GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
FBE401AZ DİSİPLİNLERARASI FEN ÖĞRETİMİ Ders 4 7 4,00

Lisans


Türkçe


Fen eğitiminde disipliner, disiplinlerarası ve disiplinlerüstü uygulamalar hakkında teorik bilgi edinme, fen bilimlerinin alt alanlarını bütünleştiren öğretim uygulamaları tasarlama, fen bilimlerini diğer disiplinlerle bütünleştiren probleme dayalı öğrenme uygulamaları tasarlama ve uygulama, bütünleştirilmiş STEM Eğitimini tasarlama ve uygulama, güncel akademik çalışmaları izleme ve değerlendirme.


Doç. Dr. Ferhat KARAKAYA, Prof. Dr. Muharrem KIRAK


1 Disiplinlerarası öğretim hakkında temel bilgi ve becerileri kazanır.
2 Disiplinlerarası öğretim uygulamalarının kuramsal altyapılarını bilir.
3 Disiplinlerarası öğretime uygun etkinlikler geliştirir.
4 Sınıf içinde disiplinlerarası öğretime uygun etkinlikleri uygular.
5 Disiplinlerarası becerileri geliştirecek ders uygulamaları hazırlar.

Birinci Öğretim


Yok


Ders işlenişi teorik bilgilerin sunulmasının yanı sıra öğrencilerin ödev sunumları ve örnek araştırma süreçlerinin incelenmesinden oluşacaktır. Dersin interaktif şekilde, öğrencilerin soru ve yorumlarıyla katılımı şeklinde geçmesi planlanmaktadır. Bu sebeple de derse hazır gelinmesi, ders günü işlenecek olan konular hakkında önerilen eserlerden bilgi edinilerek derse katılmak ve verilen ödevlerin tamamlanması beklenmektedir. Derse katılım son derece önemlidir. Bu ders kapsamında aşağıdaki etkinlikler gerçekleştirilecektir. • Anlatım • Tartışma • Doküman inceleme • Uygulama


Disiplinlerarası öğrenme, farklı bilim alanlarındaki bilgileri ve kullanılan becerileri algılama, disiplinlerarası bilginin doğasını anlama, değer verme ve disiplinlerarası bakış açısı geliştirme; disiplinlerarası bilginin fen öğretiminde kullanılması; yerel, ulusal ve küresel olaylar, ürün ve model geliştirme, süreci ve sistemi tasarlama, proje geliştirme, buluş yapma‐ve kişisel gelişim, kariyer seçimi ve önemi; disiplinler arası beceriler, mühendislik ve tasarım, karar verme, üst düzey düşünme, bilişim‐iletişim ve iş birliği, yenilikçi düşünme, girişimcilik, fen, teknoloji, toplum ve çevre ve arasındaki etkileşim: çevre, kültür, bilim ve teknoloji politikaları; sosyobilimsel konuların öğretimi, sosyobilimsel konular hakkında mantıklı kararlar alan ve uygulayan, sorumluluk, tutum ve değer sahibi vatandaş olabilme; bilişsel, duyuşsal, sezgisel, ahlaki ve etik muhakeme yapabilme; sosyobilimsel konulara yönelik öğretim yöntem ve stratejilerini uygulama.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 • Dersin Tanıtımı/Ders İzlencesinin Paylaşılması • Disiplinlerarası Fen Öğretiminin Doğası • Tek disiplinli öğretim ve disiplinlerarası öğretim yaklaşımları arasındaki farklar Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi Konu Tekrarının Yapılması
2 • Disiplinlerarası öğretim yaklaşıma dayalı uygulamalar: • STEM Eğitimi • Sosyobilimsel Konular Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi Konu Tekrarının Yapılması
3 • STEM uygulama örneklerinin İncelenmesi • STEM etkinlik içeriği tasarlama Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi Konu Tekrarının Yapılması
4 • 5E Öğrenme Modeliyle STEM Eğitimi • 5E Öğrenme Modeliyle STEM Eğitimine uygun etkinlik uygulama Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi Konu Tekrarının Yapılması
5 • Sorgulamaya dayalı öğrenme ve STEM Eğitimi • Sorgulamaya dayalı öğrenme ve STEM Eğitimine uygun etkinlik uygulama Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi Konu Tekrarının Yapılması
6 • Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımı ile STEM Eğitimi • Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımı ile STEM Eğitimine uygun etkinlik uygulama Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi Konu Tekrarının Yapılması
7 • Toulmin Argümantasyon Modeli Entegreli STEM Eğitimi • Toulmin Argümantasyon Modeli Entegreli STEM Eğitimine uygun etkinlik uygulama Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi Konu Tekrarının Yapılması
8 • Ders kurgulama yaklaşımı ile STEM Eğitimi • Ders kurgulama yaklaşımı ile STEM Eğitimine uygun etkinlik uygulama Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi Konu Tekrarının Yapılması
9 İşbirlikli Öğrenme Yaklaşımı ile STEM Eğitimi İşbirlikli Öğrenme Yaklaşımı ile STEM Eğitimine uygun etkinlik uygulama Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi Konu Tekrarının Yapılması
10 • Senaryo Temelli Öğrenme Yaklaşımıyla STEM Eğitimi • Senaryo Temelli Öğrenme Yaklaşımıyla STEM Eğitimine uygun etkinlik uygulama Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi Konu Tekrarının Yapılması
11 • Tasarım Temelli Öğrenme Yaklaşımı ile STEM Eğitimi • Tasarım Temelli Öğrenme Yaklaşımı ile STEM Eğitimine uygun etkinlik uygulama Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi Konu Tekrarının Yapılması
12 • Sosyo-bilimsel Konular Temelli STEM Eğitimi • Sosyo-bilimsel Konular Temelli STEM Eğitimine uygun etkinlik uygulama Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi Konu Tekrarının Yapılması
13 • Sunumlar ve Uygulamalar Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi Konu Tekrarının Yapılması
14 • Sunumlar ve Uygulamalar Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi Konu Tekrarının Yapılması

• Editör Doç Dr. Mustafa ÇEVİK, Ders Planları Kurgusunda Öğretme Öğrenme Yaklaşımlarıyla Uygulamalı STEM Eğitimi, Nobel Yayıncılık • Cura, G., & Ercan Yalman, F. (2019). Fen bilimleri öğretmen adaylarının disiplinlerarası yaklaşıma dayalı öğretimi kullanma düzeylerinin incelenmesi. Online Fen Eğitimi Dergisi, 4(2), 131-153 • Kızılay, E., & Saylan Kırmızıgül, A. (2019). Disiplinler arasındaki ilişkiye dair fen bilgisi öğretmen adaylarının görüşleri. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(1), 1-9. • You, H.S. (2017). “Why Teach Science with an Interdisciplinary Approach: History, Trends, and Conceptual Frameworks” • Not: Ders sürecinde planlanan okumalar ve web tabanlı kaynaklara ait bilgiler öğretim üyesi tarafından haftalık olarak paylaşılacaktır.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Rapor Hazırlama 5 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 50

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Final Sınavı 1 1 1
Rapor Hazırlama 5 3 15
Bireysel Çalışma 14 3 42
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 14 14
Okuma 14 2 28
Toplam İş Yükü (saat) 100

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17
ÖÇ 1 4 5 3 5 4 4 5
ÖÇ 2 5 3 5 4 4 4 5
ÖÇ 3 5 3 5 4 4 4 5
ÖÇ 4 3 5 3 5 4 3 4 5
ÖÇ 5 5 4 5 5 5 5 5 4 5 4 5 5 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek