Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MB004Z | TÜRK EĞİTİM TARİHİ | Ders | 2 | 4 | 3,00 |
Lisans
Türk tarihi boyunca eğitimi etkileyen unsurları tarihi olaylar çerçevesinde öğrenciye vermektir. Bunu yaparken sadece Türk tarihi değil anlatılan dönem de yaşamış diğer medeniyetlerin ve devletlerin eğitim sistemleri de karşılaştırmalı olarak öğrencilere öğretilmesi amaçlanmaktadır. Ana kaynaklardan ve görsel malzemelerden de yararlanmak koşuluyla öğrencilere öğrenme kolaylığı sağlanmaktadır.
Prof. Dr. Mehmet SAĞLAM
1 | Dünyada eğitim sistemlerinin nasıl kurulduğunu açıklar. |
2 | Türklerin İslamiyet öncesi dönemindeki eğitimlerini değerlendirir. |
3 | Osmanlı imparatorluğu eğitim yapısını ve kurumlarını açıklar. |
4 | Türkiye milli eğitim sisteminin tarihsel gelişimini ve yasal dayanaklarını açıklar. |
5 | Eğitimin alt sistemlerinin, tarihsel gelişimini, bunların amaç ve işlevini değerlendirir. |
6 | Eğitimle ilgili temel sorunların tarihsel alt yapısını tartışır. |
7 | Eğitimle ilgili sorunları karşılaştırmalı bir perspektifle değerlendirir. |
8 | Eğitimle ilgili sorunların çözülmesine dönük bütüncül öneriler geliştirir. |
Birinci Öğretim
Hayır
Hayır.
Dersin içeriği; geçmişten günümüze kadar Türk devletleri ve toplumlarında eğitimin tarihsel gelişimi, Osmanlı Devleti’nin batılılaşma sürecinde kurmuş olduğu eğitim kurumları ve gelişimi, Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşundan sonra eğitim alanında gerçekleştirilen reformlar ve tesis edilen kurumların gelişimi, değişimi ve dönüşümü ve eğitim alanında öne çıkan önemli eğitimcilerin görüşleri gibi konuları kapsamaktadır.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Bir sosyal bilim olarak tarih ve eğitim bilimi | Anlatım, tartışma | - |
2 | Türk eğitim tarihinin amacı, dönemleri, konuları | Anlatım, tartışma | - |
3 | Türk eğitim tarihinin eğitim olgusu açısından önemi | Anlatım, tartışma | - |
4 | Cumhuriyetten önceki eğitim durumu ve öğretmen yetiştiren kurumlar: Müslümanlık öncesi dönemde Türk eğitim tarihi Müslümanlık sonrası dönemde Türk eğitim tarihi | Anlatım, tartışma | - |
5 | Cumhuriyetin kuruluş yıllarında eğitim ve eğitimin temel özellikleri (1920-1938) | Anlatım, tartışma | - |
6 | Cumhuriyetin kuruluş yıllarında eğitim ve eğitimin temel özellikleri (1920-1938) | Anlatım, tartışma | - |
7 | Türk Eğitim sisteminde değişim ve reform: Devrimin tarihsel arka planı, felsefi, düşünsel ve politik temelleri, Tevhid-i Tedrisat Kanunu | Anlatım, tartışma | - |
8 | Cumhuriyet dönemi Eğitim Bakanlığı örgüt ve yapısı (1920-1960) Türk eğitim sisteminde laikleşme; Türk eğitim devrimi Karma eğitim ve kızların eğitimi | Anlatım, tartışma | - |
9 | Cumhuriyet dönemi eğitim politikaları ve bu alanda yapılan devrimler (1920-1960) Yazı Devrimi; Millet Mektepleri; Halk Evleri; Türkiye Cumhuriyeti eğitim sisteminin dayandığı temel ilkeler Ara sınav (küçük sınav) | Anlatım, tartışma | - |
10 | Cumhuriyet döneminde bilimsel kurullarda ve milli eğitim şuralarında alınan kararların Türkiye eğitim sistemine katkıları | Anlatım, tartışma | - |
11 | Cumhuriyet döneminde bilimsel kurullarda ve Milli Eğitim Şuralarında alınan kararların Türkiye eğitim sistemine katkıları | Anlatım, tartışma | - |
12 | Yakın dönem Türk eğitim alanındaki gelişmeler-I | Anlatım, tartışma | - |
13 | Yakın dönem Türk eğitim alanındaki gelişmeler-II | Anlatım, tartışma | - |
14 | Genel Değerlendirme | Tartışma | - |
Sağlam, M. (Editör) Türk Eğitim Tarihi, Ankara: Vizetek, 20021. Çetin, E. & Yıldız Ö. (Editörler), Türk Eğitim Tarihi, İstanbul: Lisans Yayıncılık. Yardımcı Kaynak: Akyüz, Y. Türk Eğitim Tarihi, Ankara: Pegem, 2019. Güven, İ. Türk Eğitim Tarihi, Ankara: Pegem, 2015.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 80 |
Rapor Hazırlama | 1 | 10 |
Rapor Sunma | 1 | 10 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 80 |
Rapor Hazırlama | 1 | 10 |
Rapor Sunma | 1 | 10 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 |
Hayır.
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 3 | 1 | 3 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Beyin Fırtınası | 14 | 1 | 14 |
Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 3 | 1 | 3 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 1 | 1 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Toplam İş Yükü (saat) | 78 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | |
ÖÇ 1 | 3 | ||||||||||||
ÖÇ 2 | 3 | ||||||||||||
ÖÇ 3 | 3 | 4 | |||||||||||
ÖÇ 4 | 5 | ||||||||||||
ÖÇ 5 | 5 | ||||||||||||
ÖÇ 6 | 5 | 5 | |||||||||||
ÖÇ 7 | 3 | ||||||||||||
ÖÇ 8 |