| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| CGB736 | YAPAY ZEKA | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 8 | 3,00 |
Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı, çocuk gelişimi alanında öğrenim gören öğrencilerin yapay zekâ teknolojilerine ilişkin temel bilgi ve beceriler kazanmalarını sağlamaktır. Öğrencilerin yapay zekânın tarihsel gelişimi, etik boyutları ve çeşitli uygulama alanlarını kavramaları; metin komutu (prompt) oluşturma becerisi geliştirerek çocuk gelişimine yönelik içerikler, materyaller ve değerlendirme araçları tasarlayabilmeleri hedeflenmektedir. Ders kapsamında öğrenciler; hikâye, görsel, müzik, animasyon ve oyun üretimi gibi yaratıcı süreçlerde yapay zekâ destekli araçları kullanarak pedagojik açıdan uygun dijital ürünler geliştirecek, ayrıca mesleki uygulamalarda yapay zekânın potansiyelinden nasıl yararlanabileceklerine dair eleştirel bir bakış açısı kazanacaklardır.
Dr. Öğr. Üyesi Selim TOSUN
| 1 | Yapay zekânın temel kavramlarını, tarihsel gelişimini ve etik tartışmalarını açıklar. |
| 2 | Etkili metin komutları (prompt) geliştirme becerilerini kullanarak farklı yapay zekâ araçlarını uygular. |
| 3 | Çocuk gelişimi bağlamında (gelişimsel değerlendirme, erken müdahale, özel gereksinimler) yapay zekâ uygulamalarını değerlendirir. |
| 4 | Yapay zekâ ile yaratıcı içerikler (görsel, hikâye, müzik, animasyon, 3D nesne) üretir. |
| 5 | Mesleki süreçlerde ve geleceğe yönelik senaryolarda yapay zekânın rolünü tartışır ve grup projeleriyle bütünleştirir. |
Birinci Öğretim
-
Yok
Bu ders, öğrencilere yapay zekânın temel kavramlarını ve tarihsel gelişimini tanıtarak başlar ve ardından yapay zekâ uygulamalarında karşılaşılan etik konulara dair eleştirel tartışmalarla devam eder. Öğrenciler, yapay zekâ araçlarını etkili bir şekilde yönlendirebilmek için etkili metin komutları (prompt) geliştirmeyi öğrenir ve eğitim bağlamında kullanılan çeşitli yapay zekâ temelli platformları keşfeder. Ders kapsamında, yapay zekânın gelişimsel değerlendirme, erken müdahale ve özel gereksinimi olan çocukların desteklenmesi süreçlerinde nasıl kullanılabileceği üzerinde durulur. Uygulamalı etkinliklerle öğrenciler, yapay zekâ kullanarak çocuk hikâyeleri, görseller, şarkılar ve müzikler oluşturacaklardır. Ayrıca animasyonlar, çizgi filmler ve üç boyutlu eğitsel nesneler tasarlayacaklardır. Ders, yapay zekâ ile veri yorumlama, mesleki uygulamalarda yapay zekânın entegrasyonu ve çocuk gelişimi alanında yapay zekânın gelecekteki etkilerinin değerlendirilmesini de kapsar. Son haftalarda öğrenciler, ders boyunca edindikleri bilgileri yansıtan yapay zekâ destekli eğitsel materyaller üretmek üzere grup projeleri gerçekleştireceklerdir.
| Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
|---|---|---|---|
| 1 | Yapay Zekânın Tanımı ve Tarihsel Gelişimi | Anlatım Soru Yanıt Problem Çözme Beyin Fırtınası Beyin Temelli Öğrenme | - |
| 2 | Etik Tartışmalar ve Felsefi Yaklaşımlar | "Anlatım Soru Yanıt Problem Çözme Beyin Fırtınası Beyin Temelli Öğrenme" | - |
| 3 | Etkili Metin Komutu (Prompt) Geliştirme | "Anlatım Soru Yanıt Problem Çözme Beyin Fırtınası Beyin Temelli Öğrenme" | - |
| 4 | Yapay Zekâ Araçları | "Anlatım Soru Yanıt Problem Çözme Beyin Fırtınası Beyin Temelli Öğrenme" | - |
| 5 | Gelişimsel Değerlendirme, Erken Müdahale Ve Özel Gereksinimler için Yapay Zekâ | "Anlatım Soru Yanıt Problem Çözme Beyin Fırtınası Beyin Temelli Öğrenme" | - |
| 6 | Yapay Zekâ ile Görsel Oluşturma | "Anlatım Soru Yanıt Problem Çözme Beyin Fırtınası Beyin Temelli Öğrenme" | - |
| 7 | Yapay Zekâ ile Çocuk Hikâyeleri Oluşturma | "Anlatım Soru Yanıt Problem Çözme Beyin Fırtınası Beyin Temelli Öğrenme" | - |
| 8 | Yapay Zekâ ile Şarkı ve Müzik Oluşturma | "Anlatım Soru Yanıt Problem Çözme Beyin Fırtınası Beyin Temelli Öğrenme" | - |
| 9 | Yapay Zekâ ile Animasyon ve Çizgi Film Oluşturma | "Anlatım Soru Yanıt Problem Çözme Beyin Fırtınası Beyin Temelli Öğrenme" | - |
| 10 | Yapay Zekâ ile Üç Boyutlu Nesneler Oluşturma | "Anlatım Soru Yanıt Problem Çözme Beyin Fırtınası Beyin Temelli Öğrenme" | - |
| 11 | Yapay Zekâ ile Verilerin Yorumlanması | "Anlatım Soru Yanıt Problem Çözme Beyin Fırtınası Beyin Temelli Öğrenme" | - |
| 12 | Yapay Zekâ ve Mesleki Süreçler | "Anlatım Soru Yanıt Problem Çözme Beyin Fırtınası Beyin Temelli Öğrenme" | - |
| 13 | Yapay Zekânın Geleceği | "Anlatım Soru Yanıt Problem Çözme Beyin Fırtınası Beyin Temelli Öğrenme" | - |
| 14 | Yapay Zekâ ile Grup Projeleri | "Anlatım Soru Yanıt Problem Çözme Beyin Fırtınası Beyin Temelli Öğrenme" | - |
Yılmaz, D. Ö. Ü. A., (2021). Yapay Zekâ. Kodlab yayın dağıtım yazılım ltd. Şti. Floridi, L., & Cowls, J. (2019). Toplumda yapay zeka için beş ilkenin birleşik bir çerçevesi. Harvard Data Science Review, 1(1). https://doi.org/10.1162/99608f92.8cd550d1 Giray, L. (2023). ChatGPT ile Prompt Mühendisliği: Akademik Yazarlar için Bir Kılavuz. Annals of Biomedical Engineering, 51, 2629–2633. https://doi.org/10.1007/s10439-023-03272-4 Taulli, T. (2023). Prompt Engineering. In: ChatGPT and Bard for Business Automation. Apress, Berkeley, CA. https://doi.org/10.1007/978-1-4842-9852-7_4
Anlatım Soru Yanıt Problem Çözme Beyin Fırtınası Beyin Temelli Öğrenme
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 50 |
| Ev Ödevi | 5 | 50 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 50 |
| Proje Hazırlama | 1 | 50 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 | |
Yok
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
| Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 |
| Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 5 | 4 | 20 |
| Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 4 | 4 |
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 3 | 3 |
| Ev Ödevi | 1 | 2 | 2 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 73 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
| ÖÇ 1 | 4 | ||||||||||||||
| ÖÇ 2 | 3 | 4 | 1 | 3 | 2 | 2 | |||||||||
| ÖÇ 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 2 | ||||||
| ÖÇ 4 | 5 | 2 | 4 | 2 | |||||||||||
| ÖÇ 5 | 4 | 1 | 5 | 5 | 5 | 2 | 3 |