GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
SBE302AZ OSMANLI TARİHİ II Ders 3 6 4,00

Lisans



17. yüzyıldan 19. yüzyılın sonuna kadar, Osmanlı Tarihinin siyasi, sosyal, ekonomik ve kültürel boyutları ile bilgisini öğretmen adaylarına kazandırmaktır.


Doç. Dr. Hatice GÜZEL MUMYAKMAZ


1 Osmanlı Devletinin 17. Yüzyıldaki siyasi, sosyal, ekonomik ve kültürel gelişmelerini bilir, değerlendirir.
2 Osmanlı Devletinin 18. Yüzyıldaki siyasi, sosyal, ekonomik ve kültürel gelişmelerini bilir, değerlendirir.
3 Osmanlı yenileşmesinin amaç ve anlamını bilir değerlendirir.
4 Tanzimat ve Islahat Fermanlarını, Osmanlı ıslahat hareketi ve hukuk düzeni açısından değerlendirir.
5 Osmanlıyı Meşruti sisteme götüren şartları ve ilk Osmanlı Anayasasının muhtevasını ve özelliklerini bilir, değerlendirir.
6 Jön Türkler ve İttihat Terakki Hareketinin kuruluş ve gelişimini, iktidar dönemini bilir, analiz eder.
7 Balkan Savaşlarını sebep ve sonuçları ile bilir.
8 Birinci Dünya Savaşını sebep ve sonuçları ve cepheleri ile bilir, değerlendirir.
9 Osmanlı Devletini gerileme, dağılma ve yıkılışa götüren süreç ve olayları mukayeseli olarak değerlendirebilir.

Birinci Öğretim


Osmanlı Tarihi I Dersi


Kaynakçada ismi geçen kitap ve ansiklopedi maddelerinin derslerden önce okunulması.


Küçük Kaynarca Antlaşması’ndan (1774) Osmanlı imparatorluğunun yıkılışına (1922) kadarki dönem; bu zaman diliminde Osmanlı’da meydana gelen siyasi gelişmeler; devlet teşkilatlanması ve yerel yönetim birimleri; toplum hayatı ve toplumsal kurumlar; kültürel gelişmeler ve önemli şahsiyetler; Osmanlının diğer çevre devlet ve topluluklarla ilişkileri.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Osmanlı Devletinin 17. Yüzyıldaki Islahatları (sebepleri, özellikleri ve sonuçları). Harita kullanımı, düz anlatım, soru cevap. Kaynakçada verilen eserlerin okunarak hazır bulunulması.
2 Köprülüler Dönemi (1650-1683) Harita kullanımı, düz anlatım, soru cevap. Kaynakçada verilen eserlerin okunarak hazır bulunulması.
3 Viyana Bozgunu Yılları (1683-1699) Harita kullanımı, düz anlatım, soru cevap. Kaynakçada verilen eserlerin okunarak hazır bulunulması.
4 Lale Devri (1718-1730); Patrona İsyanı (1730) Harita kullanımı, düz anlatım, soru cevap. Kaynakçada verilen eserlerin okunarak hazır bulunulması.
5 Osmanlı Devletinin 18. Yüzyıldaki siyasi, sosyal, ekonomik ve kültürel gelişmeler. Harita kullanımı, düz anlatım, soru cevap. Kaynakçada verilen eserlerin okunarak hazır bulunulması.
6 I.Mahmut Dönemi (1730-1754) Harita kullanımı, düz anlatım, soru cevap. Kaynakçada verilen eserlerin okunarak hazır bulunulması.
7 III.Osman Dönemi (1754-1757); Üçüncü Mustafa Dönemi (1757-1774) Harita kullanımı, düz anlatım, soru cevap. Kaynakçada verilen eserlerin okunarak hazır bulunulması.
8 18.Yüzyıl Islahatları ve Özellikleri; 1768-1174 Osmanlı Rus Savaşı Harita kullanımı, düz anlatım, soru cevap. Kaynakçada verilen eserlerin okunarak hazır bulunulması.
9 II.Mahmut Dönemi (1808-1839) Harita kullanımı, düz anlatım, soru cevap. Kaynakçada verilen eserlerin okunarak hazır bulunulması.
10 Sultan Abdülmecid Dönemi (1839-1861): Tanzimat Fermanı (1839); Kırım Harbi (1853-1856); Paris Antlaşması (1856); Islahat Fermanı (1856). Harita kullanımı, düz anlatım, soru cevap. Kaynakçada verilen eserlerin okunarak hazır bulunulması.
11 V. Murat ve Sultan İkinci Abdülhamit Dönemleri Harita kullanımı, düz anlatım, soru cevap. Kaynakçada verilen eserlerin okunarak hazır bulunulması.
12 Jön Türk Hareketi, İttihat ve Terakki (Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Fikri ve Siyasi Etkileri). Harita kullanımı, düz anlatım, soru cevap. Kaynakçada verilen eserlerin okunarak hazır bulunulması.
13 Sultan Mehmet Reşat (V.Mehmet), Trablusgarp ve Balkan Savaşları. Harita kullanımı, düz anlatım, soru cevap. Kaynakçada verilen eserlerin okunarak hazır bulunulması.
14 VI.Mehmet Vahdettin; Mütareke Dönemi; Milli Mücadele (1918-1922). Harita kullanımı, düz anlatım, soru cevap. Kaynakçada verilen eserlerin okunarak hazır bulunulması.

1- Sina Akşin (Ed.), Türkiye Tarihi 1600-1908, Cem Yay., İstanbul, 2000. 2- Enver Ziya Karal, Osmanlı Tarihi, C5, TTK, Ankara, 2011. 3- Halil İnalcık, Devlet-i Aliyye, C3-4, İş Bankası Yay., İstanbul, 2016. 4- İlber Ortaylı, İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı, Timaş, İstanbul, 2017. 5- Halil İnalcık, Mehmet Seyitdanlıoğlu, Tanzimat Değişim Sürecinde Osmanlı İmparatorluğu, Yapı Kredi Yay., İstanbul, 2019. 6- Şina Akşin (Ed.), Türkiye Tarihi Çağdaş Türkiye Tarihi 1908-1980, C4, İstanbul, İletişim, 2000. 7-Erhan Afyoncu, Herkes İçin Kısa Osmanlı Tarihi (1302-1922), Yeditepe, İstanbul, 2024. Şerif Mardin, Yeni Osmanlı Düşüncesinin Doğuşu, İstanbul, İletişim, 2015. Şerif Mardin, Jön Türklerin Siyasi Fikirleri 1895-1908, İstanbul, İletişim, 2015.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 80
Ev Ödevi 1 20
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 2 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 10 10
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 2 28
Uygulama Sınavı 2 2 4
Bireysel Çalışma 8 3 24
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 8 3 24
Okuma 6 2 12
Toplam İş Yükü (saat) 103

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20
ÖÇ 1 4 4 4 4 4 4 4 4 4 5 4 3 3
ÖÇ 2 4 4 4 4 3 4 3 3 4 4 4 3 3
ÖÇ 3 4 4 4 4 3 4 3 3 4 4 5 3 3
ÖÇ 4 4 4 4 4 3 4 4 3 3 4 5 3 3
ÖÇ 5 3 4 4 3 3 4 4 4 4 4 3 4 3
ÖÇ 6 4 4 4 3 3 4 4 4 4 4 4 4 3
ÖÇ 7 4 3 4 3 3 4 4 4 4 4 4 3 3
ÖÇ 8 4 3 4 3 3 4 4 4 4 4 4 3 3
ÖÇ 9 4 3 4 3 3 4 4 4 4 4 4 3 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek