Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOS731 | METAVERSE FELSEFESİ | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 7 | 5,00 |
Lisans
Türkçe
Metaverse'un genel amacı, sanal, paylaşılan bir evren aracılığıyla başkalarıyla bağlantı kurmaktır. İster iş, ister kişisel gelişim veya sadece eğlence için olsun, metaverse, dünyanın her yerinden insanları birbirine bağlayarak gerçeklik ve mesafe sınırlarını aşmak için vardır. Bu derste amaç bu sanal dünyayı felsefi olarak ele almak ve sorgulamaktır. Teknoloji hakkında felsefi sorular soran bir alan olan teknofelsefe, aslında geleneksel felsefi soruları cevaplandırmak için teknolojiyi kullanır. Teknoloji felsefesinin anahtarı, felsefe ve teknoloji arasındaki iki yönlü etkileşimdir. Felsefe, teknolojiyle ilgili çoğunlukla yeni sorulara ışık tutmaya yardımcı olur. Teknoloji, felsefeyle ilgili çoğunlukla eski sorulara ışık tutmaya yardımcı olur. Bu ders aynı anda her iki tür soruya ışık tutmaya çalışmaktadır. En azından sanal gerçeklik teknolojisi, Descartes'ın problemini açıklamaya yardımcı olur - yani, etrafımızdaki gerçeklik hakkında herhangi bir şeyi nasıl bilebiliriz? Gerçeğin bir yanılsama olmadığını nereden biliyoruz?
Dr. Öğr. Üyesi Fikret YILMAZ
1 | Felsefedeki en eski sorulardan bazılarını ele alarak özellikle de dış dünya sorununa ilişkin tartışmalarının işlenmesine imkan tanır. |
2 | Sanal gerçeklik teknolojisi felsefe problemlerini açıklamaya yardımcı olur. |
3 | Sanal gerçeklik teknolojisi, dış dünya sorunlarını anlamamıza katkı sunar. |
4 | Teknolojiyi zihinle ilgili geleneksel soruları aydınlatmak için de kullanacağız: Zihin ve beden nasıl etkileşir? Bilinç nedir? Zihin bedenin ötesine geçer mi? |
5 | Kavramsal düşünme becerisi geliştiğinden, tutarlı ve etkili hukuki argüman ve karşı argüman oluşturabilmek |
Birinci Öğretim
Yok
Başka bir öneri bulunmamaktadır.
COVID-19 yüz milyonlarca insanı uzaktan çalışmaya zorladı. Masaüstü bilgisayarlarda salt okunur çevrimiçi içeriğin olduğu günlerden bu yana çok yol kat ettik. Sanal ve fiziksel ortamlar arasındaki sınır günümüzde her zamankinden daha bulanık hale geldi. Bu nedenle, şu anda en önemli dijital dalganın ortasındayız. Metaverse, sanal gerçeklik, artırılmış gerçeklik ve internetin tek bir yerde toplanmasıdır. Metaverse'un genel amacı, sanal, paylaşılan bir evren aracılığıyla başkalarıyla bağlantı kurmaktır. İster iş, ister kişisel gelişim veya sadece eğlence için olsun, metaverse, dünyanın her yerinden insanları birbirine bağlayarak gerçeklik ve mesafe sınırlarını aşmak için vardır. Kişilerin avatarları tarafından temsil edildiği bir sanal dünya anlamına gelen “Metaverse” terimi, internetin sanal bir dünyaya dönüşeceği vizyonunu tanımlamak için kullanılır. Bu düşünce ilk olarak 1992'de Amerikalı romancı Neal Stephenson tarafından bilim kurgu klasiği "Snow Crash" te kavramsallaştırıldı. Stephenson metaverse'u bireylerin farklı sanal teknolojiler aracılığıyla birbirleri ve çevreleri ile üç boyutlu fiziksel etkileşime girebilecekleri sanal bir gerçeklik olarak tanımlamaktadır. Bu sanal dünya interneti, bireylerin gerçek zamanlı olarak birbirleriyle etkileşime girip çıktıkları 3 boyutlu sanal bir yaşam alanı olarak öngörür. Amaç, 2 boyutlu internette barınan veya hayatlarımızda olup da dijitalleştirilebilecek olan her şeyi, 3 boyuta çevirip, dijital bir evrene aktarmaktır. Anlayacağınız, metaverse sayesinde interneti, 2 boyutlu bir ekrandan çıkarıp, 3 boyutlu dijital bir evrene taşımış olacağız. Teknoloji felsefesi (1) teknoloji hakkında felsefi sorular sormanın ve (2) geleneksel felsefi soruları yanıtlamaya yardımcı olmak için teknolojiyi kullanmanın birleşimidir. İsim, Kanadalı-Amerikalı filozoftan esinlenmiştir. Patricia Churchland, 1987'de yayımladığı neurophilosophy isimli kitabında, Nörofelsefe, sinirbilim hakkında felsefi sorular sormayı, felsefedeki geleneksel soruları yanıtlamaya yardımcı olmak için sinirbilimi kullanmayı birleştirir. Technophilosophy teknoloji ile aynı şeyi yapar. Teknoloji hakkında felsefi sorular soran bir alan olan teknofelsefe, aslında geleneksel felsefi soruları cevaplandırmak için teknolojiyi kullanır. Teknoloji felsefesinin anahtarı, felsefe ve teknoloji arasındaki iki yönlü etkileşimdir. Felsefe, teknolojiyle ilgili çoğunlukla yeni sorulara ışık tutmaya yardımcı olur. Teknoloji, felsefeyle ilgili çoğunlukla eski sorulara ışık tutmaya yardımcı olur. Bu ders aynı anda her iki tür soruya ışık tutmaya çalışmaktadır.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Teknoloji Felsefesine Giriş | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma | Dersin ön hazırlığı yoktur. |
2 | Metaverse | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma | Dersin ön hazırlığı yoktur. |
3 | Metaverse | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma | Dersin ön hazırlığı yoktur. |
4 | Gerçeklik ve Sanallık | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma | Dersin ön hazırlığı yoktur. |
5 | Simülasyon Teorisi | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma | Dersin ön hazırlığı yoktur. |
6 | Simulation Theory | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma | Dersin ön hazırlığı yoktur. |
7 | Ara Sınav | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma | Dersin ön hazırlığı yoktur. |
8 | Zihin ve Beden Problemi | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma | Dersin ön hazırlığı yoktur. |
9 | Zihin ve Beden Problemi | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma | Dersin ön hazırlığı yoktur. |
10 | Değer Problemi | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma | Dersin ön hazırlığı yoktur. |
11 | Metaverse ve Eğitim | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma | Dersin ön hazırlığı yoktur. |
12 | Metaverse ve Hukuk | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma | Dersin ön hazırlığı yoktur. |
13 | Metaverse ve Sosyoloji | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma | Dersin ön hazırlığı yoktur. |
14 | Metaverse ve Ekonomi | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma | Dersin ön hazırlığı yoktur. |
Kornwachs, K. (2021). Teknoloji Felsefesine Giriş. Runik Kitap: İstanbul Kolektif. (2022). Metaverse - Geleceğin dünyalarını inşa edecek teknolojiler, fırsatlar ve tehditler. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Kim, S. (2022). Metaverse. G. İşeri (Yayın Direktörü), K. Kızıl Güzelkan (Ed.). İstanbul: İnkılap Kitabevi.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Quiz | 3 | 60 |
Tartışma | 1 | 10 |
Ev Ödevi | 1 | 30 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 |
Bu dersin stajı yoktur.
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Bütünleme Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Quiz | 3 | 1 | 3 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Tartışma | 1 | 24 | 24 |
Bireysel Çalışma | 3 | 5 | 15 |
Okuma | 5 | 5 | 25 |
Ev Ödevi | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (saat) | 125 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | |
ÖÇ 1 | 3 | 3 | 5 | 4 | ||||||||||||
ÖÇ 2 | 2 | 3 | 3 | |||||||||||||
ÖÇ 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | ||||||||||
ÖÇ 4 | 3 | 4 | ||||||||||||||
ÖÇ 5 | 4 | 3 | 5 |