Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FBE302AZ | FEN ÖĞRETİMİ II | Ders | 3 | 6 | 6,00 |
Lisans
Türkçe
Fen bilgisi öğretimi ile yaygın kullanılan öğretim stratejisi, yöntem, teknik ve materyal hazırlama ve uygulama becerisi kazandırmak ve güncel öğretim yaklaşımlarından haberdar etmek.
Doç. Dr. Fatma Yaman
1 | Fen öğretiminin yaygın kullanılan öğretim stratejileri, yöntemleri, teknikleri kavrar ve bunlara uygun öğretimi tasarlar. |
2 | Fen öğretiminin yaygın kullanılan öğretim stratejileri, yöntemleri, tekniklerini kullanarak tasarladığı öğretimi sınıf içerisinde nasıl uygulayacağını tartışır. |
3 | Fen bilimleri öğretim programındaki kazanımlar ışığında bir dersle ilgili ders planı yapar |
4 | Hazırladığı ders planı çerçevesinde mikro-öğretimler vasıtasıyla uygular. |
5 | Fen Bilimleri öğretmeni yeterliklerini ilgili dokümanlardan inceler ve mevcut durumla ilişkisini kurarak tartışır. |
Birinci Öğretim
yok
Bu ders, aşağıdaki MEB Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri ile ilişkilidir: •A1. Alan Bilgisi: Alanında sorgulayıcı bakış açısını kapsayacak şekilde ileri düzeyde kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgiye sahiptir. •A2.Alan Eğitimi Bilgisi: Alanın öğretim programına ve pedagojik alan bilgisine hâkimdir. •B1. Eğitim Öğretimi Planlama: Eğitim öğretim süreçlerini etkin bir şekilde planlar. •B2. Öğrenme Ortamları Oluşturma: Bütün öğrenciler için etkili öğrenmenin gerçekleştirilebileceği sağlıklı ve güvenli öğrenme ortamları ile uygun öğretim materyalleri hazırlar. •B3. Öğretme ve Öğrenme Sürecini Yönetme: Öğretme ve öğrenme sürecini etkili bir biçimde yürütür. •B4. Ölçme ve Değerlendirme: Ölçme ve değerlendirme yöntem, teknik ve araçlarını amacına uygun kullanır. •C3. İletişim ve İşbirliği: Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve işbirliği kurar. •C4. Kişisel ve Mesleki Gelişim: Öz değerlendirme yaparak, kişisel ve mesleki gelişimine yönelik çalışmalara katılır Bu ders, Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ)'ne göre aşağıdaki yeterlilikler ile ilişkilidir: •Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir. •Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. •Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri tartışır. •Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. •Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. •Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir. •Kendini bir birey olarak tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir. •Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir. Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahiptir. Öğretim Yöntem ve Teknikleri: Bu derste, düz anlatım, beyin fırtınası, bireysel ve grup tartışma yöntemi, mikroöğretim, araştırma tabanlı öğretim yöntem ve teknikleri uygulanmaktadır. Ölçme ve değerlendirme: Dersin ölçme ve değerlendirilmesinde, ara sınav, araştırma ve uygulama ödevleri ile final sınavı uygulanmaktadır
Fen Öğretiminde Yaygın Olarak Kullanılan Öğretim Stratejisi, Yöntem, Teknik, Materyal Ve Uygulamaları; (Bilimsel Süreç, Düşünme, Yaşam, Mühendislik Ve Tasarım Becerileri: Önemi Ve Gelişimi, Araştırma Ve Sorgulamaya Dayalı Öğretim Stratejisi, Argümantasyon, Kavram Karikatürleri, Tahmin Et-Gözle-Açıkla, Öğrenme Döngüsü (5E Ve 7E); Probleme Dayalı Öğretim Yöntemi, Proje Tabanlı Öğretim Yöntemi, Örnek Olaya Dayalı Öğretim Yöntemi, Rol Oynama, Drama; Fen Öğretiminde Bağlam (Yaşam) Temelli Öğrenme Vb.); Öğretim Yöntem Ve Tekniklerinin Kullanımını Temel Alan Ders Planı Hazırlanması Ve Uygulanması; Fen Bilimleri Öğretmeni Yeterliklerinin İncelenmesi, Fen Öğretiminde Güncel Öğretim Yaklaşımları.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Fen Öğretiminde Yaygın Olarak Kullanılan Öğretim Stratejisi, Yöntem, Teknik, Materyal Ve Uygulamaları (Bilimsel Süreç Becerileri) | jigsaw, sunuş yolu, beyin fırtınası, Tahmin-gözlem-açıklama, kavram haritası, zihin haritası, anlam çözümleme tablosu | okuma |
2 | Fen Öğretiminde Yaygın Olarak Kullanılan Öğretim Stratejisi, Yöntem, Teknik, Materyal Ve Uygulamaları (Mühendislik Ve Tasarım Becerileri) | jigsaw, sunuş yolu, beyin fırtınası, Tahmin-gözlem-açıklama, kavram haritası, zihin haritası, anlam çözümleme tablosu | okuma |
3 | Fen Öğretiminde Yaygın Olarak Kullanılan Öğretim Stratejisi, Yöntem, Teknik, Materyal Ve Uygulamaları (Araştırma Ve Sorgulamaya Dayalı Öğretim Stratejisi) | jigsaw, sunuş yolu, beyin fırtınası, Tahmin-gözlem-açıklama, kavram haritası, zihin haritası, anlam çözümleme tablosu | okuma |
4 | Fen Öğretiminde Yaygın Olarak Kullanılan Öğretim Stratejisi, Yöntem, Teknik, Materyal Ve Uygulamaları (Argümantasyon) | jigsaw, sunuş yolu, beyin fırtınası, Tahmin-gözlem-açıklama, kavram haritası, zihin haritası, anlam çözümleme tablosu | okuma |
5 | Fen Öğretiminde Yaygın Olarak Kullanılan Öğretim Stratejisi, Yöntem, Teknik, Materyal Ve Uygulamaları (Kavram Karikatürleri, Tahmin Et-Gözle-Açıkla) | jigsaw, sunuş yolu, beyin fırtınası, Tahmin-gözlem-açıklama, kavram haritası, zihin haritası, anlam çözümleme tablosu | okuma |
6 | Fen Öğretiminde Yaygın Olarak Kullanılan Öğretim Stratejisi, Yöntem, Teknik, Materyal Ve Uygulamaları (Öğrenme Döngüsü (5E Ve 7E)) | jigsaw, sunuş yolu, beyin fırtınası, Tahmin-gözlem-açıklama, kavram haritası, zihin haritası, anlam çözümleme tablosu | okuma |
7 | Fen Öğretiminde Yaygın Olarak Kullanılan Öğretim Stratejisi, Yöntem, Teknik, Materyal Ve Uygulamaları (Probleme Dayalı Öğretim Yöntemi) | jigsaw, sunuş yolu, beyin fırtınası, Tahmin-gözlem-açıklama, kavram haritası, zihin haritası, anlam çözümleme tablosu | okuma |
8 | Fen Öğretiminde Yaygın Olarak Kullanılan Öğretim Stratejisi, Yöntem, Teknik, Materyal Ve Uygulamaları (Örnek Olaya Dayalı Öğretim Yöntemi, Rol Oynama, Drama) | jigsaw, sunuş yolu, beyin fırtınası, Tahmin-gözlem-açıklama, kavram haritası, zihin haritası, anlam çözümleme tablosu | okuma |
9 | Fen Öğretiminde Yaygın Olarak Kullanılan Öğretim Stratejisi, Yöntem, Teknik, Materyal Ve Uygulamaları (Örnek Olaya Dayalı Öğretim Yöntemi, Rol Oynama, Drama) | jigsaw, sunuş yolu, beyin fırtınası, Tahmin-gözlem-açıklama, kavram haritası, zihin haritası, anlam çözümleme tablosu | okuma |
10 | Fen Öğretiminde Yaygın Olarak Kullanılan Öğretim Stratejisi, Yöntem, Teknik, Materyal Ve Uygulamaları (Fen Öğretiminde Bağlam (Yaşam) Temelli Öğrenme) | jigsaw, sunuş yolu, beyin fırtınası, Tahmin-gözlem-açıklama, kavram haritası, zihin haritası, anlam çözümleme tablosu | okuma |
11 | Fen Bilimleri Öğretmeni Yeterliklerinin İncelenmesi | jigsaw, sunuş yolu, beyin fırtınası, Tahmin-gözlem-açıklama, kavram haritası, zihin haritası, anlam çözümleme tablosu | okuma |
12 | Fen Öğretiminde Güncel Öğretim Yaklaşımları | jigsaw, sunuş yolu, beyin fırtınası, Tahmin-gözlem-açıklama, kavram haritası, zihin haritası, anlam çözümleme tablosu | okuma |
13 | Öğretim Yöntem ve Tekniklerinin Kullanımını Temel Alan Ders Planı Hazırlanması ve Uygulanması | jigsaw, sunuş yolu, beyin fırtınası, Tahmin-gözlem-açıklama, kavram haritası, zihin haritası, anlam çözümleme tablosu | okuma |
14 | Öğretim Yöntem ve Tekniklerinin Kullanımını Temel Alan Ders Planı Hazırlanması ve Uygulanması | jigsaw, sunuş yolu, beyin fırtınası, Tahmin-gözlem-açıklama, kavram haritası, zihin haritası, anlam çözümleme tablosu | okuma |
Çepni, S. 2015. (Ed). Kuramdan Uygulamaya Fen ve Teknoloji Öğretimi, Pegema Yayıncılık, 12. Baskı, Ankara. Kesercioğlu, T. ve Aydoğdu, M. 2005. (Ed). İlköğretimde Fen ve Teknoloji Öğretimi, Anı Yayıncılık, Ankara. Soylu,H. 2004. Fen Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar, Nobel Yayıncılık, Ankara. Topsakal, S. 2005. Fen ve Teknoloji öğretimi, Nobel Yayıncılık, Ankara. Köseoğlu, F. ve Tümay, H. 2013. Bilim Eğitiminde Yapılandırıcı Paradigma, Pegema Yayıncılık, 1. Baskı, Ankara.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 40 |
Tartışma | 5 | 10 |
Takım/Grup Çalışması | 5 | 10 |
Deney | 5 | 20 |
Makale Kritik Etme | 5 | 10 |
Okuma | 5 | 10 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 50 |
Rapor | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 60 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 40 |
yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Tartışma | 14 | 2 | 28 |
Takım/Grup Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Deney | 14 | 2 | 28 |
Makale Kritik Etme | 1 | 1 | 1 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Rapor | 14 | 2 | 28 |
Toplam İş Yükü (saat) | 144 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | |
ÖÇ 1 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | ||||
ÖÇ 2 | 5 | 4 | |||||||||||||||
ÖÇ 3 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | |||||
ÖÇ 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | ||||||||
ÖÇ 5 | 5 |