GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
HBYSD700 HEMŞİRELİK UYGULAMASI I: İÇ HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ Seçmeli Ders Grubu 4 7 7,00

Lisans


Türkçe


Sağlık ekibinin aktif bir üyesi olarak çalışabilen, sağlık profesyonelleri, hasta ve ailesi ile etkili iletişim kurabilen, etik ilkeler doğrultusunda mesleki deneyim ve uygulama becerisi kazanmış, hemşirelik süreci doğrultusunda bütüncül yaklaşımla bakım verebilen, edinilen bilgileri sentezleyerek eğitsel ve yönetsel aktivitelere katılabilen, edindiği teorik bilgiler doğrultusunda klinik alanda kritik düşünme yolu ile problem çözme becerisi geliştirebilmiş hemşireler yetiştirmektir.


Dr. Öğr. Üyesi Aydan Eda URVAYLIOĞLU JOHNS Dr. Öğr.Üyesi Münevver ÖZCAN


1 İç hastalıkları hemşireliğine ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
2 Birey, aile ve topluma iç hastalıkları hemşireliği alanında kuramsal, kanıta dayalı ve uygulamalı bilgileri kullanarak, bütüncül bir anlayışla ve sistematik bir yaklaşımla hemşirelik sürecini kullanarak bakım verir, verdiği bakımın etkisini değerlendirir ve kaydeder.
3 Birey, aile ve topluma iç hastalıkları hemşireliği alanında kuramsal, kanıta dayalı ve uygulamalı bilgileri kullanarak, bütüncül bir anlayışla ve sistematik bir yaklaşımla eğitim ve danışmanlık hizmeti verir.
4 Hemşirelik etkinlik alanlarında (eğitim, uygulama, araştırma ve yönetim) bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır.
5 Mesleki sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde çalışır; mevzuat, mesleki değerler ve etik ilkeleri uygular.
6 En az bir yabancı dil kullanarak iç hastalıkları hemşireliği alanında yayınlanan uluslararası makaleleri okuyabilir.

Birinci Öğretim


Yok


Bu ders, fiziksel, psikolojik, sosyal yönden sağlık sorunları olan erişkin bireylerin hemşirelik süreci modeli doğrultusunda bakımını yöneten, aileyi bir birim olarak ele alan ve ekip iş birliği ilkesini benimseyen hemşirelik uygulamalarından biridir. İntörn dersleri; teorik ve klinik uygulama olmak üzere bir dönem boyunca yürütülmektedir. Dersin teori ve pratiğinin %80'ine katılım zorunludur.


Bu ders, iç hastalıklarına ilişkin laboratuvar sonuçlarını anlamlandırmayı, iç hastalıklarına yönelik veri toplama, vaka analiz etme, iç hastalıkları sonu olan bireylerin semptomlarını tartışma ve iç hastalıklarına yönelik hemşirelik süreci oluşturmayı (tanıları koyma, nedenleri belirleme, uygun girişimler planlama, değerlendirme) içerir.


Hafta Konular (Teorik) Uygulama Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Laboratuvar bulgularını tartışma ve yorumlama Bozok Üniversitesi Sağlık Araştırma ve Uygulama Merkezi'nde klinik uygulama Anlatım, tartışma, soru-yanıt, beyin fırtınası, takım/grup çalışması, uygulama-alıştırma, örnek olay incelemesi -
2 Sıvı-elektrolit ve asit baz dengesizlikleri vaka tartışması Bozok Üniversitesi Sağlık Araştırma ve Uygulama Merkezi'nde klinik uygulama Anlatım, tartışma, soru-yanıt, beyin fırtınası, takım/grup çalışması, uygulama-alıştırma, örnek olay incelemesi -
3 Kas-iskelet sistemi hastalıkları, yaşlı hasta bakımına ilişkin vaka tartışmaları Bozok Üniversitesi Sağlık Araştırma ve Uygulama Merkezi'nde klinik uygulama Anlatım, tartışma, soru-yanıt, beyin fırtınası, takım/grup çalışması, uygulama-alıştırma, örnek olay incelemesi -
4 Solunum sistemi hastalıkları ve hemşirelik bakımına ilişkin vaka tartışmaları Bozok Üniversitesi Sağlık Araştırma ve Uygulama Merkezi'nde klinik uygulama Anlatım, tartışma, soru-yanıt, beyin fırtınası, takım/grup çalışması, uygulama-alıştırma, örnek olay incelemesi -
5 Kalp-damar hastalıkları ve hemşirelik bakımına ilişkin vaka tartışmalar Bozok Üniversitesi Sağlık Araştırma ve Uygulama Merkezi'nde klinik uygulama Anlatım, tartışma, soru-yanıt, beyin fırtınası, takım/grup çalışması, uygulama-alıştırma, örnek olay incelemesi -
6 Böbrek hastalıkları ve hemşirelik bakımına ilişkin vaka tartışmaları Bozok Üniversitesi Sağlık Araştırma ve Uygulama Merkezi'nde klinik uygulama Anlatım, tartışma, soru-yanıt, beyin fırtınası, takım/grup çalışması, uygulama-alıştırma, örnek olay incelemesi -
7 Endokrin sistemi hastalıkları ve hemşirelik bakımına ilişkin vaka tartışmaları Bozok Üniversitesi Sağlık Araştırma ve Uygulama Merkezi'nde klinik uygulama Anlatım, tartışma, soru-yanıt, beyin fırtınası, takım/grup çalışması, uygulama-alıştırma, örnek olay incelemesi -
8 Metabolik hastalıklar ve hemşirelik bakımına ilişkin vaka tartışmaları Bozok Üniversitesi Sağlık Araştırma ve Uygulama Merkezi'nde klinik uygulama Anlatım, tartışma, soru-yanıt, beyin fırtınası, takım/grup çalışması, uygulama-alıştırma, örnek olay incelemesi -
9 Sindirim sistemi hastalıkları ve hemşirelik bakımına ilişkin vaka tartışmaları Bozok Üniversitesi Sağlık Araştırma ve Uygulama Merkezi'nde klinik uygulama Anlatım, tartışma, soru-yanıt, beyin fırtınası, takım/grup çalışması, uygulama-alıştırma, örnek olay incelemesi -
10 Sinir sistemi hastalıkları ve hemşirelik bakımına ilişkin vaka tartışmaları Bozok Üniversitesi Sağlık Araştırma ve Uygulama Merkezi'nde klinik uygulama Anlatım, tartışma, soru-yanıt, beyin fırtınası, takım/grup çalışması, uygulama-alıştırma, örnek olay incelemesi -
11 İmmün sistem hastalıkları ve hemşirelik bakımına ilişkin vaka tartışmalar Bozok Üniversitesi Sağlık Araştırma ve Uygulama Merkezi'nde klinik uygulama Anlatım, tartışma, soru-yanıt, beyin fırtınası, takım/grup çalışması, uygulama-alıştırma, örnek olay incelemesi -
12 Kan Hastalıkları ve hemşirelik bakımına ilişkin vaka tartışmaları Bozok Üniversitesi Sağlık Araştırma ve Uygulama Merkezi'nde klinik uygulama Anlatım, tartışma, soru-yanıt, beyin fırtınası, takım/grup çalışması, uygulama-alıştırma, örnek olay incelemesi -
13 Onkolojik hastalıklar ve hemşirelik bakımına ilişkin vaka tartışmaları Bozok Üniversitesi Sağlık Araştırma ve Uygulama Merkezi'nde klinik uygulama Anlatım, tartışma, soru-yanıt, beyin fırtınası, takım/grup çalışması, uygulama-alıştırma, örnek olay incelemesi -
14 Deri hastalıkları ve hemşirelik bakımına ilişkin vaka tartışmaları Bozok Üniversitesi Sağlık Araştırma ve Uygulama Merkezi'nde klinik uygulama Anlatım, tartışma, soru-yanıt, beyin fırtınası, takım/grup çalışması, uygulama-alıştırma, örnek olay incelemesi -

1- Kapucu S, Kutlutürkan S, Akyar İ. (2020). İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. (Editörler: Akdemir N, Birol L.) 5. Basım, Akademisyen Kitabevi. 2- Çelik S, Usta Yeşilbakan Ö. (2015). Dahili ve Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği. (Dentlinger N, Ramdin V. Medical-Surgical Nursing, Üçüncü basımdan çeviri) Nobel Akademik Yayıncılık. 3- Özer S. (2019). İç Hastalıkları Hemşireliği "Olgu Senaryolarıyla". İstanbul Tıp Kitabevleri. 4- Durna Z. (2013). İç Hastalıkları Hemşireliği. Akademi Basın ve Yayıncılık. 5- Eti Aslan F, Karadovan A. (2010). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. 4. Baskı, Cilt 1-2, Akademisyen Kitapevi. 6- Ovayolu N, Ovayolu Ö. (2017). Temel İç Hastalıkları Hemşireliği ve Farklı Boyutlarıyla Kronik Hastalıklar. Çukurova Nobel Kitabevi. 7- Lee Phelps L, Sparks Ralph S, Taylor CM. (2019). Hemşirelik Tanı Referans El Kitabı. (Çeviri Editörleri: Karahan A, Kav S.), Güneş Tıp Kitabevleri.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 50
Uygulama/Pratik 1 50
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Klinik uygulama: Haftada 9 saat/1 gün dür. Bozok Üniversitesi Sağlık Araştırma ve Uygulama Merkezi'nde yapılır. Öğrencinin Final sınavına katılabilmesi için klinik uygulamadan en az 60 alması gerekmektedir.


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 0 7
Laboratuvar 14 0 7
Gösterme 14 10 140
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 7 2 14
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 7 2 14
Toplam İş Yükü (saat) 184

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
ÖÇ 1 4 4 5 5
ÖÇ 2 4 4 4 5 5 4 5
ÖÇ 3 4 4 4 5 5 4 5
ÖÇ 4 4 4 5 5 4 5
ÖÇ 5 4 5 5 5 5
ÖÇ 6 4 4 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek