Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ZFD729 | TOPRAK VE SU KORUMA | Seçmeli Ders Grubu | 3 | 6 | 4,00 |
Lisans
Bu ders tarım arazilerinin ve su kaynaklarının devamlılığının sağlanması için belirli risklerin tanıtılmasını ve yönetim uygulamalarının öğretilmesini amaçlar
Prof. Dr. Tuğrul YAKUPOĞLU
1 | Türkiye’de ve dünyada toprakla ilgili sorunları bilir |
2 | Erozyonun tanımını bilir ve arazide hangi erozyon çeşidinin var olduğunu tespit edebilir |
3 | Erozyona etki eden faktörleri bilir |
4 | Erozyonla meydana gelebilecek toprak kaybını nasıl hesaplaması gerektiğini bilir |
5 | Erozyona karşı hangi yönetim uygulamasına başvuracağını bilir |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Bu derste dünyada ve Türkiye'de erozyon sorununun boyutu anlatılır. Her bir erozyon çeşidinin işleyiş mekanizması, erozyonla meydana gelebilecek toprak kaybının tahmin edilmesi ve sürdürülebilir tarım için su ve rüzgar erozyonuna karşı alınması gerekli koruma önlemleri öğretilir. Toprak koruma ile ilgili yasal düzenlemelerin önemi vurgulanır
Hafta | Konular (Teorik) | Uygulama | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|---|
1 | Türkiye'de ve dünyada toprakla ilgili sorunlar | Toprak fiziği ve mekaniği laboratuarının tanıtımı | Slaytlarla ders anlatımı, karşılıklı soru-cevap, laboratuar uygulamaları | Öğrenciler sisteme önceden yüklenmiş ders notlarını okurlar |
2 | Erozyonun tanımı ve çeşitleri | Dispersiyon oranı analizi | Slaytlarla ders anlatımı, karşılıklı soru-cevap, laboratuar uygulamaları | Öğrenciler sisteme önceden yüklenmiş ders notlarını okurlar |
3 | Su erozyonuna etki eden faktörler: iklim (yağış, rüzgar, sıcaklık) | Strüktürel stabilite analizi | Slaytlarla ders anlatımı, karşılıklı soru-cevap, laboratuar uygulamaları | Öğrenciler sisteme önceden yüklenmiş ders notlarını okurlar |
4 | Su erozyonuna etki eden faktörler: toprak özellikleri (toprak aşınabilirdik indeksleri), arazi yönetimi, bitki yönetimi, kontrol önlemleri | Agregat stabilitesi analizi | Slaytlarla ders anlatımı, karşılıklı soru-cevap, laboratuar uygulamaları | Öğrenciler sisteme önceden yüklenmiş ders notlarını okurlar |
5 | Su erozyonuna etki eden faktörler: topografya, toprak örtüsü, insan | Boekel oranı-I ve Boekel oranı-II analizleri | Slaytlarla ders anlatımı, karşılıklı soru-cevap, laboratuar uygulamaları | Öğrenciler sisteme önceden yüklenmiş ders notlarını okurlar |
6 | Türkiye'de su erozyonu hazırlayan ve hızlandıran nedenler | Kil oranı-I-II ve III analizi | Slaytlarla ders anlatımı, karşılıklı soru-cevap, laboratuar uygulamaları | Öğrenciler sisteme önceden yüklenmiş ders notlarını okurlar |
7 | Su erozyonuyla meydana gelebilecek toprak kayıplarının tahminlenmesi (USLE yaklaşımı, yöntemin prensibi, elemanlarının tanıtılması ve yöntemin kullanılması) | SPAW hydrology kullanımı | Öğrenciler sisteme önceden yüklenmiş ders notlarını okurlar | Students read lecture notes pre-loaded into the system |
8 | Su erozyonuyla meydana gelebilecek toprak kayıplarının tahminlenmesinde diğer modeller (RUSLE, EUROSEM, WEPP, EPIC, PI) | Kesme direnci ölçümü | Slaytlarla ders anlatımı, karşılıklı soru-cevap, laboratuar uygulamaları | Öğrenciler sisteme önceden yüklenmiş ders notlarını okurlar |
9 | Su erozyonuyla meydana gelebilecek toprak kayıplarının tahminlenmesinde diğer modeller (Havza modelleri: MUSLE, modelin prensibi, elemanlarının tanıtımı ve kullanımı) | MUSLE probleminin çözümü | Slaytlarla ders anlatımı, karşılıklı soru-cevap, laboratuar uygulamaları | Öğrenciler sisteme önceden yüklenmiş ders notlarını okurlar |
10 | Su erozyonunun kontrolü (Bitkisel ve kültürel yöntemler) | Otlandırılmış su yolları probleminin çözümü | Slaytlarla ders anlatımı, karşılıklı soru-cevap, laboratuar uygulamaları | Öğrenciler sisteme önceden yüklenmiş ders notlarını okurlar |
11 | Su erozyonunun kontrolü (Mekanik yöntemler: teraslama, otlandırılmış su yolları, oyuntu kontrolü, kıyı kontrolü) | Teras problemlerinin çözümü | Slaytlarla ders anlatımı, karşılıklı soru-cevap, laboratuar uygulamaları | Öğrenciler sisteme önceden yüklenmiş ders notlarını okurlar |
12 | Rüzgar erozyonu (Rüzgar erozyonunun oluşumu ve etkileyen faktörler) | Rüzgar erozyonu problemi çömzümü | Slaytlarla ders anlatımı, karşılıklı soru-cevap, laboratuar uygulamaları | Öğrenciler sisteme önceden yüklenmiş ders notlarını okurlar |
13 | Rüzgar erozyonu (Rüzgar erozyonunun tahmini ve kontrolü) | Rüzgar erozyonu problemi çözümü | Slaytlarla ders anlatımı, karşılıklı soru-cevap, laboratuar uygulamaları | Öğrenciler sisteme önceden yüklenmiş ders notlarını okurlar |
14 | Yağış simülatörleri ve hassas tarım teknolojilerinin erozyon çalışmalarında kullanımı | Yağış simülasyonu | Slaytlarla ders anlatımı, karşılıklı soru-cevap, laboratuar uygulamaları | Öğrenciler sisteme önceden yüklenmiş ders notlarını okurlar |
Toprak ve Su Koruma. Özdemir, N., 2021. Ondokuz Mayıs Üniversitesi yayınları. No. 22, Samsun
Slaytlarla ders anlatımı, karşılıklı soru-cevap, laboratuar uygulamaları, arazide uygulamalar
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 50 |
Quiz | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Zorunlu değil
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Quiz | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Gösterme | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 7 | 1 | 7 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 7 | 2 | 14 |
Laboratuvar Ara Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Quiz için Bireysel Çalışma | 7 | 1 | 7 |
Toplam İş Yükü (saat) | 88 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | |
ÖÇ 1 | 2 | 2 | 4 | 2 | 5 | 3 | 5 | ||||
ÖÇ 2 | 3 | 2 | 5 | 1 | 5 | 4 | 4 | ||||
ÖÇ 3 | 4 | 3 | 3 | 2 | 4 | 3 | 4 | ||||
ÖÇ 4 | 3 | 3 | 5 | 2 | 5 | 4 | 4 | ||||
ÖÇ 5 | 4 | 2 | 5 | 1 | 5 | 4 | 5 |