GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
IME004AS MATEMATİK DERS KİTABI İNCELEMESİ Seçmeli Ders Grubu 3 6 4,00

Lisans


Türkçe


Bu dersin amacı, öğrencilerin ders kitaplarının matematik öğretimindeki yeri ve önemi hakkında bilgi sahibi olmaları ve ders kitaplarını çeşitli içerikler açısından inceleyerek değerlendirmelerde bulunabilmeleridir.


Doç. Dr. Suphi Önder BÜTÜNER


1 Matematik ders kitaplarını görsel tasarım özellikleri açısından inceler, eksiklikler varsa belirler ve öneriler sunar
2 Matematik ders kitaplarında kavramların nasıl sunulduğunu (işlemsel veya kavramsal) belirler ve öneriler getirir
3 Matematik ders kitaplarındaki problem tiplerini belirler ve öneriler sunar
4 Matematik ders kitaplarını tarihsel öğeler açısından inceler ve öneriler getirir
5 Matematik ders kitaplarını teknoloji kullanımı açısından inceler ve öneriler getirir
6 Matematik ders kitaplarını cinsiyet eşitliği açısından inceler ve öneriler getirir
7 Matematik ders kitaplarını kök değerler açısından inceler ve öneriler getirir.

Birinci Öğretim


yok


yok


matematik ders kitabı incelemesi


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Ders kitaplarının kullanım amacı ve önemi Anlatım yok
2 Ders kitaplarının görsel tasarım özellikleri açısından incelenmesi Tartışma, Soru-Cevap verilen ödevi yapar
3 Ders kitaplarında bazı matematiksel kavramların (aritmetik ortalama, kesir, açı) nasıl sunulduğunun incelenmesi Tartışma, Soru-Cevap verilen ödevi yapar
4 Matematik ders kitaplarının problem tipleri açısından incelenmesi Tartışma, Soru-Cevap verilen ödevi yapar
5 Matematik ders kitaplarının teknolojik araçlar (geogebra, tinker plots, vustat, NLVM) açısından incelenmesi Tartışma, Soru-Cevap verilen ödevi yapar
6 Matematik ders kitaplarının tarihsel içerikler açısından incelenmesi Tartışma, Soru-Cevap verilen ödevi yapar
7 Matematik ders kitaplarındaki içeriklerin cinsiyet eşitliği açısından incelenmesi Tartışma, Soru-Cevap verilen ödevi yapar
8 Matematik ders kitaplarının problem kurma faaliyetleri açısından incelenmesi Tartışma, Soru-Cevap verilen ödevi yapar
9 Farklı ülkelerin ders kitaplarında (Singapur, İrlanda, Kanada) çeşitli kavramların sunuş biçimlerinin incelenmesi Anlatım, Tartışma, Soru Cevap verilen ödevi yapar
10 Farklı ülkelerin ders kitaplarında (Singapur, İrlanda, Kanada) kullanılan problem tiplerinin incelenmesi Anlatım, Tartışma, Soru Cevap verilen ödevi yapar
11 Farklı ülkelerin ders kitaplarında (Singapur, İrlanda, Kanada) yer verilen tarihsel içeriklerin incelenmesi Anlatım, Tartışma, Soru Cevap verilen ödevi yapar
12 Farklı ülkelerin ders kitaplarının (Singapur, İrlanda, Kanada) eşitlik ilkesi açısından incelenmesi Anlatım, Tartışma, Soru Cevap verilen ödevi yapar
13 Farklı ülkelerin (Singapore, Ireland, Canada) Matematik ders kitaplarının teknolojik araçlar (geogebra, tinker plots, vustat, NLVM) açısından incelenmesi Anlatım, Tartışma, Soru Cevap verilen ödevi yapar
14 Öğrencilerin ders kitaplarında tespit ettikleri eksiklikler ve önerileri üzerine konuşmalar ve tartışmalar Anlatım, Tartışma, Soru Cevap verilen ödevi yapar

Güncel Ortaokul Matematik Ders Kitapları Konu ile ilgili çeşitli yayımlanmış makalelerden örnekler aşağıda verilmiştir. 1) Zhu, Y., Fan, L. Focus on the Representation of Problem Types in Intended Curriculum: A Comparison of Selected Mathematics Textbooks from Mainland China and the United States. Int J Sci Math Educ 4, 609–626 (2006). https://doi.org/10.1007/s10763-006-9036-9 2) Bütüner, S.Ö. (2019). Türk ve Singapur matematik ders kitaplarında problem analizi: Kesirlerle bölme işlemi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47, 370-394. doi:10.9779/pauefd.522909 3) Suphi Önder Bütüner (2020) A comparison of the instructional content on division of fractions in Turkish and Singaporean textbooks, International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 51:2, 265-293, DOI: 10.1080/0020739X.2019.1644681 4) İncikabı, L., Kepceoğlu, İ. ve Küçükoğlu, U. (2019). Ortaokul matematik ders kitaplarında yer verilen matematik tarihi içeriklerinin incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 45, 144-158. 5) Emine ÖZDEMİR, Ayşe Balcı KARABOĞA.Ortaokul Matematik Ders Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6) Mersin, N. & Kılıç, Ç. (2021). Ortaokul matematik ders kitaplarında bulunan problem kurma etkinliklerinin uluslararası düzeyde karşılaştırılması. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7) Sarıkaya, B. K. & Yenilmez, K. (2023). Ortaokul matematik uygulamaları ders kitaplarının PISA yeterlik düzeyleri açısından incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi (ESTÜDAM) Eğitim Dergisi, 8 (1), 25-45. 8) Yasin Memis and H. Bahadir Yanik. The development of proportional reasoning: A comparison of selected textbooks from Turkey, Singapore and Canada. 9)Özge ÜREYEN ÇİMEN, Mehmet Fatih ÖZMANTAR. İlkokul Matematik Ders Kitaplarının Kök Değerler Açısından İncelenmesi. Eğitim Bilim ve Araştırma Dergisi 10) Bütüner, S. Ö. (2020). Türkiye’de Okutulan Ortaokul Matematik Ders Kitaplarının Aritmetik Ortalama Kavramına İlişkin Öğrencilere Sunduğu Öğrenme Fırsatları. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 11(1), 157-187. https://doi.org/10.16949/turkbilmat.627826



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 60
Rapor Hazırlama 1 40
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 50

yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 2 28
Uygulama Sınavı 1 15 15
Tartışma 1 10 10
Soru-Yanıt 1 10 10
Takım/Grup Çalışması 1 8 8
Makale Kritik Etme 1 12 12
Okuma 1 10 10
Rapor 1 1 1
Toplam İş Yükü (saat) 98

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
ÖÇ 1 4 4
ÖÇ 2 4 4 4 4
ÖÇ 3 4 4 4 4
ÖÇ 4 4 4 4 4
ÖÇ 5 4 4
ÖÇ 6 4 4
ÖÇ 7 4 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek