GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
FBE002AS FEN BİLGİSİ DERS KİTABI İNCELEMESİ Seçmeli Ders Grubu 3 5 4,00

Lisans


Türkçe


Bu ders meslek bilgisi kapsamında öğretmen adaylarının alanlarında yayınlanan ders kitaplarını inceleyebilme bilgi ve becerisini kazandırmayı amaçlamaktadır.


Doç. Dr. Ferhat Karakaya


1 Ders kitabı geliştirme basamaklarını kavrar.
2 İyi bir ders kitabının sahip olması gereken özellikleri bilir.
3 Ders kitabı incelemesinde dikkate alması gereken kriterleri öğrenir.
4 Ders kitaplarının öğretimdeki önemini anlar.
5 Ders kitaplarında kullanılabilecek örnek içerik ve etkinlikler tasarlar.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Konu alanında MEB tarafından onaylanmış ders kitaplarının ve öğretim programlarının eleştirel bir bakış açısı ile incelenmesi; kitapların içerik, dil, öğrenci seviyesine uygunluk, format, çekicilik, anlamlı öğrenmeye katkısı, öğretimde kullanım kolaylığı v.b. açılarından incelenmesi


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Öğretim Programlarında ders kitabının yeri, önemi ve gerekliği Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi Konu Tekrarının Yapılması
2 Konu alanı ders kitabı incelemesinin eğitsel önemi Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi Konu Tekrarının Yapılması
3 Ders kitaplarının nitelikleri, ders kitaplarında yenilikler Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi Konu Tekrarının Yapılması
4 Ders kitaplarının biçimsel görünümüne ilişkin ölçütler, kapak, kitap boyutları; yazı karakterinin büyüklüğü; sayfa boyutları, satır aralığı; içindekiler; kaynakça; sözlük; dizin Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi Konu Tekrarının Yapılması
5 M.E.B' in ders kitapları yazım, basım, dağıtımına ilişkin ilke ve prosedürü Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi Konu Tekrarının Yapılması
6 Ders kitaplarının öğretim programına uygunluğu ile ilgili ölçütler amaçlara uygunluk içerik seçimi ve düzenlenmesi öğrenme-öğretme ilkelerine uygunluk değerlendirme Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi Konu Tekrarının Yapılması
7 Ders kitaplarının öğretim programına uygunluğu ile ilgili ölçütler amaçlara uygunluk içerik seçimi ve düzenlenmesi öğrenme-öğretme ilkelerine uygunluk değerlendirme Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi Konu Tekrarının Yapılması
8 Öğretimdeki yeni yaklaşımların ders kitaplarına etkisini eleştirel bir bakış açısıyla yorumlayabilme Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi Konu Tekrarının Yapılması
9 Ders kitapları inceleme uygulamaları; ölçek geliştirme, veri toplama, analiz, değerlendirme ve raporlaştırma Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi Konu Tekrarının Yapılması
10 Ders kitapları inceleme uygulamaları; ölçek geliştirme, veri toplama, analiz, değerlendirme ve raporlaştırma Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi Konu Tekrarının Yapılması
11 Yabancı ders kitaplarının ülkemizdeki kitaplarla karşılaştırılması ve öğrenci sunumları Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi Konu Tekrarının Yapılması
12 Yabancı ders kitaplarının ülkemizdeki kitaplarla karşılaştırılması ve öğrenci sunumları Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi Konu Tekrarının Yapılması
13 Öğrenci Sunumları Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi Konu Tekrarının Yapılması
14 Öğrenci Sunumları Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi Konu Tekrarının Yapılması

1. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 3,4,5,6,7 ve 8. sınıflar) http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=325 2. Demirel, Ö., & Kıroğlu, K. (2021). Ders Kitabı İnceleme. Ankara: Pegem Akademi. 3. MEB Fen bilimleri ders kitapları (4-8. Sınıf).



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Rapor Hazırlama 3 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 50

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Final Sınavı 1 2 2
Rapor Hazırlama 1 15 15
Bireysel Çalışma 14 3 42
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 13 13
Okuma 14 2 28
Toplam İş Yükü (saat) 100

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17
ÖÇ 1 5 4
ÖÇ 2 5 4 5 4
ÖÇ 3 5 5 4 4
ÖÇ 4 4 5 5 4
ÖÇ 5 3 4 5 5 5 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek