilik ve çok dillilik sorunlarına yeni çözümler üretme.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Yurt dışına Türk göçü, göçün etkileri, sonuçları; yurt dışındaki Türk çocuklarının eğitim durumları; yurt dışında ana dil eğitiminin yasal dayanakları ve yurt dışında Türkçe ve Türk kültürü dersleri; iki dillilik, çok dillilik ve türleri; iki dillilere Türkçe öğretiminde kuram, yöntem ve teknikler; Türkçe ve Türk kültürü dersi öğretim programları; Türkçe ve Türk kültürü dersi için etkinlik ve materyal tasarımı.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 İki Dilliliğin Tanımlanması: Kuramsal Tartışmalar ve Güncel Yaklaşımlar Anlatım, Soru cevap, Tartışma Paylaşılan ders notunun okunması
2 Avrupa Dilleri Öğretimi Ortak Çerçeve Metni Ve Yurt Dışındaki Türk Çocukları İçin Türkçe Ve Türk Kültürü Öğretim Programı Anlatım, Soru cevap, Tartışma Ders kaynaklarından ilgili konuya hazırlanılması
3 Avrupa Birliği Vizyonuyla İkidillilik, Çokdillilik Ve Eğitimi Anlatım, Soru cevap, Tartışma Konuyla ilgili paylaşılan makalenin incelenmesi
4 Çocuk Dil Gelişiminde İki Dillilik Anlatım, Soru cevap, Tartışma Konuyla ilgili alanyazındaki tartışmaların incelenmesi
5 İkidilli ve Tek Dilli Çocuklarda Dil Gelişimi Anlatım, Soru cevap, Tartışma Paylaşılan ders notunun okunması
6 Dil Öğretim Yaklaşımları Ve Türkçe Öğretimindeki Uygulamalar Anlatım, Soru cevap, Tartışma Ders kaynaklarından ilgili konuya hazırlanılması
7 Yurtdışındaki Türk Çocuklarının Anadili Sorunu Anlatım, Soru cevap, Tartışma Konuyla ilgili paylaşılan makalenin incelenmesi
8 Türkçenin İki Dillilere Ana Dili Olarak Öğretimi: Yaklaşım, Program ve Hedefler Anlatım, Soru cevap, Tartışma Konuyla ilgili alanyazındaki tartışmaların incelenmesi
9 İki Dilli Türk Çocuklarına Türkçe Öğretiminde Öğretmen Yetiştirme Anlatım, Soru cevap, Tartışma Paylaşılan ders notunun okunması
10 İki Dilli Türk Çocukları İçin “Türkçe ve Türk Kültürü” Kitapları Anlatım, Soru cevap, Tartışma Ders kaynaklarından ilgili konuya hazırlanılması
11 İki Dilli Türk Çocuklarının Avrupa’daki Ülkelere Göre Türkçe Eğitimleri Anlatım, Soru cevap, Tartışma Konuyla ilgili paylaşılan makalenin incelenmesi
12 Batı Trakya Türk Azınlığının İki Dilli Eğitim Modeli Anlatım, Soru cevap, Tartışma Konuyla ilgili alanyazındaki tartışmaların incelenmesi
13 İki Dillilik Olgusu Ve Almanya’daki Türklerin İki Dilli Eğitim Sorunu Anlatım, Soru cevap, Tartışma Paylaşılan ders notunun okunması
14 İki Dilli Türk Çocukların Dil Tercihleri ve Bu Tercihleri Anlatım, Soru cevap, Tartışma Ders kaynaklarından ilgili konuya hazırlanılması

1. Oruç, Ş. (2016) Ana Dili, İkinci Dil, İki Dillilik, Yabancı Dil. International Journal of Social Science, Number: 45 , p. 279-290, Spring III 2016 2. Hacıpaşaoğlu, N. (2019) Batı Trakya Türk Azınlığının İki Dilli Eğitim Modeline Yönelik Bir Değerlendirme. Balkanistik Dil ve Edebiyat Dergisi, 81-97, Haziran 2019 3. Saydı, T. (2013 ) Avrupa Birliği Vizyonuyla İkidillilik, Çokdillilik Ve Eğitimi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi Cilt: 6 Sayı: 28 4. Güneş, F. (2011) Dil Öğretim Yaklaşımları Ve Türkçe Öğretimindeki Uygulamalar. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Yıl/Year: 2011 ♦ Cilt/Volume: 8 ♦ Sayı/Issue: 15, s. 123 - 148



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 40
Tartışma 1 30
Ev Ödevi 1 30
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 40

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Tartışma 1 2 2
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 30 30
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 30 30
Ev Ödevi 1 40 40
Toplam İş Yükü (saat) 104

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
ÖÇ 1 4 3 2 4 2 5 2 3 2 3 2 3 5
ÖÇ 2 4 3 2 4 2 5 2 3 2 3 2 3 5
ÖÇ 3 4 3 2 4 2 5 2 3 2 3 2 3 5
ÖÇ 4 4 3 2 4 2 5 2 3 2 3 2 3 5
ÖÇ 5 4 3 2 4 2 5 2 3 2 3 2 3 5
ÖÇ 6 4 3 2 4 2 5 2 3 2 3 2 3 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek