Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ADSL-179 | İNSANİ DEĞERLER EĞİTİMİ | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 3 | 2,00 |
Lisans
Temel insanî değerleri psikoloji, din, hukuk, felsefe, kültür, iletişim ve eğitim vb. boyutlarıyla incelemek, değerlerin bilgisini, içeriğini ve kapsamını analiz etmek ve değerler eğitiminin eğitim-öğretim sürecine teorik bilgi ve uygulamalar yolu ile dahil edilmesini sağlayarak beşeri ve çevresel sorunların çözümünde öğrencilerin değerleri kullanma becerilerini geliştirmek, değerlere karşı duyarlılığı ve farkındalığı artırmaktır.
Dr. Öğretim Üyesi Fatma GÖÇMEN Öğretim Görevlisi Dr. Halis Kablan
1 | Temel insani değerleri, çeşitlerini, işlevlerini ve önemini disiplinlerarası bir bakışla açıklar. |
2 | Farklı alanlardaki değerleri günlük yaşamındaki olay ve olgularla ilişkilendirir. |
3 | Toplumsal ve güncel sorunları değerler açısından analiz eder. |
4 | İnsanlığın yaşadığı bireysel, toplumsal ve çevresel sorunların çözümünde değerleri kullanır. |
5 | Temiz bir çevre için, ruhsal sağlık ve fiziksel sağlık için değerlerin önemini fark eder. |
6 | Değerleri bilişsel, duyuşsal ve davranışsal olarak içselleştirir. |
Birinci Öğretim
yok
yok
Değerlerin tanımı ve sınıflandırılması; değerlerin kaynakları ve bireysel, toplumsal, kültürel, felsefi, dini, ahlaki temelleri; etik ve değerlerin, hukuk, meslek, çevre, sağlıklı yaşam, bilim, teknoloji, sanat ve edebiyatla ilişkisi; Türk eğitim ve kültür tarihinden değer eğitimiyle ilgili örnekler; değerlerin birey toplum ve sürdürülebilir bir çevre için önemi; değerlerin farklı disiplinlerle ilişkisi; insan ve çevre sorunlarımızın çözümünde değerlerden yararlanma; değer temelli uygulama örnekleri geliştirebilme; değerleri eğitim görülen alan açısından birey toplum ve insanlık değerleri doğrultusunda kullanabilme; değerlerle ilgili teorik bilgileri pratikle güçlendirme; değerlerle ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilme; kendi imkânları bağlamında değerlerin yaşatılması konusunda sorumluluk üstlenip katkı sağlayabilme; farklı alanlarda elde edilen bilgi ve sonuçları değerlerle birleştirebilme.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Değerlerin Tanımı ve Sınıflandırılması Değerlerin İşlevleri | Bu dersin özelliği gereği ağırlıklı olarak proje tabanlı öğretim yöntemi kullanılabilir. Proje tabanlı öğretim yaklaşımı ile öğrenciler hem bilişsel hem duyuşsal hem de davranışsal açıdan ilgi yetenek ve kabiliyetlerini geliştirmelerine yardımcı olabilir. Bunun dışında çoklu zekâ kuramına uygun öğrenci merkezli zenginleştirilmiş çok boyutlu etkinliklere yer verilebilir. Sunum, soru cevap, eleştirel düşünceyi destekleyici tartışma ortamları, münazara, drama, gösteri, empati çemberi, konuşma halkası, görüş geliştirme, değer çizgisi gibi öğretim yöntem ve teknikleri de kullanılabilir. | Bu dersin ölçme ve değerlendirmesinde öğrencilerin derse katılımı, insani değerler eğitimi konusunda yapacakları alan okumaları, ödevler esas olmakla birlikte, bu ders teorinin pratiğe geçirilmesine esas teşkil eden bir içeriğe sahiptir. Ders materyalleri öğrencilerin ilgi ve yeteneklerine göre farklılık gösterebilir. Öğrencilerin etkinliklerini gerçekleştirirken kullanabilecekleri ve yararlanabilecekleri materyaller birçok alanla ilgili olabilir. Öğrenciler değerler eğitimi uygulamalarında materyal olarak din eğitiminden ayet ve hadisler, sözlü ve yazılı geleneğimizde yer alan ilahiler, atasözleri, masal, destan, türküler, şarkılar, şiirler, oyunlar, örnek olaylar, hikâyeler, tiyatro ve filmler, sportif etkinlikler, geziler, dijital-online içerikler, makale değerlendirme, karikatür, yazı çalışmaları, çizgi çalışmaları, görsel araç oluşturma, konuşma, tartışma, kitap tanıtımı gibi özgün çalışmalar, tasarım ve ürünler gibi farklı ölçme-değerlendirme araçları olarak kullanılabilir. Değerler eğitiminde tarihi, edebi ve dini eser ve kaynakların, sanat eserlerinin ve önemli ve örnek şahsiyetlerin tanıtımı, STK larla işbirliği, alanlarında uzman kişilerle röportaj çalışmaları yapılabilir. Örnek uygulamalar arşivlenip yıl sonunda sergi, kitap ve sosyal medya içeriği olarak değerlendirilebilir. |
2 | Bireysel Değerlerle İlgili Temel Kavramlar: Karakter, Kişilik/Şahsiyet, Kimlik, Erdem, Ahlak, Huy, Mizaç | ||
3 | Değerlerin Toplumsal, Kültürel ve Tarihi Temelleri | ||
4 | Aile, Akraba, Arkadaşlık ve Dostluk Değerleri | ||
5 | Dini ve Ahlaki Değerlerin Eğitsel Amaçları | ||
6 | Felsefi Bilişsel Değerlerin Kazanımları | ||
7 | Demokratik Değerler, İnsan Hakları ve Hukuk Etiği | ||
8 | Değerler Eğitiminde Medyanın Rolü ve İşlevi | ||
9 | Meslek Etiği ve Değerler | ||
10 | Kültürlerarası Farklılaşma ve Evrensel Değerler | ||
11 | Çevre Etiği ve Sürdürülebilirlik Değerleri | ||
12 | Sağlıklı Yaşam Alışkanlıkları | ||
13 | Beden Eğitimi ve Spor Değerleri | ||
14 | Sanat, Edebiyat ve Estetik Değerler |
Aslan, S. ve Aybek, B. (2019). Uygulama Örnekleriyle Çok Kültürlü Eğitim ve Değerler Eğitimi. Anı Yayıncılık. Avcı, Nazmi (2007), Toplumsal Değerler ve Gençlik, Siyasal Kitabevi, Ankara. Aydın, P., İ. (2012). Yönetsel Mesleki ve Örgütsel Etik. Ankara: Pegem Yayıncılık. Bacanlı, H. (2006). Duyuşsal Davranış Eğitimi. Ankara: Nobel. Bacanlı, H. (2017). Değer Bilinçlendirme Yaklaşımı. Çizgi Kitabevi. Başçı Namlı, Z. (2019). Karakter ve Değerler Eğitimi. S. Z. Genç ve A. Beldağ (Editörler). Karakter Eğitimi ve Temel Kavramlar. Ankara: Pegem Akademi. Burger, J. M. (2006). Kişilik (Çev. İ. D. E. Sarıoğlu), İstanbul, Kaknüs yayınları. Cüceloğlu, D. (2019). İnsan ve Davranışı, Remzi Kitabevi. Çalışır, K.T., (2015). Yargı Etiği, Ankara: Adalet Yayınevi. Çınar, F. (2019). Karakter ve Değerler Eğitimi. V. Aktepe ve M. Gündüz (Editörler). Kavramsal Çerçeve. Ankara: Pegem Akademi. Demir, Ö. (Ed.). (2019). Değerler Etkileşiminde Kendini Gerçekleştirme. Ankara: İlahiyat yayınları. Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları (2018). Etkinliklerle Değerler Eğitimi, Ankara. Dökmen, Ü. (2019). İletişim Çatışmaları ve Empati, Remzi Kitabevi. Ekşi, H. ve Katılmış, A. (2011). Karakter Eğitimi El Kitabı. Nobel Yayıncılık. Ergüner Tekinalp, B. ve Işık, Ş. (2015). Eğitimde Pozitif Psikoloji Uygulamaları. Pegem A Yayıncılık. Ersoy, A. F., Ünüvar, P. (Edit) (2021). Karakter ve Değerler Eğitimi. Ankara: Anı Yayıncılık Genç, S. Z., Beldağ, A. (2019). Karakter ve Değerler Eğitimi. Pegem A Yayıncılık. Güngör, Erol (2010), Değerler Psikolojisi Üzerinde Araştırmalar, Ötüken Yay., İstanbul. Hökelekli, H. (2013) Psikoloji, Din ve Eğitim Yönüyle İnsani Değerler, Dem Yayınları, Ankara. Işık, Ş. (2020). Karakter ve Erdemler. Pegem A Yayıncılık. Kalabalık, H., (2023), İnsan Hakları Hukukuna Giriş, B.5, Ankara: Seçkin Yayınları. Kuçuradi, İonna (1971), İnsan ve Değerler, Yankı Yayınları, İstanbul. Mehmedoğlu, Ali Ulvi (2007), “Üniversite Öğrencilerinin Değer Yönelimleri ve Dindarlık”, Değerler ve Eğitimi, editör. Recep Kaymakcan vd. DEM/Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları, İstanbul. Meydan H. (2019). Akademide Değerler Eğitimi (Tezler ve Makaleler/1989-2017). Dem Yayınları, Ankara. Özensel, E. Sosyolojik Bir Olgu Olarak Değerler, Değerler Eğitimi Dergisi, C.1, S. 3, 2003. Sağlam, H. İ. (2019). Karakter ve Değer Eğitimi. Pegem A Yayıncılık. Tatlı A. ve Görmez, İ. (2016). Etik ve İnsani Değerler, Istanbul: Türdav Yayın Grubu, Yazıcı, Mehmet (2013), “Değerler Eğitimine Gönüllü Katılan Öğretmenlerin Profili ve Görüşleri”, The Journal of Academic Social Science Studies International Journal of Social Science, Volume 6 Issue 2. Kur’an-ı Kerim Meâli (2005), çev. Halil Altuntaş - Muzaffer Şahin, DİB Yayınları, Ankara. Ebû Zekeriyyâ Yahyâ b. Şeref b. Mürî Nevevî (2001), Riyâzü’s-Sâlihîn: Peygamberimizden Hayat Ölçüleri, çev. M. Yaşar Kandemir vd., Erkam Yayınları, İstanbul. Feyizli, Hasan Tahsin (2011), Feyzü’l-Furkan Kur’an-ı Kerim ve Tefsirli Meali, Server Yayınları, İstanbul.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 50 |
Ev Ödevi | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 60 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 40 |
yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 4 | 2 | 8 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 4 | 2 | 8 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Toplam İş Yükü (saat) | 60 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | ||||||||||
ÖÇ 2 | ||||||||||
ÖÇ 3 | ||||||||||
ÖÇ 4 | ||||||||||
ÖÇ 5 | ||||||||||
ÖÇ 6 |