Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FBE401AZ | DİSİPLİNLERARASI FEN ÖĞRETİMİ | Ders | 4 | 7 | 4,00 |
Lisans
Türkçe
Fen eğitiminde disipliner, disiplinlerarası ve disiplinlerüstü uygulamalar hakkında teorik bilgi edinme, fen bilimlerinin alt alanlarını bütünleştiren öğretim uygulamaları tasarlama, fen bilimlerini diğer disiplinlerle bütünleştiren probleme dayalı öğrenme uygulamaları tasarlama ve uygulama, bütünleştirilmiş STEM Eğitimini tasarlama ve uygulama, güncel akademik çalışmaları izleme ve değerlendirme.
Doç. Dr. Ferhat KARAKAYA, Prof. Dr. Muharrem KIRAK
1 | Disiplinlerarası öğretim hakkında temel bilgi ve becerileri kazanır. |
2 | Disiplinlerarası öğretim uygulamalarının kuramsal altyapılarını bilir. |
3 | Disiplinlerarası öğretime uygun etkinlikler geliştirir. |
4 | Sınıf içinde disiplinlerarası öğretime uygun etkinlikleri uygular. |
5 | Disiplinlerarası becerileri geliştirecek ders uygulamaları hazırlar. |
Birinci Öğretim
Yok
Ders işlenişi teorik bilgilerin sunulmasının yanı sıra öğrencilerin ödev sunumları ve örnek araştırma süreçlerinin incelenmesinden oluşacaktır. Dersin interaktif şekilde, öğrencilerin soru ve yorumlarıyla katılımı şeklinde geçmesi planlanmaktadır. Bu sebeple de derse hazır gelinmesi, ders günü işlenecek olan konular hakkında önerilen eserlerden bilgi edinilerek derse katılmak ve verilen ödevlerin tamamlanması beklenmektedir. Derse katılım son derece önemlidir. Bu ders kapsamında aşağıdaki etkinlikler gerçekleştirilecektir. • Anlatım • Tartışma • Doküman inceleme • Uygulama
Disiplinlerarası öğrenme, farklı bilim alanlarındaki bilgileri ve kullanılan becerileri algılama, disiplinlerarası bilginin doğasını anlama, değer verme ve disiplinlerarası bakış açısı geliştirme; disiplinlerarası bilginin fen öğretiminde kullanılması; yerel, ulusal ve küresel olaylar, ürün ve model geliştirme, süreci ve sistemi tasarlama, proje geliştirme, buluş yapma‐ve kişisel gelişim, kariyer seçimi ve önemi; disiplinler arası beceriler, mühendislik ve tasarım, karar verme, üst düzey düşünme, bilişim‐iletişim ve iş birliği, yenilikçi düşünme, girişimcilik, fen, teknoloji, toplum ve çevre ve arasındaki etkileşim: çevre, kültür, bilim ve teknoloji politikaları; sosyobilimsel konuların öğretimi, sosyobilimsel konular hakkında mantıklı kararlar alan ve uygulayan, sorumluluk, tutum ve değer sahibi vatandaş olabilme; bilişsel, duyuşsal, sezgisel, ahlaki ve etik muhakeme yapabilme; sosyobilimsel konulara yönelik öğretim yöntem ve stratejilerini uygulama.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | • Dersin Tanıtımı/Ders İzlencesinin Paylaşılması • Disiplinlerarası Fen Öğretiminin Doğası • Tek disiplinli öğretim ve disiplinlerarası öğretim yaklaşımları arasındaki farklar | Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi | Konu Tekrarının Yapılması |
2 | • Disiplinlerarası öğretim yaklaşıma dayalı uygulamalar: • STEM Eğitimi • Sosyobilimsel Konular | Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi | Konu Tekrarının Yapılması |
3 | • STEM uygulama örneklerinin İncelenmesi • STEM etkinlik içeriği tasarlama | Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi | Konu Tekrarının Yapılması |
4 | • 5E Öğrenme Modeliyle STEM Eğitimi • 5E Öğrenme Modeliyle STEM Eğitimine uygun etkinlik uygulama | Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi | Konu Tekrarının Yapılması |
5 | • Sorgulamaya dayalı öğrenme ve STEM Eğitimi • Sorgulamaya dayalı öğrenme ve STEM Eğitimine uygun etkinlik uygulama | Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi | Konu Tekrarının Yapılması |
6 | • Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımı ile STEM Eğitimi • Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımı ile STEM Eğitimine uygun etkinlik uygulama | Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi | Konu Tekrarının Yapılması |
7 | • Toulmin Argümantasyon Modeli Entegreli STEM Eğitimi • Toulmin Argümantasyon Modeli Entegreli STEM Eğitimine uygun etkinlik uygulama | Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi | Konu Tekrarının Yapılması |
8 | • Ders kurgulama yaklaşımı ile STEM Eğitimi • Ders kurgulama yaklaşımı ile STEM Eğitimine uygun etkinlik uygulama | Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi | Konu Tekrarının Yapılması |
9 | İşbirlikli Öğrenme Yaklaşımı ile STEM Eğitimi İşbirlikli Öğrenme Yaklaşımı ile STEM Eğitimine uygun etkinlik uygulama | Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi | Konu Tekrarının Yapılması |
10 | • Senaryo Temelli Öğrenme Yaklaşımıyla STEM Eğitimi • Senaryo Temelli Öğrenme Yaklaşımıyla STEM Eğitimine uygun etkinlik uygulama | Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi | Konu Tekrarının Yapılması |
11 | • Tasarım Temelli Öğrenme Yaklaşımı ile STEM Eğitimi • Tasarım Temelli Öğrenme Yaklaşımı ile STEM Eğitimine uygun etkinlik uygulama | Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi | Konu Tekrarının Yapılması |
12 | • Sosyo-bilimsel Konular Temelli STEM Eğitimi • Sosyo-bilimsel Konular Temelli STEM Eğitimine uygun etkinlik uygulama | Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi | Konu Tekrarının Yapılması |
13 | • Sunumlar ve Uygulamalar | Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi | Konu Tekrarının Yapılması |
14 | • Sunumlar ve Uygulamalar | Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği, Örnek olay incelenmesi | Konu Tekrarının Yapılması |
• Editör Doç Dr. Mustafa ÇEVİK, Ders Planları Kurgusunda Öğretme Öğrenme Yaklaşımlarıyla Uygulamalı STEM Eğitimi, Nobel Yayıncılık • Cura, G., & Ercan Yalman, F. (2019). Fen bilimleri öğretmen adaylarının disiplinlerarası yaklaşıma dayalı öğretimi kullanma düzeylerinin incelenmesi. Online Fen Eğitimi Dergisi, 4(2), 131-153 • Kızılay, E., & Saylan Kırmızıgül, A. (2019). Disiplinler arasındaki ilişkiye dair fen bilgisi öğretmen adaylarının görüşleri. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(1), 1-9. • You, H.S. (2017). “Why Teach Science with an Interdisciplinary Approach: History, Trends, and Conceptual Frameworks” • Not: Ders sürecinde planlanan okumalar ve web tabanlı kaynaklara ait bilgiler öğretim üyesi tarafından haftalık olarak paylaşılacaktır.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Rapor Hazırlama | 5 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Rapor Hazırlama | 5 | 3 | 15 |
Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 14 | 14 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Toplam İş Yükü (saat) | 100 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | |
ÖÇ 1 | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 | 4 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 2 | 5 | 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 3 | 5 | 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 4 | 3 | 5 | 3 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | |||||||||
ÖÇ 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 |