Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TRE001AS | ANLAM BİLİMİ | Seçmeli Ders Grubu | 3 | 6 | 4,00 |
Lisans
Türkçe
Türkçenin sözcük ve cümle düzeyindeki anlam özelliklerinin kavranması.
Dr. Öğr. Ü. M. Volkan Demirel
1 | Dil de anlamlı birimlerin neler olduğunu hatırlama. |
2 | Türkçenin sözcük düzeyindeki anlam özelliklerini anlama. |
3 | Türkçenin sözcük ve cümle düzeyindeki alam özelliklerini anlatımda uygulama. |
4 | Türkçenin cümle düzeyindeki anlam özelliklerini çözümleme. |
5 | Türkçenin sözcük ve cümle düzeyindeki anlam özelliklerini değerlendirebilme. |
6 | Sözcük ve cümle düzeyindeki anlam özelliklerinden yararlanarak yeni ifade biçimleri yaratma. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Anlam Biliminin tarihi, dil bilim içerisindeki yeri ve anlam bilimiyle ilgili anahtar kavramların açıklanması, Türk dilinin anlam hususiyetleri (sözcük düzeyinde, cümle düzeyinde); anlam çerçevesi, anlam olayları; durgun anlam bilim, kelime, kavram, anlam, kapsam; eş anlamlılık, zıt anlamlılık, eş adlılık; çok anlamlılık; gelişmeli anlam bilim, anlam değişmesi, anlam genişlemesi, anlam daralması; deyim aktarması, ad aktarması ve benzeri söz sanatları.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dilde anlamlı birimler | Anlatım, Soru cevap, Tartışma | Paylaşılan ders notunun okunması |
2 | Kavramlaştırma | Anlatım, Soru cevap, Tartışma | Ders kaynaklarından ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Kavram ve kavram alanı | Anlatım, Soru cevap, Tartışma | Konuyla ilgili paylaşılan makalenin incelenmesi |
4 | Anlam | Anlatım, Soru cevap, Tartışma | Konuyla ilgili alanyazındaki tartışmaların incelenmesi |
5 | Sözcük ve anlam | Anlatım, Soru cevap, Tartışma | Paylaşılan ders notunun okunması |
6 | Anlam belirleyicileri ve ayırıcıları | Anlatım, Soru cevap, Tartışma | Ders kaynaklarından ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Temel anlam ögesi ve göndergesel anlam | Anlatım, Soru cevap, Tartışma | Konuyla ilgili paylaşılan makalenin incelenmesi |
8 | Tasarımlar, imgeler, duygu değeri | Anlatım, Soru cevap, Tartışma | Konuyla ilgili alanyazındaki tartışmaların incelenmesi |
9 | Yan anlam, benzetmeler, aktarmalar | Anlatım, Soru cevap, Tartışma | Paylaşılan ders notunun okunması |
10 | Çokanlamlılık, eş anlamlılık, ter sanlamlılık | Anlatım, Soru cevap, Tartışma | Ders kaynaklarından ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Bağdaştırma | Anlatım, Soru cevap, Tartışma | Konuyla ilgili paylaşılan makalenin incelenmesi |
12 | Tümce ve tümce anlamı | Anlatım, Soru cevap, Tartışma | Konuyla ilgili alanyazındaki tartışmaların incelenmesi |
13 | Sözdizimi ve tümce anlamı | Anlatım, Soru cevap, Tartışma | Paylaşılan ders notunun okunması |
14 | Tümcede eş anlamlılık ve karşıt anlamlılık | Anlatım, Soru cevap, Tartışma | Ders kaynaklarından ilgili konuya hazırlanılması |
1. Aksan, D. (2009). Anlambilim (4. Baskı). Engin Yayın Evi 2. Kıran, Z. ve Kıran, A. E. (2013). Dilbilime Giriş (4. Baskı). Seçkin Yayıncılık. 3. Kerimoğlu, C. (2014). Genel Dilbilime Giriş (2. Baskı). Pegem Akademi
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 2 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 60 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 40 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 2 | 20 | 40 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (saat) | 91 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
ÖÇ 1 | 3 | 5 | 5 | 4 | 2 | 2 | 4 | 3 | 4 | ||||||
ÖÇ 2 | 3 | 5 | 5 | 4 | 2 | 2 | 4 | 3 | 4 | ||||||
ÖÇ 3 | 3 | 5 | 5 | 4 | 2 | 2 | 4 | 3 | 4 | ||||||
ÖÇ 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 2 | 2 | 4 | 3 | 4 | ||||||
ÖÇ 5 | 3 | 5 | 5 | 4 | 2 | 2 | 4 | 3 | 4 | ||||||
ÖÇ 6 | 3 | 5 | 5 | 4 | 2 | 2 | 4 | 3 | 4 |