[GeriDon]

[DersOgretimPlani]


[DersinKodu] [DersinAdi] [DersinTuru] [Yil] [YariYil] [Ects]
FBE002AS FEN BİLGİSİ DERS KİTABI İNCELEMESİ Seçmeli Ders Grubu 3 5 4,00

[Lisans]


Türkçe


Bu ders meslek bilgisi kapsamında öğretmen adaylarının alanlarında yayınlanan ders kitaplarını inceleyebilme bilgi ve becerisini kazandırmayı amaçlamaktadır.


Doç. Dr. Ferhat Karakaya


1 Ders kitabı geliştirme basamaklarını kavrar.
2 İyi bir ders kitabının sahip olması gereken özellikleri bilir.
3 Ders kitabı incelemesinde dikkate alması gereken kriterleri öğrenir.
4 Ders kitaplarının öğretimdeki önemini anlar.
5 Ders kitaplarında kullanılabilecek örnek içerik ve etkinlikler tasarlar.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Konu alanında MEB tarafından onaylanmış ders kitaplarının ve öğretim programlarının eleştirel bir bakış açısı ile incelenmesi; kitapların içerik, dil, öğrenci seviyesine uygunluk, format, çekicilik, anlamlı öğrenmeye katkısı, öğretimde kullanım kolaylığı v.b. açılarından incelenmesi


[Hafta] [Teorik] [OgretimYontemVeTeknikleri] [OnHazirlik]
1 Öğretim Programlarında ders kitabının yeri, önemi ve gerekliği Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi Konu Tekrarının Yapılması
2 Konu alanı ders kitabı incelemesinin eğitsel önemi Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi Konu Tekrarının Yapılması
3 Ders kitaplarının nitelikleri, ders kitaplarında yenilikler Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi Konu Tekrarının Yapılması
4 Ders kitaplarının biçimsel görünümüne ilişkin ölçütler, kapak, kitap boyutları; yazı karakterinin büyüklüğü; sayfa boyutları, satır aralığı; içindekiler; kaynakça; sözlük; dizin Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi Konu Tekrarının Yapılması
5 M.E.B' in ders kitapları yazım, basım, dağıtımına ilişkin ilke ve prosedürü Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi Konu Tekrarının Yapılması
6 Ders kitaplarının öğretim programına uygunluğu ile ilgili ölçütler amaçlara uygunluk içerik seçimi ve düzenlenmesi öğrenme-öğretme ilkelerine uygunluk değerlendirme Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi Konu Tekrarının Yapılması
7 Ders kitaplarının öğretim programına uygunluğu ile ilgili ölçütler amaçlara uygunluk içerik seçimi ve düzenlenmesi öğrenme-öğretme ilkelerine uygunluk değerlendirme Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi Konu Tekrarının Yapılması
8 Öğretimdeki yeni yaklaşımların ders kitaplarına etkisini eleştirel bir bakış açısıyla yorumlayabilme Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi Konu Tekrarının Yapılması
9 Ders kitapları inceleme uygulamaları; ölçek geliştirme, veri toplama, analiz, değerlendirme ve raporlaştırma Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi Konu Tekrarının Yapılması
10 Ders kitapları inceleme uygulamaları; ölçek geliştirme, veri toplama, analiz, değerlendirme ve raporlaştırma Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi Konu Tekrarının Yapılması
11 Yabancı ders kitaplarının ülkemizdeki kitaplarla karşılaştırılması ve öğrenci sunumları Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi Konu Tekrarının Yapılması
12 Yabancı ders kitaplarının ülkemizdeki kitaplarla karşılaştırılması ve öğrenci sunumları Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi Konu Tekrarının Yapılması
13 Öğrenci Sunumları Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi Konu Tekrarının Yapılması
14 Öğrenci Sunumları Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi Konu Tekrarının Yapılması

1. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 3,4,5,6,7 ve 8. sınıflar) http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=325 2. Demirel, Ö., & Kıroğlu, K. (2021). Ders Kitabı İnceleme. Ankara: Pegem Akademi. 3. MEB Fen bilimleri ders kitapları (4-8. Sınıf).



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri [Adet] [Deger]
Rapor Hazırlama 3 100
[Toplam] 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri [Adet] [Deger]
Final Sınavı 1 100
[Toplam] 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 50

Yok


[Etkinlikler] [Sayisi] [Suresi] [ToplamIsYuku]
Final Sınavı 1 2 2
Rapor Hazırlama 1 15 15
Bireysel Çalışma 14 3 42
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 13 13
Okuma 14 2 28
[ToplamIsYuku] 100

[PC] 1 [PC] 2 [PC] 3 [PC] 4 [PC] 5 [PC] 6 [PC] 7 [PC] 8 [PC] 9 [PC] 10 [PC] 11 [PC] 12 [PC] 13 [PC] 14 [PC] 15 [PC] 16 [PC] 17
[OC] 1 5 4
[OC] 2 5 4 5 4
[OC] 3 5 5 4 4
[OC] 4 4 5 5 4
[OC] 5 3 4 5 5 5 5 5 5
[PCOCAciklama]