Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ZFD232 | ARAŞTIRMA VE DENEME METOTLARI | Ders | 2 | 3 | 4,00 |
Lisans
Türkçe
Bağımsız bir denemenin kurulması, yürütülmesi ve sonuçların değerlendirilip yorumlanması becerisinin kazandırılmasıdır.
Prof. Dr. Aysen KOÇ
1 | Bağımsız bir deneme planlayıp kurabilme. |
2 | Denemeden elde ettiği verileri değerlendirebilme |
3 | Analiz sonuçlarını yorumlayarak öneriler üretebilme. |
4 | Denemede doğruluk derecesinin ve denemede güvenilirliğin artması için uygun deneme prensiplerini açıklayabilme. |
5 | İstatistik prensiplere uygun gözlem yapabilme ve veri elde edebilme. |
6 | Doğru ve tarafsız karar verebilme |
7 | Büyük bir titizlik içinde denemelerin yürütülmesi becerilerini kazanabilme |
Birinci Öğretim
Bu dersin herhangi bir ön koşulu bulunmamaktadır.
Yok
Yapılacak bir çalışmada denemenin nasıl planlanacağı, denemelerin araziye aplikasyonu, denemelerde rakamların elde edilmesi ve elde edilirken dikkat edilecek noktalar, elde edilen rakamların istatistikî değerlendirmeleri, elde edilen sonuçların önemlilik kontrollerinin ve ortalamaların farklılık gruplandırmaları, yapılan analizlerin sonucunda elde edilen değerlerin yorumlamaları hakkında bilgileri içermektedir.
Hafta | Konular (Teorik) | Uygulama | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|---|
1 | Araştırma ve Bilimsel Yöntem, Araştırma Tipleri, Araştırmaların Ülkesel Düzeyde Planlanması, Ülkemizde Araştırma-Geliştirme Altyapısı | Bilgisayar laboratuvarında excel ve istatistik programlarının tanıtımı | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
2 | Denemelerin Tertiplenmesi, Denemede Doğruluğun Artırılması ve Tarımsal Deneme Tipleri | Bilgisayar laboratuvarında excelde veri girme ve istatistik programında veri çağırma uygulaması | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
3 | Bazı Temel ve İstatistiksel Kavramlar : ortalama, varyans ve standart sapma, teorik muamele populasyonlarının ortalamasının tahminlenmesi, iki teorik muamele populasyonu ortalaması farkının tahminlenmesi, F-Dağılış, F testi ve Bartlett ve Levene testleri, hipotez kontrolleri ve önemlilik testleri | Bilgisayar laboratuvarında istatistik programında haftanın teorik bilgilerinin uygulaması | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
4 | t-testi ile varyans analizi arasındaki ilişki, Varyans analizi ve varsayımları ve varyansların homojenliği testleri | Bilgisayar laboratuvarında istatistik programında haftanın teorik bilgilerinin uygulaması | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
5 | Varyans Analizi Tekniği: Önemlilik testi ve varyans komponentlerinin tahminlenmesi, Varyans analizi ile ilgili uygulama | Bilgisayar laboratuvarında istatistik programında haftanın teorik bilgilerinin uygulaması | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
6 | Tekrar sayıları eşit Tesadüf parselleri deneme planı, LSD ve Duncan yöntemleri ile ilgili örnek çözümler | Bilgisayar laboratuvarında istatistik programında haftanın teorik bilgilerinin uygulaması | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
7 | Tekrar sayıları farklı Tesadüf parselleri deneme deseni | Bilgisayar laboratuvarında istatistik programında haftanın teorik bilgilerinin uygulaması | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
8 | Tesadüf parselleri deneme deseni ile ilgili örnek soru çözümleri | Bilgisayar laboratuvarında istatistik programında haftanın teorik bilgilerinin uygulaması | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
9 | Tesadüf blokları deneme deseni | Bilgisayar laboratuvarında istatistik programında haftanın teorik bilgilerinin uygulaması | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
10 | Tesadüf bloklarında eksik parsel hesaplaması | Bilgisayar laboratuvarında istatistik programında haftanın teorik bilgilerinin uygulaması | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
11 | Latin kare deneme deseni | Bilgisayar laboratuvarında istatistik programında haftanın teorik bilgilerinin uygulaması | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
12 | İki faktörlü deneme desenleri ile ilgili uygulama | Bilgisayar laboratuvarında istatistik programında haftanın teorik bilgilerinin uygulaması | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
13 | Tesadüf parsellerinde faktöriyel düzenlemeler | Bilgisayar laboratuvarında istatistik programında haftanın teorik bilgilerinin uygulaması | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
14 | Tesadüf bloklarında faktöriyel düzenlemeler | Bilgisayar laboratuvarında istatistik programında haftanın teorik bilgilerinin uygulaması | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
1.) Gülümser, A., Bozoğlu, H., Peşken, E., 2002. Araştırma ve Deneme Metotları. No: 48, Samsun, 264s,. 2.) Alpaslan, M., Güneş, A., İnal, A., 2013. Deneme Tekniği. Ankara Üniversitesi, Ziraat Fakültesi yayınları, Yayın no:1614, Ders kitabı: 566. 3.) Öztürk, A. 1978. Tarım, Biyoloji ve Sağlık Bilimlerinde Uygulamalı İstatistik. Ege ÜniversitesiMatbaası İzmir, 258 s. 4.) Yurtsever, N.1984. Deneysel İstatistik Metotları. Tarım ve Orman Bakanlığı Köy Hizmetleri Genel Müd. Yayınları 121, Ankara, 574 s. 5.) Düzgüneş, O., T. Kesici, O. Kavuncu, F. Gürbüz, 1987. Araştırma ve Deneme Metodları İstatistik Metodları-II. Ankara Üniversitesi, Basımevi, Ankara, 381 s.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 3 | 60 |
Ev Ödevi | 3 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 3 | 1 | 3 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 14 | 2 | 28 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 5 | 3 | 15 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 3 | 2 | 6 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 3 | 3 |
Ev Ödevi | 3 | 2 | 6 |
Toplam İş Yükü (saat) | 91 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | |
ÖÇ 1 | 4 | 5 | |||||||||
ÖÇ 2 | 5 | 5 | |||||||||
ÖÇ 3 | 5 | 5 | |||||||||
ÖÇ 4 | 5 | 5 | |||||||||
ÖÇ 5 | 5 | 5 | |||||||||
ÖÇ 6 | 5 | 5 | |||||||||
ÖÇ 7 | 5 |