Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TRE308AZ | METİNDİLBİLİM | Ders | 3 | 6 | 3,00 |
Lisans
Bu derste dilbilimin alt alanlarından biri olan metindilbilim kuramları ve bu kuramlar çerçevesinde metin türlerinin incelenmesi uygulamalı olarak ele alınmaktadır.
Doç. Dr. Pakize URFALI DADANDI
1 | Dilbilimin alt alanlarından biri olan metindilbilim alanındaki temel kavramlarını öğrenir. |
2 | Metindilbilim alanındaki temel kuramları öğrenir. |
3 | Metindilbilim kuramları çerçevesinde metin türlerini inceler. |
4 | Türkçe eğitimi açısından metindilbiliminin önemini kavrar. |
5 | Metin çözümler |
Birinci Öğretim
Yok.
Yok.
Metindilbilimin temel ilke ve kavramları (tümce, önerme, sözce; metin ve metinsellik ölçütleri: üretici/metin ve alıcı merkezli), metin türü, söylem ve metin türü sınıflamaları; metin türlerinin dilsel görünümleri; anlatı söylemi, anlatı metinleri ve dil aktarımı; söz eylem kuramı.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Metindilbilimin temel ilke ve kavramları (tümce, önerme, sözce; metin ve metinsellik ölçütleri: üretici/metin ve alıcı merkezli) | Sunuş, yoluyla öğretim. tartışma, soru cevap tekniği, beyin fırtınası. | Dersin kapsamını araştırma |
2 | Metin türü, söylem ve metin türü sınıflamaları | Sunuş, yoluyla öğretim. tartışma, soru cevap tekniği, beyin fırtınası. | Önerilen kitap ve makalelerin okunması |
3 | Metin türlerinin dilsel görünümleri | Sunuş, yoluyla öğretim. tartışma, soru cevap tekniği, beyin fırtınası, metin inceleme. | Önerilen kitap ve makalelerin okunması |
4 | Metin türlerinin dilsel görünümleri | Sunuş, yoluyla öğretim. tartışma, soru cevap tekniği, beyin fırtınası, metin inceleme. | Önerilen kitap ve makalelerin okunması |
5 | Anlatı söylemi, anlatı metinleri ve dil aktarımı | Sunuş, yoluyla öğretim. tartışma, soru cevap tekniği, beyin fırtınası, metin inceleme. | Önerilen kitap ve makalelerin okunması. |
6 | Metin ve Yapı- Küçük Ölçekli Yapı | Sunuş, yoluyla öğretim. tartışma, soru cevap tekniği, beyin fırtınası, metin inceleme. | Önerilen kitap ve makalelerin okunması. |
7 | Metin ve yapı- Büyük ölçekli yapı | Sunuş, yoluyla öğretim. tartışma, soru cevap tekniği, beyin fırtınası, metin inceleme. | Önerilen kitap ve makalelerin okunması. |
8 | Metin ve yapı- Büyük ölçekli yapı | Sunuş, yoluyla öğretim. tartışma, soru cevap tekniği, beyin fırtınası, metin inceleme. | Önerilen kitap ve makalelerin okunması. |
9 | Metin ve yapı-Üst yapı | Sunuş, yoluyla öğretim. tartışma, soru cevap tekniği, beyin fırtınası, metin inceleme. | Önerilen kitap ve makalelerin okunması. |
10 | Metin ve yapı-Üst yapı | Sunuş, yoluyla öğretim. tartışma, soru cevap tekniği, beyin fırtınası, metin inceleme. | Önerilen kitap ve makalelerin okunması. |
11 | Düzenleyici metinsellik ölçütleri | Sunuş, yoluyla öğretim. tartışma, soru cevap tekniği, beyin fırtınası, metin inceleme. | Önerilen kitap ve makalelerin okunması. |
12 | Türkçe eğitimi bağlamında metindilbilimden yararlanma | Sunuş, yoluyla öğretim. tartışma, soru cevap tekniği, beyin fırtınası, metin inceleme. | Önerilen kitap ve makalelerin okunması. |
13 | Metin çözümleme | Sunuş, yoluyla öğretim. tartışma, soru cevap tekniği, beyin fırtınası, metin inceleme. | Önerilen kitap ve makalelerin okunması. |
14 | Metin çözümleme | Sunuş, yoluyla öğretim. tartışma, soru cevap tekniği, beyin fırtınası, metin inceleme. | Önerilen kitap ve makalelerin okunması. |
Dilidüzgün, Ş. (2017). Metindilbilim ve Türkçe Öğretimi Uygulamalı Bir Yaklaşım. Ankara, Anı Yayıncılık. Aksan, D. (2000). Her Yönüyle Dil (Ana Çizgileriyle Dilbilim). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. Vardar, B. (2007). Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Multilingual Yabancı Dil Yayınları. De Beaugrande, R. & Dressler W. U. (1981). Introduction to text linguistics. Longman. Salkie, R. (1995). Text and discourse analysis. Routledge.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 90 |
Quiz | 1 | 10 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok.
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Quiz | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Tartışma | 5 | 1 | 5 |
Beyin Fırtınası | 5 | 1 | 5 |
Makale Kritik Etme | 2 | 2 | 4 |
Bireysel Çalışma | 3 | 2 | 6 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 4 | 4 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 8 | 8 |
Okuma | 5 | 4 | 20 |
Quiz için Bireysel Çalışma | 1 | 1 | 1 |
Ev Ödevi | 2 | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü (saat) | 86 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
ÖÇ 1 | 3 | 3 | |||||||||||||
ÖÇ 2 | 3 | 3 | |||||||||||||
ÖÇ 3 | 3 | 3 | |||||||||||||
ÖÇ 4 | 3 | 3 | |||||||||||||
ÖÇ 5 | 3 | 3 |