Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEM723 | TOPLUMSAL CİNSİYET VE SAĞLIK | Seçmeli Ders Grubu | 3 | 6 | 2,00 |
Lisans
Türkçe
Bu ders ile öğrenciye; kadın sağlığının korunması ve geliştirilmesi için toplumsal cinsiyet, cinsiyet eşitsizliğinin nedenlerine ve toplumsal cinsiyetin bireylere etkilerine yönelik farkındalık kazandırılması amaçlanmaktadır.
Doç. Dr. Rukiye Höbek Akarsu
1 | Cinsiyet ve toplumsal cinsiyete ilişkin temel kavramları ve kuramları açıklayabilir. |
2 | Kadına yönelik toplumsal cinsiyet ayrımcılığını ve sonuçlarını açıklayabilir. |
3 | Üreme sağlığı hizmetlerinde toplumsal cinsiyetin etkisini açıklayabilir. |
4 | Toplumsal cinsiyetin kadın sağlığına ve toplum sağlığına etkisini açıklayabilir. |
5 | Toplumsal cinsiyet ve etik konularını ilişkilendirerek açıklayabilir. |
Birinci Öğretim
Yok
Yoktur
Bu ders; cinsiyet ve toplumsal cinsiyet, toplumsal cinsiyet eşitliği ve hakkaniyet kavramlarının açıklanması, cinsiyet ve toplumsal cinsiyet, toplumsal cinsiyet eşitliği ve hakkaniyet kavramlarının açıklanması, toplumsal cinsiyet kuramları, toplumsal cinsiyetin psikososyal boyutu, toplumsal cinsiyetin kadın sağlığına etkisi, yaşam evrelerine göre toplumsal cinsiyet, yaşam evrelerine göre toplumsal cinsiyet, üreme sağlığı hizmetleri ve toplumsal cinsiyet kavramı, üreme sağlığı hizmetleri ve toplumsal cinsiyet kavramı, aile planlaması hizmetleri ve toplumsal cinsiyet kavramı, toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlar ve etkileyen faktörler, toplumsal cinsiyet eşitliği farkındalığının artırılması için yapılanlar ve yapılması gerekenler, toplumsal cinsiyeti etkileyen faktörler konularını içermektedir.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Cinsiyet ve toplumsal cinsiyet, toplumsal cinsiyet eşitliği ve hakkaniyet kavramı | Ders sunumu, Soru-Cevap | |
2 | Toplumsal cinsiyet kuramları, Feminist Kuram | Ders sunumu | |
3 | Ataerkil Sistemin Dayanakları ve İşleyiş Süreçleri | Ders sunumu, Soru-Cevap, Beyin fırtınası | |
4 | Feminist Mücadele Pratikleri: Türkiye Kadın Hareketi Örneği | Ders sunumu, Beyin fırtınası | |
5 | Toplumsal cinsiyeti etkileyen faktörler (toplumun değerleri, din, kültür, aile ve mitler vb) | Ders sunumu, Beyin fırtınası | |
6 | Toplumsal cinsiyetin kadın sağlığına etkisi (yaşam dönemlerine göre) | Ders sunumu, Soru-Cevap, Beyin fırtınası | |
7 | Toplumsal cinsiyetin psikososyal boyutu | Ders sunumu, Soru-Cevap, Beyin fırtınası | |
8 | Toplumsal Cinsiyet ve Şiddet | Ders sunumu, Soru-Cevap, Beyin fırtınası | |
9 | Toplumsal Cinsiyet ve Kültür | Ders sunumu, Soru-Cevap, Beyin fırtınası | |
10 | Toplumsal cinsiyet ve media, reklam incelemeleri | Ders sunumu, Soru-Cevap, Beyin fırtınası | |
11 | Dizi incelemeleri | Tartışma, Örnek olay incelemesi, Beyin fırtınası | |
12 | Toplumsal cinsiyet eşitliği farkındalığının artırılması için yapılanlar ve yapılması gerekenler | Ders sunumu, Soru-Cevap, Beyin fırtınası | |
13 | Yazılan masalların değerlendirilip canlandırılması | Örnek olay incelemesi, Tartışma | Öğrenciler kadın ve erkek karakterlerin yer aldığı masal örneklerinden bir tanesini seçecek ve cinsiyetlere göre kişilerin masal içerisindeki rol ve özelliklerini öğrenecek. |
14 | Cinsiyet ve toplumsal cinsiyet, toplumsal cinsiyet eşitliği ve hakkaniyet kavramı | Ders sunumu, Soru-Cevap |
1. Taşkın L (2016). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. XIII. Basım. Akademisyen Tıp Kitabevi Ankara. 2. Bora A . (2011) Toplumsal Cinsiyete Dayalı Ayrımcılık- çok boyutlu yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi sosyoloji ve eğitim çalışmaları birimi (seçbir), www.secbir.org 3. org/images/haber/2011/01/15-aksu-bora.pdf. 3. Edit:Altun D, Toker H (2017). Toplumsal Cinsiyet-farklı disiplinlerden yaklaşımlar. Nika Yayınevi.Ankara 4. T.C. Başbakanlık Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü. (2009). Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Ulusal Eylem Planı 2008-2013 (2.bs.). Ankara: Gizben Matbaacılık 5. Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması (TNSA). (2013). Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü. Ankara. 6. Türkiye’ de Kadına Yönelik Aile İçi Şiddet Araştırması. (2014). Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü. Ankara. 7. Akın, A. (2013). Toplumsal Cinsiyet, Sağlık ve Kadın. Hacettepe Üniversitesi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Kütüphanesi Sağlık Bilimleri Genel Koleksiyon. Yer No: HQ1075T67512003 8. Dökmen, Z. Y. (2004). Toplumsal Cinsiyet. İstanbul: Sistem Yayıncılık 9. Tefik uluçay D, Zeyneloğlu S, Eroğlu K, Taşkın L. (2007) Kafkas Üniversitesi Son Sınıf Öğrencilerinin ToplumsalCinsiyet Rollerine İlişkin BakışAçıları .Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 26?38
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 50 |
Quiz | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yoktur
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Quiz | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 5 | 1 | 5 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 7 | 2 | 14 |
Quiz için Bireysel Çalışma | 3 | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü (saat) | 53 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | 3 | 4 | ||||||||
ÖÇ 2 | 4 | 3 | 3 | |||||||
ÖÇ 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | ||||||
ÖÇ 4 | 4 | 3 | 3 | |||||||
ÖÇ 5 | 4 | 4 | 4 |