Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEM716 | TRANSKÜLTÜREL HEMŞİRELİK | Seçmeli Ders Grubu | 3 | 6 | 2,00 |
Lisans
Bu derste; öğrencinin kültürler arası hastalık ve sağlık modellerini öğrenerek, kültürel yeterliliğin sağlık eğitimi ve uygulamasına entegrasyonunu tartışabilir duruma gelmesi amaçlanmaktadır.
Doç.Dr. Rukiye Höbek Akarsu
1 | Kültürlerarası sağlık, hastalık ve bakımın tanımını yapar. |
2 | Kültür ve sağlık ilişkisini tartışır. |
3 | Kültürün sağlık ve hastalık üzerindeki etkisini analiz eder. |
4 | Kültürlerarası bakış açısıyla yaşam kalitesinin sağlanmasının önemini açıklar. |
5 | Farklı kültürlere karşı duyarlı olarak hemşirelik bakımını uygular. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Bu ders; kültür kavramı, sağlık ve hastalık kültürü, kültürün sağlıktaki önemi ve yeri, dünya kültürleri, sağlıkta kültürel davranışlar, transkültürel sağlık ve hemşirelik modelleri, farklı kültürlerde hasta yakınları ve sağlık personeli ilişkisi, küresel sağlık sorunları, ulusal ve uluslararası sağlık politikaları, kültürlerarası hemşirelik kavramı ve eğitimde transkültürel yaklaşımlar, kültürlerarası bakım yaklaşımlarını kapsamaktadır.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Kültür, sağlık ve hastalık, transkültürel sağlık kavramları | Soru cevap anlatım | Yok |
2 | Kültürün sağlıktaki yeri ve önemi. | Soru cevap anlatım | Yok |
3 | Kültürün hemşirelik eğitimindeki yeri ve önemi, sağlığın geliştirilmesi ve yükseltilmesinde kültürün etkisi | Soru cevap anlatım | Yok |
4 | Sağlığı etkileyen sosyo-kültürel faktörler | Soru cevap anlatım | Yok |
5 | Transkültürel sağlık ve hemşirelik modelleri | Soru cevap anlatım | Yok |
6 | Din, kültür ve sağlık ilişkisi | Soru cevap anlatım | Yok |
7 | Dil, kültür ve sağlık ilişkisi | Soru cevap anlatım | Yok |
8 | Göç, kültür ve sağlık ilişkisi | Soru cevap anlatım | Yok |
9 | Doğum öncesi, doğum ve doğum sonrası kültürel yaklaşımlar | Soru cevap anlatım | Yok |
10 | Çocuk bakımında kültürel yaklaşımlar | Soru cevap anlatım | Yok |
11 | Kronik hastalıklarda kültürel yaklaşımlar | Soru cevap anlatım | Yok |
12 | Kültürlerarası hemşirelik kavramı ve eğitimde transkültürel yaklaşımlar, kültürlerarası bakım yaklaşımı | Soru cevap anlatım | Yok |
13 | Etik karar verme ve transkültürel değerler | Soru cevap anlatım | Yok |
14 | Transkültürel değerler ve değer çatışmaları | Soru cevap anlatım | Yok |
1. Andrews, M.M., Boyle, J.S. (2002). Transcultural concepts in nursing care. Journal of Transcultural Nursing, 13(3),178-180. 2. Leininger, M. (2000). Founder’s focus-the third millennium and trans-cultural nursing. Journal of Trans-cultural Nursing, 11(1), 69. 3. Bekar, M. (2001). Kültürlerarası (Transkültürel) hemşirelik. Toplum ve Hekim, 16(2),136-141. 4. Bayık Temel, A. (2008). Kültürlerarası hemşirelik eğitimi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi,11(2),92-101. 5. Üstün, B., Demir, S. (2019). Hemşirelikte iletişim. İstanbul: Akademik Basın ve Yayıncılık.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 50 |
Rapor Sunma | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Rapor Hazırlama | 1 | 4 | 4 |
Rapor Sunma | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 4 | 1 | 4 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 8 | 2 | 16 |
Toplam İş Yükü (saat) | 55 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | 1 | 2 | 3 | 2 | ||||||
ÖÇ 2 | 2 | 1 | 2 | |||||||
ÖÇ 3 | 2 | 1 | 2 | 2 | 3 | |||||
ÖÇ 4 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 3 | ||
ÖÇ 5 | 3 | 2 | 3 | 3 | 4 | 3 | 2 | 4 |