Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TRE307AZ | DİLBİLİMİ | Ders | 3 | 5 | 2,00 |
Lisans
Türkçe
Bilimi ve dil biliminin temel kavramlarının, Saussure ve yapısalcılık, Avrupa (Prag ve Kopenhag Dil Bilimi Okulu) ve Amerikan yapısalcılığı, dağılımcılık, işlevselcilik vb. yaklaşımların tanıtılması, dil bilimi çalışmalarına yön veren kişilerin (Nikolay S. Trubetskoy, Roman Jokobson, Lucien Tesnier, Louis Hjelmslev, Leonard Bloomfield, Zellig Sabbetai Harris, Andre Martinet, Noam Chomsky vb.) çalışmalarıyla ele alınması.
Dr. Öğretim Üyesi M. Volkan Demirel
1 | Dil bilgisi kavramlarını hatırlama |
2 | Dil bilimle ilgili temel kavramları anlama |
3 | Dile ilişkin incelemelerde dil bilim metodunu uygulayabilme. |
4 | Dil birimlerini dil bilim yöntemleri ile çözümleyebilme. |
5 | Dil bilim kuramlarını değerlendirme |
6 | Dil olgusuna ilişkin yeni bir bakış geliştirebilme. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Dilin muhtelif tanımları, Dünya dilleri hakkında genel bigiler; 20. yy başlarına kadar doğu ve batı geleneğinde dil çalışmalarına tarihsel bir bakış (İlk Çağ’da dil çalışmaları, Orta Çağ’da dil çalışma ları); 20. yüzyılda dil bilim kavramının ortaya çıkışı; dil bilimin dalları ve çalışma alanları; Ferdinand De Saussure ve Yapısalcı dil bilim kuramı (Cenevre Dil bilim Okulu). Yapısalcı anlayışı benimsemiş dil bilim okulları; Prag Okulu, Fransız İşlevselciliği (Andre Martinet), Gustave Guillame ve Psikome kanik, Kopenhag Okulu ve Glosematik, Amerikan Yapısalcılığı (Franz Boas, Edward Sapir, Leonard Bloomfield, Zellig Sabbetai Harris), Noam Chomsky ve Üretken Dönüşümsel Dil Bilgisi Kuramı, Dil Bilim Kökenli Dil Bilgisi Kuramları. Kuramların, teorik ve uygulamalı düzeyde dil öğretimiyle ilişkilendirilmesi.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dil ve gösterge kavramları, özellikleri, dil edinimi | Anlatım, Soru cevap, Tartışma | Paylaşılan ders notunun okunması |
2 | Saussure ve Yapısalcılığın temel kavramları | Anlatım, Soru cevap, Tartışma | Ders kaynaklarından ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Saussure Sonrası Akımlar: Amerikan Yapısalcılığı | Anlatım, Soru cevap, Tartışma | Konuyla ilgili paylaşılan makalenin incelenmesi |
4 | Prag Dilbilim Okulu, İşlevselcilik | Anlatım, Soru cevap, Tartışma | Konuyla ilgili alanyazındaki tartışmaların incelenmesi |
5 | Kopenhag Dilbilim Okulu, Üretken-Dönüşümlü (Evrensel) Dilbilgisi | Anlatım, Soru cevap, Tartışma | Paylaşılan ders notunun okunması |
6 | Saussure Sonrası Önemli İsimler: O. Jespersen, A. Martinet, L. Tesniere, E. Sapir; F. Boas, S. Haris, L. Bloomfield, N. Chomsky | Anlatım, Soru cevap, Tartışma | Ders kaynaklarından ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Türkiye de dilbilimi: D. Aksan, B. Vardar, N. Üçok, Ö. Demircan | Anlatım, Soru cevap, Tartışma | Konuyla ilgili paylaşılan makalenin incelenmesi |
8 | Dilbilim ve Ses bilgisi, temel kavramlar: sesbirim, alt sesbirim, parçalar üstü sesbirim | Anlatım, Soru cevap, Tartışma | Konuyla ilgili alanyazındaki tartışmaların incelenmesi |
9 | Dilbilim ve biçim bilgisi, temel kavramlar: biçimbirim, alt biçimbirim, isim ve ilgili kategoriler | Anlatım, Soru cevap, Tartışma | Paylaşılan ders notunun okunması |
10 | Dilbilim ve biçim bilgisi, temel kavramlar: fiil ve ilgili kategoriler (çatı, zaman, görünüş, kip-kiplik) | Anlatım, Soru cevap, Tartışma | Ders kaynaklarından ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Dilbilim ve söz dizimi, temel kavramlar | Anlatım, Soru cevap, Tartışma | Konuyla ilgili paylaşılan makalenin incelenmesi |
12 | Dilbilim ve anlam bilgisi, temel kavramlar | Anlatım, Soru cevap, Tartışma | Konuyla ilgili alanyazındaki tartışmaların incelenmesi |
13 | Gösterge bilim | Anlatım, Soru cevap, Tartışma | Paylaşılan ders notunun okunması |
14 | Tekrar | Anlatım, Soru cevap, Tartışma | Ders kaynaklarından ilgili konuya hazırlanılması |
1. Kerimoğlu, C. (2014) Genel Dilbilime Giriş. Pegem Akademi, Ankara 2. Demirci, K. (2017) Türkoloji İçin Dilbilim. Anı Yayıncılık. 3. Kıran, Z. ve Kıran A. E. (2013) Dilbilime Giriş. Seçkin Yayıncılık, Ankara
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 2 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 60 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 40 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 2 | 10 | 20 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (saat) | 43 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
ÖÇ 1 | 4 | 5 | 5 | 3 | 5 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | |||
ÖÇ 2 | 4 | 5 | 5 | 3 | 5 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | |||
ÖÇ 3 | 4 | 5 | 5 | 3 | 5 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | |||
ÖÇ 4 | 4 | 5 | 5 | 3 | 5 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | |||
ÖÇ 5 | 4 | 5 | 5 | 3 | 5 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | |||
ÖÇ 6 | 4 | 5 | 5 | 3 | 5 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 |