Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MTH727 | TARIMDA SUYUN ETKİN KULLANIMIVE UZAKTAN ALGILAMA TEKNİKLERİ (TÜBİTAK Türkiye bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu) | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 8 | 3,00 |
Lisans
Bu dersin amacı, tarımsal üretimde su kaynaklarının etkin ve sürdürülebilir kullanımını sağlayacak bilgi ve becerileri, üniversitelerde mevcut müfredatlarda genellikle ayrı ve sınırlı olarak ele alınan konuları bütüncül ve uygulamaya dönük bir yaklaşımla kazandırmaktır. Öğrencilere, uzaktan algılama teknolojileri kullanılarak su yönetimi, sulama planlaması ve arazi analizlerinin nasıl yapılabileceği pratiğe yönelik örneklerle öğretilir. Ders kapsamında, iklim değişikliği, su kıtlığı ve tarımsal verimlilik arasındaki ilişki sistematik ve disiplinlerarası şekilde incelenir. Sensör verileri, uydu görüntüleri ve dijital karar destek araçlarıyla saha verilerinin entegrasyonu, sektörün güncel ihtiyaçlarına uygun olarak işlenir. Böylece öğrencilerin tarımsal su yönetimi süreçlerine bilimsel, teknolojik ve çevresel temelli yaklaşabilme yeterliği geliştirilir. Ayrıca, dersin yenilikçi ve disiplinlerarası içeriği, farklı fakülte ve bölümlerden öğrencilerin katılımına olanak sağlayarak mesleki gelişimlerini destekler ve sektörel uygulamalara doğrudan katkı sunar.
Dr. Candan KORKMAZ
1 | Tarımsal su yönetimi ve suyun etkin kullanımı konularında temel kavramları tanımlar, açıklar ve sektörel uygulamalar bağlamında değerlendirir. |
2 | Farklı sulama yöntemlerini, su verimliliği ve sürdürülebilirlik kriterleri açısından analiz eder, karşılaştırır ve iyileştirme önerileri sunar. |
3 | Uzaktan algılama teknikleri ile uydu verilerini kullanarak bitki su ihtiyacı ve toprak nem durumunu doğru ve etkin şekilde analiz eder. |
4 | Mikroklimatik ve çevresel verileri, sulama planlaması ve dijital karar destek sistemlerine entegre ederek uygulamalı çözümler geliştirir. |
5 | Tarımsal su yönetimi için ileri dijital araçları ve veri analiz yöntemlerini kullanarak gerçek saha verileri üzerinde uygulamalı yorumlar yapar. |
6 | Disiplinlerarası bilgi ve teknolojik yaklaşımları kullanarak bireysel veya grup halinde su yönetimi odaklı özgün proje önerileri geliştirir ve sunar. |
Birinci Öğretim
Bu dersin ön koşulu yoktur.
Yok
Bu ders, tarımsal üretimde su kaynaklarının etkin ve sürdürülebilir kullanımını sağlamaya odaklanır. Öğrenciler, tarımsal su yönetimi temel kavramlarını öğrenir ve farklı sulama yöntemlerini su verimliliği açısından değerlendirir. Uzaktan algılama teknikleri ve uydu verileri kullanılarak bitki su ihtiyacı ve toprak nem durumu analiz edilir. Mikroklimatik ve çevresel veriler sulama planlaması ve karar destek sistemlerine entegre edilir. Dijital araçlar yardımıyla tarımsal su yönetimi için uygulamalı veri yorumlama becerileri geliştirilir. Ders kapsamında iklim değişikliği ve su kıtlığı gibi güncel konular ele alınır. Sensör ve uydu verileriyle saha analizleri yapılır. Öğrenciler bireysel veya grup projeleriyle su yönetimi çözümleri geliştirir. Ders, bilimsel ve teknolojik yaklaşımlar ile çevresel sürdürülebilirlik arasında köprü kurar. Böylece öğrencilerin tarımsal su yönetimi alanında kapsamlı bilgi ve beceri kazanması hedeflenir.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Giriş: Tarımda Su Yönetiminin Önemi (Tarımsal su kullanımı, su kıtlığı, küresel ve yerel etkiler. Temel kavramlar.) | "Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme" | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
2 | İklim Değişikliği ve Su Kaynakları Üzerindeki Etkiler Sıcaklık, yağış rejimleri, buharlaşma ve su kaynaklarının değişimi. | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
3 | Suyun Etkin Kullanımı: Kavramlar ve Yaklaşımlar Su ayak izi, su kullanım verimliliği, sürdürülebilir su yönetimi. | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
4 | Tarımda Sulama Yöntemleri ve Su Verimliliği Yüzey, basınçlı ve damla sulama sistemleri; avantajlar ve kıyaslamalar. | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
5 | Uzaktan Algılamaya Giriş ve Temel Kavramlar Elektromanyetik spektrum, uydu sistemleri, çözünürlükler, veri türleri. | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
6 | Tarımsal Uygulamalar İçin Uydu ve Sensör Sistemleri Landsat, Sentinel, MODIS, dronlar ve toprak nemi sensörleri. | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
7 | Toprak Neminin Uzaktan Algılama ile İzlenmesi Yöntemler, veri kaynakları, örnek analizler. | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
8 | Bitki Su Stresi ve Vegetasyon İndeksleri (NDVI, EVI, SAVI vb.) Bitki sağlığı ve su ihtiyacının uzaktan algılama ile değerlendirilmesi. | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
9 | Mikroklimatik Verilerin Sulama Planlamasında Kullanımı Sıcaklık, nem, rüzgâr gibi verilerin yerel düzeyde analiz edilmesi. | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
10 | Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) ile Su Yönetimi Modellenmesi Konumsal analiz, raster-veri kullanımı, havza modelleme. | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
11 | Karar Destek Sistemleri ve Veri Tabanlı Sulama Yönetimi Tarım 4.0, akıllı sistemler, otomatik sulama örnekleri. | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
12 | Saha Verilerinin Yorumlanması ve Uygulamalı Analiz Örnekleri Gerçek uzaktan algılama verileri ile temel uygulama (örneğin NDVI haritası üretimi). | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
13 | Proje Tasarımı: Su Yönetimi Odaklı Uygulama Kurgusu Öğrencilerin grup olarak proje konusu belirlemesi ve taslağını oluşturması. | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
14 | Proje Sunumu ve Değerlendirme Çalışmaları Öğrenci sunumları, akran değerlendirmeleri, yorumlar. | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
"*Remote Sensing of Vegetation: Principles, Techniques, and Applications Hamlyn G. Jones & Robin A. Vaughan *Precision Agriculture Technology for Crop Farming Qamar Zaman, Qin Zhang *Remote Sensing for Sustainable Agriculture European Commission – Joint Research Centre (JRC) *FAO – Water for Sustainable Food and Agriculture *Ayrıca haftalık ders sunumları + bilimsel makaleler + uygulama kılavuzları "
"Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay; Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme"
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 60 |
Proje Hazırlama | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Proje Hazırlama | 1 | 8 | 8 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 3 | 4 | 12 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 4 | 5 | 20 |
Toplam İş Yükü (saat) | 84 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | |
ÖÇ 1 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 2 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 3 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 4 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 5 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 6 | 5 |