GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
HEM716 TRANSKÜLTÜREL HEMŞİRELİK Seçmeli Ders Grubu 3 6 2,00

Lisans



Bu derste; öğrencinin kültürler arası hastalık ve sağlık modellerini öğrenerek, kültürel yeterliliğin sağlık eğitimi ve uygulamasına entegrasyonunu tartışabilir duruma gelmesi amaçlanmaktadır.


Doç.Dr. Rukiye Höbek Akarsu


1 Kültürlerarası sağlık, hastalık ve bakımın tanımını yapar.
2 Kültür ve sağlık ilişkisini tartışır.
3 Kültürün sağlık ve hastalık üzerindeki etkisini analiz eder.
4 Kültürlerarası bakış açısıyla yaşam kalitesinin sağlanmasının önemini açıklar.
5 Farklı kültürlere karşı duyarlı olarak hemşirelik bakımını uygular.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Bu ders; kültür kavramı, sağlık ve hastalık kültürü, kültürün sağlıktaki önemi ve yeri, dünya kültürleri, sağlıkta kültürel davranışlar, transkültürel sağlık ve hemşirelik modelleri, farklı kültürlerde hasta yakınları ve sağlık personeli ilişkisi, küresel sağlık sorunları, ulusal ve uluslararası sağlık politikaları, kültürlerarası hemşirelik kavramı ve eğitimde transkültürel yaklaşımlar, kültürlerarası bakım yaklaşımlarını kapsamaktadır.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Kültür, sağlık ve hastalık, transkültürel sağlık kavramları Soru cevap anlatım Yok
2 Kültürün sağlıktaki yeri ve önemi. Soru cevap anlatım Yok
3 Kültürün hemşirelik eğitimindeki yeri ve önemi, sağlığın geliştirilmesi ve yükseltilmesinde kültürün etkisi Soru cevap anlatım Yok
4 Sağlığı etkileyen sosyo-kültürel faktörler Soru cevap anlatım Yok
5 Transkültürel sağlık ve hemşirelik modelleri Soru cevap anlatım Yok
6 Din, kültür ve sağlık ilişkisi Soru cevap anlatım Yok
7 Dil, kültür ve sağlık ilişkisi Soru cevap anlatım Yok
8 Göç, kültür ve sağlık ilişkisi Soru cevap anlatım Yok
9 Doğum öncesi, doğum ve doğum sonrası kültürel yaklaşımlar Soru cevap anlatım Yok
10 Çocuk bakımında kültürel yaklaşımlar Soru cevap anlatım Yok
11 Kronik hastalıklarda kültürel yaklaşımlar Soru cevap anlatım Yok
12 Kültürlerarası hemşirelik kavramı ve eğitimde transkültürel yaklaşımlar, kültürlerarası bakım yaklaşımı Soru cevap anlatım Yok
13 Etik karar verme ve transkültürel değerler Soru cevap anlatım Yok
14 Transkültürel değerler ve değer çatışmaları Soru cevap anlatım Yok

1. Andrews, M.M., Boyle, J.S. (2002). Transcultural concepts in nursing care. Journal of Transcultural Nursing, 13(3),178-180. 2. Leininger, M. (2000). Founder’s focus-the third millennium and trans-cultural nursing. Journal of Trans-cultural Nursing, 11(1), 69. 3. Bekar, M. (2001). Kültürlerarası (Transkültürel) hemşirelik. Toplum ve Hekim, 16(2),136-141. 4. Bayık Temel, A. (2008). Kültürlerarası hemşirelik eğitimi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi,11(2),92-101. 5. Üstün, B., Demir, S. (2019). Hemşirelikte iletişim. İstanbul: Akademik Basın ve Yayıncılık.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 50
Rapor Sunma 1 50
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 2 28
Rapor Hazırlama 1 4 4
Rapor Sunma 1 1 1
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 4 1 4
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 8 2 16
Toplam İş Yükü (saat) 55

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
ÖÇ 1 1 2 3 2
ÖÇ 2 2 1 2
ÖÇ 3 2 1 2 2 3
ÖÇ 4 2 2 2 2 2 2 1 3
ÖÇ 5 3 2 3 3 4 3 2 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek