GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
HEM722 OSTOMİ VE YARA BAKIM HEMŞİRELİĞİ Seçmeli Ders Grubu 4 7 2,00

Lisans


Türkçe


Bu dersin sonunda öğrencilerin, kanıta dayalı kaynaklar, ve güncel rehberler doğrultusunda yara ve stoma bakımı, hemşirenin bu alandaki rol ve sorumlulukları konusunda bilgi ve beceri kazanması amaçlanmıştır.


Araş. Gör. Dr. Aybike Bahçeli


1 Yara ve stoma bakım hemşiresinin profesyonel rolünü ve önemini tartışabilme.
2 Yara etiyolojisi ve yara iyileşmesinin fizyopatolojik sürecini açıklayabilme.
3 Yara ve stoma bakımı konusunda güncel konuları ve kanıta dayalı rehberleri tartışabilme.
4 Yara ve stoma bakımında güncel sağlık bakım teknolojilerini izleyebilme
5 Yara ve stoma bakımı gereksinimi olan hastanın verilerini analiz edebilir ve doğru hemşirelik girişimlerine karar verebilme
6 Yara ve stoma bakımına yönelik bilgisini uygulama alanına entegre edebilir ve uygulama becerisine sahip olabilme.
7 Yara ve stoma bakım hemşireliğinde yeni bilgiye ulaşabilir ve bireysel gelişimini sürdürebilme.
8 Klinik uygulama sırasında yasal ve etik konulara duyarlılık gösterebilme.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Bu ders, Yara ve ostomi bakım hemşireliğinin önemini, yara etyolojileri, sınıflaması, tanılama, iyileşme aşamalarını komplikasyonlarını, ostomi etyolojileri, tipleri ve hemşirelik yaklaşımlarını kapsar.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin Tanıtımı Ostomi ve Yara Hemşireliğinin Yeri ve Önemi, Dünyadaki ve Türkiye deki Durumu (Dernekler, Kuruluşlar, Eğitim), Stoma ve yara bakım hemşireliği, görev, yetki ve sorumlulukları Grup çalışması yöntemi, Proje yöntemi (seminer), Beyin fırtınası yöntemi, Rol oynama/yapma yöntemi, Tartışma yöntemi. Sunum Hazırlama, Kaynak Okuma, Grupla çalışma.
2 Yara Etiyolojileri ve Oluşum Mekanizması, Yaraların Sınıflandırılması, Yara Oluşumunu Etkileyen Faktörler Grup çalışması yöntemi, Proje yöntemi (seminer), Beyin fırtınası yöntemi, Rol oynama/yapma yöntemi, Tartışma yöntemi. Sunum Hazırlama, Kaynak Okuma, Grupla çalışma.
3 Yara Tanılaması ve Değerlendirilmesi, Yara Tanılamada /Değerlendirmede Kullanılan Yöntemler, Yara İyileşme Aşamaları Grup çalışması yöntemi, Proje yöntemi (seminer), Beyin fırtınası yöntemi, Rol oynama/yapma yöntemi, Tartışma yöntemi. Sunum Hazırlama, Kaynak Okuma, Grupla çalışma.
4 Yara İyileşmesinde Komplikasyonlar Grup çalışması yöntemi, Proje yöntemi (seminer), Beyin fırtınası yöntemi, Rol oynama/yapma yöntemi, Tartışma yöntemi. Sunum Hazırlama, Kaynak Okuma, Grupla çalışma.
5 Yara İyileşme Aşamalarında Hemşirelik Bakımı Grup çalışması yöntemi, Proje yöntemi (seminer), Beyin fırtınası yöntemi, Rol oynama/yapma yöntemi, Tartışma yöntemi. Sunum Hazırlama, Kaynak Okuma, Grupla çalışma.
6 Yara İyileşmesini Etkileyen Faktörler, Yara İyileşme Tipleri Grup çalışması yöntemi, Proje yöntemi (seminer), Beyin fırtınası yöntemi, Rol oynama/yapma yöntemi, Tartışma yöntemi. Sunum Hazırlama, Kaynak Okuma, Grupla çalışma.
7 Diyabetik ayak yaraları, Venöz/Arteriyel Yaralar ve Hemşirelik Yaklaşımları Grup çalışması yöntemi, Proje yöntemi (seminer), Beyin fırtınası yöntemi, Rol oynama/yapma yöntemi, Tartışma yöntemi. Sunum Hazırlama, Kaynak Okuma, Grupla çalışma.
8 Yara Bakım Ürünleri, Yara Bakımında Yeni Teknolojiler Grup çalışması yöntemi, Proje yöntemi (seminer), Beyin fırtınası yöntemi, Rol oynama/yapma yöntemi, Tartışma yöntemi. Sunum Hazırlama, Kaynak Okuma, Grupla çalışma.
9 Basınç yaralanmalarının tedavisi ve hemşirelik bakımı Grup çalışması yöntemi, Proje yöntemi (seminer), Beyin fırtınası yöntemi, Rol oynama/yapma yöntemi, Tartışma yöntemi. Sunum Hazırlama, Kaynak Okuma, Grupla çalışma.
10 Stoma oluşturulmasını gerektiren hastalıklar, Stoma tipleri Grup çalışması yöntemi, Proje yöntemi (seminer), Beyin fırtınası yöntemi, Rol oynama/yapma yöntemi, Tartışma yöntemi. Sunum Hazırlama, Kaynak Okuma, Grupla çalışma.
11 Stoma oluşturulan hastanın ameliyat öncesi, ameliyat sonrası erken ve uzun süreli hemşirelik bakımı Grup çalışması yöntemi, Proje yöntemi (seminer), Beyin fırtınası yöntemi, Rol oynama/yapma yöntemi, Tartışma yöntemi. Sunum Hazırlama, Kaynak Okuma, Grupla çalışma.
12 Stomaya bağlı gelişen komplikasyonlar ve komplikasyon yönetimi Grup çalışması yöntemi, Proje yöntemi (seminer), Beyin fırtınası yöntemi, Rol oynama/yapma yöntemi, Tartışma yöntemi. Sunum Hazırlama, Kaynak Okuma, Grupla çalışma.
13 Stoma bakım ürünleri ve stoma bakımında yeni teknolojiler Grup çalışması yöntemi, Proje yöntemi (seminer), Beyin fırtınası yöntemi, Rol oynama/yapma yöntemi, Tartışma yöntemi. Sunum Hazırlama, Kaynak Okuma, Grupla çalışma.
14 Stomalı hasta ve ailesinin eğitimi Grup çalışması yöntemi, Proje yöntemi (seminer), Beyin fırtınası yöntemi, Rol oynama/yapma yöntemi, Tartışma yöntemi. Sunum Hazırlama, Kaynak Okuma, Grupla çalışma.

1) Aksoy G., Kanan N., Akyolcu N. Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği I-I, Geliştirilmiş 2. Nobel Tıp Kitabevleri, 2017, ISBN: 978-605-335-477-2. 2) Karadağ M. Bulut H. (2019) Cerrahi Hemşireliği Kavram Haritası Ve Akış Şemalı. ISSN: 978-605-9278-66-9 3) Özhan Elbaş N. Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Akıl Notları, Güneş Tıp Kitapevi, Ankara, 2016, ISBN: 978-975-277-603-6 4) Aşti T.A, Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilimi ve Sanatı. Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. 5) Aşti T.A., Karadağ A. Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2011. 6) Sayek İ, Özmen M.M. Temel Cerrahi El Kitabı. Güneş Kitabevi, Ankara, 2009.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 50
Proje Sunma 1 50
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 2 28
Proje Hazırlama 1 6 6
Proje Sunma 1 1 1
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 6 1 6
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 7 2 14
Toplam İş Yükü (saat) 57

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
ÖÇ 1 3 1 1 1 1 2 3
ÖÇ 2 3 1 2 3
ÖÇ 3 4 3 4 3 2 3 2 4
ÖÇ 4 3 3 1 4 1 3 1 3 3
ÖÇ 5 3 3 2 1 2 1 1 3
ÖÇ 6 2 2 2 1 2 2 3
ÖÇ 7 3 4 2 2 2 3 2 3
ÖÇ 8 2 4 1 1 2
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek